Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5127
Vet det er endel poster om forsvaret og militæret fra før av, og jeg har lest og søkt endel på disse.. Men det har ikke gitt meg så veldig mye hjelp på problemet. Jeg ser endel serier og filmer om politi og militær(spesielt "spesialgrupper"(the unit, the shield,swat osv) og det ser veldig spennende ut(ofc). Så for noen år sia bestemte jeg for meg å bli polti(UP), men har i etterkant hørt så mye dritt om de, og blitt anbefalt militæret istede.. Så det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg, evt fortelle meg litt om egne erfaringer med høyere utdannelse i militæret.. Kan vel si swat er en drøm, iom at 50personer i USA blir tatt opp hvert år(?)..Noen som vet om det er det noe lignende det i norge ?
Tror du må i politiet for å driver med slike ting som swat osv. Men jeg var i en avdeling(ESK1) der vi drev mye med SIBO(strid i bebugd område), dette var kjempe bra! Det er noe alla swat. Kommer med helikopter, stormer en by, hus for hus osv... masse action Men ulempen her er jo at du ikke får våpnet du har lyst på, eller ikke blir firt ned fra heli.

TMBN driver nok enda mer mot dette, men til gjengjeld så må du til utlandet. Men dette kan da være en vei til SWAT?
Trådstarter
35 2
hehe, yeah.. nevnte til mamma jeg ville ha dra til afghanistan i militæret ( tjener visst fett), så har vært innpå tanken.. tmbn ja, tusen takk : )
Du vil drive med sånn som SWAT gjør, så derfor vil du bli UP?
Det første jeg vil anbefale deg er å komme ut av den lille serie-verdenen du er i, og lese litt mer om de forskjellige yrkene. Blant annet politiet som du nevner. Ting er ikke alltid som det er på TV
I militæret er det flere retninger å gå som kan minne om SWAT, men det krever forberedelser i forkant. Gå inn på mil.no og les om de forskjellige avdelingene der.

Når det gjelder politiet skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil bli UP når jeg ser hva det er du har lyst til å gjøre. UP har som hovedoppgave å redusere ulykker ved å forebygge lovbrudd i trafikken, og minner ikke så mye om de seriene du ser på. Jeg kunne forstått deg litt hvis du ville inn i Beredskapstroppen, for det ligner mer det du leter etter. Men man blir ikke politi for å komme inn der, og du vil aldri komme igjennom et opptak med det som intensjon.

Sorry mac, men er nok bare å bite i det sure eplet. Ting er ikke like enkelt og kult som i The Unit. Prøv heller å finn en avdeling du tror du vil trives i. Om du vil til sjøs eller til skogs. Drit i hva som ligner på SWAT, for du vil aldri finne noe som oppfyller forventningene dine uansett!
Trådstarter
35 2
ikke lær meg hva som ikke er ekte og ekte, sa noe som lignet.. vet godt selv at ting ikke er som "i serier og filmer" .. Jeg nevnte up fordi jeg fikk høre de dreiv med utrykning når det gjalt store ting..
Sitat av dasb00t
Jeg nevnte up fordi jeg fikk høre de dreiv med utrykning når det gjalt store ting..
Vis hele sitatet...
Du skal ikke tro på alt du hører heller
Det beste for deg vil som sagt være å lese litt om de forskjellige retningene, og ikke høre på alle de fete røverhistoriene.
Sist endret av GeirBauer; 15. juni 2007 kl. 13:22.
Sitat av dasb00t
hehe, yeah.. nevnte til mamma jeg ville ha dra til afghanistan i militæret ( tjener visst fett), så har vært innpå tanken.. tmbn ja, tusen takk : )
Vis hele sitatet...
Tjener ikke så veldig fett som vanlig menig nedi der, jeg har søkt på en del QRF stillinger nedi der.
Men skal du bli spesialestyrke her i landet så anbefaler jeg marinejegerkommandoen, HJK elsn.
Jeg gikk kystjeger og deretter ble jeg i nato i et års tid. Ble litt light for min smak.
Stikk på www.mil.no sine hjemmesider å sjekk ut mjk før du søker..er jævla heavy og utdanner blandt de beste spes. styrkene i verden
du kan jo prøve deg på befalskolen i millitæret? og så evt søke deg til Telemarksbataljonen som Petrsy sier. en kammerat gikk befalskole, først seks mnd rekruttid på kjevik i kr.sand og så seks mnd som underbefal på madla. dette er riktinok luftforsvaret og en av de slappeste grenene i forsvaret men man kan jo skifte gren etterhvert.

