Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  229 159281
"Øko-Terrorist"
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som kan anbefale en whisky uten så altfor mye røyksmak? Jeg synes singelton of dufftown har grei mengde røyk i seg. Noe i den duren, men kanskje enda mindre preg av røyk og torv.
Jeg har smakt noen skotske som er helt fløyelsmyk og lettdrikkelige, men kan desverre ikke huske noe merke.
Noen med kunnskap som kan anbefale en?
Vis hele sitatet...
Glengoyne eller Glendronach.
Glengoyne 21 og Glendronach 18 er to av mine desidert favoritter, men jeg er nå en sucker for sherry bomber da
Sitat av tr80r Vis innlegg
Glengoyne eller Glendronach.
Glengoyne 21 og Glendronach 18 er to av mine desidert favoritter, men jeg er nå en sucker for sherry bomber da
Vis hele sitatet...
Takker for tips. Skotsk whisky er best uten røyk synes jeg
Skjønner ikke hvorfor posten ble anonym, men var jeg som spurte isåfall.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har smakt noen skotske som er helt fløyelsmyk og lettdrikkelige, men kan desverre ikke huske noe merke.
Noen med kunnskap som kan anbefale en?
Vis hele sitatet...
Jeg fant den Glenmorangie 10, super digg er den.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei!

Jeg skal til Polen om noen dager (sender bagasje). Er det noen som kan anbefale en variant jeg kan spare penger på, gitt at jeg liker røykaroma (og andre aromaer: favorittene hittil er bl.a. Laphroaig og Johnny Walker Black (ja, vet at det sikkert er et hav av forskjell). Jeg har drukket mye amerikansk siden jeg bodde der en stund, men tenker det er på tide å prøve litt annet.
Alle innspill settes pris på!
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Hei!

Jeg skal til Polen om noen dager (sender bagasje). Er det noen som kan anbefale en variant jeg kan spare penger på, gitt at jeg liker røykaroma (og andre aromaer: favorittene hittil er bl.a. Laphroaig og Johnny Walker Black (ja, vet at det sikkert er et hav av forskjell). Jeg har drukket mye amerikansk siden jeg bodde der en stund, men tenker det er på tide å prøve litt annet.
Alle innspill settes pris på!
Vis hele sitatet...
Pleier alltid å plukke med meg en Lagavulin 16 eller Talisker Dark Storm når jeg er ute å flyr.
Disse har fin røykaroma, hvilket jeg også er fan av.
"Øko-Terrorist"
Jeg støtter absolutt opp om Eplejus sitt forslag om Lagavulin 16, meget god
Du kan sjekke priser og utvslg på forhånd via Gardermoen sine nettsider.

Til og med bestille ferdig plukket.

Men da kan du jo og se om den er billigere i Polen. Tviler på det men lov å sjekke.

Min favoritt er ikke på taxfree så den må handles utenfor. Oban 14år. Litt røyk og ellers ganske myk.
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen år senere, så har jeg omsider nilest tråden og fått dilla.

Kjøpte en flaske Laphroaig single cask til min far denne julen, som etter litt tilvenning har fått bein å gå på.. Jævlig god.

Kjøpte og en flaske Famous Grouse til meg selv, som heller ikke var verst.

Tenker meg på polet i morgen for innkjøp av mer godsaker. Tullamore Dew (irsk) står på lista, samt en erstatningsflaske Laphroaig. Mulig en til meg selv som reserve/gode stunder drink.
Heh var på whiskey fylla med en kompis på fredag.
Ble MacLeods Islay Single Malt Whisky, som han hadde med nytt bekjentskap og faktisk ganske god, ikke så smooth men med røyk smak som jeg liktw

