Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2346
halla
går ikt-driftsfag i år, og tenkte å ta lærlingstid i militæret pga da sparer jeg 1 år (de 2 årene der teller som lærlingstid og førstegangstjeneste), og jeg tjener ganske bra med penger på det.
men lurte på om det var noen som hadde noe erfaring med dette?
hvordan er det å ta lærlingstiden i militæret?

mvh kimern89
Spørs hva slags tjeneste du har, er du i militæret nå? Du tjener ikke bra som grenader vis du er lærling.
Hei, driver å tar utdannelsen min i forsvaret nå, i IKT-driftsfag.
Angrer ikke på at jeg valgte forsvaret. Først måtte jeg igjennom vanlig rekruttskole, der du får grunnleggende militær opplærling, den varer i ca. 2mnder. Fordi forsvaret ønsker å få deg godkjent soldat først. Første året er du vernepliktig, ergo får du vanlig vernepliktig lønn(per dags dato 126kr/dagen).

Det er en rekke andre fordeler og; du bor gratis(fordel hvis du ønsker å komme deg bort, vanskelig å bo hjemme i fra på lærlinglønn), spiser gratis og får en rekke rabatter på kollektivt(f.eks. 90% på tog, hvis du reiser i uniform) og 7 gratis hjemreiser(fly hvis du bor mer enn 10timer unna). Andre året av lærlingtiden får du lønn, men du er fortsatt "soldat" og må gå i uniform på arbeidsplassen. Tror du tjener ca. 10.000kr/mnden samtidig som du har alle fordelene nevnt ovenfor. Samtidig som du kan søke om bortebostipend dette året.

Noe annet jeg er fornøyd med er at forsvaret stort sett har veldig bra/moderne utstyr(kan selvfølgelig variere), til motsettning hvis du skal ta lærlingetida di på f.eks. en skole.

Det er faktisk mulig å ta allmennpåbygning samtidig i lærlingtida di i forsvaret, hvis du ønsker det(gratis). Hvis det er mulig der du tjenestegjør.

Hvis det er noe annet du lurer på, så får du spørre

Mvh Jon
Sist endret av Xeon; 29. oktober 2006 kl. 11:43.
lurer forresten på en annen ting, er det fortsatt mulig å ta billappen gratis i militæret?
tror ikke det er forandret på. er også på lastebil.
Sitat av Bz!
Du tjener ikke bra som grenader vis du er lærling.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Men man tjener like mye som de som er lærlinger i det sivile, så det spiller vel ingen trille. Jeg hadde 9K utbet. i måneden som serviceelektroniker lærling.
jeg får 11 i mnden som lærling der + et bortebo stipend på 7000 mnden som jeg ikke ville fått hjemme, sparer i tillegg 1 år og gratis billappen, er det noe tvil om hva man burde velge?

noen som vet hvor mye man får for fullført førstegangstjeneste?
Sist endret av Baeocystin; 29. oktober 2006 kl. 16:51.
Hmm, sikker på at du får borteboerstipend? Jeg prøvde å få det som vernepliktig, men de sa at det var umulig.. Uansett, dimmepengene oppe i rundt 25K elns.
er sikker, har hørt med lånekasse, får stipend det 2. året
Jeg tar læretiden i forsvaret som kokk, jeg er nå på 2. år. Men tanke på kvalifserte mennesker og opplærling er ikke lærestedet spesielt imopnerende. Men det er en ganske så genial løsning ellers. Du får som du sa 3 år i 2 år, du kan kurse så mye du vil, helt gratis, alt ifra vekter kurs til offshore kurs. Du får en okay lønn på kr 10000 ca. i mnd pluss stipend på ca 3500 kr, så du har utbetalt en ca 12k i mnd. Dette er en unik måte å få spart seg noen penger på til videre utdannelse eller hva det måtte være ( spess når du sitter 1 time med kjøring ifra all sivilisasjon). Men vi hadde 4 læringer som gikk opp til fagprøve i fjor, 2 av de strøk, vet ikke om dette er vanlig og følger statestikken men jeg har en stygg misstanke om at den faglige delen av lærlinge ordning er rimelig dårlig og med lite oppfølging, men som sagt jeg tar utdanning som instutisjonskokk, og det er ikke dermed sagt at IKT eller hva det måtte være er et dårlig valg. Lykke til.
Er ikke lærling i millitæret, kan ikke hjelpe deg der. Men det virker jo helt greit. Men etter det jeg har hørt nå, så har du en ekstra skatt på 2000kr i mnd, siden du bor og spiser der gratis? noe nytt som har kommet etter våres flotte nye regjering (haha) ellers så er borteboer stipend på 3450kr, du har selvsagt skatt på lærling lønnen din, i andre året.
Sitat av Bz!
Spørs hva slags tjeneste du har, er du i militæret nå? Du tjener ikke bra som grenader vis du er lærling.
Vis hele sitatet...
Som grenader...?
Grenader er: en "grad"/distinksjon i militæret.
Hvis jeg ikke husker helt feil kan du ikke ta billappen via forsvaret, hvis du ikke har behov for det i hendhold til tjeneste(sjåfør o.l.). Mulig dette er et diskuterte tema i forsvaret for tida. I 2007 tror jeg dimmepengene er satt til 23K, så når du er ferdig med første året som lærling og "dimmer" så får du de pengene.
kimern89, går du IKT i Vardø? Jeg har også vurdert litt å ta lærlingtida i militæret. Høres jo ut som en grei plan : ) Samtidig kommer man seg litt vekk hjemmefra : D (Ehm, ja jeg bor ikke hjemme nå, men muligens bort fra fylket ^^)

EDiT: Neiok, ser ut til at du går et annet sted :P
Sist endret av thomasw; 31. oktober 2006 kl. 11:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lurer på hvordan det var det der med gradsnivå og opprykk i gradene, i forsvaret ved førsegangstjeneste, som utdannet ingeniør/sivilingeniør, lege.. etc..?
kimern89: nei, det er ikke lenger mulig å ta lappen gratis i forsvaret, denne ordningen forsvant for mange år siden.

statoil47: vet at om man er lege/tannlege etc og det er behov for utdannelsen din vil du etter rekrutten få løytnantgrad og løytnantlønn, om du velger å fortsette utover førstegangstjenesten vil du kunne det, men tviler på at du noensinne vil kunne komme over kapteingrad.
har vurdert og starte en lignende tråd selv.... kor du går ikt kimern?
kimern89 & evuhleye: Det er fortsatt muligheter for å få lappen mye billigere. De betaler feks det trafikale grunnkurset 0+ 80% av oppkjøring, leie av bil osv. Blir noen tusen i avslag. Gjorde det selv ifjor.