Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  168 94185
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En lysdiode krev, i motsetnad til ei tradisjonell lyspære, konstant straum. Denne straumen er det vanleg å avgrense med ein resistor i serie med lysdioden, slik at LED'en ikkje brenn opp.

For å finne denne serieresistoren må du vite kor mykje straum ein lysdiode krev, og kor stor spenning det ligg over den.

Nokon vanlege straumer og spenninger over LEDs:
  • Vanlig rød LED: 20mA @1.2-1.3V
  • Ultrabright blå LED: 30mA @ 2.8-3.2V (Sjekk datablad!)
Du kan bruke høgare straum enn oppgitt i databladet, men då går levetida drastisk ned.

For å finne resistansen du skal ha i serie, tar du så tilført spenning, og trekker ifra det som skal ligge over lysdioden. Så bruker du ohms lov for å finne resistansen.

Eksempel:

Rød lysdiode som treng 20mA, 1.2V. Tilført spenning er 12V. Resistoren blir då gitt av:
trinn 1: Finne spenninga over motstanden, altså tilført spenning minus spenninga over dioden:
Ut-Ud=12V-1.2V=10.8V

No veit vi at spenningsfallet over resistoren skal vere 10.8V, og den skal sleppe gjennom 20mA. Då nyttar vi ohms lov for å finne resistansen:
U=R*I => R=U/I=10.8V/0.02A=540 Ohm

Serieresistansen skal i dette tilfellet vere 540 Ohm.
NB: Hugs at straumen ofte er oppgitt i mA, men når du skal rekne ut resistansen må du ha straumen i ampere. Det du gjer då er å dele tal mA på tusen...
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2006 kl. 12:02.
Meget god forkarling, vidar. Det skal også nevne at du sjelden finner den eksakte størrelsen på motstanden du vil ha i butikken, da de går etter E24-systemet. Dvs at du må runde av til nærmeste størrelse. Oppover ved LEDS, helst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Golder
Meget god forkarling, vidar. Det skal også nevne at du sjelden finner den eksakte størrelsen på motstanden du vil ha i butikken, da de går etter E24-systemet. Dvs at du må runde av til nærmeste størrelse. Oppover ved LEDS, helst.
Vis hele sitatet...
Jepp, sant nok. 540Ohm finn ein vel faktisk... Ellers funker jo serie/paralellkopling utmerka for å nærme seg ein brukande resistans.
Eg meiner det er unødig å bruke penger på ein ekstra resistans når ein kan runda av oppover til næraste motstand utan at det får noko eksepsjonell betydning for levetida på LEDen.

btw http://www.logwell.com/tech/componen...or_values.html
Man kan lage en motstand selv ved å ta en jernbolt ol. og tvinne en kobbertråd rundt den, tett i tett. Jo mer du tvinner jo høyere blir resistansen. For så å kjøre strøm igjennom kobberet. Da trenger man et måleinstrument da så man kan måle hvor mye ohm man er på når man har tvinna så så mye rundt bolten. En relativt enkel og billig selvproduksjon av resistanser. Overraskende nøyaktig
Da har du jo laget deg en spole, som i enkelte kretser kan ha en uønsket virkning.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Wikipedia har en god artikkel på LED lys:
http://en.wikipedia.org/wiki/LED
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av simdal
Man kan lage en motstand selv ved å ta en jernbolt ol. og tvinne en kobbertråd rundt den, tett i tett. Jo mer du tvinner jo høyere blir resistansen. For så å kjøre strøm igjennom kobberet. Da trenger man et måleinstrument da så man kan måle hvor mye ohm man er på når man har tvinna så så mye rundt bolten. En relativt enkel og billig selvproduksjon av resistanser. Overraskende nøyaktig
Vis hele sitatet...
Ei spole er fin for vekselstraum, og vil lage ein viss impedans, men som motstand kan du akkurat like godt bruke ei lang ledning... Og i 99% av tilfella er *ikkje* ein slik motstand eit reelt alternativ sidan den tar stor plass...