Min flaske var den klassiske high land park 12 år, god og smooth som alltid.
BRAND ∞ STRONG
Syns Highland Queen er god jeg.
Men det blir kanskje som å banne i kjerka?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kjøpte en Glenlivet double oak forleden, vanligvis går jeg for noe med mye røyksmak som Talisker, men jeg fikk litt sansen for denne som har mye mer fruktighet i seg. Kan strekke meg til å mene at om man skulle være frekk nok til å bruke en single malt i en Irish coffe kunne denne passet.
Sist endret av Dodecha; 15. mars 2021 kl. 10:57.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kjøpte en Glenlivet double oak forleden, vanligvis går jeg for noe med mye røyksmak som Talisker, men jeg fikk litt sansen for denne som har mye mer fruktighet i seg. Kan strekke meg til å mene at om man skulle være frekk nok til å bruke en single malt i en Irish coffe kunne denne passet.
Vis hele sitatet...
Spennende!

Har drukket en del Glenlivet 12 når jeg har hatt lyst på en "rundere" whisky. Drikker til vanlig masse Talisker og Laphroaig.

Hvordan er Double oak sammenlignet med den vanlige 12-åringen? Har du smakt den og kan beskrive forskjellen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Spennende!

Har drukket en del Glenlivet 12 når jeg har hatt lyst på en "rundere" whisky. Drikker til vanlig masse Talisker og Laphroaig.

Hvordan er Double oak sammenlignet med den vanlige 12-åringen? Har du smakt den og kan beskrive forskjellen?
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg har kjøpt Glenlivet ellers, foruten om et glass her og der på utesteder. Men jeg tror jammen jeg må gjøre nettopp dèt og komme med rapport om forskjellen.
Da har jeg kommet meg hjem med noen nye flasker. Tullamore, om så irsk var satans digg. Hjertelig mye bedre en Famous Grouse, som lettdrikkelig og rimelig.

Tips til annen irsk taes gjerne.
(Omdøpe tråden til "la oss prate om whisky?")
Irsk synes jeg er for søt. Samme med canadisk og amerikansk.

Thai whiskey går an men pass på og kjøpe ekte vare, var vel hjemmebrent jeg kjøpte sist.

Ellers så går det i skotsk her, er ikke den mest ihuga whiskey drikkeren, men oppdager innimellom noe nytt.
Famous grouse har jeg aldri helt hatt sansen for, selv om jeg fint kan drikke billig whiskey.
Jeg er ikke en erfaren whiskydrikker, men det har gått noen flasker siden jeg oppdaget whisky for litt over et år siden.

Noen av mine favoritter er Highland Park 18y.o, Chivas Regal 18y.o., Monkey Shoulder og Aberlour A’bunadh (60%). Aberlour-en er faktisk lagra på sherryfat (tror jeg) og smaker helt fantastisk.
Jeg er ikke noe glad i røyksmak, heldigvis er det lite av det i whiskyene jeg har nevnt.

Har ikke lest gjennom hele tråden enda så beklager om disse har blitt nevnt før. Skal lese gjennom og se om ikke jeg finner inspirasjon til flere godsaker!
Sist endret av Dimergon; 15. mars 2021 kl. 16:59.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Glendronach 21-year må være det beste jeg har smakt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Glendronach 21-year må være det beste jeg har smakt.
Vis hele sitatet...
Den skal jeg teste ut!
"Øko-Terrorist"
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Glendronach 21-year må være det beste jeg har smakt.
Vis hele sitatet...
Har hele lineupen til Glendronach da det har vært en favoritt i mange år. Ja 21 er jævla god, men føler ikke prisforskjellen ned til 18 er verdt det.

