Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  168 94183
Hei, har kopla to LED's akkurat slik som dette:

http://freakforum.nu/forum/attachment.php?attachmentid=4763&stc=1

Har dobbeltsjekka gong på gong at - er kopla på + mellom diodane, og at dioda på høgre sida har - og dioda på venstre sida har + .
Har også sjekka fleire gangar om begge diodane fungerer.
Og eg har også sjekka om loddinga var god nok og om det var kontakt.

Alt stemmer, alt fungerar, ingenting er øydelagt, men uansett, når eg koplar begge diodane på batteriet så fungerer dei ikkje.

Kva har eg gjort feil?

[COLOR=DarkRed]Notis fra mod: eget emne som vart smelta inn i stickyen om LED's[/COLOR]
Sist endret av vidarlo; 19. mars 2008 kl. 17:48.
led dioder er strøm styrte og ikke spennings styrte, så du må beregne riktig motstand for å få riktig strøm til diodene i=u/r om jeg ikke husker feil
Ja eg veit det, resistoren er ikkje eit problem, eg skulle kanskje tatt den fekk frå illustrasjonen, den er ikkje kopla til endå.
For å teste har eg berre lodda saman dei to diodane (dei krev 3 V kvar), også har eg kopla på eit 3 V batteri får å sjå om koplinga fungerar.

Som den jo ikkje gjer .

(Men takk for svar uansett .)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
3V batteri for 2 lysdioder som krever 3V ?

Det er jo ikke nok til å drive de..
Bekklager forstyrelsen, eg kopla opp 9 V + resistoren og no fungerer alt som det skal :P .

Skulle kanskje sjekka opp ting litt betre før.

Men takk for svar .

Men om nokon kunne forklart meg kvifor eit 3 V batteri ikkje kan driva 2 LED's som taklar 3 V så hadde eg vert veldig takknemleg .
Sitat av PHdZ
Bekklager forstyrelsen, eg kopla opp 9 V + resistoren og no fungerer alt som det skal :P .

Skulle kanskje sjekka opp ting litt betre før.

Men takk for svar .

Men om nokon kunne forklart meg kvifor eit 3 V batteri ikkje kan driva 2 LED's som taklar 3 V så hadde eg vert veldig takknemleg .
Vis hele sitatet...
fordi første LED tar 3v, og da er det ingenting spenning igjen til resten? men et 3v batteri ville fungert om du koblet de i paralell vil jeg tro.
Les om Kirchhofs spenningslov, så forstår du. Batteriet leverer 9V, hver av diodene har 3V over seg, og de siste 3V er over motstanden. Med andre ord må du ha mer enn 6V batterispenning for å kunne dekke begge diodene og ha en spenning over motstanden.

Anbefaler at du leser Kirchhofs strømlov også, selv om det ikke er vesentlig i akkurat dette tilfellet.
Aha, så om man har 6 V så kan man ha 3 LED's utan resistor?

Ang. Kirchofs spenningslov, så går eg på Elektro VG1 så eg burde vell eigentleg ha pugga den .
Sist endret av PHdZ; 18. mars 2008 kl. 22:19.
om du har 2 dioder i serie som skal ha 3 volt vær og gir dem 6 volt unten å beregne rett strøm ved hjelp av en motstand så vil diodene brenne opp til slutt.
Går på Elektro VG1 så burde vell eigentleg kunne dette, men slo opp i "Tabell- og formelsamling" (viktig elektro bok .) og leste Kirchhoffs spenningslov:

Summen av alle spenningsfallene i en seriekrets er lik drivende spenning.
Vis hele sitatet...
Altså U = U1 + U2 + U3.

Så altså om du har 2 LED's på 3 V, og eit batteri på 9 V, må spenninga over resistoren vere:

[center][color="#ff0000"]Ubatteri[/color] - [color="#ffa500"]Uled1[/color] - [color="#006400"]Uled2[/color] [color="#8b0000"]=[/color] [color="#ff0000"]9 V[/color] - [color="#ffa500"]3 V[/color] - [color="#006400"]3 V[/color] = 3 V.[/center]

Og då er det berre å bruka ohms lov og rekna ut R = U / I, strømen er 20 mA så det blir:

[center][color="#ff0000"]3 V[/color] / [color="#ff8c00"]20 mA[/color] = 150 ohm[/center]

Stemmer det eller ?
Stemmer.
Angående dioder uten seriemotstand, så er det kim sier riktig, men vil bare føye til at "brenne opp til slutt" kan være litt misvisende. De vil enten ikke lede, hvis spenningen er noen få mV for lav, eller de vil gå i stykker raskere enn du rekker å oppfatte noe som helst hvis spenningen er noen få mV for høy.