Sitat av simdal
Overraskende nøyaktig
Vis hele sitatet...
Nei, nei og atter nei. Den er overraskande unøyaktig. Du vil ha fin resistans ved absoulutt likespenning, men dersom du har vekselspenning, audiosignal, pulserande likespenning, rippel ut frå likerettar o.l så kan du få ein del *EKSTREMT* rare feil i kretsen din - slik som negativ spenning i forhold til det du forventa, transienter som kan ta drepen på en lysdiode, m.m

Har *aldri* sett den metoden, ettersom motstander kostar langt under 1kr/stk, og dermed er forbruksvare... Kjøp et utvalg motstander (2 av kvar frå 0-100Ohm, 5 av kvar frå 100-600, 10 av kvar frå 600-60K). Det koster deg en hundrings eller to, og om du skal jobbe med elektronikk så kjem du aldri til å angre på eit slikt utvalg.
Sitat av vidarlo
Ei spole er fin for vekselstraum, og vil lage ein viss impedans, men som motstand kan du akkurat like godt bruke ei lang ledning... Og i 99% av tilfella er *ikkje* ein slik motstand eit reelt alternativ sidan den tar stor plass...


Nei, nei og atter nei. Den er overraskande unøyaktig. Du vil ha fin resistans ved absoulutt likespenning, men dersom du har vekselspenning, audiosignal, pulserande likespenning, rippel ut frå likerettar o.l så kan du få ein del *EKSTREMT* rare feil i kretsen din - slik som negativ spenning i forhold til det du forventa, transienter som kan ta drepen på en lysdiode, m.m

Har *aldri* sett den metoden, ettersom motstander kostar langt under 1kr/stk, og dermed er forbruksvare... Kjøp et utvalg motstander (2 av kvar frå 0-100Ohm, 5 av kvar frå 100-600, 10 av kvar frå 600-60K). Det koster deg en hundrings eller to, og om du skal jobbe med elektronikk så kjem du aldri til å angre på eit slikt utvalg.
Vis hele sitatet...
Ja enig i det at den blir klumpete og stor, og egner seg absolutt ikke til noen ting både fordi det faktisk er en spole som Golder sa og fordi den utgir elektromagnetiske stråler. Enig i at det er bedre å kjøpe motstandere til 1 kr stk . Men den fungerer faktisk, vi prøvde på skolen. Unøyaktik, mulig. Men når jeg fant ohmen jeg skulle ha så endra den seg ikke så lenge jeg ikke rørte på den
God tråd!!

Har funnet en kjekk liten sak som regner ut verdien på seriemotstanden for deg. Den runder også opp til nærmeste standardverdi. Videre gir den deg også hvor mye effekt dioden(e) vil trekke fra strømkilden og hvor mye effekt motstanden må tåle.

Kalkulatoren finnes i 2 versjoner. En for dioder i serie/parallell og en for kun 1 diode.

LED - serie/parallell kalkulator
LED - 1 diode kalkulator

Som en bonus kan du få opp forslag til koplingsskjema i forskjellige formater. (ASCII / Koplingsskjema / ledningsdiagram)

Enjoy
Sist endret av [securitymember]; 22. oktober 2006 kl. 14:01.
Enda en bra LED kalkulator. Her kan du også bestille hi-bright dioder osv osv.
http://www.ledsupply.com/reca.php
Her er en kalkulator som regner ut lumen fra millicandela og lys vinkelen til en LED. http://led.linear1.org/lumen.wiz (Brukes bl.a. til å sammenligne LED's)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vil bare føye til en ting, etter jeg har sett en del poster som sier at man slipper serieresistor hvis spenningsfallet over en, eller flere led's i serie, akkurat går opp i drivspenningen. Dette stemmer forsåvidt i teorien, men er ikke gjørbart i praksis. Led's har i utgangspunktet ingen indre resistans, og forholdet mellom strøm/spenning gjennom/over en diode vil derfor være en svært raskt voksende eksponentialfunksjon. Det vil si at den minste endring i temperatur eller drivspenning vil føre til store endringer i strømmen, og igjen til at spenningskilden kortsluttes og diodene ødelegges. Går spenningsfallet akkurat opp i kildespenningen, bruk en diode mindre i seriekoblingen, og erstatt den med en serieresistor.
Da var det sagt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei alle! Jeg er fullstendig ufaglært og mot normalt dum når de kommer til strøm generelt. Det er antagelig derfor jeg er bittelitt forvirret mht 12vdc kretser, led-indikatorer og mange ampere. Jeg har to konkrete utfordringer...

