Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3234
Jeg er hundeeier, ville egentlig aldri bli det, men ble overtalt og man blir jo glad i dem.

Har aldri sett en hundetråd her, men jeg forsøker for jeg trives her.

Er det noen her som har noen sterke meninger om raser eller erfaringer generelt om hundehold?

Jeg er delvis ny i gamet, men går aldri inn i noe halvhjertet. Derfor vil jeg suge til meg så mye info som mulig. Fikk valp sent i mai i år. I skrivende stund er han 8,5 mnd og er av det jeg har skjønt en litt krevende rase. Stor og sterk, sta og egen, men allikevel snill og lærevillig.

Dette hører sikkert mer hjemme på hundesonen.no, men jeg orker ikke det, trives her.
Hvorfor skriver du ikke hva slags rase du har?
Hei, har vært hundeier i mange sammenhenger, både store og små raser. Hvilken rase har du? Det jeg har erfart er at de er forskjellige uansett rase Har hatt vanskelige og lette selv om de "skal" være vanskelige osv... De har personlighet og du kan forme de som små, så det er veldig ofte opp til deg selv hvordan de blir. Hunder er kule uansett
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Jeg har boerboel.
Breton her. Full av liv, men Ikke særlig smart. Litt som eieren. ;-)
Har blandings rase her! Skulle bli avlivet men tokk han jeg. Skulle egentlig bare ha han til han fikk et permanent hjem, men 3år etterpå er han fortsatt her. Det beste valget jeg har gjort noen gang, hunder er fantastiske tur kamerater og mye selskap i har et tips, vær konsekvent når hunden gjør noe galt og du kan aldri skjemme den bort nokk me kjærlighet og kos!! Lykke til!
Hvis det ikke er for å forhindre direkte voldelig adferd så vil positiv forsterkning alltid være det beste.
Gøy tråd!! Jeg brenner for hunder

Husk, det er lov å si nei!!!! Har Dogo Canario og god erfaring med mollossere og krevende raser og det med å alltid drive med positiv forsterkning funker IKKE på disse hundene. Man må være 100% konsekvent og aldri gi etter. Disse hundene er veldig smarte så man må være en sterk og trygg leder.

Spør i vei om alt du lurer på så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan! Per nå har jeg ei tispe på snart to år og får en hannhund i begynnelsen av februar
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Gøy tråd!! Jeg brenner for hunder

det med å alltid drive med positiv forsterkning funker IKKE på disse hundene. Man må være 100% konsekvent og aldri gi etter.
Vis hele sitatet...
For noe svada. Kjenner jeg blir provosert av å lese det du skriver, og ja, jeg har en god del erfaring når det kommer til hunder. Er eier selv av en hunderase som man ofte ikke anbefaler til førstegangseiere og er det en ting som er viktig når det gjelder disse hunderasene, så er det å drive med positive forsterkninger.

Jeg har veldig god erfaring med klikkertrening og min hund har hatt god utbytte av det. Husk at det er et liv du har med å gjøre! Nå sporet tråden litt av og jeg beklager det, men når man får råd som ikke stemmer med virkeligheten så klarte jeg ikke å la være.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Det å oppdra små, enten det er valper eller unger, vil alltid skape diskusjon og uenigheter. Noen gjør slik og andre gjør sånn.

Min hund er lærer veldig fort og er veldig glad og flink. Han er glad i å treffe nye mennesker og nysgjerrig på andre hunder, men litt mer skeptisk mot hunder enn folk. Jeg vet det snart kommer en tid da dette vil forandre seg. Dette er en dominant og voktende rase. Det er veldig usannsynlig at jeg klarer å gjøre noe særlig med det. Vi er flinke til å sosialisere han, det vil vi fortsette med. Men denna her vil nok alltid prøve å bli sjefen.

Han er nå litt over 8 mnd og veier ca 70 kg, en skikkelig muskelbunt.
Jeg har en Groenendael (belgisk fårehund), snart 9 måneder og 28 kg. Svært intelligent, lærenem og lojal (de har ikke en eier, men en partner). Krevende rase som trenger mye stimuli, både mentalt og fysisk. Kjent som hundeverdenens "Emil i lønneberget", stjeler penger fra lomma mi og bytter mot godbiter.

Det er også en rase som fort blir nervøse, kjefting og straffing er utelukket. Positiv forsterkning er 1.prioritet, når det gjelder uønsket atferd er det ignorering/utslokning og deretter avledning.

Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter


Jeg innbilte meg nesten at litt kuldegrader og snø skulle gå bra mtp potene, men de ble såre og hovne etter en tur her. Må kjøpe sånne sokker da eller hva det kalles?
Sist endret av Taxidriver; 16. desember 2018 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
For noe svada. Kjenner jeg blir provosert av å lese det du skriver, og ja, jeg har en god del erfaring når det kommer til hunder. Er eier selv av en hunderase som man ofte ikke anbefaler til førstegangseiere og er det en ting som er viktig når det gjelder disse hunderasene, så er det å drive med positive forsterkninger.

Jeg har veldig god erfaring med klikkertrening og min hund har hatt god utbytte av det. Husk at det er et liv du har med å gjøre! Nå sporet tråden litt av og jeg beklager det, men når man får råd som ikke stemmer med virkeligheten så klarte jeg ikke å la være.
Vis hele sitatet...
Nå må jeg bare beklage meg her, så at innlegget mitt kom ut helt feil enn hva jeg mente!!

Det jeg mener er at 100% positiv forsterkning OFTE fungerer litt dårlig på disse hundene. Med 100% positiv forsterkning mener jeg at man aldri sier nei, venter helt til hunden gjør det som er rett for så å belønne. Feks. skal jeg la hunden min hoppe og hoppe på en som kommer på besøk, og når ho endelig er ferdig belønne og rose? Altså, ikke si nei/korrigere mens det står på?

Kan love deg at jeg er fullt enig i alt det der, og jeg har aldri påført hunden min ubehag. Den første jeg hadde med exen min var jeg for lite konsekvent med og han utnyttet det og hørte ikke etter på noenting. Gikk på et kurs der det baaare var snakk om positiv forsterkning og jeg fikk kjeft når jeg sa kort nei til han når han dro mot en annen hund.

Jeg trener mye klikker med mi! Trener smeller og går spor og driver med byggsøk. Hadde aldri komt noen vei om ikke hun hadde likt å gjøre det og stolte på meg.

Så jeg beklager at det svaret kom ut sånn, mente noe helt annet men ser at det ble feil. Du kan vel være enig i at man må være konsekvent med disse rasene?? Er du ikke det så har hvertfall ikke du erfaring med sterkt mentale hannhunder. Er ikke interessert i å krangle eller noe som helst.

Jeg elsker hunder og har drevet på med hunder en del, spesielt dogoer. Alle som har eid en dogo vet veldig godt hva det dreier seg om, de kan ikke sammenlignes med pit,staff, rottweiler etc. Derav min mening om konsekvent og at man har lov å si nei

Ts; nyyydelig hund!
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Nå må jeg bare beklage meg her, så at innlegget mitt kom ut helt feil enn hva jeg mente!!

Det jeg mener er at 100% positiv forsterkning OFTE fungerer litt dårlig på disse hundene. Med 100% positiv forsterkning mener jeg at man aldri sier nei, venter helt til hunden gjør det som er rett for så å belønne. Feks. skal jeg la hunden min hoppe og hoppe på en som kommer på besøk, og når ho endelig er ferdig belønne og rose? Altså, ikke si nei/korrigere mens det står på?

Kan love deg at jeg er fullt enig i alt det der, og jeg har aldri påført hunden min ubehag. Den første jeg hadde med exen min var jeg for lite konsekvent med og han utnyttet det og hørte ikke etter på noenting. Gikk på et kurs der det baaare var snakk om positiv forsterkning og jeg fikk kjeft når jeg sa kort nei til han når han dro mot en annen hund.

Jeg trener mye klikker med mi! Trener smeller og går spor og driver med byggsøk. Hadde aldri komt noen vei om ikke hun hadde likt å gjøre det og stolte på meg.

Så jeg beklager at det svaret kom ut sånn, mente noe helt annet men ser at det ble feil. Du kan vel være enig i at man må være konsekvent med disse rasene?? Er du ikke det så har hvertfall ikke du erfaring med sterkt mentale hannhunder. Er ikke interessert i å krangle eller noe som helst.

Jeg elsker hunder og har drevet på med hunder en del, spesielt dogoer. Alle som har eid en dogo vet veldig godt hva det dreier seg om, de kan ikke sammenlignes med pit,staff, rottweiler etc. Derav min mening om konsekvent og at man har lov å si nei

Ts; nyyydelig hund!
Vis hele sitatet...
Takk for at du ikke lar bikkja di drepe meg fordi den "bare vil leke" og du vil sette den på plass hvis nødvendig sånn som hunder gjør i hundeverden hver eneste gang de oppholder seg i en flokksammenheng. Og da mener jeg ikke sette på plass som i å mishandle/skremme/reagere emosjonelt ustabilt, men bare være klar på at det tross alt er du som er leder av flokken og har kontroll slik at bikkja har mindre sannsynlighet for å sperge ut.

