Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4512
Hvordan koble til router med serial port som ikke har det(TTL port,lodde)

Først av alt så er det vel på tide at folk her inne får vite hva TTL port er for noe.
TTL port er i praksis en consol port som jeg tipper ca 80% av router/switcher(med cpu)/adsl modem/osv..
den porten er i praksis en serial port. Den porten kan du se helle oppstart av router/box'en.

TTL porten kan brukes til mye viktige ting, som endre password hente config,flash ny software,osv...

Før jeg starter guiden er det viktig og vite at det krever litt elektronik og du må lodde.
jeg skriver den guiden så andre kan og finne frem pinout på router osv... siden ofte står det ikke noe, produsenten vil ikke at du skal bruke den porten siden du kan fuck opp alt med den.
For og gjøre det her enkelt så tar jeg utgangs punkte i wrt54g , (akuratt den routern er det veldig mange guider der ute, så det er enklere for dem som liker og google for mer info)

Guiden starter her:
1. pc med comport
2. TTL kabel ( krever max232 chip'en)
3. loddebolt
4. putty eller HyperTerminal(følger med windows bu default)
5. multimeter

vidre skal jeg ta for meg 4 steg , TTL kabel , pinout , tilkobling, terminal.

TTL kabel:
Første som må kjøpes er en chip med navn max323, du får den på elfa.se eller andre steder. (anbefaler IKKE og bruke enn gammle brukt siden noen gange kan dem bli svid)
samme slenger kjøp 5 kondensator på 1uF , og helst en ic holder, så ikke chip'en svir seg når du lodder.
så må du ha en comport til pc'en(hun), normalt får du det på samme sted.

når alle delen kommer i posten skal det loddes sammen på den måten her.
http://ranvik.net/privat/ttl/ttl-port.JPG

veldig nøye på og IKKE bytt om + og - på kondensator.
det er faktisk nok plass til og få alt inne i rs232 pluggen.
http://ranvik.net/privat/ttl/ttl1.JPG
http://ranvik.net/privat/ttl/ttl2.JPG

Så lenge du ikke har mer enn 20m kabel så pleier det og funke helt greit.(jtag har limit på 20cm)

den utgangen som er markert med 5volt, før den og mot TTL porten på porten for henter normalt strøm fra den siden.

kan og google for mer bilder av folk som har laget sånn google etter: ttl to rs232


Pinout:
Det her er den mest vanskelig posten, siden det ikke står noe i manualer osv.
fra ttl kablen så skal du ha 4 leder , som er, GND,strøm(vdd+),TX og RX
først jeg pleier og gjøre er og se på printer porte i liksom 5-10min for og se etter alt som har lodde tilkoblinger , eller som er markert med eks : CONN1,J1,JP1 osv... dem er veldig ofte markert ut med hvit firkant rundt.
normalt så har en router, minst 2 sånn pinout(noen slår dem sammen til en) det er jtag og ttl porten. det er veldig ofte andre ting som kan på som eks bus ut osv...
Før du gjetter deg til hvor det så prøve self google : pinout routerNAVNher
finner du ikke noe den vei, så google chip'ens nr (topp linja og så ta bort noen tall og bokstaver på slutten så den ikke bir like lang på chip'en. eks på chip'en står det : BMC4712KPB , da vil det si at BMC4712 er det til og google etter siden produsenter har sikert en serie med chip'er og alle har samme pinout, KPB kan være versjons nr/osv , men pinout er normalt samme. neste steg når du har pdf for chip'en er og finne frem til pinnen, det kan være veldig vanskelig for chip kan være limit , eller andre ting som gjør at du ikke kan sette multimetre ned på noe sted.
når du har funnet pinout på chip'en kan du bruke ohm og måle deg frem til hvor den kommer ut på printen.
NB: firkant/pil på lodde punkten er normalt 1.