Resten kan vel strengt tatt leses i sticky-tråden om LEDs.
Sitat av Provo
Stemmer.
Angående dioder uten seriemotstand, så er det kim sier riktig, men vil bare føye til at "brenne opp til slutt" kan være litt misvisende. De vil enten ikke lede, hvis spenningen er noen få mV for lav, eller de vil gå i stykker raskere enn du rekker å oppfatte noe som helst hvis spenningen er noen få mV for høy.

Resten kan vel strengt tatt leses i sticky-tråden om LEDs.
Vis hele sitatet...
Sitat av kim
om du har 2 dioder i serie som skal ha 3 volt vær og gir dem 6 volt unten å beregne rett strøm ved hjelp av en motstand så vil diodene brenne opp til slutt.
Vis hele sitatet...
Så man må eigentleg ha ein resistor, uansett om det er så lite som 1 ohm?
Eller, iallfall om man vil ha lengre levetid på dei?
Sitat av PHdZ
Så man må eigentleg ha ein resistor, uansett om det er så lite som 1 ohm?
Vis hele sitatet...
Ja. Men gjerne på mer enn 1 ohm. Spenningen over diodene vil variere litt fra eksemplar til eksemplar, og med 1 ohm vil denne variasjonen utgjøre litt for stor forskjell i strøm i henhold til ohms lov.
Sitat av PHdZ
Eller, iallfall om man vil ha lengre levetid på dei?
Vis hele sitatet...
Jeg svarer på dette i ditt sitat av meg. Uten seriemotstand vil det ikke fungere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noen som vet om/hvor man kan få kjøpt enkle LED-pærer. Går Design og Handtverk, og lager et skilt som jeg gjerne skulle hatt noe lys i.

Takk.
clas olson har masse leds
supert! tusen takk;D
▼ ... mange måneder senere ... ▼
jeg poster denne videoen, som viser hvordan du relativt enkelt kan lage et led-skilt.

http://www.youtube.com/watch?v=42R1gYbzscs
▼ ... over en uke senere ... ▼
vil det ikke være mulig å drive 2 leds som krever 3v hver på et 3v batteri?
Trodde det bare var å paralellkoble dem. Dermed skulle det bli et spørsmål om hvor mye strøm batteriet kan levere....?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvor stort er batteriet da? Er det større enn et litt stort sandkorn leverer det nok.
et cr2032 kan levere opp til 30 mA (ja, maksstrømmen er på det), hvis jeg husker riktig, og det er en god del større enn et sandkorn

men ja, et 3 volts batteri kan drive flere lysdioder koblet parallelt
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Heisann

Tenkte å komme med et kjapt spørsmål her..

Skal bytte blinklys på sykkelen nå. Fra før av har jeg blinklys med glødepære på 5w. Disse blinklysene skal jeg bytte til: LED

Står de trekker 1.4w

Hvor stor motstand må jeg ha for å få de til å ikke blinke for fort, og for å få riktig spenning?

Mvh
De er laget for 12V. Så du trenger ingen motstand.
Sitat av lasselee Vis innlegg
...
Hvor stor motstand må jeg ha for å få de til å ikke blinke for fort, og for å få riktig spenning?
...
Vis hele sitatet...
Ser ut som disse blinklysene fra eBay er såkalt "plug & play" erstatning for de vanlige blinklysene dine. De er allerede tilpasset 12 V driftspenning.

Når det gjelder blinkhastighet avhenger det av hvordan blinkreleet på sykkelen din er laget. De fleste moderne blinkrele har fast blinkfrekvens uavhengig av belastningen.

Så lenge spenningen er riktig risikerer du lite ved å prøve. Får du en vill blinkfrekvens, får du heller komme tilbake til saken.
Jepp, da kommer nok dette til å virke..

Bestilte 2 par..
Er en Husaberg FE 650 så elektronikken er ikke det det er brukt mest penger på. Bestilte elektronisk blinkrele også..