Har tømt en god del flasker med 18 gjennom årene
▼ ... over en uke senere ... ▼
Talisker 10 år gammel er da kjøpt og prøvd. Meget god. Mer allround en Laphroaig single malt. Passet godt etter grillpølse og Solo Super. Liker sødmen vs Laphroaigens røykspiker.
Min klare favoritt er Ardbeg Uigedahl. Lukter jernbanesviller når du tar av korken. Første smaken som treffer er rå og hard. Masse røyk og torv. Så begynner magien. Smaken ruller og går leeeenge i munnen. Sitter igjen med appelsin og vaniljetoner på slutten. Ikke så ille dyr heller 700-800 kr. Sammenliknet den med en Port Ellen til 20 k for noen år siden. Veldig like i smak og ettersmak, forskjellen var vel at den dyre var litt rundere i hele smakssegmentet. Har ei flaske fra Ardbeg som har stått her i 7 år nå. Tenkt å la den stå i hvertfall 3 til før den åpnes.
Ardbeg har veldig mye bra, An Oa er en favoritt her. Har ikke smakt Uigdahl desverre.
Caol Ila er også veldig god, fin om sommeren i varmen
Ellers går det i Lagaviulin 16 og Laphroaig quarter cask
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Tror ikke jeg har kjøpt Glenlivet ellers, foruten om et glass her og der på utesteder. Men jeg tror jammen jeg må gjøre nettopp dèt og komme med rapport om forskjellen.
Vis hele sitatet...
Følger opp jeg, Dodecha. Har du sammenlignet?
Er veldig glad i lagavulin og talisker, men min favoritt er benromach wood finish.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av tr80r Vis innlegg
Har hele lineupen til Glendronach da det har vært en favoritt i mange år. Ja 21 er jævla god, men føler ikke prisforskjellen ned til 18 er verdt det.

Har tømt en god del flasker med 18 gjennom årene
Vis hele sitatet...
Tomt i nettbutikken til polet for sherry cask Glendronach - tips til andre søte og runde snacks?
Macallan?
Ser forøvrig eit sherry cask alternativ frå Japan
Noen som vet om en god skotsk blend ca i samme prisklasse som jameson og tullamore dew? Nederste delen av midterste hylle omtrent.
Digga Vat69 en stund, Famous Grouse var ganske skuffende. Monkey Shoulder var ok, men ikke verdt prisen imo
Sist endret av Bothrops; 5. oktober 2022 kl. 18:59.
(vis ingen har sagt det)

ser glendronach er nevnt noen ganger, det er også min favoritt og må nesten tilføye at år 2022 er et spesielt bra år å samle inn en extra flaske eller 2, glendronach 21 som kom i år er nemlig 27 år gammel.

en mulighet vi sikkert ikke kommer til å få igjen.

http://casktodrams.com/2019/03/glend...han-the-label/
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Noen som vet om en god skotsk blend ca i samme prisklasse som jameson og tullamore dew? Nederste delen av midterste hylle omtrent.
Digga Vat69 en stund, Famous Grouse var ganske skuffende. Monkey Shoulder var ok, men ikke verdt prisen imo
Vis hele sitatet...
Klarer ikke å finne en god skotsk blend til samme pris som de billige irske. Om du liker blends er nok Compass box Glasgow eller Chivas 12 det rimeligste som smaker noenlunde. Om du har råd ville jeg heller lagt i litt mer penger og kjøpt en single malt. Deanston 12 smaker bra og koster under 600.-
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Siden jeg sitter å tenker på alkohololdige drikker kveld, så kan jeg rapportere at jeg har vært og whiskycrawlet litt.

Fått smakt på Johnnie Walker red og black, Glenlivet 12 år, Glenfiddich 16 år og Laphroaig quarter cask. Var litt forskjellige smaker her, hvor jeg må si at Glenlivet og Johhnie Walker black var de jeg likte minst. Etterfulgt av Quarter Cask (ble for ramsalt). Glenfiddich var fin på egenhånd og Johhnie Walker red synes jeg gjorde seg veldig med isbiter i og en øl ved siden av.

Kan jo legge til at jeg har svart litt lenger opp her på min gamle bruker Chillipølse. Kan verifiseres om ønskelig. Bare jeg får ordnet meg nytt passord atter en gang..
Sist endret av Stivtiss; 17. desember 2022 kl. 00:24.