Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4372
Kan skolen melde deg til barnevernet uten at de sier ifra til foreldrene dine? hvis de ikke kan det så har søsteren min blitt krenket på det groveste, og gjør hva som helst for å finne ett sitat fra norgeslover som handler om akkurat dette.

Jeg kan jo kort fortelle hve det handler om. søsteren min fortalte helsesøster at hun hadde røyket hajs ved noen få enledninger. ca. 2 månder etter denne praten, så treffes de igjen og helsesøster sier at dette er så alvorlig at hun vil ringe moren vår. søsteren min ble ganske fortvilet, og føler at helsesøster har lurt henne på det groveste. søsteren min ringer mamma og sier at helsesøster vil si henne noe om hennes privatliv, som søsteren min ikke vil at mamma skal vite. der er jeg helt enig, fordi hun hadde kun røyket hasj ved at par aledninger, og hadde vert kleen i iover to månder, så kommer frøken helsesøster og vil ringe mamma, hva faen?
mamma hører på søsteren min og sier til helsesøster at dete vil ikke jeg høre noe om. helsesøster ga seg for en stund, men neida. når det er godt 2 månder til så ringer plutselig rektor og sier at nå vil de rineg barnevernet siden de vet at søsteren min hadde røyket hasj ved et par aledninger for et halv år siden. Mamma sier at før de gjør noe som helst vil hun snakke med helsesøster. helsesøster svarte ikke når moren min ringe, så hun la igjen en besked om at de måtte snakke sammen før helsesøster ringte noen som helst. helsesøster ringer aldri tilbake, men istede for vi at brev far barnevernet om at de vil inkalle oss til en møte, evt. hjemmebesøk.

Vi har vert på besøk hos barnevernet, ogalt har ornet seg. men det som virkelig irriterer oss er at det virker mere og mere som at skolen er ute etter å ta søsteren min. hun har blitt utvist ved flere tvilsomme omstendigheter, og nå dette. Nå er det min tur til å rydde opp, og snakke ett par aldvords ord med den ene og den andre.


Håper det er noen som kan hjelpe meg, eller vet hva loven sier om dette, så vil jeg sette utrolig stor pris på en link eller ett sitat. takk skal dere ha
har ikkje helsesøster taushetsplikt? correct me if i'm wrong.

Eller skulle vel barnevernet vert pussa på deg for skrivefeil og tegnsetting.
192.168.1.1
Hacker's Avatar
TaushetspliktHvis en sak fortelles i fortrolighet, har både lærer og helsesøster taushetsplikt så lenge det ikke er fare for liv og helse. For å beholde tillit og løse problemet bør lærer gi beskjed i starten av samtalen at han eller hun ikke har behandlingskompetanse på området, og fortelle eleven hva han kan bidra med, og når andre har et ansvar. Lærer kan også si at han må gjøre grep hvis saken går ut over læresituasjonen til eleven.

Kilde: www.psykiskhelseiskolen.no

http://64.233.183.104/search?q=cache...lnk&cd=1&gl=no
Sist endret av Hacker; 4. juni 2008 kl. 19:45.
Helsesøster har taushetsplikt ja. Men har lov til å kontakte foreldre hvis det er virkelig alvorlig. Og det er da ikke dette. Alderen til søsteren din har jo litt å si i denne saken da... Men allikavel. Det får være grenser.

Hvis barnevernet skulle tatt inn alle ungdommer som røyker hasj ville det ikke vært mange foreldre som hadde hatt noe barn igjen...