Takk for hjelp!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nei. Små variasjoner i diodespenning vil gjøre at strømmen blir veldig skjevt fordelt mellom diodene. De som får for mye strøm vil få forkortet levetiden sin, sannsynligvis betraktelig, og når de går dukken vil all strømmen bli fordelt på færre dioder, som øker strømmen i de resterende diodene. Da har du det gående. Du må ha en seriemotstand per streng med seriekoblede LEDs.

La oss si diodene dine er på 3V. Du kan da ha tre i serie og likevel ha igjen spenning til seriemotstanden, gitt at batterispenningen din er på 12V. Strømmen gjennom diodene blir da gitt av spenningen over motstanden og resistansen, altså 3V/R. Skal du ha 20mA, blir det da 3V/20mA=150Ω. Så kan du parallellkoble slike kretser hvis du skulle ønske det.
Sist endret av Provo; 16. november 2009 kl. 16:10.
Har tenkt å lage meg en lommelykt med 100 IR dioder slik at jeg kan filme i mørket, Noen som har troen på dette eller?
Ser ingen grunn til at det ikke skal fungere. Bare pass på å ta det jeg sa til etterretning så ikke alle diodene går i lufta med et smell så fort du setter spenning på kretsen.
sa noen LED lyskaster?
http://i.imagehost.org/0367/IMG_1146.jpg

kretsen bruker 6 løkker med 34 LED's i hver løkke (på kortet er løkkene "brettet" dobbelt, men ingen parallellkobling her heller)

http://i.imagehost.org/0910/array.png
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette ser du lett hvis du leser starten av tråden.
En USB-port kan gi 5V ved 100mA. Hvis vi sier at en rød lysdiode trenger en spenning på 1.6V og en strøm på 20mA for å lyse maksimalt, kan du ha 3 lysdioder i serie uten å overgå spenningen i USB-porten. 3*1.6V=3.8V over de tre diodene tilsammen. Dette gir en restspenning på 5V-3.8V=1.2V. Seriemotstanden må da være på 1.2V/20mA=60 ohm. Ettersom du har 100mA til rådighet, kan du ha 5 slike strenger i parallell, som gir 15 lysdioder. Er det akseptabelt med litt mindre lysintensivitet, kan du gå ned på strømmen til f.eks. 10mA. Diodespenningen er i praksis fast, så du ganske enkelt dobler størrelsen på seriemotstanden, og kan da også doble antall strenger, og i effekt antall mulige LED's.
Vis hele sitatet...


hei der.

jeg vurderer og lage meg typ "lys lister" da jeg skal beliste stua mi på nytt. planen var og borre inn 10 hull per list (det blir kun 3 lister langs veggene, den siste veggen er forbeholdt projektoren :P )

har kjøpt meg en slik "soundbox" for pc via ebay, som egentlig skal plugges til pcen (12v).
den har av/ på samt "musikkfunksjon" som å blinke i takt med rytmen (mitt ønske, da jeg får noe "disco lignende" ved behov, fest etc.)

jeg har en modifisert pc-strømforsyner (virker men brukes ikke lenger) som jeg har kuttet av en 4-pins kontakt på. minnes jeg leste ett sted at det var 12v + og - på to av ledningene, samt 5v + og - .

tankene gikk i om led lysene vil takle å bli koblet gjennom slik.


link til soundbox: http://www.alibaba.com/product-gs/22...lor_shell.html

(btw, er ikke bilde av det, men det går to kontakter ut på toppen, ligner veldig på de "nye" kontaktene (for en som nettopp har kjøpt pc siden 2003 elns så virker de nye, jeg er vandt med de gamle 3-pins hvite kontaktene.)
det er også en ledning til , som er formet som type "lyd-inn" kontakt i mangel på ett bedre ord. er dog en pinne i midten på denne (sikkert noe nyere lyd inn system, for en som ikke har ahtt pc interessen de siste 6 årene så er mye nytt for meg, kanskje derfor jeg sliter en del på elektro fronten her.)


jeg har forsøkt en del regnestykker selv, men da med tanke på å kjøre strømmen direkte fra nettet her (230v). ser jo da at motstanden må være nærmere 6000 Ohm, noe som sier meg (trass i liten kunnskap) ikke å være enten gjennomførbart eller lurt heller


