Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2104
Hei.



1.
Kan noen gi meg et svar på hva fengsel og forvaring er?
Spurt sikkert 7-8 forskjellige folk, men enten så vet de ikke eller så er de ikke sikker.
Derfor ønsker jeg helst at du vet det helt sikkert.



Sånn som jeg har forstått det, så er forvaring f.k.s: Du slipper ut om 20 år. Men hvis vi har troen på at du ikke vil gjøre det igjen, så kan du slippe ut etter 10 år.

Og at fengsel er: Du slipper ut om 20 år!




2.
Vet hva "aka" er, men hva står det for?
Foreksempel: Stian aka ZtAiAn


3.
FTW? Hva står det for?
Hvis jeg skulle gjette, ville jeg sagt Fuck The World.



Ser at det er litt knotete skrevet..
2: Also Known As. *20tegneting*
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
2. "Also known as"
3. For teh win!
Sitat av ZtAiAn
Hei.



1.
Kan noen gi meg et svar på hva fengsel og forvaring er?
Spurt sikkert 7-8 forskjellige folk, men enten så vet de ikke eller så er de ikke sikker.
Derfor ønsker jeg helst at du vet det helt sikkert.



Sånn som jeg har forstått det, så er forvaring f.k.s: Du slipper ut om 20 år. Men hvis vi har troen på at du ikke vil gjøre det igjen, så kan du slippe ut etter 10 år.

Og at fengsel er: Du slipper ut om 20 år!
Vis hele sitatet...
Nesten. Med forvaring blir du en eller annen gang mot slutten av forvaringstiden vurdert av en gruppe psykologer/psykriatere(?) som avgjør om du enda er en fare for samfunnet, og om du bør slippes fri eller være inne i enda 10 år i påvente av en ny evaluering. Dette gjør at forvaring kan bli livstid, om man er gal nok.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av ZtAiAn
Hei.
2.
Vet hva "aka" er, men hva står det for?
Foreksempel: Stian aka ZtAiAn


3.
FTW? Hva står det for?
Hvis jeg skulle gjette, ville jeg sagt Fuck The World.



Ser at det er litt knotete skrevet..
Vis hele sitatet...
For det første så skjønner jeg ikke helt hva 2. og 3. har med fengsel og forvaring å gjøre, men her er svaret uansett.

2. aka betyr "Also Known As".
3. Mener du WTF? Det betyr What The Fuck?

edit: FTW: se |d13m0b
Sist endret av devotio; 12. mars 2006 kl. 18:41.
Trådstarter
Takk for svarene
Trådstarter
Sitat av Fredrik
Vis hele sitatet...

Fordi jeg ikke gadd?
dette var en artig post....
Sitat av ZtAiAn
Fordi jeg ikke gadd?
Vis hele sitatet...
Rett holdning får en si. Du vil nok nå langt i livet!
Vedrørende forvaring:

Som man nå så i Nokas-saken. Fikk 2-3 pers forvaring, Toska himself fikk 19 års tidsbestemt fengsling.
Men de som fikk forvaring fikk en "minstetid" på 10 år, vil det si at man ikke vil bli vurdert av dommere før denne tid? Videre ser vi at de ble dømt til fovaring i 16 år. Betyr det at om denne skulle ha vært tidsbestemt, så antar man at det vil tatt 16 år med "sikring". Men siden dette er forvaring, vil den straffedlømte kunne holdes inne lenger?
Toska kan komme ut på prøve etter 1\3 av dommen
De som har fått 16 års forvaring må sone 16 år, og der etter bli vurdert. Føler de ikke at han er trygg nok til å slippe ut må han sitte 5 år til. Da blir det ny vurdering. I teorien kan han sitte inne resten av livet. Toska kommer ut før de som har fått forvaring.
Sitat av Rizzla
Toska kan komme ut på prøve etter 1\3 av dommen
Vis hele sitatet...
2/3 er det vel. (nå med minst 20 tegn)
Sitat av mxyzptlk
2/3 er det vel. (nå med minst 20 tegn)
Vis hele sitatet...
ja stemmer. Ble en liten feil der
Erre ikke 3/4del på lengre dommer a ?
Når man får prøvetid avhenger av straffen man soner.

Grovt ran med døden til følge - kommer vel under særdeles grov forbrytelse, noe som ender med liten mulighet for prøvetid. Permisjoner derimot er ganske vanlig.

Fengselssytemet i Norge er ganske innviklet.

Forvaring er i korte trekk at du blir tatt hånd av andre, da du er en fare for samfunnet og deg selv. Forvaring må ikke nødvendigvis foregå i et fengsel, men på en instutisjon, sykehus osv, som oftest skjer det i fengsel i starten.

Forvaring har en ramme og en minstetid. Feks 2år, da skal du I ALLE TILFELLER, sone i 2 år, så blir du evaluert en gang i blant. Det er ikke 1 psykolog som gjør dette, men et team på 5-10 personer fra forskjellige deler av kriminalomsorgen.

Fengsel er kort fortalt at du blir bura inne. Det du har gjort avgjør hvor streng soning du får. Det er litt forskjell på Botsen og Hof...

EDIT: - Såvidt meg bekjent, er ikke sikkert alt er riktig men har i hovedtrekk fått frem det jeg har blitt fortalt av Onkel Blå
hehe toska sliter lit med den gjelda han har fåt på seg ja
skal berre sjå han betaler den ned 2 veker etter han slipper ut he he.... nett som at det blir godtatt...