Anyways. Dette blir en altfor dum sak fra skolen til søsteren din sin side... Hvor ville de egentlig komme med dette? o.o
Barnevernet tar ikke inn unger som ikke har noe på rullebladet eller har noenlunde oppegåene foreldre... ^^

Men. Jeg tror nok neppe det er noe du kan gjøre i denne saken. Du kan selvsagt prøve å snakke med rektoren eller helsesøster og spørre hvorfor de faktisk gjør dette her. Og si så at nesten 60% av norske ungdommer i en alder av 14-19 år har prøvd eller vært borti på andre måter hasj.
Trådstarter
90 0
beklager skriv feil, men jeg har alltid slitt med rettskrivning. Når søsteren min sa til mamma at det som helsesøster vil si er ikke noe du trenger å vite, så hørte faktisk moren min på det. hun hadde jo såvidt prøvd hasj, og dessuten så hadde det skjedd over 2 månder før helsesøster plutselig sa at hun ville ringe mamma. vi snakker om en jente på 16
Oj , vis man blir ringt hjem fordi man har prøvd hasj så kommer halve klassen min til å bli ringt hjem ... det er litt teit da, de burde allikevel ha tauhetsplikt.
Dette er absurd. Syns ikke helsesøster skulle gjort dette. Syns du selv skal gå til helsesøster og fortelle henne at du føler at hun har brutt taushetsplikten hennes. Jeg hadde gjort det slik ihvertfall. I tillegg hadde jeg forresten gått til rektor og fortalt at du ikke kommer til å gi deg før rektor og helsesøster innrømmer skyld i å ha brutt diverse taushetsplikter. Jeg er selv elevrådsleder på ungdomsskolen (15, blir 16, 10ende klasse), og har ofte blitt innkalt til rektor fordi jeg tar ting på egen hånd, og gjør store tabber ut av det. Eksempel: Skrev et brev til en lærer der jeg ba henne dra til helvete med atferden hennes.
du spør om skolen kan kontakte barnevernet uten å kontakte mor og far. De har jo kontaktet din mor men var ikke "intresert" så de har prøvd i hvertfall!

Sitat av NovaDecker
Dette er absurd. Syns ikke helsesøster skulle gjort dette. Syns du selv skal gå til helsesøster og fortelle henne at du føler at hun har brutt taushetsplikten hennes. Jeg hadde gjort det slik ihvertfall. I tillegg hadde jeg forresten gått til rektor og fortalt at du ikke kommer til å gi deg før rektor og helsesøster innrømmer skyld i å ha brutt diverse taushetsplikter. Jeg er selv elevrådsleder på ungdomsskolen (15, blir 16, 10ende klasse), og har ofte blitt innkalt til rektor fordi jeg tar ting på egen hånd, og gjør store tabber ut av det. Eksempel: Skrev et brev til en lærer der jeg ba henne dra til helvete med atferden hennes.
Vis hele sitatet...
som du kan lese i tidligere innlegg kan helsesøster kontakte politi/barnevern når det gjeller sånne ting, hun har jo prøvd å ringe hjem.
Trådstarter
90 0
Jeg gir meg ikke, jeg skal sørge for at søsteren min får en unnskyldning fra helsesøster og rektor. men det er ikke bare å spørre pent om de kan sende et brev og skrive noen vakre ord, sammen med en liten unnskyldning. jeg mener og ha hørt at det er en lov som sier at helsesøster ikke har lov til å kontakte barneværnet uten å fortelle det til foresatte. kan noe bekrefte dette? når jeg går ut av 10. klasse om under to uker, så er det to personen jeg ikke skal ta i hånda og si "takk for meg"
Sitat av enis
Jeg gir meg ikke, jeg skal sørge for at søsteren min får en unnskyldning fra helsesøster og rektor. men det er ikke bare å spørre pent om de kan sende et brev og skrive noen vakre ord, sammen med en liten unnskyldning. jeg mener og ha hørt at det er en lov som sier at helsesøster ikke har lov til å kontakte barneværnet uten å fortelle det til foresatte. kan noe bekrefte dette? når jeg går ut av 10. klasse om under to uker, så er det to personen jeg ikke skal ta i hånda og si "takk for meg"
Vis hele sitatet...

