Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3623
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg har ptsd og har vært i behandling for det i flere år nå. Psykologer, gruppe behandling og traume behandling. Ingenting har gitt meg noe nevneverdig bedring og jeg føler at ting bare blir verre. Angsten og tristheten er ikke logisk i mitt hode, men det er slik ting blir etter mange år i konstant frykt. Trening er egentlig det som hjelper mest.

Jeg har 2stk utdanninger og en del år i arbeidslivet, men er nå 100% ufør. Dette er noe jeg skammer meg sterkt over. Jeg jobber nå hardt på egenhånd med å skape min egen arbeidsplass på nett, noe jeg vet jeg vil kunne klare, men da må jeg være stabil nok til å takle mer stress å jobbing hver dag.

Cannabis fungerer greit, men jeg vil helst bare slappe av da. Finnes sikkert strains som fungere bedre på motivasjonen, men den luksusen med å velge cbd/thc innhold har nesten ingen her i Norge. Jeg har ikke nevnt noe om rus til lege/psykolog osv, da jeg ikke ønsker å miste lappen, men jeg tenker kanskje å nevne cannabis for traume spesialisten da han MÅ forstå at cannabis kan være til stor hjelp for mennesker med ptsd. Resept fra Nederland er en mulighet her.

Lyrica har jeg brukt fast tidligere og det fikk meg gjennom studier og andre aktiviteter, men etter flere års bruk var effekten helt vekke og jeg satt igjen med bare bivirkninger. Har trappet helt ned fra 600mg om dagen. Jeg vet at Lyrica fungerte som en vanvittig motivasjonsboost i starten. Jeg har masse Lyrica liggende, men ønsker egentlig ikke å bruke disse mer, men har tenkt at jeg muligens kan prøve 1-2 ganger i uken slik at jeg får jobbet skikkelig. Noen som har erfaring med dette? Hvor lang tid bør jeg vente mellom hver gang for å unngå toleranse på 600-800mg?

Jeg vet at rusmidler ikke bør brukes til motivasjon, men jeg har prøvd alt annet og livet med ptsd er jævla komplisert for mange. Det faktum at jeg har blitt uføretrygdet har gjort meg så sinnssykt isolert. Jeg orker ikke å måtte forklare venner hvorfor jeg ikke jobber lengre osv, jeg føler meg ubrukelig atm.

Jeg har beinhard disiplin når der kommer til rusbruk og medisiner. Jeg klarer å stå i dritten, men jeg får ikke gjort noe mer enn å eksistere. Er det noen som har forslag til medisiner/rus som vil kunne fungere som en motivasjonsboost ca 2 ganger i uken uten at toleransen stiger og som er bærekraftig over tid? Amf/speed er ikke noe jeg ønsker å prøve
Det er vel ikke bare, bare stikke til legen, fortelle at du sliter med angst og depresjon? Det skal vel litt mer til for at de hjelper deg på veien til Nederland? Jeg aner virkelig ikke, men spør her i tråden. Sikkert noen som har et vettugt svar på akkurat det.

Røyker du cannabis daglig? Har du et såkalt "misbruk" pga. selvmedisinering? Vil du beholde lappen, er det ikke særlig smart fortelle det til noen i helsevesenet. De har plikt melde fra videre. Samme om de skulle forstå din situasjon rundt bruken av cannabis.

En person som røyker daglig, har heller ikke noe i trafikken gjøre. Kan virke litt kjip med det jeg skriver. Men jeg er ikke langt unna den personen som du beskriver deg selv. Har selv meldt meg opp til lege, samt urinprøver, fordi jeg vil ta sertifikatet. Ene og alene fordi jeg ikke vil ferdes ute i trafikken den tid jeg røyker cannabis.
Jeg har selv røyka i flere år og trodd det var det som gjorde at jeg klarte hverdagen, og har også eksperimentert med en del annet. Mitt forslag er å prøve, sammen med helsepersonell, såklart, å IKKE "klare å stå i dritten" en stund, å kutte alt av rus en tid og ha det jævlig. Min erfaring, ikke med PTSD, men med engstelig/unnvikende personlighesforstyrrelse og dertilhørende angst, depresjon, etc. er at cannabis maskerer problemene og gjør dem utilgjengelige, og dermed får man ikke jobbet med dem, samtidig som hjernen blir tregere og mer snever, man ser ikke løsninger, det blir vanskeligere å tenke seg ut av ting.
Kort fortalt: cannabis MOTVIRKER terapi. Det er mine to cent, hvertfall.
Og, ja fravær av thc er også en stor motivasjonsboost.
Sist endret av Splooge999; 15. mai 2017 kl. 22:18.
Hva for terapi var det du oppsøkte som hjalp deg, Splooge999?

