Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1313
Hei, jeg jobber for tiden som IT ansvarlig på en liten privat skole (ca 60 elever)
Ingen av de som jobber der nå har installert nettverket og er kun jeg som har litt greie på PC (ikke jobbet så mye med nettverk). Uansett problemet er at det er koblet til sånn ca mellom 16-20 pcer på dette nettverket (skjelden alle på en gang). Men nesten hver dag må skriveren slettes og legges inn igjen på nytt. det som skjer er at enten kommer det beskjed om at skriveren er frakoblet eller så kommer det beskjed om at det ikke finnes noen skriver. Prøver man så å legge den til får man en feil melding og må restarte pcen. Av og til er det nok å bare restarte pcen. Men som oftest må det mere til og uansett så er jo dette tungvindt. Skriveren er en Lexmark husker ikke modell men kan oppgi dette om nødvendig. Skriveren ser ut til å være koblet med TP kabel inn på ruteren. Alle pcen går trådløst og har ikke samme maskinnavn lengere noe de hadde i starten. (byttet det siden jeg tenkte det kanskje var problemet.) Ett annet klasserom på skolen har ett eget nettverk med samme type skriver, der er det bare 6-7 pcer og dette problemet har ikke oppstått der. Håper det er noen som har noen forslag til hva dette kan være. =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sett opp en printserver. Antakeleg har ikkje printeren godt av så mange klienter, og knekker under litt belastning. En raspberry pi elns i forkant burde forhindre det problemet.
Har skriveren statisk IP?
... foreslå at de tar seg råd til en multi-kopi-maskin.

De har egen print-server, scanner (som sender til e-posten din) og, vel, kopiering. Med så mye utskrifter som lærere flest lager kommer det til å lønne seg. Billig-løsninger med drittutstyr krever mer drift og stress, som innebærer at man må faktisk lønne folk for å sørge for at ting fungerer.. og det koster også penger.


Ellers... som tidligere IT-ansvarlig på en liten skole, har jeg noen råd:

1. Lær deg å si nei.

2. Ikke jobb gratis. Det er ikke ditt problem om de har valgt billige løsninger og ikke gir deg høy nok stillingsprosent. Er det noe som må gjøres, forlang overtidsbetaling.

3. Bruk tid på å få ledelsen til å forstå at billige løsninger ofte koster mye penger. Tiden du kaster bort på printeren nå, tiden folk kaster bort på å stresse med utskrifter.. alt koster tid, og tid er penger. Lønn er faktisk ganske dyrt.


Kan jeg forøvrig spørre hvilken skole det er?
Sist endret av DumDiDum; 13. mai 2013 kl. 22:41.
Trådstarter
95 0
Skolen har en multi-kopi-maskin men den brukes mest av de ansatte, de andre skriverene brukes av elevene. Har akkurat startet der så er usikker på om printeren har statisk IP. Om det er det at printeren ikke tåler belastningen hvordan vil det da hjelpe om man lager en printer server ? og vil det fungere om jeg bare setter opp en vanlig server som printeren er delt igjennom i stedet for en Raspberry pi ? DumDiDum det du never i dine tre punkter ser ikke ut til å være ett problem der. I hvert fall ikke ennå. Men mange av de som jobber der har ikke greie på IT stuff og rektor ved skolen skal ta kontakt med personen som installerte nettverket der for å høre hvordan ting har blitt gjort siden det virker som mer enn en ting som er litt rart der. Nevene navn på skolen ser jeg som urellevant når alt jeg ser etter er ett svar på ett printer problem. =)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Zintaz Vis innlegg
Skolen har en multi-kopi-maskin men den brukes mest av de ansatte, de andre skriverene brukes av elevene. Har akkurat startet der så er usikker på om printeren har statisk IP. Om det er det at printeren ikke tåler belastningen hvordan vil det da hjelpe om man lager en printer server ? og vil det fungere om jeg bare setter opp en vanlig server som printeren er delt igjennom i stedet for en Raspberry pi ? DumDiDum det du never i dine tre punkter ser ikke ut til å være ett problem der. I hvert fall ikke ennå. Men mange av de som jobber der har ikke greie på IT stuff og rektor ved skolen skal ta kontakt med personen som installerte nettverket der for å høre hvordan ting har blitt gjort siden det virker som mer enn en ting som er litt rart der. Nevene navn på skolen ser jeg som urellevant når alt jeg ser etter er ett svar på ett printer problem. =)
Vis hele sitatet...

Finn ut om den har statisk IP, alle slike enheter burde ha statisk eller statisk assigned fra DHCP.

Som slashdot er inne på, printserver er praktisk, grunnen er at printeren deres trolig ikke har lokal cache og må holde ting i kø, som deretter timer ut, du kan fint bruke eksisterende filserver \ webserver \ dc til printserver, installer tjenesten, deploy printer til klienter enten via GPO eller printer manageren.
Ja, det er etter all sannsylighet printerkøen som fucker skriveren... setter du opp en printerserver vil printeren få servert en og en jobb, og vil ikke vite at det er mange datamaskinerer som maser på han.

