Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  168 94181
Forresten..
Sitat av -MG Vis innlegg
Trenger jeg noe annet enn kretskort, leds og div motstander da?
Vis hele sitatet...
Ja, kondensatorer.
I følge wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Kondensator_(elektrisk), kan en kondensator brukes som/finnes i følgende varianter
Glatting
Fasekompensering
Koblingskondensator
Tidsforsinkelse
Filtre

Hva vil den gjøre i min krets, hve skjer dersom den ikke er der
Den vil, gjennom å bruke tid på å lade seg opp og ned gjennom en motstand, sørge for at 555en din gir et varierende signal på utgangen. Uten den vil ikke 555en virke. Det er også lurt å ha en kondensator mellom drivspenning og jord for å ikke få små variasjoner i drivspenningen. I koblingsskjemaet du fant har du to stykker. En som er koblet mellom pluss og jord, og en som er koblet til 555en. C1 og C2. C1 kan godt være elektrolytisk, mens C2 bør være for eksempel keramisk. Førstnevnte må sitte med riktig ben mot pluss, ettersom den er polarisert.
Ok. Ut i fra koblingsskjemaet, vet du hvilke som passer meg best?
Sa jeg ikke akkurat det, da? C1 som elektrolytt (tror ikke du har så mye valg) og C2 i for eksempel keramikk. Så lenge C2 ikke er en elektrolytt, så er det ikke så farlig hva den er. Kapasitansverdiene står på koblingsskjemaet (47 µF og 330 nF).

Du finner alternativ oppkobling av en 555 i astabil modus (som er det du vil ha) over alt på internett, og i databladet til 555. Da slipper du å bruke variable motstander slik som i koblingsskjemaet, og du bare velger verdi for kondensatoren og motstandene til å gi deg den frekvensen og duty cyclen du vil ha. Utregningen for dette står også i databladet til 555. En alternativ oppkobling vil erstatte komponentene R1, T1, T2, C2 og D6 i koblingsskjemaet ditt.

Dette begynner å bli ganske off topic i forhold til trådens hensikt, så har du flere spørsmål om akkurat denne kretsen, så lag gjerne en ny tråd i stedet.
Ok. trodde C1 og 2 var "plasseringen" i skjemaet, som sagt ganske grønn i faget takk for hjelpen
▼ ... mange måneder senere ... ▼
http://i969.photobucket.com/albums/ae178/Fekillix/P7260669.jpg
12 grønne dx leds på et 3 volts knappcellebatteri.

http://i969.photobucket.com/albums/ae178/Fekillix/P7260674-1.jpg
20 hvite dx led`s

25 pcs. hvite led`s

10 pcs. grønn led`s

Håper det kommer til nytte!

Fekillix
Vet ikke om det har blitt nevnt før, men jeg anbefaler ledshoppe.com hvis dere vil kjøpe LEDs. Veldig billig, f.eks kan du få 1000 stk LEDs for under 150 kr, fritt levert!

Eller 100 stk for 35 kr
Sist endret av Grix; 8. august 2010 kl. 01:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg ser ofte i eksempler at 9V batteri brukes i forbindelse med (2V eller 1.85V) lysdioder, koblet i serie med 330ohm motstand. Spenningen på dioden blir jo mer enn den som dioden er beregnet for, men går det greit fordi strømmen gjennom dioden er under 30mA?
Eller er det noe jeg har misforstått totalt, spiller det ingen rolle hvor stor spenningen er så lenge motstanden reduserer strømmen til 30mA (eller det som dioden er ment å tåle)?
Du har misforstått litt. Diodespenningen er konstant, slik at hvis den er f.eks. 2 V, så vil resten av spenningen fra batteriet ligge over motstanden, og strømmen vil bestemmes av resistansen i motstanden og Ohms lov.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du har misforstått litt. Diodespenningen er konstant, slik at hvis den er f.eks. 2 V, så vil resten av spenningen fra batteriet ligge over motstanden, og strømmen vil bestemmes av resistansen i motstanden og Ohms lov.
Vis hele sitatet...
Okay, så det går fint an å bruke en 2V/30mA lysdiode, selv om spenningen er f.eks 100V, bare man har en motstand på (98V/0.03A) ohm?
Sist endret av Homercide; 16. august 2010 kl. 01:42.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det stemmer.
Vis hele sitatet...
Hva menes da med 'maximum forward voltage'?
Sitat av Homercide Vis innlegg
Hva menes da med 'maximum forward voltage'?
Vis hele sitatet...
"Maximum forward voltage" er diodespenningen, som regel målt ved "maximum forward current". Det er altså denne spenningen som ligger over dioden når det går strøm gjennom den.