Nå oppfører du deg bare barnslig, og helsesøster har jo kontakt di mor og ville fortelle det men din mor ga blaffen i deg, skal man ringe 1000 ganger før man må skjønne at det er noe på gang? eller at noe har skjedd?
Trådstarter
90 0
morra mi ga ikke blaffen, men søstra mi hadde ikke røyket hajs på 2 månder, og hadde kun prøvd et par ganger. så hvorfor skulle hun fått vite om noe som hadde skjedd for 2 månder siden og ikke er ett problem lenger? dessuten er det litt sent å komme 2 månder etter på å si, nå ringer jeg moren din.
Må si meg enig med Blitzz der, det mordi sa var nok ikke helt passende til situasjonen.
Men på en annen side, helsesøster vet godt at hasj ikke er så farlig som veldig mange tror, så jeg syns det er rart ho gadd å gjøre noe med det. Pluss at det var snakk om å prøve, og ikke engang ukentlig bruk.

Hadde blitt padde sur, men det er jo ikke mye du kan få gjort med det her..
Sist endret av enanthate; 4. juni 2008 kl. 20:37.
Helsesøster har plikt til å gå til barnevernet i en slik situasjon!

Problemet til helsesøster at hun har fått beskjed av moren om å ikke si noe til henne og da har helsesøster ikke noe valg. Hadde hun fått lov til å fortelle moren at datteren hennes hadde røyket hasj, ville saken mest sannsynlig aldri havnet hos barnevernet. Fordelen hadde jo da vært at saken kunne blitt ordnet hjemme...

Nå skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg i en sak jeg kun har hørt en versjon av, men hvis ei jente klarer å overbevise sin mor om at hun ikke skal ta imot en beskjed som helsesøster vil si er det virkelig på tide å innkalle barnevernet. For alt moren vet kunne det jo vært noe veldig alvorlig. Selv om jeg ikke er noe uskyldsbarn selv er det at en 16 åring ruser seg noe man virkelig må ta tak i!

Helsesøstre kommer stadig opp i dilemmaer når det kommer til dette. Taushetsplikten settes ekstremt høy i skoleverket og på helsestasjonene, men når det er fare for liv og helse kommer hennsynet til dette naturligvis først...

BTW:
Det virker som om alle er så jævla livredde for barnevernet... De er jo der for å hjelpe folk og er ikke en institusjon som tar ungene fra folk...
Altså, helsesøster prøvde å ringe hjem og moren din ga blaffen .
For meg høres det ut som om helsesøster har grunn nok til å tvile på foreldrene dine og kontakte barnevernet av den grunn .

Men, allikevel ;
Det at helsesøster brøt taushetsplikten er etter min mening et faktum .

Synes ikke du skal gi deg på dette , prøvd å snakke med politi/advokat ?
Sitat av zitcon
Synes ikke du skal gi deg på dette , prøvd å snakke med politi/advokat ?
Vis hele sitatet...
Har dårlig tro på at du kommer noen vei med det, bare glem det.
Jeg kan ikke si jeg ser problemet egentlig. Hadde skolen din vært ute etter å ta henne hadde ting sannsynligvis skjedd veldig mye fortere enn det har gjort nå. For meg virker det bare som helsesøster bryr seg om elevene.

Det er litt rart at hver gang noen må ta konsekvenser for å ha gjort noe de visste var ulovlig, så er det tysterens feil.

(Det er bare å venne seg til at byråkrati alltid tar lang tid).
Sitat av zitcon
Men, allikevel ;
Det at helsesøster brøt taushetsplikten er etter min mening et faktum .
Vis hele sitatet...
Men hun "brøt" ikke taushetsplikten for taushetsplikten gjelder ikke i dette tilfellet. Hun gjorde jo akkurat som hun er pålagt å gjøre.

Tillitten derimot, den brøt hun.
Det beste dere gjør herfra er å smile pent, forklare situasjonen og være ydmyke. Hvis det først har gått til barnevernet bør dere gjøre alt for at disse menneskene skjønner at familien fungerer noenlunde slik den skal, ellers kan de iverksette tiltak som er særdeles kjipe for en 16-åring og hennes mor. Barnevernet har mye makt.
Å røyke hasj er faktisk ulovlig (ikke forumet å gå ut for å være imot hasj?), teit lov? Ja. Bor du i Norge, der det er en lov imot det? Ja.