1: 12VDC
Jeg lager et bryter/sikringspanel til en båt. Alle forbrukskurser har 1 stk bryter og 1 stk sikring (div A, maks 10). Totalt regner jeg med å føre 40A kontinuerlig til forbrukskursene (peak på 100A). Jeg vil måle Ampere på samlet retur fra forbruk med et Amperemeter, og få en LED til å indikere at Ampermeteret får strøm/at bryteren er på. Jeg bruker SPST-brytere.

a) hvordan kobler jeg LEDen etter / på Ampermeteret / bryteren? (Kan vel ikke la all strøm gå innom LED liksom...)

b) hvordan dobbeltsikrer jeg meg mot at Ampermeterets evt. defekt kutter strømmen? (vil ampermeteret gi rett måling hvis jeg legger en paralell ledningsstump fra før + på ampermeteret til etter -?)

c) Jeg åpnet en LED-indikatorboks som satt på en startkabel for å se hva slags motstand som ble brukt på kurser som leverer 3-400A. Motstanden er stor som et kronestykke og forseglet i blå plast. Utenpå står det: "180KD20" og "E45" (merke: "vde"). Den veier "ingenting". Hva er dette for magisk innretning?

2: 220VAC
Jeg vil indikere 220VAC vha LED. Er dette mulig eller sparer jeg meg mye hodebry ved å bruke en vanlig glødepre?

Tusen hjertelig takk for alle svar og irettesettelser (særlig de som lar meg slippe å brenne opp ting eller hindrer 220vac i tommelen...)

Claus
Sist endret av sualc; 29. januar 2007 kl. 12:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av sualc
1: 12VDC
Jeg lager et bryter/sikringspanel til en båt. Alle forbrukskurser har 1 stk bryter og 1 stk sikring (div A, maks 10). Totalt regner jeg med å føre 40A kontinuerlig til forbrukskursene (peak på 100A). Jeg vil måle Ampere på samlet retur fra forbruk med et Amperemeter, og få en LED til å indikere at Ampermeteret får strøm/at bryteren er på. Jeg bruker SPST-brytere.
Vis hele sitatet...
Du må ha et amperemeter som takler stor nok strøm. Det får du antakeleg på bil/båt-rekvisita-forretninger.

For å indikere at amperemeter får straum, må du finne ut resistansen i amperemeteret, og finne ut spenningsfallet over dette. Er du heldig, gir det omtrent rett spenning ut... Sidan det er likespenning kan du nytte U=RI
Sitat av sualc
b) hvordan dobbeltsikrer jeg meg mot at Ampermeterets evt. defekt kutter strømmen? (vil ampermeteret gi rett måling hvis jeg legger en paralell ledningsstump fra før + på ampermeteret til etter -?)
Vis hele sitatet...
Nei. Et amperemeter må stå i serie med belastninga, og du må gå utifra at det ikkje blir defekt. Det finst amperemeter som måler magnetfeltet rundt kabelen og beregner strømmen på grunnlag av dette. Eg har imidlertid ikkje sett slike for fast innmontering...
Sitat av sualc