Hvis du går veldig inn i detaljene, så varierer spenningen så vidt med strømmen. Forholdet mellom strøm og spenning i en diode er gitt av diodelikningen, men ettersom forholdet er eksponentielt (små endringer i spenning gir veldig store endringer i strøm) vil du i tilnærmet alle sammenhenger kun trenge å forholde deg til spenningen som en fast verdi.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vil dette virke? LED diodene skal ha 2.2V og 2.3V

http://img705.imageshack.us/my.php?i...ingsskjema.png
(Bildet ble ganske stort å ha i en post, så bare legger ved link)

Også, kan jeg bruke denne bryteren til brytere?

Skal bruke dette til elektrisk antenning til ting innen pyroteknikk o.l

Takk på forhånd.

- Glenni
Ja, det vil fungere, men diodene er satt feil vei i koblingsskjemaet, slik at de står mot sperreretningen. Snu de rundt, og du er i mål.
Hehe. Takk.

Viste ikke hva vei de skulle være :P

Nå må jeg bare finne en boks å bygge det i...
http://i1095.photobucket.com/albums/i477/FR33DYpics/IMG_0006.jpg
LED pærer er genialt
Sist endret av ohsnap; 9. november 2010 kl. 18:07.
Nå er jeg kjempenybegynner innen dette feltet. Det eneste "elektriske" arbeidet jeg noensinne har gjort er å skifte pickups i noen gitarer liksom.
Men, synes LED, kretskort og lignende virker kjempespennende så har lyst til å begynne litt enkelt.

Idèen er en lampe eller et lys.
Tenkte at en gammel mobillader burde kunne drive noen LED(funker dette?). Så fant en gammel nokialader liggende. Den har oppgitt output: 3,7V/255mA/1,3VA.

Etter å ha lest tråden kan jeg da koble på 1 grønn led( Denne har oppgitt 2,2V 30mA og 80mcd) og en motstand på 56ohm? Skal dette da lyse når jeg putter den i stikkontakten?
Og motstanden, skal den kobles ETTER led'en i kretsen, på plusssiden liksom?

Etter provo's post på 1 side var det noe om paralellkobling. Etter det jeg forstår så kan jeg da ha intill 11 sånne koblet paralellt da?
Sitat av moret Vis innlegg
Etter å ha lest tråden kan jeg da koble på 1 grønn led( Denne har oppgitt 2,2V 30mA og 80mcd) og en motstand på 56ohm? Skal dette da lyse når jeg putter den i stikkontakten?
Vis hele sitatet...
Ja, det vil fungere.

Sitat av moret
Og motstanden, skal den kobles ETTER led'en i kretsen, på plusssiden liksom?
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle hvilken rekkefølge de står i.

Sitat av moret
Etter provo's post på 1 side var det noe om paralellkobling. Etter det jeg forstår så kan jeg da ha intill 11 sånne koblet paralellt da?
Vis hele sitatet...
Ikke 11, men 9. Med 56 Ω har du en strøm på 27 mA, og du har 255 mA tilgjengelig. 255/27=9,44.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, det vil fungere.

Det spiller ingen rolle hvilken rekkefølge de står i.

Ikke 11, men 9. Med 56 Ω har du en strøm på 27 mA, og du har 255 mA tilgjengelig. 255/27=9,44.
Vis hele sitatet...
Aha, ser jeg glemte motstanden i regnestykket der
Takk og takk. Dette blir gøy
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vi tenkte å ordne med LED-belysning inne i russebilen vår.
Så en video her om dagen. Er det vanskelig å lage noe slikt noe? Vil det funke å bruke noen lignende som dette: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14852 ? Eller må det lages fra bånn av for å få til en slik effekt som det er gjort på bilen i overnente eksempel? Hva er det vi eventuelt trenger ved siden for å kunne koble det på batteriet uten at diodene brenner opp?