Kan forsåvidt si meg enig i at det er mindre klokt ruse seg under behandling. En av grunnene til at man har røkt rev såpass mye selv over flere år, er ene og alene fordi man vil kutte de kjipe følelsene man sitter med. Er pr. dags dato selv rusfri. På vei inn i behandling som jeg håper fungerer for mitt vedkommende på sensommeren.
Jeg går til DPS i mitt fylke.
En psykolog/psykiater man stoler på og føler forstår én er alfa/omega. Og det å være dønn ærlig med SPESIELT det man ønsker å skjule. Og jeg trodde ikke det på forhånd, men gruppeterapi har virkelig noe for seg. Er noe litt "magisk" med å dele med andre sånt man vanligvis aldri sier høyt, i en trygg, lukket krets. Og nesten like mye å lytte.
Også en antidepressiva som passer og en lett sovemedisin.

Et poeng jeg vil komme med til TS er at det er helt greit å ikke fungere og ikke klare alt mulig i en situasjon som vår (jeg sier vår, jeg. Forskjellige diagnoser, men allikevel, ganske lik båt...) Man er SYK! Forskjellen på oss og en med malaria eller lungekreft er at vi må fikse oss selv, stort sett på egenhånd. Ingen medisin løser våre problemer (ikke helt ihvertfall). Det er et jævlig slit, det er vondt, og man må gi seg selv tid og ro. Det finnes ingen snarveier, dessverre. Jeg har prøvd flere ganger å starte i jobb, på skole og annet fordi jeg følte jeg måtte, og det ender bare i kollaps.

Ønsker dere begge lykke til og alt godt videre!
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Det er vel ikke bare, bare stikke til legen, fortelle at du sliter med angst og depresjon? Det skal vel litt mer til for at de hjelper deg på veien til Nederland? Jeg aner virkelig ikke, men spør her i tråden. Sikkert noen som har et vettugt svar på akkurat det.

Røyker du cannabis daglig? Har du et såkalt "misbruk" pga. selvmedisinering? Vil du beholde lappen, er det ikke særlig smart fortelle det til noen i helsevesenet. De har plikt melde fra videre. Samme om de skulle forstå din situasjon rundt bruken av cannabis.

En person som røyker daglig, har heller ikke noe i trafikken gjøre. Kan virke litt kjip med det jeg skriver. Men jeg er ikke langt unna den personen som du beskriver deg selv. Har selv meldt meg opp til lege, samt urinprøver, fordi jeg vil ta sertifikatet. Ene og alene fordi jeg ikke vil ferdes ute i trafikken den tid jeg røyker cannabis.
Vis hele sitatet...
Tanken min er at jeg har vært i behandling så lenge nå, testet masse medisiner og behandling, men er fortsatt like syk. Jeg er heldig som nettopp har fått en traume spesialist. Han burde ha kontroll på hvilke utfordringer mennesker med ptsd har. Det er jo masse forskning på effekten cannabis har i forhold til benzo på ptsd pasienter.

Jeg har ikke røykt på over 3 måneder nå for å rense systemet helt. Har aldri kjørt ruset på alkohol eller cannabis. Røyken gjorde at jeg fikk en pause fra tankekjør og depresjon, men jeg ønsker å være mer klar i hode.