2: 220VAC
Jeg vil indikere 220VAC vha LED. Er dette mulig eller sparer jeg meg mye hodebry ved å bruke en vanlig glødepre?
Vis hele sitatet...
Diode + resistor + LED funker fint . Kopl alt i serie
husk at et ampermeter skal stå i serie med belastningen og jeg ser det som unaturlig og bruke led indikator på at det får strøm...
Sitat av vidarlo
Diode + resistor + LED funker fint . Kopl alt i serie
Vis hele sitatet...
Dioden i serie gjør vel ikke så mye nytte. Bare en motstand og en LED i serie er nok.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Provo, har erfaring med at en del LED'er liker reversspenning på 300V...
Sitat av vidarlo
Provo, har erfaring med at en del LED'er liker reversspenning på 300V...
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, men var det ikke snakk om 12VDC da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av sualc
2: 220VAC
Jeg vil indikere 220VAC vha LED. Er dette mulig eller sparer jeg meg mye hodebry ved å bruke en vanlig glødepre?
Vis hele sitatet...
'nuff said
Se der ja! Snakk om å lese før man poster..
Ok, har i den siste tiden fått litt interessen for elektronikk. Tenkte kanskje jeg skulle lage denne LED-lommelykten. Selve oppsettet tror jeg vil gå greit, men har ikke har skjønt dette med dioder helt enda. Det vil si, jeg vet jo hva det er, men ikke helt hvordan de virker, eller hva fordelen med de er.

Skal jeg gjette, vil jeg tro de er mer lyssterke, mer "robuste" og trekker ikke like mye strøm. I tillegg, er jeg helt på viddene hvis jeg sier at diodene "konsentrerer" lyset bedre?

Rett meg gjerne, og kom også med fler fordeler kontra ei vanlig lyspære
raze: En diode er et komponent som leder strøm i bare én retning (stort sett). En lysdiode er en diode som emitterer lys (lages ved å bruke alternative materialer til å lage dioden). De er små, relativt lette å masseprodusere og er veldig effektive i forold til vanlige glødepærer. Mens en glødepære lyser ved å varme opp glødetråden til den lyser fungerer dioder ved å eksitere et elektron, som så kan frigjøre et foton når det faller til et lavere energinivå.

Og ja, de sender stort sett lys i én retning, og er ganske robuste. Du kan lese mer i Wikipedia-artikkelen jeg linka til lenger opp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
LED's er robuste for mekanisk påvirkning, men fordi dei har tilnærma null resistans i leieretning er dei rimelig sårbare for overoppvarming som følge av for stor straum.
Ei endring i spenninga på et par tusendels volt kan føre til store svingninger i straumen dersom du ikkje har straumavgrensar (serie-resistor som regel).
La oss si at jeg ikke skjønner så mye av det på første side, men bare vil ha en vanlig LED koblet til en molex så den lyser. Hvis jeg da skal bruke en ultrablå led (3,3v og 30mA og 3500mcd/lysstyrke, art. nr 36-1209 på Clas Ohlson), hva mer enn bare den er det jeg må ha før jeg bare kan sette den på (helst med art. nr på Clas Ohlson )?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
En motstand, som du regner ut etter det som sto foran.
Molex har 5v og 12v tilgjengelig. Enkleste er å bruke 5V.
Da får du:
5-3.3=2.7v over motstanden
R=U/I der U er 2.7v og I er 30mA. Regn ut resten sjølv.
Kan jeg få litt ekstra teskje? Hvis jeg gjør som du skrev nå, bare med 12 istedenfor 5, så blir U / I 0.29. Så da trenger jeg en motstand med 0.29 hva da? Beklager om det virker som jeg er/om jeg er dum, men jeg går fortsatt på barneskolen, og vi driver ikke så altfor mye med elektronikk der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Ost2k
Kan jeg få litt ekstra teskje? Hvis jeg gjør som du skrev nå, bare med 12 istedenfor 5, så blir U / I 0.29. Så da trenger jeg en motstand med 0.29 hva da? Beklager om det virker som jeg er/om jeg er dum, men jeg går fortsatt på barneskolen, og vi driver ikke så altfor mye med elektronikk der.
Vis hele sitatet...
Bruk 5v du. Det er den røde og svarte ledninga på molex-kontakten.