Har også sett videoer hvor folk har laget strobelys av LED-er, slik som denne og denne. Er dette også noe som må lages for hånd, eller er det mulig å kjøpe noe slikt fra DX og få til noe med det?
Det er jo ett sett fra iceled du ser på, dioder.no solgte slike, du kan jo bruke de? eller bestille fra utlandet hvis ikke budsjettert er for trangt.
Ah ser det nå! Men de tar en god del for settene sine ser det ut som. De har jo egne kontroller til å styre dem. Hadde det gått ann å bare kjøpe en slik controller ved siden av og brukt den til de billige LED SMD-stripsa fra DX?
Du kan jo lage an tråd, du er jo på DIY.

IceLed har avanserte kontrollere, en smd led stripe fra DX har som regel 4/5 kontakter

1. jord
2. + rød
3. + grønn
4. + blå
f.k.s.
Gir jeg strøm på minus og pluss grønn lyser alle de grønne smd/led`ene det ville ikke gitt samme funksjoner, kun alle på/av

Systemene fra IceLed har 8 eller 10 kabler (husker ikke) som styrer deler av lys-stripen.


Så et system fra iceled er vel det eneste alternativet, så en kopi på DX men den hadde ikke lydstyrings funksjon

1200 er ikke så ille for iceled systemet på dioder.no da (kun scanneren) link

Det er den dere ser på..

Off topic w00t skjedde med confused smilefjeset? < >

Og såklart 500 for kontrolleren, Husk disse er superulovlige utenfor bilen
Det skal installeres inni bilen såklart
Okei, så da er det kanskje bare lettere å kjøpe en slik scanner + en kontroller (Zap+) da, også heller bare bruke SMD til listing rundt bilen innvendig langs gulv for eksempel.

Men tilbake til første spørsmål, er det bare å kjøre disse rett på bilbatteriet, eller er det noen overganger eller sånne små duppeditter som trengs for at de ikke skal brenne opp?
Et overspenningsvern kanskje? f.k.s. noen systemer tar alt fra 12-36 volt og gjør det om til stødig 12.0 volt.

Ikke kjøp de billigste smd-led`ene dere finner, de går fort i stykker. Er det et 12v eller et 24volts system i bussen deres?

Du kan jo sende en mail til dioder.no og spørre hva de anbefaler?
Sist endret av Fekillix; 29. november 2010 kl. 18:47.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva er en LED driver, og gjør den at jeg ikke trenger formotstand?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42745

I så fall; er det mulig å lage en stabil LED driver for 12VDC inn?
Sitat av excubated
Hva er en LED driver
Vis hele sitatet...
En LED-driver gir riktig strøm til dioden uavhengig av innspenning og/eller uavhengig av diodespenning. I tillegg har den ofte en innebygd PWM-krets for dimming av dioden.

Sitat av excubated
gjør den at jeg ikke trenger formotstand?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av excubated
I så fall; er det mulig å lage en stabil LED driver for 12VDC inn?
Vis hele sitatet...
Ja. Hvor komplisert kretsen er avhenger av hva du trenger at den skal gjøre.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor komplisert kretsen er avhenger av hva du trenger at den skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker meg stort sett en driver på 10v-11v@1000mA, gjerne med 2-3 trinn (333mA, 666mA og 1000mA, for eksempel). Forsynes med et blybatteri, altså 12,6v fullt ladet, men fort ned i 11,2v uten at ytelsen bør reduseres mye.

Finner ingen drivere som er up for it, er det litt lazy å be om en peker til hva en LED driver er bygd opp av?
Hva slags LEDs er det du skal drive som tåler 1 A? Du vet at du ikke kan parallellkoble LEDs direkte? Mener du kanskje at du skal ha flere utganger med en totalstrøm på 1 A? Hvis det er de samme LEDene som skal drives hele tiden er det nok vesentlig lettere å bruke en spenningsregulator og seriemotstander.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva slags LEDs er det du skal drive som tåler 1 A?
Vis hele sitatet...
https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.39957
Sitat av excubated Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ah, ok, flere LEDs i samme pakke

Hvor flink er du til å lodde? Klarer du å lodde en SO-8-pakke, så er jo denne akkurat hva du trenger: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...4-63&toc=19816

Ellers er det bare å søke etter LED-drivere et annet sted enn DX, hvor de kanskje har drivere beregnet til DC-input med minimum 1A maksstrøm.