Hilsen en som ved et rent lykketreff unngikk å bli drept av hund som barn og ble traumatisert i mange år.
Sist endret av Våtfisk; 16. desember 2018 kl. 21:34.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Jeg er enig! Jeg føler at Det er like sterke meninger om hundehold som med barneoppdragelse. Det kommer alltid noe «nytt» og man blir aldri helt enig. Jet har spurt mange om råd og får stortsett litt forskjellige svar hver gang.

Voktere og uredde hunder, være seg dogo canario eller min egen, krever mer av eieren sin enn flere andre hunder. Det er flere hensyn å ta.

Jeg vil st min hund skal elske meg og synes at jeg er verdens morsomste person, men jeg vil også at den ikke skal ha noe som helst tvil om at jeg mener business. Jeg eier ikke en labrador eller puddel(uten å mene noe mindre om de rasene).

Jeg har Boerboel, hvis jeg ikke er flink med han så blir han sikkert mannevond.

Ble litt tykk leif her ser jeg, skriver på mobilen..
Sist endret av Taxidriver; 16. desember 2018 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Så jeg beklager at det svaret kom ut sånn, mente noe helt annet men ser at det ble feil. Du kan vel være enig i at man må være konsekvent med disse rasene?? Er du ikke det så har hvertfall ikke du erfaring med sterkt mentale hannhunder. Er ikke interessert i å krangle eller noe som helst.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er jeg enig i det. Det gjelder jo forsåvidt alle hunderaser, ikke bare "krevende" hunderaser. Jeg også sier "nei" til min hund hvis han hadde gjort noe han ikke burde, men det er jo ikke dermed sagt at man ikke bruker positive forsterkninger.

Jeg tolket innlegget ditt som at man må være hard mot disse hundene, noe jeg påpekte at er helt feil. Det handler ikke om at folk gjør forskjellige ting, akkurat som barneoppdragelse som noen nevnte, for å være hard mot en hund er bare feil. Nå sa du jo at det du skrev kom feil ut, så da gir det jo mer mening.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg


Jeg innbilte meg nesten at litt kuldegrader og snø skulle gå bra mtp potene, men de ble såre og hovne etter en tur her. Må kjøpe sånne sokker da eller hva det kalles?
Vis hele sitatet...
Gikk du på saltet vei? Bikkja mi kan gå i timesvis i skisporet (hvis hun gidder), men på saltet vei så sier det stopp etter en liten stund. Har prøvd potesokker, men det er det verste hun vet. Har hatt hell tidligere med potefett etter at vi har vært på tur, får prøve det i år igjen. Vi prøver å ikke gå så mye på saltet vei, så det går stort sett greit, men når vi triller på menneskebarnet så er det ikke til å unngå, så da får hun sitte under vogna når det blir for gale.
Kjøteren, hva slags rase har du?

Ts; prøv så godt som mulig å unngå salt og veldig «skarpe» veier der de er brøytet og fryst igjen. Potesalve hver kveld funker bra!!
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Kjøteren, hva slags rase har du?
Vis hele sitatet...
Jeg har en Staffordshire bull terrier hannhund på 7 år
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av commie Vis innlegg
Gikk du på saltet vei? Bikkja mi kan gå i timesvis i skisporet (hvis hun gidder), men på saltet vei så sier det stopp etter en liten stund. Har prøvd potesokker, men det er det verste hun vet. Har hatt hell tidligere med potefett etter at vi har vært på tur, får prøve det i år igjen. Vi prøver å ikke gå så mye på saltet vei, så det går stort sett greit, men når vi triller på menneskebarnet så er det ikke til å unngå, så da får hun sitte under vogna når det blir for gale.
Vis hele sitatet...
Nei, var nok ikke saltet, men relativt nyskrapet gangsti og litt i skogen. Så det spørs om det var for skarpt.
er boeren fra Sokna? den var skummelt lik min forrige hund....
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Ja, det stemmer!

Har du noen erfaringer å dele da Bare-surr?
Sist endret av Taxidriver; 17. desember 2018 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Prøve å vekke opp igjen denna..

Nå har vi fått en Affenpincher i hus, han er en livlig, liten krabat. Flere her som har vært borti den rasen?
Sheltier er jo kriminelt søte Og damemagneter!
Jeg har hatt hund siden jeg var ei lita børsen, alt ifra schaefer til pekingeser,
Har nå en border collie tricolour blue merle, det er den mest fantastiske og best dresserte hunden jeg noen gang har hatt og møtt.
Helt fantastisk og alle kommenterer hvor lydig han er.

Lærevillig hund som er veldig enkel og trene. Mange sier de krever så sykt mye, hvis ikke kan de bli gal osv.. bare tull. Han får en lang fjelltur hver helg og litt lek og hjernetrim hver dag og hunden er storfornøyd med det