Det er umulig og skulle røyke for en medisins effekt i Norge føler jeg. Aldri samme kvalitet eller thc/cbd fordeling, men om spesialisten er enig at jeg vil kunne få tilbake litt livskvalitet med medisinsk cannabis så prøver jeg gjerne det!
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Jeg har selv røyka i flere år og trodd det var det som gjorde at jeg klarte hverdagen, og har også eksperimentert med en del annet. Mitt forslag er å prøve, sammen med helsepersonell, såklart, å IKKE "klare å stå i dritten" en stund, å kutte alt av rus en tid og ha det jævlig. Min erfaring, ikke med PTSD, men med engstelig/unnvikende personlighesforstyrrelse og dertilhørende angst, depresjon, etc. er at cannabis maskerer problemene og gjør dem utilgjengelige, og dermed får man ikke jobbet med dem, samtidig som hjernen blir tregere og mer snever, man ser ikke løsninger, det blir vanskeligere å tenke seg ut av ting.
Kort fortalt: cannabis MOTVIRKER terapi. Det er mine to cent, hvertfall.
Og, ja fravær av thc er også en stor motivasjonsboost.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det blir brannslukking der og da. Har kuttet ut røykingen for 3 måneder siden, men nå er jeg konstant stresset uten at jeg føler at jeg noen gang klarer å slappe av. Bruker trening til å roe meg ned, men tankekjøret er helt håpløst...
Ser den at det kan være interessant få dratt til Nederland selv. For egen del kunne jeg tenkt meg cannabis, der de har tatt ut stoffene i planten som er angstdempende, uten rusen. Kun den effekten som demper angsten. Spørs på om det er mulig. Har de kommet så langt?


Men det jeg egentlig lurer på. Er det ikke enkelte kriterier som blir satt ved en vurdering fra lege/spesialist? Holder det med at man forteller at det har angstdempende effekt? Mtp. at du skal få med deg en lege her i Norge som sender en henvisning til en lege i Nederland. Jeg er grønn på det, så lurer på det.

Har du holdt deg unna cannabis i 3 mnd. så er det vel greit gå fram på den måten du forteller. Du vil jo uansett avgi en ren prøve, vil de at du skal ta det.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Ser den at det kan være interessant få dratt til Nederland selv. For egen del kunne jeg tenkt meg cannabis, der de har tatt ut stoffene i planten som er angstdempende, uten rusen. Kun den effekten som demper angsten. Spørs på om det er mulig. Har de kommet så langt?


Men det jeg egentlig lurer på. Er det ikke enkelte kriterier som blir satt ved en vurdering fra lege/spesialist? Holder det med at man forteller at det har angstdempende effekt? Mtp. at du skal få med deg en lege her i Norge som sender en henvisning til en lege i Nederland. Jeg er grønn på det, så lurer på det.

Har du holdt deg unna cannabis i 3 mnd. så er det vel greit gå fram på den måten du forteller. Du vil jo uansett avgi en ren prøve, vil de at du skal ta det.
Vis hele sitatet...
Det norske helsesystemet ser ikke på cannabis som medisin. Jeg tror det er viktig at du finner en lege eller spesialist som er oppdatert på nyere behandling og medisin som ikke allerede har forhåndsdømt bruk av cannabis.

Jeg har nå prøvd alt av behandlingstilbud her i Norge og mange ulike medisiner, men det har ikke hatt noe effekt. Jeg vil heller ta en joint framfor å ta tabletter.

Ja, jeg vet at så fort jeg nevner cannabis så må jeg sikkert levere urin. Det er nok en fin balanse, men når du har ren urin så kan de jo ikke ta meg på noe. Jeg er bare på jakt etter noe som kan gjøre livet mitt litt bedre. Det er ikke rus effekt jeg er ute etter, jeg ønsker bare å fungere!
Har ingen planer på noe slikt selv Men mer om det er ok for spesialisten du forhører deg med.

Vet det finnes de i Norge som får det ved alvorlige lidelser. Som f.eks uhelbredelig kreft. Sykdommer som forårsaker massive smerter f.eks.
Men har aldri hørt om de som får det pga stress/angst og depresjoner. Det skal en del til før du får noe slikt her i Norge. Alt skal være utprøvd i det minste. Lengre innleggelse innen psykiatri f.eks.

Har forsåvidt gått hos en psykolog over tid som kunne forstå min bruk av cannabis. Så jeg har ikke bare møtt fordømmelse den tid man har gått til behandling. Røyker man seg en rev, så kommer man seg utenfor huset. Kan være med vennner, delvis familie. Men jeg orker rett og slett ikke lengre gå rundt i den bobla som røykingen gir. Dagene blir de samme. Husker særdeles lite tilbake i tid. Blir tiltaksløs osv. Har et håp om førerkort innen neste år. Går ikke patte pipe daglig, da.

Men for all del. Finner du noen som vil hjelpe deg på veien. Du føler det er det eneste riktige, kjør på Gi gjerne en update i tråden, den tid du finner ut av det.
Sist endret av ImnotEmo.; 16. mai 2017 kl. 16:03.
Du får si fra om du finner noe som virker.