Når det er sagt er det fullt mulig å lage en egen enkel driver med en effekttransistor og noen motstander, og eventuelt en zenerdiode, men problemet er at du har veldig lite å gå på i spenning – opp til 11 V diodespenning, og ned til 11,2 V drivspenning. Du bør i den sammenheng også sjekke databladet til driveren(e), ettersom de helt sikkert har en oppgitt minimumsdifferanse på innspenning og utspenning hvis de kun fungerer som buck-convertere og ikke boost, slik jeg regner med at de fleste gjør.
Sist endret av Provo; 17. januar 2011 kl. 14:01.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor flink er du til å lodde? Klarer du å lodde en SO-8-pakke, så er jo denne akkurat hva du trenger: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...4-63&toc=19816

Ellers er det bare å søke etter LED-drivere et annet sted enn DX, hvor de kanskje har drivere beregnet til DC-input med minimum 1A maksstrøm.
Vis hele sitatet...
Kan jeg bruke en driver merket med 1,2A på et LED array som er merket med 1A da?
Sist endret av excubated; 17. januar 2011 kl. 14:28.
Sitat av excubated Vis innlegg
Kan jeg bruke en driver merket med 1,2A på et LED array som er merket med 1A da?
Vis hele sitatet...
Ja, man bestemmer strømmen med omgivende elektronikk. Ved nærmere ettersyn ser jeg at du ikke slipper unna seriemotstand likevel med denne driveren, ettersom seriemotstanden brukes for å bestemme strømmen – fordelen er at den vil justere slik at du får den samme strømmen uavhengig av om drivspenningen synker, og at du har mulighet for PWM-dimming. Hvordan du kobler den finner du i databladet som er linket til fra Elfa.
Sitat av excubated Vis innlegg
Jeg ønsker meg stort sett en driver på 10v-11v@1000mA, gjerne med 2-3 trinn (333mA, 666mA og 1000mA, for eksempel). Forsynes med et blybatteri, altså 12,6v fullt ladet, men fort ned i 11,2v uten at ytelsen bør reduseres mye.
...
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig fornøyd med CAT4101:

http://www.onsemi.com/pub/Collateral/CAT4101-D.PDF

Den har maksstrøm på 1A. Men også denne har en setmotstand som regulerer strømmen (549 Ohm for 1A). Dimming, hvis det er det du er på jakt etter, gjør du best med PWM (egen inngang for dette).

Merk at setmostanden er den eneste eksterne komponenten som kreves til CAT4101. LM3404, som Provo linker til, er en buck-regulator. Da må du ha spole(r), kondensator(er) og diode(r) i tillegg. Men så tåler den 20% mer, og er i sin natur mer effektiv enn en tradisjonell regulator.

CAT4101 har lavt spenningsdfall, ca 500mV ved 1A.

Det eneste problemet jeg ser i din applikasjon er at du ligger veldig tett på maksimal strøm. Personlig liker jeg ikke å designe noe som ligger på maksimal strøm. Så jeg ville ha vurdert å begrense strømmen til 800 mA, noe som vil øke levetiden for både regulatoren og lysdioden. Men du får jo da litt mindre lysutbytte.

Follow-up til eget innlegg.

Sitat av capidog Vis innlegg
...
Merk at setmostanden er den eneste eksterne komponenten som kreves til CAT4101.
...
Vis hele sitatet...
I farten så skrøyt jeg på CAT4101 litt for mye med dette utsagnet. Det er slik at kretsen krever en 5V supply (maks 8 mA). Jeg har alltid tilgang til dette i de applikasjonene jeg bruker den, pga PWM-dimming via mikrokontroller. Men det er et sjekkpunkt å få med seg!
Jeg elsker dere <3

Oh, mens man er i gang: Kan en PWM gjøres så enkelt som en vippekrets som f.eks. oscillerer med 1kHz, som er av og på 50% av tida? (For 50% av maks styrke) Jeg har skjønt the basics, men jeg gikk aldri lenge nok på VGS til å få med meg alt man ikke lærer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av excubated Vis innlegg
Jeg elsker dere <3

Oh, mens man er i gang: Kan en PWM gjøres så enkelt som en vippekrets som f.eks. oscillerer med 1kHz, som er av og på 50% av tida? (For 50% av maks styrke) Jeg har skjønt the basics, men jeg gikk aldri lenge nok på VGS til å få med meg alt man ikke lærer
Vis hele sitatet...
Ja.