(slik jeg forstod innlegget ditt for min del er at dette er gjennomførbart, i værste fall kan jeg koble noen av dem på 5v + og - og dermed få to kretser, som evt kan blinke annenhver gang (min tanke om konstruksjonen.))


noen som har erfaring selv på dette feltet? eller fritenkende?
hjelp taes imot som lærdom

- T
du har kjøpt drivere for EL-wire ("neontråd"), den kan ikke brukes
Sitat av _tommen_ Vis innlegg
jeg har forsøkt en del regnestykker selv, men da med tanke på å kjøre strømmen direkte fra nettet her (230v). ser jo da at motstanden må være nærmere 6000 Ohm, noe som sier meg (trass i liten kunnskap) ikke å være enten gjennomførbart eller lurt heller
Vis hele sitatet...
6 kΩ er ikke så mye. Men problemet er at strømmen i veggen er vekselstrøm (AC), som vil si at spenningen varierer periodisk opp og ned mellom minus og pluss, slik at middelverdien er 230V. Det er ikke spesielt godt egnet for å drive dioder, hovedsakelig fordi de leder kun en vei.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Nå er jeg ganske grønn på dette. Jeg har lage4 "koblingsskjemaer". Det er de fire måtene jeg ser at jeg kan sette dette.
Lurer på 3 ting.
1. Hvem av dem er riktige?
2. Hvilken motstand skal jeg ha?
Jeg prøver å finne frem på elfa, men er så utrolig mye forskjellig der og jeg skjønner ikke helt hva jeg er ute etter. Det settet du nevnte slashdot virker jo ganske genialt. Skal bruke LED lys for belysning inne i bilen. Tenkte å kanskje utvide det senere om det blir bra!
3. Sånne brikker jeg kan feste alt sammen på. Hvor kan jeg få kjøpt slikt? Hva heter det?

http://bildr.no/thumb/531778.jpeg

Her er hva jeg har funnet ut hittil:
Skal ha 4 ultrablå lys:
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=55508185

Strøm inn er 12V
12-3,3 = 8,7V
8,7V / 0,03A = 290 Ohm
Motstandene skal da være på 290 Ohm
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Nå er jeg ganske grønn på dette. Jeg har lage4 "koblingsskjemaer". Det er de fire måtene jeg ser at jeg kan sette dette.
Lurer på 3 ting.
1. Hvem av dem er riktige?
2. Hvilken motstand skal jeg ha?
Jeg prøver å finne frem på elfa, men er så utrolig mye forskjellig der og jeg skjønner ikke helt hva jeg er ute etter. Det settet du nevnte slashdot virker jo ganske genialt. Skal bruke LED lys for belysning inne i bilen. Tenkte å kanskje utvide det senere om det blir bra!
3. Sånne brikker jeg kan feste alt sammen på. Hvor kan jeg få kjøpt slikt? Hva heter det?

http://bildr.no/thumb/531778.jpeg

Her er hva jeg har funnet ut hittil:
Skal ha 4 ultrablå lys:
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=55508185

Strøm inn er 12V
12-3,3 = 8,7V
8,7V / 0,03A = 290 Ohm
Motstandene skal da være på 290 Ohm
Vis hele sitatet...
Versjon 1 og 3 er i grunn like, sett at du mener at du skulle hatt fire stykker av nummer 1. Begge de vil fungere.

Nummer 2 vil også fungere, sett at ikke den samlede diodespenningen for alle diodene i serie blir for tett opp mot, eller over, 12V.

Motstandsverdien(e) vil avhenge av hvilken løsning du bruker, diodespenning og diodestrøm. Vet ikke om 3,3V og 30mA som du bruker i regnestykket ditt er hentet fra databladet, men hvis de er det vil utregningen være riktig for løsning 1 og 3.

For løsning 2 regner du på samme måte, men legger sammen diodespenningene først. Er diodespenningen enkeltvis på 3,3V kan du ha maks 3 i serie for å ende opp på totalt under 12V. Det mest logiske da vil vel være å ha to og to i serie, noe som gir bedre utnyttelse av effekten enn å ha én og én.

Løsning 4 er ikke en god løsning. Du vil få forskjellig strøm i alle diodene.

Litt usikker på hva du mener med "brikker du kan feste alt sammen på" (veroboard?), men sjekk Elfa. Ellers er det en egen tråd med leverandører.