Du kan sette opp en svær datamaskin eller en liten datamaskin som printer-server, det er opp til deg.

.. men først og fremst, helt seriøst, sørg for at du ikke blir stuck med ansvaret som det ser ut til at du ender opp med. Trust me, det kommer til å balle på seg.. og du har åpenbart ikke peiling på hvordan ting henger sammen.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Finn ut om den har statisk IP, alle slike enheter burde ha statisk eller statisk assigned fra DHCP.

Som slashdot er inne på, printserver er praktisk, grunnen er at printeren deres trolig ikke har lokal cache og må holde ting i kø, som deretter timer ut, du kan fint bruke eksisterende filserver \ webserver \ dc til printserver, installer tjenesten, deploy printer til klienter enten via GPO eller printer manageren.
Vis hele sitatet...
Elev-nettet og administrasjons-nettverket er garantert adskilt.. det er faktisk et legalt krav.

.. så siden dette er en liten skole som åpenbart ikke har kjøpt en total-løsning fra en fast leverandør har han etter all sannsynlighet ingen domene, ingen servere eller noe som helst som krever oppsett på elev-nettverket.
Trådstarter
95 0
Jo takk for det DumDiDum har nok rett i det at jeg ikke har så god peiling på hvordan ting henger sammen ennå men er vel noe som heter at man lærer så lenge man lever og jeg lever jo ennå så da er det vel håp Desuten er jo ikke akkurat dette sånn man sitter med hjemme, jeg ser i hvert fall ingen vist i å ha en printer server på ett hjemme nettverk som nesten bare jeg bruker. Men når det er sagt så var jeg heller ikke borti det men jeg gikk ett år på IKT heller, Ikke at jeg kan se at noen kunne jobbe som IKT ansvarlig ut i fra hvor lite vi lærte der men. Uansett takk for hjelpen greit å ha dette forumet også om man skulle ha noen problem da =)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Zintaz Vis innlegg
Jo takk for det DumDiDum har nok rett i det at jeg ikke har så god peiling på hvordan ting henger sammen ennå men er vel noe som heter at man lærer så lenge man lever og jeg lever jo ennå så da er det vel håp Desuten er jo ikke akkurat dette sånn man sitter med hjemme, jeg ser i hvert fall ingen vist i å ha en printer server på ett hjemme nettverk som nesten bare jeg bruker. Men når det er sagt så var jeg heller ikke borti det men jeg gikk ett år på IKT heller, Ikke at jeg kan se at noen kunne jobbe som IKT ansvarlig ut i fra hvor lite vi lærte der men. Uansett takk for hjelpen greit å ha dette forumet også om man skulle ha noen problem da =)
Vis hele sitatet...
Jeg vet når jeg var lærling satt jeg med det hjemme, og det gjør jeg fortsatt, så ingen unnskyldning der unge mann!
Trådstarter
95 0
Utrolig. er vel ingen vits å være spydig akkurat. Var ingen unnskyldning siden jeg ikke ser noen grunn til å unnskylde meg, Men hensikten med en sånn server hjemme, ser jeg ikke helt. Om det er av interesse for dere så er ikke IT ansvarlig eneste stillingen min på skolen, jeg fikk det ansvaret i tillegg fordi jeg hadde mest kompetanse på området. Jeg sitter ikke så mye og jobber med dette å har jobbet veldig lite med nettverk. Og har heller ikke tenkt å jobbe så så mye med det på skolen siden det ikke er noe stort behov for det. Alt jeg lurte på var ett skriver problem som oppstod for en tid tilbake. grunnen til at jeg spør her er for å slippe å sitte å feilsøke alt for mye. og da spare meg selv for en del tid.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Zintaz Vis innlegg
Utrolig. er vel ingen vits å være spydig akkurat. Var ingen unnskyldning siden jeg ikke ser noen grunn til å unnskylde meg, Men hensikten med en sånn server hjemme, ser jeg ikke helt. Om det er av interesse for dere så er ikke IT ansvarlig eneste stillingen min på skolen, jeg fikk det ansvaret i tillegg fordi jeg hadde mest kompetanse på området. Jeg sitter ikke så mye og jobber med dette å har jobbet veldig lite med nettverk. Og har heller ikke tenkt å jobbe så så mye med det på skolen siden det ikke er noe stort behov for det. Alt jeg lurte på var ett skriver problem som oppstod for en tid tilbake. grunnen til at jeg spør her er for å slippe å sitte å feilsøke alt for mye. og da spare meg selv for en del tid.
Vis hele sitatet...

Så du sier egentlig at du ikke har en genuin interesse for faget heller ? Hvis du faktisk har det er en liten lab utrolig praktisk.
Trådstarter
95 0
Interesse for faget har jeg men om jeg har nok tid til å sette meg inn i alt har jeg ikke siden det er så mye å sette seg inn i og holde seg oppdatert på og dette har jeg desverre ikke tid til. Og siden den IT delen er en ganske liten del av jobben min så er ikke dette min første prioritet. Men dette er ganske utenfor tema og jeg har fått svar på det jeg spurte etter så takk for det.