Wikipedia har meir om PWM.
Sitat av excubated Vis innlegg
Hva er en LED driver, og gjør den at jeg ikke trenger formotstand?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42745

I så fall; er det mulig å lage en stabil LED driver for 12VDC inn?
Vis hele sitatet...
Det går ann å lage enkel LED driver med transistor og potensiometer. I tilegg vil det være en fordel med seriemotstand i serie med potensiometeret, for å hindre overskridelse av maks verdi. Kan lage enkel skisse hvis det er av interesse.
Jeg brukte en 2N3055 i forsøk med 30W LED array. Med de verdiene du tenkte på vil ikke en sånn transistor trenge kjøling.
Sitat av excubated Vis innlegg
...
Oh, mens man er i gang: Kan en PWM gjøres så enkelt som en vippekrets som f.eks. oscillerer med 1kHz, som er av og på 50% av tida?
...
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe. Men tenk heller i retning av en brøk.

PWM står for Pulse Width Modulation (pulsbreddemodulasjon). I eksempelet her er 10 brukt som periodelengde for at det skal være lett å koble til prosent lysstyrke.

Hvis din tenkte firkantpuls uteblir helt, så er dette 0/10 periodelengde og lysdioden er av. I ditt eksempel har du 50% "duty cycle" og tilsvarende 5/10 periodelengde og halv effekt. Dersom firkantpulsen er på hele tiden har du 10/10 og tilsvarende full effekt.

Dette er en helt lineær måte å regulere lysstyrken på, i motsetning til regulering av strømmen, i en LED.

Poenget er at det ikke er frekvensen på oscillatoren din som er den regulerende mekanismen. Du får samme opplevelse med 1kHz 50% duty cycle og 2kHz 50% duty cycle. For å dimme til 60% må pulsen din være på 6/10 av periodelengden.

Tror du har skjønt "tegningen" nå, men her er et eksempel på hvordan pulsen må se ut:

Kode

X = 5V, - = 0V

Periodel. : |         |         |         |...   
10% styrke: X---------X---------X---------...
30% styrke: XXX-------XXX-------XXX-------...
50% styrke: XXXXX-----XXXXX-----XXXXX-----...  
90% styrke: XXXXXXXXX-XXXXXXXXX-XXXXXXXXX-...
osv...
Dette er veldig lett med en mikrokontroller som har PWM-utgang. I 8-bits modus skriver man bare en verdi fra 0-255 som da blir skalaen fra av (0%) til på (100 %).

Men det kan også løses med en 555, eller andre oscillatorer, hvor du kan variere pulsbredden. En frekvens på et par kHz er ikke uvanlig. Strengt tatt trenger du ikke noe særlig mer enn 100Hz, dvs godt over det vi klarer å oppfatte av flimring.

Sitat av asmika Vis innlegg
Det går ann å lage enkel LED driver med transistor og potensiometer.
...
Vis hele sitatet...
Ja, takk. Ønsker gjerne en tegning på en konstantstrømkilde (som en LED driver er) basert på en motstand og en transistor. Akkurat denne mangler jeg i arkivet mitt.
Sitat av capidog Vis innlegg
Ønsker gjerne en tegning på en konstantstrømkilde (som en LED driver er) basert på en motstand og en transistor. Akkurat denne mangler jeg i arkivet mitt.
Vis hele sitatet...
Hehe, svaret ditt smaker lett, søtlig sarkasme med et hint av seriøsitet

Jeg ser for meg at en teori å starte med er å mate et trebeins potmeter med spenning inn på "midten", for så å lade kondensatorer fra hver sin ende med spenning. Deretter følger en vippekrets som gir lav-verdi ut fra den ene kondensatorens spenning, og høy-verdi fra den andre. Man trenger vel strengt tatt en opamp også, for å få rene av/på-verdier?