Jeg synes det er helt greit at helsesøster sa det videre. Og det er kun i jenta's beste interesse. For det går ikke ut på liv og helse.. Enda. Hvorfor kan ikke fjortis jenter som skal være så voksne bare vente til de er 18 og dra til amster? Dumhet har ødelagt for henne, enkelt og greit.
Sitat av Nichotin
Det beste dere gjør herfra er å smile pent, forklare situasjonen og være ydmyke. Hvis det først har gått til barnevernet bør dere gjøre alt for at disse menneskene skjønner at familien fungerer noenlunde slik den skal, ellers kan de iverksette tiltak som er særdeles kjipe for en 16-åring og hennes mor. Barnevernet har mye makt.
Vis hele sitatet...
Mye makt ja, men det skal_mye_til før de går til drastiske tiltak. Jeg har hatt nok med barnevernet til å vite at de først og fremst er der for å hjelpe hjemmet med sakene, ikke for iverksette kjipe tiltak.
Godt med smør
Sitat av Kinseek
Helsesøster har plikt til å kontakte barnevernet dersom hun har grunn til å tro at ting ikke står bra til i heimen. Det kan være hun tolket din mammas "det vil jeg ikke høre om" som "her i heimen bryr vi oss ikke om barna vår bruker droger".

At ungdom i tidlig alder begynner med narkotika kan være jævlig farlig.
Vis hele sitatet...
Kan.

Men prøvde helsesøsteren å fiske ut litt mer info før hun kontaktet barnevernet?

Sånn sett så nyter jeg meget sjeldent rusmiddel, har ingen planer om å kutte HELT ut. Men vist noen prøvde å fuckings blande inn barnevernet er jo det antageligvis DET som kødder til hele mitt liv.
Sitat av Xasma
Å røyke hasj er faktisk ulovlig (ikke forumet å gå ut for å være imot hasj?), teit lov? Ja. Bor du i Norge, der det er en lov imot det? Ja.

Jeg synes det er helt greit at helsesøster sa det videre. Og det er kun i jenta's beste interesse. For det går ikke ut på liv og helse.. Enda. Hvorfor kan ikke fjortis jenter som skal være så voksne bare vente til de er 18 og dra til amster? Dumhet har ødelagt for henne, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...

Tror det er ulovlig i amster også nå, eller de skal gjør det ulovlig!?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Boo-Boo
Men. Jeg tror nok neppe det er noe du kan gjøre i denne saken. Du kan selvsagt prøve å snakke med rektoren eller helsesøster og spørre hvorfor de faktisk gjør dette her. Og si så at nesten 60% av norske ungdommer i en alder av 14-19 år har prøvd eller vært borti på andre måter hasj.
Vis hele sitatet...
Og forhåpentligvis oppgi korrekte tall og kilder- å dra tilfeldige tall ut av ræva setter ikke akkurat saken i et positivt lys.
Kan skolen kontakte barnevernet uten å snakke med mor eller far?
Vis hele sitatet...
Hvordan helsesøsters meldeplikt fungerer vet jeg ikke. En lærer kan kontakte barnevernet uten å ta kontakt med foreldre, men da må eleven/saken være anonym, og saken må snakkes om på generell basis. Gjelder henvendelsen en spesiell sak med navngitt barn vil foreldre bli informert og trukket inn.
Sist endret av Vuggum; 4. juni 2008 kl. 23:19.
Godt med smør
Sitat av Xasma
Å røyke hasj er faktisk ulovlig (ikke forumet å gå ut for å være imot hasj?), teit lov? Ja. Bor du i Norge, der det er en lov imot det? Ja.

Jeg synes det er helt greit at helsesøster sa det videre. Og det er kun i jenta's beste interesse. For det går ikke ut på liv og helse.. Enda. Hvorfor kan ikke fjortis jenter som skal være så voksne bare vente til de er 18 og dra til amster? Dumhet har ødelagt for henne, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Med all respekt kan ikke du uttale deg om hva som er i jenta's beste.

