Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 748
Har et pussig problem, som jeg er usikker på årsaken til. Jeg er koblet til DABB-bredbånd (Lyse) direkte på Gatewayen, og har (tror jeg ) lite muffens på maskinen min som skulle tilsi noen problemer. Problemet er at etter noen timer så vil plutselig ingen browsere fungere på nett lenger. De bruker lang tid på å summe seg, så får jeg standard feilmelding om å sjekke nettverkstilkoblinger og bla bla. P2P fortsetter å fungere fint utenom (å skru av alle P2P programmer har ingen effekt). Prøver først den vitsen som Vista kaller diagnose and repair på nettverket, men det finner ikke ut av feilen. Restarter maskinen og vips så funker alt igjen, men problemet kommer altså tilbake etter en stund.

Virtuel til den som har noe vettugt.
Sist endret av Kinseek; 28. november 2007 kl. 18:16.
Siden P2P fungerer vil jeg gjette på at det er en eller annen form for DNS feil. Når feilen oppstår prøv en "ipconfig /dnsflush" i start->kjør
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
Trodde diagnose and repair gjorde nettopp dette?

Men jeg får vel prøve når feilen dukker opp igjen.
hva nå enn "diagnose and repair" saken gjør er det IKKE en av sakene. Eneste gangen jeg har sett tingen (og takk og lov for det) så klarte den å prestere å si at det var fordi jeg ikke var på internett (I was) at printeren ikke ville svare.
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
ipconfig /dnsflush gav unrecognized command line, mest sannynligvis fordi jeg bruker vista og de skiftet kommandoer der og du siterte XP?

Men jeg fikk da vitterlig fram en liten usage guide da, og prøvde meg frem med flere logiske kommandoer:

ipconfig /renew
ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns

Hvorav ingen hjalp. Prøvde også å manuelt disable og enable nettverksadapteret, men no dice.
Husket du å kjøre det som administrator?

edit: ms er kanskje teit og skifter om på gui og slikt, men de har ikke brukt å endre kommandolinjeverktøy sånn helt uten videre.
Sist endret av meitemark; 28. november 2007 kl. 21:28.
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
Yes.

EDIT: For å klarifisere, /dnsflush gjorde ingenting, men /flushdns gjorde sitt (men det fikset ikke problemet).
Sist endret av Kinseek; 28. november 2007 kl. 21:31.
I tillegg, når problemet oppstår prøver du følgende: "ping 193.69.165.21" og "ping www.vg.no"

Kommer du frem på ipadressen men ikke på navnet er det helt klart et dns problem.
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
Fikk svar på begge. Merkverdig.
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
Argh, problemet begynner å bli plagsomt. Ingen som vet noe som kan hjelpe?
Du må kople opp med en switch eller en router og kople på en annen maskin for å se om det samme problemet gjentar seg der.
Vet at det er litt gammel tråd, men bedre sent enn aldri. :P

1. har du sjekka firewalls/AVs så de ikke blokkerer browseren?
2. Har du testet med en annen browser?
3. Om dette ikke er problemet, kan det hende at det er et program i oppstarten som sperrer din browser inne. (vet det høres sært ut, men har hatt et par dataer med samme problemet som begynte å funke etter at jeg rensa msconfig). Prøv å kjøre msconfig og fjerne alle oppstartprogrammene som ikke er absolutt nødvendige.

Det kan også være proxy instillinger, men jeg går utifra at du ikke har satt opp noen slike.

Håper det hjalp.

Mvh,
-S.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
Gjennopliver denne siden jeg fant problemet: http://support.microsoft.com/kb/937168#appliesto
Altså en bug i windows Vista og ikke user error . Ganske enkelt hvis du setter opp internet connection sharing og har et program med mange connections (f.eks. p2p) så går ting til helvete. Problemet ble oppdaget allerede i RTM-versjonen, men for å få lov til å få hotfixen må du faktisk sende mail til microsoft og spør om lov.

Utrolig teit.