Forøvrig er 12V spenning og ikke strøm. Strøm måles i ampere, og spenning i volt.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
du har kjøpt drivere for EL-wire ("neontråd"), den kan ikke brukes
Vis hele sitatet...
er det ingen mulighet for å klippe av noen ledninger og modifisere litt for å få til prosjektet?

glemte å tilføre at strømforsyneren jeg har yter 400w (Mist forsyner m\ 120mm vifte + blå led inni)

om ikke den soundboxen jeg har kan brukes, noen som vet om tilsvarende produkt som krever 12v, og som kan kobles til opp mot 30 leds?

i værste fall får det heller bli maks 15-20 leds, men stua er jo 5x3,5 meter røflig, så vil gjerne få en del effekt ut av led listene.

og om det virker sånn: ja, jeg er en av de som spør før jeg klipper av ting og leker på egen hånd dårlige erfaringer har gjort det slik :P
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Thanks Provo. Nå ga alt plutselig mye mer mening

Tenkte på noe slikt som VivaLatrina viste frem:
http://bildr.no/thumb/531794.jpeg

Så riktig regnestykke blir da:
12V - (3,2V + 3,2V) = 5,6V
5,6V / 0,03A = 186,66666 Ohm = ~190 Ohm

Som betyr at jeg kan seriekoble to stk, slik jeg har en 190 Ohms motstand, deretter 2 slike LED lys, som deretter går til minus ( ganger 2) ?

Da er neste spørsmål: Hvor kan jeg få kjøpt delene?
LED lys får jeg fra ClasOhlson.
Trenger:
- Kretskort eller hva det heter
- Et sett med forskjellige motstander

Takk for all hjelpen :-)

En ting til. Tenker jeg også setter inn en eller fler sikringer i dette.

Planen var å utvide hele greia når jeg har fått til dette ene lyset.
Hva blir da det beste av dette?:
1. Bilbatteri --> Sikring --> Koblingsboks --> Bryter-panel --> Lys (motstand --> diode)
2. Bilbatteri --> Sikring --> Koblingsboks --> Bryter-panel --> Sikring --> Lys (motstand --> diode)
3. Bilbatteri --> Koblingsboks --> Bryter-panel --> Sikring --> Lys (motstand --> diode)

Her mener jeg selv at nr 2 vil bli det beste. Dette vil gjøre det mye enklere å feilsøke dersom noe skal gå galt. Men selv om dette er naturlig for meg og mene, så viser det seg ofte at jeg tar feil :-)

Og hvordan regner jeg ut strømmen? La oss ta eksempel 2. Det er tilsammen 18 dioder koblet sammen ( 9 sett med 2 dioder per motstand) Hver diode er på 0.03A
Vil den første sikringen da være på 0,60A og de som er etter bryterene på 0,1A?

Mye dumme spørsmål her nå.. Men jeg leser nøye hva dere sier!

EDIT:
Kl 17.30

Nå har jeg laget et koblingskjema. Alt virker ganske riktig med sikringer og alt, helt til jeg satt inn den siste (den som står først i koblingsskjemaet). 1A sikring må det være noe feil med. Den vil jo uansett ikke slå ut på om bare en eller to av kretsene feiler.
Hvordan regner jeg ut sikringene? Og om sikringene er riktig: Er koblingsskjemaet da logisk og riktig?
http://bildr.no/thumb/531891.jpeg

Slik funker det:
Det går strøm fra batteriet til en hovedbryter. Over hovedbryteren er det er rødt lys. Dette betyr hele systemet er slått av.
Om man vipper på den bryteren, så starter det å lyse et grønt lite lys under alle de 4 andre bryterne og de er "klare".
Hver av de bryterne går til lyssett med 9 dioder. Disse lys-settene vil bli større eller mindre. Må se etter at jeg har kjøpt dioder.