Hun hadde røyket hasj ved noen FÅ anledninger. IKKE hver dag, Hvordan er det i jentas beste intresse ? fordi livet kan være så mye bedre uten hasj?, det argumentet kan du godt få i retur og. Du kunne jo gjerne utdype mer om hvorfor helsesøsteren gjorde det rette.

Hvordan er hun fjortis jente? vist du røyker hasj før du er 18 er du en veslevoksen fjortis ?

Du er jævlig kjapp på avtrekkeren. Jeg er vell en av de fjortis guttene som ikke kunne vente til etter de var 18 men samtidig fikk jeg mine standpunkts karakterer nå denne uken. Og jeg presterte på lik linje, og over noen av mine klassekamerater. Og alle de er rusfrie

Joda kan hende att hun var en av de som var dødsdømt til å sitte klistra på pipa ut livet. Men hvordan kan du vite det når du ikke kjenner jenta i det hele tatt?

Hun PRØVDE, hun ga seg jo på det. Helsesøsteren hadde ikke noe liv og død dillemma, tvert i mot.

Du har bare ikke nok informasjon til å komme med så mange tåpelige utsagn "dumhet har ødelagt for henne, enkelt og greit" helsesøsteren har potensielt ødelagt det for henne.

Tenker du på lungene hennes? ærlig talt, da har du tydeligvis aldri vært ungdom, eller kjent noen ungdommer som røyker.

Du har noen gullkorn du, og noen ok poster. Men denne var tåpelig

Artig att du skulle trekke fram hasj loven, du må jo ikke glemme att tråden handlet delvis om taushetsplikten til helsesøsteren :O
Sist endret av Apeloff; 4. juni 2008 kl. 23:43.
helsesøster har taushetsrett hvis personen er under 16.
taushetsplikt over 16.
Sett fra foreldres synspunkt (Helsesøster). Hvis du hadde hatt en unge, ville du blitt sint på skolen om de visste at ungen din hadde prøvd narkotika, men lot vær å si ifra? Jeg tror de fleste foreldre ville vært interessert i å vite om ungen brukte narkotika, selv om det skjedde for ett par måneder siden. Og dersom de IKKE ville vite det (Eller ikke brydde seg når de ble det fortalt), så tyder det kanskje på at barnevernet skal kobles inn allikevel?

Og siden når vet en 16åring hva som er best for seg selv?
Nå må dere nesten gi dere her! Skjønner absolutt ikke at dere kan argumentere for at dette er riktig handlet av helsesøster.

Heslesøster er der for å snakke om vanskelige ting. Kjønnsykdommer, småproblemer i heimen, sex, fyll, og gjerne hasj. Funksjonen til helsesøster er å skulle kunne opplyse og hjelpe i sånne situasjoner. Her har vi tilogmed en jente som ikke har komt i søken etter hjelp, men sikekrt nevnt det i en bisettning. Og det er 2 måneder siden. Ukentlig bruk kunne blitt en diskusjon om skjønn og vurdering (woho enda en cannabistråd), men dette er for idiotisk.

ALT dette er som dinicthon sier "noe du ville visst som forelder". Men faktum er at mange av de tingene man "ville visst", får man aldri vite. Og godt er det, for alle parter. Det er nettopp derfor man har en helsesøster - for å kunne gi svar der man ikke kan spørre foreldre f.eks. Dersom helsesøster skal si fra om infrekvent hasjbruk må vel helsesøster si fra om fyll og? Om sex? Kjønnsykdommer?

Om helsesløster skal si fra om noe så lite alvorlig undergraver hun sin egen funksjon. Hun må rett og slett rapportere alt til foreldre som ikke ahndler om koseprat for å få gyldig fravær. Er det det dere mener er helsesøsters funksjon? "Sladdre" til foreldre?

