Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 8874
Har gått på speed hele mitt voksne liv (16-37). Har jo brukt litt subutex i ny og ne oppgjennom.. Etter at ei vennine dør av overdose, jeg faller ned på togskinna nedpå oslo s, etter en GHB overdose, og blir hjelpa opp av vektere..Alt var kaos på den tiden.. Var drittlei makkakjøret, og begynte å bytte ut speeden med subutex. Har tidligere gått på flere typer lykkepiller, som bare hadde tunge bivirkinger, og flatt følelsesliv.. Jeg kødder ikke når jeg sier at subutex har redda livet mitt. Subutex gjør meg motivert til å stå opp om morran, holde meg streit for barna sin skyld, starte tannbehandling gjennom nav,i startfasen for å søke trygd osv...Har aldri følt meg bedre (ikke som nykter og umedisinert engang). Hva slags sjans har jeg for å komme inn under lar, og burde jeg lyve å si jeg har heroin problemer og legge på skikkelig? Nå tenker sikkert de fleste, han her er jo helt på bærtur..bruke sub som lykkepiller liksom...men det funker for meg
Sist endret av random14016; 11. oktober 2021 kl. 10:05.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er å misbruke subutex.
Vis hele sitatet...
uff, det ekke bra

Sitat av burner84 Vis innlegg
Har gått på speed hele mitt voksne liv (16-37). Har jo brukt litt subutex i ny og ne oppgjennom.. Etter at ei vennine dør av overdose, jeg faller ned på togskinna nedpå oslo s, etter en GHB overdose, og blir hjelpa opp av vektere..Alt var kaos på den tiden.. Var drittlei makkakjøret, og begynte å bytte ut speeden med subutex. Har tidligere gått på flere typer lykkepiller, som bare hadde tunge bivirkinger, og flatt følelsesliv.. Jeg kødder ikke når jeg sier at subutex har redda livet mitt. Subutex gjør meg motivert til å stå opp om morran, holde meg streit for barna sin skyld, starte tannbehandling gjennom nav,i startfasen for å søke trygd osv...Har aldri følt meg bedre (ikke som nykter og umedisinert engang). Hva slags sjans har jeg for å komme inn under lar, og burde jeg lyve å si jeg har heroin problemer og legge på skikkelig? Nå tenker sikkert de fleste, han her er jo helt på bærtur..bruke sub som lykkepiller liksom...men det funker for meg
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne at jeg allerede har fått avslag etter første kartleggingstime.. da lyvde jeg og sa jeg hadde blitt hekta på minus, fordi jeg trodde det hjalp saken min.. Har brukt heroin mange ganger, men aldri blitt hekta på opiater, før jeg etter nøye vurdering lot meg bli avhengig av buprenorfin.. Har nå skrevet et 2 A4 sider langt klagebrev, detaljert om hvor bra medisinering med buprenorfin fungerer, og fått innkallelse til ny kartleggingstime. Noe forslag til taktikk jeg kan bruke?
Sist endret av random14016; 11. oktober 2021 kl. 10:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sjuk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bra jobbet. Nå som du er så godt i gang med ditt nye liv så bør du kutte ut lyvingen også når du først er i gang. Løgnene har kanskje gitt deg en fordel eller to her og der, men hvor ofte har det ikke gitt deg trøbbel.
Gjør dette riktig nå. Om noen år kan du med god samvittighet fortelle unga dine hvordan pappa kjempet seg ut av helvetet. UTEN å måtte lyve om at du narret deg frem for å få det du trengte
Du har hjulpet degselv kortsiktig.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Taktikk: Slutt med dette her, du er ingen narkoman, og burde ikke bli det heller.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Taktikk: Slutt med dette her, du er ingen narkoman, og burde ikke bli det heller.
Vis hele sitatet...
Narkoman? Selvmedisinerer for å holde meg stabil.. Aldri hatt mindre lyst på makka enn nå, og det er jo det som er hele poenget. Kan ikke holde på med det makke greiene når man har kids...Så valget ble tatt for 1 år siden.. Driter i hvor høl i huet det høres ut, jeg vil bare ha tips til hvordan jeg kan komme inn i LAR.. Har ei gammel heroin vennine som er i LAR, og mente at dette klagebrevet burde få meg inn i LAR med en gang, men jeg vet ikke...