Tenkte å utvide det enda mer også, men da er det egentlig viktig at dette er riktig og at jeg har skjønt det. Er det forresten viktig med så mange sikringer?

kl 21:08

Versjon 2! :-)
http://bildr.no/thumb/532063.jpeg

Hva som er gjort:
- Diodene er satt i serie istedenfor parrarell
- Har justert spenningen til 13,5. Spenningen til en bil øker når motoren står på, så jeg har nå tatt høyde for dette.
- Satt inn noen fler dioder.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Da er neste spørsmål: Hvor kan jeg få kjøpt delene?
LED lys får jeg fra ClasOhlson.
Trenger:
- Kretskort eller hva det heter
- Et sett med forskjellige motstander
Vis hele sitatet...
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=135396765
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=135396877

Vannvittige priser, menmen
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Thanks.
Har bestemt meg for å lage kretskort fra bunnen av. Designer dem via Pad2Pad, også kjøper jeg inn utstyr fra Elfa til å lage dette selv :-)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Løsning 4 er ikke en god løsning. Du vil få forskjellig strøm i alle diodene.
Vis hele sitatet...
Har du skrive feil her? Skjønner ikkje heilt korleis du klarar å få forskjellig straum over gjennom kvar diode når alle er kopla i serie
Sist endret av TurboSkaten; 14. januar 2010 kl. 00:20.
Sitat av TurboSkaten Vis innlegg
Har du skrive feil her? Skjønner ikkje heilt korleis du klarar å få forskjellig straum over gjennom kvar diode når alle er kopla i serie
Vis hele sitatet...
Det har du rett i. Det er en skrivefeil (jeg må ha blingset på skjemaet). Løsning 4 er faktisk identisk med løsning 2, bare at resistansen er distribuert gjennom seriekoblingen. Det er fortsatt ingen god løsning fordi det krever flere motstander i stedet for én for å gjøre akkurat samme jobben.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er ganske fersk i faget og til nå har jeg drevet litt med lyseffekter, men nå har jeg støtt på et problem. Jeg har 4 LEDs, la oss kalle dem A, B, A og B. De er loddet på et kretskort i nevnt rekkefølge. Hva skal til for å få dem til å blinke som følger: først blinker de to A LEDene 3 ganger, deretter blinker B LEDene 3 evt. 2 ganger.

Er som sagt fersk i faget og har googlet litt og bladd litt i DIY forumet her. Hører mye snakk om IC og 555, vet ikke hva det er, men kan de to komponentene brukes?

Forøvrig er det 2x seriekoblet 1,5V AAbatterier som leverer "jucien" i kretsen
Sitat av -MG Vis innlegg
Jeg er ganske fersk i faget og til nå har jeg drevet litt med lyseffekter, men nå har jeg støtt på et problem. Jeg har 4 LEDs, la oss kalle dem A, B, A og B. De er loddet på et kretskort i nevnt rekkefølge. Hva skal til for å få dem til å blinke som følger: først blinker de to A LEDene 3 ganger, deretter blinker B LEDene 3 evt. 2 ganger.

Er som sagt fersk i faget og har googlet litt og bladd litt i DIY forumet her. Hører mye snakk om IC og 555, vet ikke hva det er, men kan de to komponentene brukes?

Forøvrig er det 2x seriekoblet 1,5V AAbatterier som leverer "jucien" i kretsen
Vis hele sitatet...


en 555 IC for å gi pulser, og en 4017 for å gi ut denne sekvensen du vil ha.

du kan da koble gruppe A på utgang 0, 2 og 4, og gruppe B på utgang 5, 7 og 9

da vil det blinke i denne rekkefølgen:

A_A_AB_B_BA_A_AB_B_BA_A_A

altså ikke noe mellomrom når den skifter gruppe.

du kan også klare dette med tre stk 555 IC'er, si du har satt to av dem til å blinke med 10Hz, så får du den siste til å blinke med 1/3 av denne frekvensen, så bruker du den til å styre hvilken av de andre 555'ene som er på.

eller du kan gjøre alt mye enklere med en liten Picaxe mikrokontroller
Sist endret av VivaLatrina; 2. februar 2010 kl. 16:35.
Først, takker for kjapt svar

Liten avklaring: en 555 er en type IC, ikke sant? (http://en.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC)

Litt mer spesefik om hva kretsen inneholder:
4x 3,3V 30mA LEDs, eventuelt flere LEDs om nødvendig

Det som ikke ble nevt i mitt forrige innlegg var at det er ønskelig at LEDene blinker med samme hastighet som en blitz på et kamera (først 3 ganger på LED A, deretter 3 ganger på LED B) -noe som det ser ut til at de vil gjøre hvis jeg følger ditt eksempel, VivaLatrina.