R=U/I=2.7V/30mA=90 Ohm.

Du skal ha ein motstand på 90 Ohm. Det finst ikkje, men om du ser på E-12 serien så ser du at det finst motstand på 100 Ohm.

Du må altså ha tak i en motstand på 100 Ohm.

Eg tviler på at Clas Ohlsson sel motstandar, eg har iallefall ikkje sett det. Så da må du nok ta en kik i denne tråden for å finne en levrandør.

Eg kan anbefale elfa. Om du får nokon over 18 til å låne ut visakortet, vil en motstand inkludert frakt komme på omlag 20,-.
Greit, da kjøper jeg et par sånne fra elfa tenker jeg, takk for hjelpen.
Da skal jeg bare sette motstanden imellom molex og led? Og siden det er 5v, kan jeg bruke de samme motstandene med strøm fra eks. USB-porten også?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Du setter motstanden i serie med LED'en. Og ja, du kan bruke den samme med straum fra USB-porten.

Btw, du er ikkje 12 år. Det *nekter* eg å tru.
Jeg ble 13 i januar, tror du på det da?
Takk for hjelpen, da kjøper jeg noen motstander på elfa.
Tror ikke Clas Ohlsson selger motstander i løs vekt.
Derimot har de 2 forskjellige pakker med motstander. Kjøpte selv en pakke av hver, nå nylig.
36-2391 "for fremstilling av egne lysdiodekretser". 60 stk , med 12 forskjellige verdier. 5 av hver. 100 ohm til 820 ohm.

32-4825 1/4W 5% 610 stk E12 serie. 10 ohm til 1M ohm.

Ikke noe bredt utvalg ,men jeg tror den E12-serien er billigere enn hvis du skulle kjøpe de i løs vekt hos elfa. Men de har kanskje pakker / sett de også?
Da kjøper jeg heller den hos Clas Ohlsson, da slepper jeg styret med bestilling, post og visakort-låning. :P
Da har jeg kjøpt 5 ultrablå LEDs, og en pakke med motstander. Den hadde mange forskjellige, så jeg lurer på hvilken fargekode som er 100ohm?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
http://bitsex.net/wiki/index.php?tit...rdi_og_merking
Der finner du utmerka oversikt over fargekoder.

Brun-svart-raud burde gi 100 Ohm, dersom det er fire fargeringer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan kan jeg lage en LED som blinker i takt med musikk? Hva er den enkleste og billigste måten? Kan jeg lage den med deler fra Clas Ohlson?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Mic -> opamp -> LED vil vel fungere. Dersom du får lyd over et vist nivå vil da led'en blinke.

Men kvitt deg med clas ohlsson som komponentpusher. Dei har ikkje opamps, som er en av dei mest elementære og allsidige kretsane i elektronikken. Ta i bruk elfa eller FarnellInOne.