Klagebrevet :

Har ventet på skriftlig svar fra dere i snart 4 måneder nå, for jeg vil be om en ny vurdering. Av frykt
for at saken skal bli foreldret eller noe, så ber jeg herved om en ny vurdering av LAR søknaden min.

Antydes i epikrisen fra kartleggingsmøtet at jeg har holdt tilbake informasjon, og det er vel kanskje
riktig. Sannheten er vel at jeg trodde det økte sjansene mine ved å påstå at jeg var tung heroin misbruker.
Realiteten er at jeg bevisst har latt meg selv bli avhengig av buprenorfin siden det har en veldig
bra medisinsk effekt på meg. Har aldri hatt noe problemer med heroin, og antall injiseringer kan nok
telles på under ti fingre. Er over et år siden sist gang. Det antydes også at jeg har liten grad av innsikt
i min egen psykiske helse, noe jeg syns er regelrett frekt for er det noe jeg har så er det akkurat det. Jeg har
misbrukt amfetamin mer eller mindre fast, siden jeg var 16 år. Mistet samboer og nesten barn pga amfetamin
misbruk.Var i en bølgedal i 2020 hvor jeg ble slått halvt i hjel på grunn av opiat gjeld, vennine av meg
dør av overdose og jeg selv falt ned på togsporet på Oslo S, etter en GHB overdose, hvorav jeg våkner
opp på Lovisenberg Sykehus neste morgen. På den tiden der var alt mørkt og jeg så ikke for meg at jeg
kom til å leve et år frem i tid. Fant da ut at Subutex var en "vidunder-medisin" for meg. Først og
fremst gjør den at jeg ikke har lyst på amfetamin.Har alltid sliti med sterk trang til å bruke amfetamin.
Videre gjør den meg motivert og generelt glad i livet, å får meg til å ta tak i problemer med en gang
istedet for å skyve dem forann meg, som jeg alltid har gjort tidligere.

Når jeg brukte amfetamin så hadde jeg problemer med å overholde avtaler og møter med barna mine. Jeg prioriterte
alltid å handle amfetamin fremfor å prioritere mat,klær og barna mine. Etter at jeg startet med Subutex har jeg
overholdt alle avtaler.Har begynt å ta tak i ting, som f.eks oppstart av tannbehandling som er noe jeg har brydd
meg lite om. Jeg kan med hånden paa hjertet si at jeg aldri har våknet om morgenen og bare gleder meg til å starte
dagen.Alt takket være en dosering på 4-8mg buprenorfin daglig.Var vel snarere motsatt før. Har tidligere vært i
psykiatrien hvor jeg ble medisinert med lykkepiller som ga meg tunge bivirkninger og ubehag. Nå kan man vel kanskje si
at opioder ikke er noe form for erstatning for lykkepiller,og at det gir visse bivirkninger den også, men nå er det
nå slik sånn at det har en god effekt på meg. Etter å ha tenkt grundig gjennom det, bestemte jeg meg for at denne
medisinen skal jeg bruke livet ut. Har for øyeblikket vært rusfri fra amfetamin i ca 9 måneder, og bare tanken på
det gir avsmak, og det har aldri hendt meg før. Da blir det for meg helt bak mål å søke om avrusningsplass, når
jeg er fast bestemt på å bruke buprenorfin som medisin. Så jeg har gått fra å være helt på bånn, til å være på
den høyere delen av skalaen.

Fordeler ved å gå inn i LAR :

- Mer økonomisk frihet

- Stabil tilgang på medisin

- Slutte med vinningskriminalitet, for å finansiere illegalt forbruk

- Aldri mer få lyst til å bruke amfetamin

- Leve en mer strukturert hverdag

- Kunne kutte alle bånd til det gamle narko-miljøet

- Mer kvalitetstid med barna mine, ved at jeg holder
meg frisk hele tiden , og overholder samværsavtaler med barna.