I så fall vet jeg hvor jeg ville skjært ned ved neste budsjett.
Sist endret av Elefanten; 5. juni 2008 kl. 07:57.
Uenig med alle som kritiserer dette, jeg syns at helsesøstera hans kan dra til helvete, og at både helsesøstera og rektoren virkelig skal svette litt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I denne saken ville jeg først sett om det var grunnlag for helsesøster å kontakte barneværnet/foreldrene.
Var det fare for jenten sitt liv å helse da spørsmålet? Tja. Var hun daglig hasj røyker? nei.
Ser ikke helt poenget til helsesøster å slå på alle alarmer, å bryte tilliten så til de grader, for å melde om denne saken. UT ifra det trådstarter har skrevet nekter jeg å tro at helsesøster i utgangspunktet hadde grunnlag for å bryte taushetsplikten, da det ikke var fare for liv å helse (?)

Jeg ville ha rådført meg hos en advokat, om hva de syntes om saken, om helsesøster har gjort rett eller galt ved å melde fra til foreldrene. Om helsesøster gjorde en gal vurderomg, ville jeg uten tvil reist sak mot helsesøster, bare for å lage ett helvete tilbake.
Tror det er relativt stor sjangs å vinne fram om helsesøster har vurdert feil om det er grunnlag til å bryte taushetsplikt. Da det er ganske alvorlig.
Sist endret av Spelly; 20. juni 2008 kl. 12:05.
Personlig synes jeg faktisk at morra til jenta sku hatt KP, ettersom hun viste såpass tillit til datra si, og valgte å avvise helsesøster når hun ringte.
helsesøster har taushetsplikt jo, hun har det uansett hva du ser, untaket hvis det ikke er noe alvorlig (som selvmord åsån) ser ikke på detta som noe hun kan sladre på. å skolen har lov til å kontakte barneværne ja uten tilatelse (bekymringsmelding) har vært borti alt du snakker om her før ja
Litt mye synsing og grunnløs resonering her. Ingen har taushetsplikt overfor barnevernet. Du kan syns helsesøsteren var "teit" så mye du vil, men det hjelper lite.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld....html?id=91455
Helsesøster har taushetsplikt, så dette handler om tillitsbrudd.
Men barnevernet derimot vil ringe foreldrene dine med en gang(eller si at de ikke skal ringe, og ringer så fort du har gått derfra), omtrent bare for å være bitches.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Sitat av Kinseek
At ungdom i tidlig alder begynner med narkotika kan være jævlig farlig.
Vis hele sitatet...
Ja, men er enda mer farlig når barnevernet begynner!
De er ikke kloke på en flekk og følger ikke sunn fornuft, bare lover og regler.

Ja, men er enda mer farlig når barnevernet begynner!
De er ikke kloke på en flekk og følger ikke sunn fornuft, bare lover og regler.

Hadde jeg vert mora di eller søsstra di hadde jeg oppsøkt helsesøss og spurt om hun fikk den jævla taushetsplikten i SE & HØR elns.
Det er for gale..
At hun røyka 2 eller 3 ganger er ikke farlig om hun har vert clean ett halvt år.
Sist endret av PolkagrisLaila; 21. juni 2008 kl. 14:38.
dette er et tillitsbrudd på det aller groveste! sørg for at hun mister jobben, jeg har sagt det samma til helsesøster selv men hun sa ikke et ord videre!
Hallo!
Har dere lest linken til "littforgammel" eller?

Helsesøster har meldeplikt til barnevernet og har ikke hatt noe valg i denne saken. Hvis man skal være forbanna på noen her er det mora som viser at hun svikter sin omsorgsrolle når hun er naiv og nekter å høre hva helsesøster har å si...
Sitat av enis
Kan skolen melde deg til barnevernet uten at de sier ifra til foreldrene dine? hvis de ikke kan det så har søsteren min blitt krenket på det groveste, og gjør hva som helst for å finne ett sitat fra norgeslover som handler om akkurat dette.