Og slik jeg forstår ditt innlegg kan jeg regulere intervalene på blinkingen med en 4017

Må jeg koble Picaxe mikrokontroller til en PC for å programere den, eller kan jeg gjøre det på selve enheten?
Sitat av -MG Vis innlegg
Først, takker for kjapt svar

Liten avklaring: en 555 er en type IC, ikke sant? (http://en.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC)

Litt mer spesefik om hva kretsen inneholder:
4x 3,3V 30mA LEDs, eventuelt flere LEDs om nødvendig

Det som ikke ble nevt i mitt forrige innlegg var at det er ønskelig at LEDene blinker med samme hastighet som en blitz på et kamera (først 3 ganger på LED A, deretter 3 ganger på LED B) -noe som det ser ut til at de vil gjøre hvis jeg følger ditt eksempel, VivaLatrina.

Og slik jeg forstår ditt innlegg kan jeg regulere intervalene på blinkingen med en 4017

Må jeg koble Picaxe mikrokontroller til en PC for å programere den, eller kan jeg gjøre det på selve enheten?
Vis hele sitatet...
1. 2x AA batterier *leverer ikke* nok juice.
2. kommer ikke til å være skrudd på like kort blink som i en blits, da må du over på mikrokontroller.
3. du kan endre blinkemønsteret ved å endre på utgangene på 4017, men du endrer blinkehastigheten ved å endre frekvensen ut fra 555 IC'en.
5. du programmerer picaxen fra pcen en gang (eller helt til du er fornøyd ), deretter kan du kjøre den standalone
Nok et eksempel på når en mikrokontroller er massivt overkill, spør du meg. Hvis hensikten er å lære seg å programmere mikrokontrollere, så kan det være startprosjektet, men når det ikke er hensikten så burde man holde kompleksitetsnivået nede. Det er mest fornuftig, og man lærer mest på den måten. Mikrokontrollere bør brukes der kostnad og/eller arbeidsmengde blir tydelig redusert av bruken, og dette er ikke et slikt tilfelle. Det er uansett greit å lære seg noe elementær "diskret" elektronikk før man går på mikrokontrollere.

Jeg ville satt en 555 i astabil modus med den frekvens og duty cycle (tid høy vs tid lav) man vil at LEDene skal blinke i, drevet begge LED-strengene (A og B) fra 555ens utgang, og samtidig brukt en 4017 til å jorde LED-anodene etter tur via transistorer. Burde funke, og er etter min mening en bedre løsning enn en mikrokontroller.

EDIT: Og som VivaLatrina sier, 2 AA-batterier vil ikke holde. Du må overstige spenningen på LEDene, og 2·1,5 V er som kjent bare 3 V. Du må nok minst ha 3 AA-batterier i serie.
Sist endret av Provo; 3. februar 2010 kl. 09:51.
Øvrige meldinger er mottatt med takk og forstått

har googlet og lest meg opp litt nå, i min søken etter kunnskap kom jeg over denne skissen: http://www.webalice.it/crapellavitto...ic/3lampi2.gif
Denne ser ut til å bruke en 555 og en CD4017, men også CD4093, noe som jeg tror er litt overkill for mitt bruk, eller? ref: http://www.kpsec.freeuk.com/gates.htm#nand

Har uansett bestillt noen NE555 og CD4017, så får vi prøve derfra. Trenger jeg noe annet enn kretskort, leds og div motstander da?

Takk for svar så langt
Neida, bare bruk den løsningen der du. Med den løsningen du fant slipper du å drive LEDene direkte fra 555en. Usikker på hvor mye strøm 555 kan levere, så det er nok smart. Legg merke til at slik utgangene er koblet på 4017 vil den ene blinke to ganger, og den andre tre.
På skissen jeg viste til tidligere (http://www.webalice.it/crapellavitto...ic/3lampi2.gif), ser det ut som kretsen er jordet hele ni ganger, men strømkilden er jo 12V. Er det nødvendig for meg å jorde kretsen da det ikke dreier seg om særlig mange leds og den blir drevet av tre seriekoblede 1,5V batterier.
Jord er i denne sammenheng batteriets minuspol. Man sier da at spenningen der er 0 V, og refererer til andre spenninger ut i fra dette utgangspunktet. Alle jordingspunktene i kretsen skal da kobles sammen og til batteriets negative pol.
Takker,
Da venter jeg bare på pakken med kretsene, så er jeg i gang med arbeidet.
Takk til VivaLatrina og Provo