- Mer penger å bruke på barna mine

- Aldri mer å trenge å bruke sprøyteutstyr (som har ødelagt armer og bein)

Ved å gi meg plass i LAR vil det også føre
til enda bedre livsglede, ved at jeg slipper det stresset med å måtte handle buprenorfin illegalt,
og slippe å måtte være vinningskriminell for å få hjulene til å gå rundt.Det ville også lette min
økonomiske hverdag med 2000-3000 kr pr måned. Hvis dere er bekymret for at jeg bare er ute etter
å videreselge medisinene, kan jeg godta "buprenorfin deponeringsprøyte" hver 14 eller 28'ende dag,
men det er nok ikke førstevalget mitt siden det er sublingual tabletter jeg er best kjent med.
Jeg skriver dette vedlegget fordi under kartleggingstimene hos dere sliter jeg med å gjøre meg
forstått grunnet min sosiale angst. For meg så er ikke avrusning engang et valg. Enten så fortsetter
jeg slik som jeg holder på nå, eller så må jeg bare fortsette å søke på nytt, helt til jeg
blir innvilget plass, men det kunne gjort hverdagen min mye bedre å enklere ved å komme inn under LAR.
Håper dere tar dere tid til å lese dette, da jeg anser dette som vesentlig for en ny vurdering av saken min.
Sist endret av random14016; 11. oktober 2021 kl. 10:52.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er litt som å si at heroin fungerer bedre enn Paracet for en hodepine.

Selvfølgelig vil subutex får deg til å føle deg bra, virkestoffet Buprenorfin er et langtidsvirkende opiat som brukes mot kroniske smerter i tillegg til å dempe abstinensene av opiatmisbruk. Du har bare byttet ut amfetaminen med noe annet, som kanskje blir enda vanskeligere å slutte med når du blir avhengig.

Jeg sier ikke planen din er umulig, men du lurer deg selv akkurat nå, den virkelige kampen, det virkelige hælvettet vil komme når du prøver å bli helt nykter.
Sist endret av Dodecha; 11. oktober 2021 kl. 11:40.
Trenger vel ikke tilføye så mye men de gode effektene du får av sub vil gradvis forsvinne og du må ha mer. Det hjalp meg noe jævlig når jeg skulle av heroin men så var man plutselig i LAR på 8mg fast sub om dagen. Ingen rus, ingen godfølelse, bra fravær av heroinsug til en viss grad og ikke være i jæclig form. Ikke lurt det du driver med
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er litt som å si at heroin fungerer bedre enn Paracet for en hodepine.

Selvfølgelig vil subutex får deg til å føle deg bra, virkestoffet Buprenorfin er et langtidsvirkende opiat som brukes mot kroniske smerter i tillegg til å dempe abstinensene av opiatmisbruk. Du har bare byttet ut amfetaminen med noe annet, som kanskje blir enda vanskeligere å slutte med når du blir avhengig.

Jeg sier ikke planen din er umulig, men du lurer deg selv akkurat nå, den virkelige kampen, det virkelige hælvettet vil komme når du prøver å bli helt nykter.
Vis hele sitatet...
Har aldri tenkt til å bli "nykter". Bestemt meg for at dette er livsvarig.. For meg så er dette nykter. Jeg fungerer i hverdagen, noe jeg aldri har gjort før, hverken på eller av dop.
Det høres ut som om ting er mye bedre nå enn før, og da går det i riktig retning. Om Subutex er krykken du trenger ser jeg ingenting galt i det.
Har man historie med tung rus er det en stor fremgang å slutte å ruse seg (samt komme seg ut av miljøet) og heller begynne på medisiner eller selvmedisinere i en grad der man fungerer bra og greier å ta vare på personlige forhold, helsen og kroppen sin + eventuell jobb.

Jeg har selvmedisinert med Sub og sier meg helt enig i at det har en antidepressiv effekt samtidig som det fint går an å bruke det uten å ødelegge livet sitt. Det kan brukes forsvarlig, og har for mange mange flere fordeler enn ulemper.
Mine doser varierte mellom 0,5 og 6mg. Alt over 2mg begynner for min del å bevege seg inn i rus-territorium og er tungt å komme seg av etter en liten stund. Under 2mg vil jeg påstå reddet meg.

