Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2584
Er som vanlig en Windows bruker og kjører så klart Windows 10. Skal ha et fag om operativsystem osv. dette semesteret der vi bruker linux og skal visstnok gjøre mye rart, som i følge lærer kan skade pc'en, derfor ble vi anbefalt å bruke VirtualBox e.l.

Men jeg synes den virtuelle maskinen går fryktelig tregt å har lyst til å ha "ordentlig" linux. Ble frarådet å kjøre dual boot, men hva med å kjøre fra USB? Vet lissom ikke om læreren bare fraråder oss for å spare seg for mas
IKKE GJØR DET. LINUX SPRENGER PCEN DIN!!!!

...hvilket fag er det? Gymlærern som har sagt dette, eller?

Du kan helt fint kjøre dual boot Windows og Linux. Kan hende du må deaktivere "secure boot" I bios.
Kan ikke se at det skulle være noen risiko å kjøre Ubuntu fra USB så lenge du velger "try ubuntu without installing" og ikke sletter noe fra harddisken?



Kanskje det er dette lærer er redd for? At du skal slette harddisken din?
Hvordan vil Ubuntu via usb være kontra tails sikkerhetsmessig? Lagrer ting seg på hardisken eller unngår man det?
Selv ble jeg Linux-bruker i 2008, og begynte året etter å kjøre egenkonfigurerte distroer av Ubuntu og senere Linux Mint uten vanskeligheter av noe slag, men alle PC-ene jeg har brukt, har hatt BIOS - UEFI er jeg ikke så begeistret for.

Kort fortalt er BIOS knyttet til hovedkortet uavhengig av hva som måtte befinne seg på harddisken, mens UEFI-tullet også bruker harddisken, og hvis man ikke vet hvordan man kommer inn i oppstartsmenyen uten å gå gjennom Windows først, har man et problem, noe som var grunnen til at en venn av meg måtte gi opp løsningen min; det var kanskje det læreren din siktet til - ellers forstår jeg ikke hvorfor Linux kan skade PC-en bortsett fra at det kan være trøbbel med driverne om man bruker en PC som er nyere enn distroen man kjører.

For øvrig har jeg både brukt Linux installert på selve USB-enheten og kjørt systemet som et Live-system direkte i RAM; det førstnevnte frarådes hvis enheten er treig da den til slutt blir omtrent like rask som sirup, mens det å kjøre Ubuntu eller Linux Mint kun i RAM går som en drøm; riktignok tar det litt tid å laste operativsystemet i minnet, men ellers er løsningen lynrask uten at noe som helst lagres på harddisken - det er også fullt mulig å kjøre dette på en PC uten harddisk, og man kan bruke et minnekort til å lagre ting på.

Sikkerhetsmessig er dette en bunnsolid løsning da alt blir like nytt og friskt hver gang man starter PC-en, så jeg begriper ikke hvorfor banker lar folk bruke Windows til å logge seg inn i nettbanken i stedet for å bruke noen kroner på å gi dem en ferdigkonfigurert Linux-minnepenn som kjøres i RAM - da kunne selv oldemor trygt bruke nettbanken uten å måtte bekymre seg for alle disse skumle kinesiske hackerne som skjuler seg i nettverkskabelen.
Sist endret av Freakix; 31. august 2016 kl. 04:30.
Ja, ikke noe problem å kjøre direkte fra minnepenn. Om det er kjappere enn en VM er dog ikke sikkert. Men er bare å prøve.

Edit: får ikke lagret noe hvis du kjører som et live-system.
Sist endret av raze; 31. august 2016 kl. 10:51.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Pensjonert Skaper
Sitat av raze Vis innlegg
Edit: får ikke lagret noe hvis du kjører som et live-system.
Vis hele sitatet...
Stemmer det? Har ikke testa Ubuntu fra USB selv enda, men i både Kali (1.0 og også 2.0 med litt arbeid) og TAILS kan man sette opp persistent storage. Da vil du kunne lagre ting mellom hver gang du booter som om det skulle vært et operativsystem installert på harddisken på maskinen. Superbra fordi man da i teorien kan ha alt man trenger på minnepennen, og egentlig aldri trenger å ha en egen maskin. Man kan bare bruke hvem som helst sin maskin som om det skulle være ens egen hjemme-maskin.
Jeg hadde dual boot en stund og det skjedde faktisk noe rart. Husker ikke detaljene eksakt, men tror det ble rot med at den dobbelbootet, kjørte Ubuntu på topp av Windows og begge samtidig, eller var det kanskje dårlig partisjonering av diskplass... men i hvert fall så fungerte Ubuntuen bra, men Windowsen ble merkbart tregere. Å ja, og hver (sjeldne) gang jeg ville boote Windows, ble den stående lenge med "oppdateringer", før den til slutt sa ifra om at den ikke fant/ikke greide å oppdatere. Aner faktisk ikke hva som gikk galt. Beste gjetning er at Windows fikk for liten plass pga skjev partisjonering, hadde vel bare 4+128GB. Det er mange år siden, disk space var ikke ubegrenset og jeg var helt fersk. Endte med at jeg slettet hele Windows siden jeg bare brukte Ubuntu uansett. Men Dual Boot er absolutt ikke farlig om du gjør det skikkelig, dvs ikke er en noob med en flaske vin og et impulsivt innfall om å mekke selv og PCen tok ingen skade av dette, selv SSD-er tåler ganske mange hundre reinstalleringer av OS før de er utskrevet.
Hvis læreren gir deg et råd, og du er uenig, så spør du ham om hvorfor.
Har dere grei respekt så vil han gi deg et ærlig svar.

Jeg vil tro at ifra hans perspektiv er det enkleste med virtualisering, men samtidig har du at en SSD-disk er mye kjappere enn en USB-pinne (spesielt hvis du har kun USB 2.0 inngang).

Pluss at sitter du på et OS hvor du ikke har tilgang til standard-oppsettet for skole-PC'en din, så kan det bli mye mas på læreren om "får det ikke til kan du hjelpe meg fordi jeg er en spesiell blomst og jeg vil legge masse beslag på din tid som du faktisk ikke har fordi det er gøy og jeg innbiller meg at jeg lærer noe av å stresse deg og blir likt av resten av klassen".

Kjør virtualisering, du.
Choose life.
Sitat av raze Vis innlegg
Ja, ikke noe problem å kjøre direkte fra minnepenn. Om det er kjappere enn en VM er dog ikke sikkert. Men er bare å prøve.

Edit: får ikke lagret noe hvis du kjører som et live-system.
Vis hele sitatet...
I Ubuntu er det persistent storage, så om du kjører det fra minnepinne får du lagret helt fint.