Jeg kan jo kort fortelle hve det handler om. søsteren min fortalte helsesøster at hun hadde røyket hajs ved noen få enledninger. ca. 2 månder etter denne praten, så treffes de igjen og helsesøster sier at dette er så alvorlig at hun vil ringe moren vår. søsteren min ble ganske fortvilet, og føler at helsesøster har lurt henne på det groveste. søsteren min ringer mamma og sier at helsesøster vil si henne noe om hennes privatliv, som søsteren min ikke vil at mamma skal vite. der er jeg helt enig, fordi hun hadde kun røyket hasj ved at par aledninger, og hadde vert kleen i iover to månder, så kommer frøken helsesøster og vil ringe mamma, hva faen?
mamma hører på søsteren min og sier til helsesøster at dete vil ikke jeg høre noe om. helsesøster ga seg for en stund, men neida. når det er godt 2 månder til så ringer plutselig rektor og sier at nå vil de rineg barnevernet siden de vet at søsteren min hadde røyket hasj ved et par aledninger for et halv år siden. Mamma sier at før de gjør noe som helst vil hun snakke med helsesøster. helsesøster svarte ikke når moren min ringe, så hun la igjen en besked om at de måtte snakke sammen før helsesøster ringte noen som helst. helsesøster ringer aldri tilbake, men istede for vi at brev far barnevernet om at de vil inkalle oss til en møte, evt. hjemmebesøk.

Vi har vert på besøk hos barnevernet, ogalt har ornet seg. men det som virkelig irriterer oss er at det virker mere og mere som at skolen er ute etter å ta søsteren min. hun har blitt utvist ved flere tvilsomme omstendigheter, og nå dette. Nå er det min tur til å rydde opp, og snakke ett par aldvords ord med den ene og den andre.


Håper det er noen som kan hjelpe meg, eller vet hva loven sier om dette, så vil jeg sette utrolig stor pris på en link eller ett sitat. takk skal dere ha
Vis hele sitatet...
for ei hore! helt seriøst!
2 uker uten hasj (ikke overdrevent brukt) da er man jo klean, så 2 måneder burde ikke behøves og tenkte på en gang:P
hadde det vært kokain hadde jeg vert mere med. men dette er hasj!
dumme, dumme helsesøster! :O
Sitat av Littforgammel
Litt mye synsing og grunnløs resonering her. Ingen har taushetsplikt overfor barnevernet. Du kan syns helsesøsteren var "teit" så mye du vil, men det hjelper lite.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld....html?id=91455
Vis hele sitatet...
Sitat av Halalgeir
Hallo!
Har dere lest linken til "littforgammel" eller?

Helsesøster har meldeplikt til barnevernet og har ikke hatt noe valg i denne saken. Hvis man skal være forbanna på noen her er det mora som viser at hun svikter sin omsorgsrolle når hun er naiv og nekter å høre hva helsesøster har å si...
Vis hele sitatet...
"At opplysningsplikten inntrer i de alvorlige tilfellene; der det er grunn til å tro at et barn eller en ungdom under 18 år blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn eller en ungdom under 18 år har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker."

Dette dere referer til har ingenting med sporadisk hasjrøyking å gjøre. Dette er snakk om alvorlig omsorgssvikt og atferdsvansker. Og til littforgammel, jo, de har taushetsplikt også ovenfor barnevernet. De har dog lov å bryte denne - om forholdene tilsier det. Det gjør de absolutt ikke i denne saken.
Sitat av Elefanten
"At opplysningsplikten inntrer i de alvorlige tilfellene; der det er grunn til å tro at et barn eller en ungdom under 18 år blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn eller en ungdom under 18 år har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker."

Dette dere referer til har ingenting med sporadisk hasjrøyking å gjøre. Dette er snakk om alvorlig omsorgssvikt og atferdsvansker. Og til littforgammel, jo, de har taushetsplikt også ovenfor barnevernet. De har dog lov å bryte denne - om forholdene tilsier det. Det gjør de absolutt ikke i denne saken.
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke sitter inne med opplysninger som ikke vi andre har så har jo du ingen bakgrunn for å si. Det "offentlige" Norge ser på hasj som svært alvorlig og når moren i tillegg nektet å snakke med helsesøster hadde hun ikke noe valg enn å gå til barnevernet...
Sitat av Halalgeir
Så lenge du ikke sitter inne med opplysninger som ikke vi andre har så har jo du ingen bakgrunn for å si. Det "offentlige" Norge ser på hasj som svært alvorlig og når moren i tillegg nektet å snakke med helsesøster hadde hun ikke noe valg enn å gå til barnevernet...
Vis hele sitatet...
For min del kunne det vært ecstacy, og argumentet hadde fortsatt vært det samme.