en av offiserene jeg jobber med på FOHK i stavanger begynte slik og nå skal han til afghanistan og være sjef for elektronisk krigføring. sikkert passe kult.


edit: til han over her, folk som er i afganisthan i førstegangstjenesten tjener opp mot 40000 i mnd skattefritt. er ikke det mye penger??
Sist endret av Soffa; 15. juni 2007 kl. 13:39.
Trådstarter
35 2
så det går altså an å dra til afghanistan i førstegangstjenesten? Men en ting jeg lurer på, det med karakterer.. Leste på tmbn sine sider at det var veldig positivt med gode karakterer, men vet noen om det har veldig stor betydning(av erfaring) ?
Sitat av dasb00t
så det går altså an å dra til afghanistan i førstegangstjenesten? Men en ting jeg lurer på, det med karakterer.. Leste på tmbn sine sider at det var veldig positivt med gode karakterer, men vet noen om det har veldig stor betydning(av erfaring) ?
Vis hele sitatet...
Hvis du er bare et berg av muskler, men har ingenting i toppen så vil ikke de ha deg.
Nei, man blir ikke sendt til Afghanistan i førstegangstjenesten. Utenlandsstyrker består som hovedregel av vervet personell. Unntaket er Marinen hvor enkelte menige seiler i NATO-styrker, da gjerne i en kortere periode på f.eks 3mnd.
Sitat av moridin
Nei, man blir ikke sendt til Afghanistan i førstegangstjenesten. Utenlandsstyrker består som hovedregel av vervet personell. Unntaket er Marinen hvor enkelte menige seiler i NATO-styrker, da gjerne i en kortere periode på f.eks 3mnd.
Vis hele sitatet...

nettopp
Man er uansett ikke i Afghanistan i førstegangstjeneste, man seiler rundt i Europa. Et helt annet sikkerhetsnivå.

Det er heller ikke skattefritt. Tidligere skattet personell som var ute i over 12mnd (f.eks KFOR) veldig lite, men dette ble forandret på i 2003 (noe usikker på årstall), kortere oppdrag har man måtte skatte normalt av.
Sitat av Soffa

edit: til han over her, folk som er i afganisthan i førstegangstjenesten tjener opp mot 40000 i mnd skattefritt. er ikke det mye penger??
Vis hele sitatet...
Man tjener ikke 40000kr skattefritt, man får ca 34utbetalt, og man betaler skatt på grunnlønna, mens risikotillegget er skattefritt.

Hvis man er ute i to kontigenter 12mnd slipper man å betale komuneskatt i andre kontigent.
Sist endret av Noose; 15. juni 2007 kl. 14:33.
Nærmeste du kommer SWAT i norge blir vel anti terror politiet vi har.
Trådstarter
35 2
lest endel om mjk nå, virker hardt ja.. Sender mjk styrker til utlandet?
Alminnelig fysikk: 7
Fordøyelse: 6
Øyne: 9
Ører: 7
Armer: 7
Hender: 7
Gange: 7
Rygg: 7
Hud: 7
Psykisk helse: 9
Fargesyn: ingen avvik
Alminnelig evnenivå minimum 5

Hvordan måler de karakteren på ryggen, armene, huden, hendene og fordøyelse?
Hvordan måler de karakteren på ryggen, armene, huden, hendene og fordøyelse?
Vis hele sitatet...
Det sjekkes på innrykket. Fordøyelse vet jeg ikke, kan ikke huske de sjekket det på meg. Anbefaler deg å søke på HJK. Der får du sjansen til å hoppe i fallskjerm
HJK holder til på Rena, og der her de en av landets beste SIBO by. Samt at dere får sammarbeide med FSK, TMBN og STORM. Morro!
Sitat av dasb00t
lest endel om mjk nå, virker hardt ja.. Sender mjk styrker til utlandet?
Vis hele sitatet...
Ja, men kun som operativ marinejeger. Å bli operativ marinejeger tar ca 2-3 år (marinejegerkurs (6mnd), MUP2 (6mnd), MUP 3-5 (1-2år).
Sitat av dasb00t
lest endel om mjk nå, virker hardt ja.. Sender mjk styrker til utlandet?
Alminnelig fysikk: 7
Fordøyelse: 6
Øyne: 9
Ører: 7
Armer: 7
Hender: 7
Gange: 7
Rygg: 7
Hud: 7
Psykisk helse: 9
Fargesyn: ingen avvik
Alminnelig evnenivå minimum 5