Mitt tips er at du bør ha et langsiktig mål om å bli medisinfri, og (selv?)medisinere med dette i bakhodet. Altså å holde toleransen i sjakk, ta perioder med lavere doser og aldri ta mer enn en viss mengde. Sett grenser.
Det er stor forskjell på å bruke noen milligram Buprenorfin i døgnet og 16-32mg som man bruker i LAR.
Edit: Ser at du skriver at dette er livsvarig. Da bør du i det minste prøve å holde deg på så lave doser som du bare klarer. Sånn at du er deg selv i størst mulig grad. Hva får deg til å tenke at du ikke vil bruke fmeks noen år på å SAKTE komme deg av? Det er sannsynlig at det har innvirkning på f.eks sexlyst, testosteronnivåer, livsglede over lang tid.

Alle som snakker om misbruk, narkoman etc snakker tull. Du har ut i fra det du skriver kommet langt, og hvis man lever i den virkelige verden er progresjon det som teller. Ingen klarer å gjøre endringen fra omfattende rusmisbruk til perfekt og fri fra synd på et knips.

Bare fortsett å forbedre deg
Sist endret av krystallkongen; 11. oktober 2021 kl. 12:31.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
Har aldri tenkt til å bli "nykter". Bestemt meg for at dette er livsvarig.. For meg så er dette nykter. Jeg fungerer i hverdagen, noe jeg aldri har gjort før, hverken på eller av dop.
Vis hele sitatet...
Vil du ikke ha førerkort? Unngå problemer med barnevern i fremtiden? Vil du ha sosial trening og bli likt som du er uten inntak?
Tror denne tråden er et veldig godt eksempel på god gammeldags trangsynthet med folk som tror livet til trådstarter er en gangsterfilm. Der roten til all det vonde er rusen og at å bruke subutex eller noe annet er som å bruke blåsyre som angstmedisin. De kaller deg rusmisbruker og narkoman uten å egentlig vite noe om verken deg, livet ditt eller hvordan dette kan hjelpe deg.
Er dette virkelig freakforum? Det er ikke til å lenger kjenne igjen. Og ikke på en god måte.

Dessverre er ikke Norge et spesielt empatisk eller akseptabelt land når det kommer til rus, psykiske lidelser, A- og B-preparater eller ting folk ikke har intelligensen til å forstå. Derfor blir det nok veldig umulig å få til noen ordning med LAR. Her i Norge må man nærmest være uteligger, ha brukt heroin hver dag i minst 10 år, med doser på minst 1g per dag. Du kan heller ikke veie mer enn 40 kg.

Mest realistisk er at du skaffer deg dette illegalt. Så det er mest det økonomiske du burde se på. Dessverre, så vil det da komme en dag der du ikke lenger får tak i, ikke har råd eller går tom av andre grunner. Den dagen vil jeg ikke engang ønske Hitler.
Sist endret av reflecteddark; 11. oktober 2021 kl. 12:57.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil du ikke ha førerkort? Unngå problemer med barnevern i fremtiden? Vil du ha sosial trening og bli likt som du er uten inntak?
Vis hele sitatet...
Har mista det 2 ganger fra før, så nei det ekke så farlig.. uansett så får jeg førerkort med sub doser under 8mg (eller var det 4)..Barnevernet gir jeg faen i..avtaler med morra til barna jeg ikke barnevernet.... sosial trening? aldri hvert mer sosial og sprudlende som jeg er for tiden.. inntar 4mg hver morgen, og etter 20 minutt er jeg klar for dagen.Har prøvd med doser opptil 20mg, men da blir jeg så speeda at det tar litt overhånd...
Bli likt? Tror alle i bygda mi setter pris på at jeg har slutta med amfetamin, så tror nok jeg blir bra likt fremover jeg.... Bli likt? Omgås ingen jeg...kutta ut alle narkiss "venner".. Eneste jeg omgås er familie og barna.. og på kaffebesøk hos naboen 3-4 ganger i uka... Så alle mine sosiale behov blir dekt og vel så det....Nå skal det sies at jeg har sosial angst, og blir fort sliten av å omgås andre over tid....
Sist endret av random14016; 11. oktober 2021 kl. 12:59.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har et problem, og det er manglende innsikt. Du bør tenke deg om, da dette absolutt ikke vil være bra for deg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil du ikke ha førerkort? Unngå problemer med barnevern i fremtiden? Vil du ha sosial trening og bli likt som du er uten inntak?
Vis hele sitatet...
Å ikke ha sertifikat er en veldig lav pris å betale for å holde seg tilnærmet rusfri. Rusfrihet er ikke svart-hvitt, det er et spekter.
Sprøytenarkomane i aktiv ting rus (Heroin, amfetamin, piller osv) er på den ene enden. Fullstendig avholdenhet fra absolutt alt er på den andre enden.