Helsesøster bør ha mer kunnskaper enn den gjenomsnittlige representant for "det offentlige norge". Uansett er ikke allmenn ignoranse et argument som legitimerer et tillitsbrudd.

Som sagt, hadde det vært daglig røyking kunne jeg gått med på at det var alvorlig. Men å prøve hasj noen ganger, for lenge siden, er absolutt ikke noe problem. Det er vel nesten å se på som allmennkunnskap for folk som berører emnet i jobbsammenheng.

Det faktum at hun ikke har røykt på 2 mnd viser også at hun ikke blir særlig tiltrukket av rusen, så saken er jo rimelig enkel. Definitivt et feilgrep fra helsesøsters side.

Edit: Det står _VEDVARENDE_ atferdsproblemer. Er vel umulig å påstå at dette er det? Ergo har man en jævlig god sak for å gi helsesøster litt refs.
Sist endret av Elefanten; 21. juni 2008 kl. 19:24.
ja skolen kan det, jeg ble melt til barneværne begrun av 40 dager lovlig fravær -.-
Jeg spurte ett familiemedlem som jobber i barnevernet om denne saken. Hun sa at det ikke var ulovlig å ikke varsle foreldrene, men man prøvde så langt det var mulig å varsle. Det var spesielt i saker hvor man var redd for mishandling at man ikke sa i fra. Denne saken her kan hun jo selvfølgelig ikke uttale seg om, ettersom hun ikke kjenner detaljene i saken. Uansett så vil det alltid være bedre å varsle en gang for mye enn en gang for lite.

Etter som jeg husker, så var søsteren din her veldig klar på at hun ikke måtte si noe til foreldrene. Hvorfor var hun så redd for det? Jeg ser lett at helsesøster kan ha misstolket det som at hun vil få juling dersom foreldrene hadde funnet ut av det.
Hun sa at det som kom til å skje var at barnevernet tok kontakt med familien og forklarte saken. De ville deretter komme på besøk og snakke litt med familien noen ganger. Dersom ingen ting var galt (Nesten alle tilfeller) så skjedde det ikke noe mer i den saken. Dersom det var noe galt, så diskuterte de med familien hva som var galt, hva som kom til å skje og hvordan de kunne fikse det. Hun sa også at DERSOM det var noe galt, så hjalp det i nesten alle tilfeller å bare snakke med familien. Med en gang de skjønte alvoret ville nesten alle skjerpe seg, og fikse situasjonen på egenhånd. Ingen vil vel miste barnet sitt?

Hva jeg vil fram til er at det er jo ingen skade skjedd her. Har dere fått noen konsekvenser av at hun sa i fra om dette? Lider dere på noe vis? Blir dere uglesett på gaten? Jeg tviler. Er det ikke skjedd noen skade, så er det ikke noe å henge seg opp i. Dersom barnevernet tar tak i noe, så er det grunn til det, og da er det i tilfelle nettopp derfor helsesøster varslet.

Omsorgssvikt sier dere? Hva er omsorg? Det er ikke å gi en klem og klapp på skulderen og si at tegningen tegnet var fin. Som oftest er omsorg å gi noen et "slag i trynet". For helsesøster vil det være omsorg å varsle barnevernet. Det kan være helt jævlig, både for helsesøster, for foreldre og ikke minst for ungen. Men i det lange løp, hva kan konsekvensene være om hun IKKE varsler? Da tenker jeg ikke spesielt på denne saken, men på varsle kontra ikke varsle generelt. Det er ofte vanskelig å gjøre det rette, men i det lange løp så vil man være tjent med det.
Sist endret av Dinithion; 21. juni 2008 kl. 19:39.