Ellers så finner du skjema over utruleg mykje på http://www.epanorama.net/
Hvis du bruker mikrofon, ville jeg hatt en forsterker i tillegg (for å gjøre det praktisk mulig å stille inn følsomhet), samt muligens et lavpassfilter. Det er gjerne i de mørke frekvensene hvor takten kommer tydeligst frem (basstromme, bassgitar..). Er det en dårlig mikrofon, vil mikrofonen nærmest fungere som et høypassfilter i seg selv, så da blir lavpassfilteret bare forstyrrende. Nå vet jeg ikke hvor mye du kan fra før, men et verbalt blokkskjema vil bli:
Mikrofon, opamp som forsterker, evt lavpassfilter, opamp som komparator med variabel referansespenning, LED.
Kan man få kjøpt LED's med UV-lys? Så jeg eks. kan tegne smilefjes på veggen med uv-penn, som ikke blir oppdaget før du lyser på den med UV-LED? Hvor mye koster det, og hvor kan jeg skaffe det?
Hvis du sjekker linker til leverandører nevn tidligere, finner du ut at bl.a. elfa har.
edit: (og de er ganske dyre)
Sist endret av nitrous; 15. mars 2007 kl. 23:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har sett folk ha opptil 8 vanlige LEDs på en vanlig USB-kontakt. Hvordan går dette an? Hvordan kan jeg gjøre det? :P
Dette ser du lett hvis du leser starten av tråden.
En USB-port kan gi 5V ved 100mA. Hvis vi sier at en rød lysdiode trenger en spenning på 1.6V og en strøm på 20mA for å lyse maksimalt, kan du ha 3 lysdioder i serie uten å overgå spenningen i USB-porten. 3*1.6V=3.8V over de tre diodene tilsammen. Dette gir en restspenning på 5V-3.8V=1.2V. Seriemotstanden må da være på 1.2V/20mA=60 ohm. Ettersom du har 100mA til rådighet, kan du ha 5 slike strenger i parallell, som gir 15 lysdioder. Er det akseptabelt med litt mindre lysintensivitet, kan du gå ned på strømmen til f.eks. 10mA. Diodespenningen er i praksis fast, så du ganske enkelt dobler størrelsen på seriemotstanden, og kan da også doble antall strenger, og i effekt antall mulige LED's.
Så da må jeg koble det sånn da, hvis jeg skal ha eks. to ultrablå LEDs koblet til samtidig (3.3v, 30mA)?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Det skal også seiast at du brenner ikkje opp en usb-port om du kortslutter strøm-pinnane, og alle chipper eg har sett har innebygd shutdown ved overforbruk, så eg vil tru det er 99% trygt å gå over det standarden seier.
Hva mener du med "å gå over det standarden sier"? Bruke mer strøm enn 5V på en serie?
Sitat av Ost2k
Hva mener du med "å gå over det standarden sier"? Bruke mer strøm enn 5V på en serie?
Vis hele sitatet...
5V er ikke strøm. 5V er spenning. 30mA er strøm. Det han mener er at du antageligvis kan bruke mer enn 100mA uten å ødelegge USB-porten. Altså ha flere i parallell. Det som imidlertid muligens kan skje, er at spenningen synker ved et forbruk over 100mA. Men det er jo bare å prøve!

"Skjemaet" ditt er forresten riktig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Målte for moro skuld strømmer som kunne stjelast fra USB-porter før den går i shutdown-modus.
På en arbeidsstasjon med Intel EHCI (USB-2) usb-chip kunne eg dra 513mA, og da var spenninga 4.89V. Over 513mA så slo den seg av.

På laptopen min (Lenovo med broadcom(?) chip) så kunne eg dra 278mA, med ei spenning på 4.83V før den slo seg av.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Beklager bump, men ville det funke å lodde om strøm pinnene på en usb kontakt så den drives av 5v som er internt i pcen på 4pins kontaktene? eller ville dette kansje være for risikabelt med tanke på kortslutninger (måtte man brukt ekstra sikring)? Jeg spør bare fordi jeg ikke er helt sikker på elektronikken i PSU og slikt..
tanken er å drive litt mer krevende ting fra USB, som f.eks en I/O kontrollersak med output regulert med ett program på pcen.
og for å ikke gå helt offtopic på disse outputene kan man jo drive en slags "LED-disco" i pcen..

Beklager rotete inlegg, men noen skarpe hoder her på forumet tolker det sikkert..
Sitat av Monkey_drone
Beklager bump, men ville det funke å lodde om strøm pinnene på en usb kontakt så den drives av 5v som er internt i pcen på 4pins kontaktene?
Vis hele sitatet...
Dette har vel strengt tatt ikke så mye med LEDs å gjøre..? Burde kanskje flyttes til en egen tråd. Men:
Det er slik det er koblet fra før, bare at det er koblet innom en USB-kontrollerchip.
Hvis du skal drive noe med USB, kan du programmere µkontrolleren til å be om mer strøm. Husker ikke akkurat hvor mye du kan trekke i henhold til whitepapers, men det finner du ut. Trenger du enda mere strøm, bør du bruke en ekstern strømforsyning.