Sistnevnte delen av det spekteret er det ikke så alt for mange som befinner seg på. Noen røyker/snuser. Noen drikker i varierende grader. Noen må ha i seg koffein for å ikke være sløve og ha en jævlig hodepine.
Noen bruker medisiner de får forskrevet. Dem kan man bruke og misbruke.
Noen bruker medisiner de ikke får forskrevet. Hvis man selvmedisinerer i lavere doser med færre bivirkninger/rusvirkninger enn en som får samme medisinen på resept, er det fortsatt "verre" fordi man skaffer dette illegalt?

TS bruker medisiner han ikke får forskrevet, og unngår med dette noen jævlig kjipe konsekvenser. Det tror jeg dog er vanskelig for folk som ikke har vært på kjøret å forstå.

Det er ikke inntaket av Subutex man må se på. Det er fordelene og ulempene ved bruken, og hvorvidt situasjonen til TS og dermed dem rundt han blir verre om han ikke bruker Subutex.
Man må se på det store bildet.

Jeg er enig i at det bør prioriteres kraftig å få dette på en lovlig måte hvis det er familie og barn inne i bildet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du har et problem, og det er manglende innsikt. Du bør tenke deg om, da dette absolutt ikke vil være bra for deg.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype det? Manglende innsikt?Har nok av innsikt jeg.. Ja, det sto det i epikrisen fra forrige kartleggingstime også. Var det som fikk meg til å tenne på alle plugga..Jeg har et problem å det er at jeg må kjøpe medisin illegalt...Så kan andre mene at jeg seriøst har problemer..
Er over et år siden sist gang. Det antydes også at jeg har liten grad av innsikt
i min egen psykiske helse, noe jeg syns er regelrett frekt for er det noe jeg har så er det akkurat det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du har et problem, og det er manglende innsikt. Du bør tenke deg om, da dette absolutt ikke vil være bra for deg.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare mer rundt hva du mener er det problem? Ikke bare kast ut en sånn påstand uten å utdype.

Er du enig eller uenig i at det er et MYE større problem om TS går tilbake til sin tidligere livsstil med injisering og fullstendig manglende evne til å ta vare på dem rundt seg og seg selv?
Men har jeg spurt om noens mening? Jeg spurte om hva slags sjanser jeg har for å komme inn i lar, å hva jeg eventuelt kanj gjøre for å bedre sjansene mine.. gir vel faen i at folk mener jeg har problemer...det er ikkno nytt

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Å ikke ha sertifikat er en veldig lav pris å betale for å holde seg tilnærmet rusfri. Rusfrihet er ikke svart-hvitt, det er et spekter.
Sprøytenarkomane i aktiv ting rus (Heroin, amfetamin, piller osv) er på den ene enden. Fullstendig avholdenhet fra absolutt alt er på den andre enden.