Etter gjennomluktinga på databladet til driveren, ser jeg at lav-potensial skal være høyere enn 0v .. ? Er dette for å gjøre driveren "klar" for å slås på, eller er det en annen forklaring?

Sorry for mange spørsmål, men læringen fra dere medfreaks er bedre formulert og mer målrettet enn det meste av VGS' pedagogiske skatter.
Sitat av excubated Vis innlegg
Jeg ser for meg at en teori å starte med er å mate et trebeins potmeter med spenning inn på "midten", for så å lade kondensatorer fra hver sin ende med spenning. Deretter følger en vippekrets som gir lav-verdi ut fra den ene kondensatorens spenning, og høy-verdi fra den andre. Man trenger vel strengt tatt en opamp også, for å få rene av/på-verdier?
Vis hele sitatet...
Vil nok ikke fungere. For det første vil begge kondensatorene lade seg opp til drivspenning. For det andre vil oppladningen være eksponentiell og ikke lineær, ettersom strømmen inn til kondensatoren vil begrenses av spenningen over, og resistansen i, potensiometeret, hvor førstnevnte synker ettersom kondensatoren lader seg opp – det vil si at frekvensen, og ikke bare duty cycle, ville endret seg relativt drastisk selv om man ser bort fra første punkt.

Jeg tror nok dessuten asmika ikke siktet til en PWM-krets, men en enkel LED-driver. Jeg kan imidlertid heller ikke se hvordan dette skal gjøres med kun et potensiometer og en transistor, gitt at driveren skal gi en konstant strøm uavhengig av både diodespenning og drivspenning. Man kan derimot bruke transistoren til å bestemme strømmen hvis drivspenningen er konstant ved å koble diodene i serie til transistorens kollektor og jorde emitter, og videre bestemme basestrømmen, og dermed kollektorstrømmen, ved hjelp av potensiometeret.
Sitat av capidog Vis innlegg
Ja, takk. Ønsker gjerne en tegning på en konstantstrømkilde (som en LED driver er) basert på en motstand og en transistor. Akkurat denne mangler jeg i arkivet mitt.
Vis hele sitatet...
Provo sin beskrivelse stemmer godt med forsøket jeg gjorde

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kan imidlertid heller ikke se hvordan dette skal gjøres med kun et potensiometer og en transistor, gitt at driveren skal gi en konstant strøm uavhengig av både diodespenning og drivspenning. Man kan derimot bruke transistoren til å bestemme strømmen hvis drivspenningen er konstant ved å koble diodene i serie til transistorens kollektor og jorde emitter, og videre bestemme basestrømmen, og dermed kollektorstrømmen, ved hjelp av potensiometeret.
Vis hele sitatet...
Haken ved konstruksjonen er det att den ikke bør benyttes ved ustabil spenning. Det blir også en mulighet for å koble LED mellom emitter og jord, som jeg tror ( bare tror ) gjør den litt mere stabil.

Ellers har wikipedia endel tegninger som er nesten like enkle http://en.wikipedia.org/wiki/Current_source

Sitat av Provo Vis innlegg
gitt at driveren skal gi en konstant strøm uavhengig av både diodespenning og drivspenning..
Vis hele sitatet...
I det opprinnelige spørsmålet var drivspenningen og diode data gitt.
Sitat av asmika Vis innlegg
Haken ved konstruksjonen er det att den ikke bør benyttes ved ustabil spenning. Det blir også en mulighet for å koble LED mellom emitter og jord, som jeg tror ( bare tror ) gjør den litt mere stabil.
Vis hele sitatet...
Man kan koble diodene mellom emitter og jord også, men dette vil vel bli mindre stabilt? Med kretsen jeg beskrev vil det være en høyere spenning over potensiometeret, slik at variasjonen blir prosentmessig mindre, noe som gir en tilsvarende mindre variasjon i strømmen.