Hvordan måler de karakteren på ryggen, armene, huden, hendene og fordøyelse?
Vis hele sitatet...
Tror du må ha top notch på hele helserekka for å bli mjk, i tilleg på du være sterk og utholdende..men det er vist det psykiske de fleste ikke klarer. Du må vell regne med ca 3 år for å bli opprativ mjk. Mjk er spes.styrker å de blir sendt overalt, ofte på oppdrag du ikke kan lese om verken i avisene eller mil.no sine sider.
Jeg trente storming av hus med mjk, å de folkene som er der må man vell kalle for unike.. de er jævla sterk fysisk og psykisk, men det var heller ikke "rambo" folk. Smarte og oppegående.
Mjk har sin base i Ramsund utenfor evenes utenfor harstad, de som er opprativ bor somregel i hus utenfor basen sammen med andre mjk`ere, tjener bra på å kun stå klar (ca 600.000 i halvåret). Men felles for mange av mjk er jo at de har satt familien til side for sitt yrke, så det er vell ikke et "familievennlig" yrke.
Dessuten får du ikke si til venner at du er mjk, eller snakke om oppdrag du har hatt med noen som helst sivile.
Trådstarter
35 2
Jeg har tidligere hatt vondt i ryggen pga dårlig markløft-løfting, og har en skjev rygg.. Ingenting alvorlig, og jeg kjenner ingenting nå lenger. Kan dette ha noe å si om jeg kommer inn på hjk/mjk ?
hahahaha "UP rykker ut når det gjelder store ting".. UP ala swat
Sitat av dasb00t
Jeg har tidligere hatt vondt i ryggen pga dårlig markløft-løfting, og har en skjev rygg.. Ingenting alvorlig, og jeg kjenner ingenting nå lenger. Kan dette ha noe å si om jeg kommer inn på hjk/mjk ?
Vis hele sitatet...
Det er det bare en lege som kan gi deg et godt svar på. Erfaringsmessig fra VPV så ble veldig mange med skjev rygg klassifisert som ikke tjenestedyktig fordi man rett og slett ikke vil ta risikoen med å forverre skaden i tjenesten.
slikt blir for dumt. Kanskje det var en grunn til at det ble så mange serier angånde å være helt å ta de slemme etter at Irak krigen var i gang. Kanskje alle disse seriene kun er til for å manipulere unge til å vie livet sitt til å ta alle "bad guys". i dunno
Jeg vet ikke helt hvordan de tar det, det er uansett noe du ikke burde nevne med det første..Men om ryggen er såpass gåen at den ikke tåler ekstreme påkjenninger så går det utover prestandaen din å da er du fucked.

Tips: Om du har en god sekk, så last denne opp med ca 40 kg å gå/jogge i rimelig tett skau. der du må både bøye deg, å gå krabbegang etc for å komme deg.Holder vell med en sånn tur på etpar mil.
Gjør dette 3-4 ganger på ei uke. Da får du testet ryggen din, samtidig så du får vital trening.
OT: Ser du Shooter blir du garrantert gira igjen for en film <3
Håper du er forberedt på at spesialstyrker osv. krever en temmelig god fysisk form, og er ofte noe man bør begynne å trene til lang tid i forveien.
Sitat av Soffa
edit: til han over her, folk som er i afganisthan i førstegangstjenesten tjener opp mot 40000 i mnd skattefritt. er ikke det mye penger??
Vis hele sitatet...
Skattefritt ? er du helt kaputt ?
Er rundt 40 i mnd før skatt, men du må betale normal skatt! er ikke noe som heter skattefritt.
Dette er fra mine søknadspapirer til afghan.

Om du har noe annet å komme med så vennligst kom med en kilde ?
Sitat av SgTeRiK
Hvis du er bare et berg av muskler, men har ingenting i toppen så vil ikke de ha deg.
Vis hele sitatet...

Noop... Jeg er ikke et berg av musker, og ble tilbudt tjeneste i afgh rett etter førstegangssjtenesen, som QRF. Ikke noe problem! Et år senere angrer jeg på at jeg ikke dro...

EDIT: Gutta som dro tjente litt over 200 000 på et halvt år, da har man to LEAVE og jobber 247 egentlig. Men man tjener jo 1300 pr mnd i to år etterpå, pluss feriepenger osv.
Sist endret av petray; 17. juni 2007 kl. 03:38.