hvis alt det over går i dass og ikke finner noe info. så kan du bruker volt/ohm meter og måle deg frem.
TTL pinout på printen har ofte mer enn 4 pinner, veldig ofte er dem 2stk GND, og strøm ut.
Ført tegn opp pinout på ark, så finn jord ved strøm inngang på routern, mål så ohm til alle pinn og se hvem av dem som slår ut med 0 eller 1 ohm. disse er GND(jord)
så må du sette strøm på routern. og måle volt mellom jord og pinne, skriv opp det du får, noen vil du få +3,33volt eller 0volt. neste steg er og finne ut hvem av disse i gjen som faktisk er 3volt fra cpu og hvilken av disse som er 3volt fra power på routern. måten jeg pelier og gjøre er og finne en elektrokondensator (stor batteri ting) står ofter stort merke med - ned over siden . mål først over den og sjekk at det er 3,3volt. hvis det er det helle tiden så kan du ta strømen på routern og måle ohm mellom + delen på kondensator til pinn. dem som slår ut som 0ohm er alså strøm fra psu på routern. da sitter du normalt i gjen med 3-4 pinner.
av disse er det en tx og en RX , veldig ofte så har TX +3,329 volt ut, mens rx har 0volt(kan varier, men rx er ikke så viktig, siden det er tasta trykk inn til routern.

lodde så på GND,strøm(vdd+) og RX inn til pc'en. TX(fra pc) vente med den til helt til slutt for da sier den seg normalt selv.

NB: får du en med 0,050volt er det normalt jtag du er borti, men det kan og være RX inn.

Tilkobling:
når du skal "test" at du har loddet rett, så må du starte. en terminal program, eks putty eller HyperTerminal.
hvis du er så heldig og fant pdf til chip'en står det normalt der.
her er liste over dem mest bruke speed:
4800
9600
19200
38400
57600
115200

når du har valg comport og rett speed, så ta strøm på routern og sett den. da skal det komme masse text på skjermen.
hvis det ikke kommer så har du feil port speed, eller feil pinout. vil si det er bare prøve enndel ganger, prøv og ha litt system så du ikke går helt i surr. når du har fått text på skjermn så kan du prøve og lodde på Rx inn på routern da skal det normalt kune trykke på enter og så går den 1 linje ned. den er veldig greit og ta på slutten siden den er veldig ofte nabo pinnen.


Terminal:
her er ruta som du skrive i og skal se ut som det her :

Hit Return to enter diagnostics
Starting boot...
bss_start 80815CA0 bss_end 8081C5B8
Detected Memory: 32 MB
Calibrating delay loop... 132.71 BogoMIPS
Detected CFI Flash Chip
1 @0xBFC00000 Size(8 MB)
Boot: Detected cramfs filesystem
Bringing UP KendinM...OK
CPXI Boot Loader Software
Copyright Telsey Telecommunications S.p.A.
TYP_REL_BOOTSW.4.1.0, Dec 20 2005, 18:41:13
Booting up system,please wait...
32 MB SDRAM.
Linux version 2.4.2_hhl20 (
) (gcc version 2.95.3 2001031
5 (release/MontaVista)) #174 Tue Dec 20 18:41:22 CET 2005
Memory: 10976k/32768k available (1890k kernel code, 21792k reserved, 103k data,
40k init)

Da er veldig ofte bruke "help" og se hva som står på skjerm og bruke "cd" for og flytte deg rundt.
skal du lese password , og den har nvram, kan du bare skrive: nvram show | grep pass
da vil alle password komme opp :-)

Andre morro ting er at du kan se helle oppstarte og feil på routern osv.. legge inn egne ting på den.
router har normalt en bootloader som du kan halte den i og da kan du gjøre små ting , som skrive ny flash osv. spør om tftp server/sette ip osv. veldig ofte hvis du har stoppa den i boot loadern så svarer routern på ping.
Svar fra 192.168.12.1: byte=32 tid=1ms TTL=100
MEn legg merke til at TTL står til 100 og 64 som er normalt, da kan du sende ny flash til den som den loader. du vil se at den loader og pakker ut flash og alt sammen i terminal ruta.