Som eksempel kan vi tenke oss en drivspenning på 12 V, en variasjon på 0,5 V, base-emitter-spenning på 0,7 V og en total diodespenning på 10 V. Med kretsen jeg beskrev vil det i utgangspunktet være 11,3 V over potensiometeret, med en variasjon på 0,5 V. Det vil si at variasjonen utgjør 0,5/11,3=4,4%, og man får en tilsvarende variasjon på 4,4% i strømmen. Med diodene mellom emitter og jord vil man få en spenning over potensiometeret på 1,3 V, noe som gir en variasjon på 0,5/1,3=38%, og man får en tilsvarende variasjon på 38% i strømmen.

Derimot bruker man litt mindre effekt ved å koble diodene fra emitter til jord. Hvor mye avhenger av den spesifikke transistorens strømforsterkningsfaktor (β). Så har man uansett regulert spenning, og kanskje en transistor med lav strømforsterkning, og ikke minst en fast og bestemt diodespenning så er nok denne metoden å foretrekke, men da bruker man gjerne bare en seriemotstand i stedet hvis effektkravene tillater det.

Sitat av asmika Vis innlegg
I det opprinnelige spørsmålet var drivspenningen og diode data gitt.
Vis hele sitatet...
Ja, og da trenger man i mange tilfeller kun en seriemotstand, og ikke en LED-driver. Men en LED-driver kjennetegnes ved å være en konstant strømkilde, helst uavhengig av både diodespenning og drivspenning.
Sist endret av Provo; 19. januar 2011 kl. 15:57.
Sitat av excubated Vis innlegg
...
Etter gjennomluktinga på databladet til driveren, ser jeg at lav-potensial skal være høyere enn 0v .. ?
...
Vis hele sitatet...
Skal eller kan?

Det er ikke uvanlig at logiske nivå er basert på en terskelverdi.

Eksempelvis TTL. Logisk L er mellom 0V og 0,8V og logisk H er mellom 2V og VCC. For CMOS gjelder gjerne L mellom 0V og VCC/2, og H mellom VCC/2 og VCC. osv.

Hvilket datablad og hvilket parameter tenker du på?

Mulig vi begynner å bli litt OT i forhold til LED nå, som er topic i tråden.

Sitat av excubated Vis innlegg
Hehe, svaret ditt smaker lett, søtlig sarkasme med et hint av seriøsitet
...
Vis hele sitatet...
Jeg er på ingen måte utlært når det gjelder elektronikk, så jeg er stadig på jakt etter finurlige kretser. Men akkurat i dette tilfellet innrømmer jeg at jeg skulle ha satt på en lur smiley bak ().

Jeg har brukt denne med godt resultat ved flere anledninger (FET + NPN og 2 motstander):

http://www.instructables.com/id/Powe...pecs-Function/

...og denne (1 transistor med litt hjelp fra en diode/LED, og 1-3 motstand(er)):

http://www.compuphase.com/electronics/currentsource.htm
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjøpte en slik en: http://www.dealextreme.com/p/rgb-mul...p-dc-12v-14965 med kontroller. På kontrolleren var det en rød, og en svart ledning. Er det bare å feste de på pluss/minus polen på batteriet i bilen? Den rød skal da festes på den positive polen, mens den svarte skal på den negative polen, eller?
Ville tro det, sålenge det er et tolvvolt`s batteri du har i bilen, jeg ville safet og koblet den til en sikker tolvvolts kilde som baklys fks. batteriets spenning økes og senkes vet du.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Ville tro det, sålenge det er et tolvvolt`s batteri du har i bilen, jeg ville safet og koblet den til en sikker tolvvolts kilde som baklys fks. batteriets spenning økes og senkes vet du.
Vis hele sitatet...
Tja, det gjør vel forsåvidt hele bilens elnett. Du kan se det ved at alle lys og cd-spiller etc. skrus av i det du starter bilen pga spenningstap. I bilen min sitter en cd spiller som overvåker inn-spenningen, 13.2-13.4 er typiske verdier og den er koblet til originalt ledningsnett for dashbordbelysning.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Satt her og målte på subwooferen min, vurderer og legge til LED på den.

Når den spilte hardt, så spilte den på 14V. Men dette ble målt i AC. Hva trenger jeg for å gjøre den om til DC? En "rectifier" afaik.
Du trenger en likeretter?