Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 979
Hei. 5 dager før jeg ble 16 var jeg og noen venner ute å kjørte bil så satte politiet blålys etter oss jeg kjørte bilen og stoppa med en gang og var sammarbeidsvillig med politiet og de anmeldte meg på stedet og de kunne ikke svare på om jeg fikk utsettelse på billappen osv.
Så jeg lurer på om jeg kun får utsettelse på billappen eller om jeg får utsettelse på lett-mc og lignende. Jeg har enda ikke blitt kalt inn til møte med politiet eller fått brev av de i det hele tatt. Denne kjøringa var natt til 03.04.18 og i dag er det 09.04.18 og ingen av de andre vennene mine hadde blitt 16 enda. Og visst jeg får utsettelse på bil og lett mc så lurte jeg på om jeg kan øvelseskjøre med bil og lett mc mens jeg venter på at utsettelsen blir ferdig og om jeg kan ta alt av kurs, kjøretimer og lignende på trafikkskole mens jeg venter på at utsettelsen skal bli ferdig og at det er gyldig. Takker for svar!
Da jeg tok lappen for 8år siden var en kompis av meg i akkuratt samme situasjon. Tilfellet den gangen, var at han kunne øvekjøre, ta kjøretimer, men ikke teoretisk prøve og dermed heller ikke oppkjøring. Om ting ikke har endret seg siden den gang, kan du jobbe mot sertifikat med unntak av disse tingene, til utsettelsen er over.

Kompisen min fikk bot på noen tusenlapper, og utsettelse i 6mnd for kjøring av bil uten sertifikat.
Det har seg slik at du offisielt sett SKAL få 6 måneders utsettelse fra dagen du har mulighet ta førerkort for noe eller ble tatt.

Lett motorsykkel kan du altså ta når du er 16.5, bil når du er 18.5 feks.

Du kan ikke ta kjøretimer I denne perioden uten å søke om det.

Men, er du heldig slipper du. Jeg ble tatt uten førerkort når jeg var 16 og 17 to ganger, det var kanskje 4-5 år siden. Jeg tenkte jeg har utsettelse, siden jeg fikk 2x8000kr bot og bilen ble taua.

Når jeg fylte 18 søkte jeg om lappen for morro skyld, og vandel ble godkjent. Tok da lappen fort som bare det og fikk tatt. Fikk aldri utsettelse. Om de bare var greie eller de hadde glemt det vet jeg ikke.

Hender de glemmer, jeg fikk feks ikke dobbelte prikker ved en anledning under prøveperioden da de glemte dette på kontoret. Så sats på at du er heldig, og søk om førerkort og sjekk om vandel blir godkjent.

Om du er uheldig og får utsettelse gjelder det for alle klassene du ikke har enda.