Det er en rask guide, den guide er bare rablet ned for en kompis men poster den her :-) for dem som liker litt sånn stuff.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
kan jeg spørre hvilken utdannelse du har? eller er du selv "lært"?
det er helt sykt hva du kan mann!!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Genialt. Ikke at jeg får lyst til å åpne routeren min sånn uten videre, men fortsatt imponerende.
det er egentlig utrolig hvor mye en RS232 - TTL kabel kan brukes til, alt fra diagnosering av routere til programmering av kalkulatorer. jeg husker jeg laget meg en sånn kabel for å programmere min Texas Instrument kalkualtor. En sånn kabel burde finnes i verktøyskrinet til enhver hacker og elektronikk interessert.

hvis noen er interessert i dette, men ikke gidder å lage kabel, kan den kjøpes billig på ebay:
http://cgi.ebay.com/RS232-Serial-Por...3%3A1|294%3A50
Hvis man ikke har RS232 (serie) port på datamaskinen sin, kan man bruke en ting for USB til TTL. Denne emulerer en serieport, og vil fungere på samme måte:
Dette kan også kjøpes billig på ebay:
http://cgi.ebay.com/USB-To-TTL-Conve...3%3A1|294%3A50
Sist endret av saroth; 23. juni 2009 kl. 08:16.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Trådstarter
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
kan jeg spørre hvilken utdannelse du har? eller er du selv "lært"?
det er helt sykt hva du kan mann!!
Vis hele sitatet...
jeg er det du kaller "drop out" fra skolen. så er ikke noe skole inn i bilde, desuten så veit jeg ikke om noe skole hvor man kan lære sånt.


Sitat av saroth Vis innlegg
Hvis man ikke har RS232 (serie) port på datamaskinen sin, kan man bruke en ting for USB til TTL. Denne emulerer en serieport, og vil fungere på samme måte:
Dette kan også kjøpes billig på ebay:
http://cgi.ebay.com/USB-To-TTL-Conve...3%3A1|294%3A50
Vis hele sitatet...
har ikke testa akuratt den som du linka til, men har testa flere usb->comport , det er veldig blandet resultat. normalt har feilen vært at dem ikke klarer alle port speed, eller at henger seg og venter "RTX"(ready to transmit) eller andre feil. hvis det er første gang du skal finne ut av pinout osv. så er det enklest og bruke native comport. første gange til bps og pinout er funnet.

får vel oppdater den her litt etter vært med hvordan finne pinout bare med multimeter.
Sitat av ranvik Vis innlegg
jeg er det du kaller "drop out" fra skolen. så er ikke noe skole inn i bilde, desuten så veit jeg ikke om noe skole hvor man kan lære sånt.

har ikke testa akuratt den som du linka til, men har testa flere usb->comport , det er veldig blandet resultat. normalt har feilen vært at dem ikke klarer alle port speed, eller at henger seg og venter "RTX"(ready to transmit) eller andre feil. hvis det er første gang du skal finne ut av pinout osv. så er det enklest og bruke native comport. første gange til bps og pinout er funnet.

får vel oppdater den her litt etter vært med hvordan finne pinout bare med multimeter.
Vis hele sitatet...
er veldig mye av det du har kommet med ranvik som kan læres på skole eller kurs. jeg har lært veldig mye slike ting på skole og kurs. mye av meg selv og da..

enig i at det er best med native comport. kan ofte bli problemer med for lav spenning ved bruk av usb converter, og de tingene du nevner.
Sist endret av saroth; 23. juni 2009 kl. 19:44.
Sitat av ranvik Vis innlegg
jeg er det du kaller "drop out" fra skolen. så er ikke noe skole inn i bilde, desuten så veit jeg ikke om noe skole hvor man kan lære sånt
Vis hele sitatet...
Elektronikkingeniør, og ganske tidlig i studiet.

Forøvrig et tips: Bruk keramiske i steden for elektroytiske kondensatorer. De tar vesentlig mindre plass og har ikke polaritet. Mange andre fordeler også, som lav ESR (Ekvivalent SerieResistans) og høy EPR (Ekvivalent ParallellResistans, også kalt isolasjonsresistans) i forhold, men det spiller ikke så stor rolle i denne sammenhengen, bortsett fra at du med elektrolytter vil belaste "apparatet" du kobler kabelen til på TTL-siden noe mer enn nødvendig.
Provo:
Hva slags elektronikkingeniør utdanner du deg som? Jeg er elektronikkingeniør med spesialisering innen telekommunikasjon og trådløse systemer.
Foreløpig mikro/programmerbare kretser, men går på master til høsten. Tipper det blir analog og blandet design, men er ikke helt sikker enda.

Edit: Var litt uklart kanskje, så for å presisere var det jeg mente i første avsnitt i posten over, at man lærer det ranvik har en (grundig og god) guide om her i elektronikkingeniørstudiet.
Sist endret av Provo; 28. juni 2009 kl. 13:23.