Sistnevnte delen av det spekteret er det ikke så alt for mange som befinner seg på. Noen røyker/snuser. Noen drikker i varierende grader. Noen må ha i seg koffein for å ikke være sløve og ha en jævlig hodepine.
Noen bruker medisiner de får forskrevet. Dem kan man bruke og misbruke.
Noen bruker medisiner de ikke får forskrevet. Hvis man selvmedisinerer i lavere doser med færre bivirkninger/rusvirkninger enn en som får samme medisinen på resept, er det fortsatt "verre" fordi man skaffer dette illegalt?

TS bruker medisiner han ikke får forskrevet, og unngår med dette noen jævlig kjipe konsekvenser. Det tror jeg dog er vanskelig for folk som ikke har vært på kjøret å forstå.

Det er ikke inntaket av Subutex man må se på. Det er fordelene og ulempene ved bruken, og hvorvidt situasjonen til TS og dermed dem rundt han blir verre om han ikke bruker Subutex.
Man må se på det store bildet.

Jeg er enig i at det bør prioriteres kraftig å få dette på en lovlig måte hvis det er familie og barn inne i bildet.
Vis hele sitatet...
Takk.. endelig noen som skjønte greia alle rundt meg nyter godt av at jeg går på sub om dagen..tilogmed purken får jo mindre å gjøre..barna ser meg oftere, besøker min mor oftere..tar tak i dagligdagseting som betale strømregning osv (noe jeg ga faen i før) Jeg ser bare positive ringvirkninger av dette jeg, så skjønner ikke hvorfor dem skal nekte meg LAR
Sist endret av random14016; 11. oktober 2021 kl. 13:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er jo bare å kontakte LAR. Og hvis det er så vanskelig å få gjennom LAR får du vel heller kanskje overdrive litt hvis alt som teller er å få Subutex derfra.

Eventuelt kan du ordne noe med fastlegen slik at du får Temgesic eller Buprenorfinplaster?

Det finnes flere alternativer, men dosene du ønsker (4mg++) tror jeg er vanskelig å få gjennom normal lege.

Kan jeg spørre hva som stopper deg fra å komme deg ned i litt lavere doseringer?
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
Kan du utdype det? Manglende innsikt?Har nok av innsikt jeg.. Ja, det sto det i epikrisen fra forrige kartleggingstime også. Var det som fikk meg til å tenne på alle plugga..Jeg har et problem å det er at jeg må kjøpe medisin illegalt...Så kan andre mene at jeg seriøst har problemer..
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jeg komme med. Les videre ...
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
TS bruker medisiner han ikke får forskrevet, og unngår med dette noen jævlig kjipe konsekvenser. Det tror jeg dog er vanskelig for folk som ikke har vært på kjøret å forstå.

Det er ikke inntaket av Subutex man må se på. Det er fordelene og ulempene ved bruken, og hvorvidt situasjonen til TS og dermed dem rundt han blir verre om han ikke bruker Subutex.
Man må se på det store bildet.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært på kjøret i lang tid, og nå som jeg har sluttet, har jeg kun et eneste råd å komme med, og det er at legemidler eller rusmidler ikke bør inntas uten at det er foreskrevet av lege. Det er en god grunn til at resept-systemet finnes, og man bør respektere det i så stor grad som mulig. Det å selvmedisinere går ikke bra, uansett hvordan man vrir og vender på det, akkurat som trådstarter gjør. Det sier meg at trådstarter har manglende innsikt i hva han driver med.

For meg er rusmisbruk alltid svart / hvitt, fordi enten så misbruker man legemidler / rusmidler, eller så gjør man ikke det. Det å finne på unnskyldninger og snarveier rundt for å kunne misbruke legemidler forteller meg at man ikke har et aktivt ønske om å rette opp i sine egne problemer. Det å innta legemidler er en snarvei og en midlertidig løsning, ikke en kur. Dette legemiddelet vil over tid miste sin effekt, for å ikke snakke om at det også gir andre ulemper med på kjøpet.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Kan du forklare mer rundt hva du mener er det problem? Ikke bare kast ut en sånn påstand uten å utdype.

Er du enig eller uenig i at det er et MYE større problem om TS går tilbake til sin tidligere livsstil med injisering og fullstendig manglende evne til å ta vare på dem rundt seg og seg selv?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er et problem at trådstarter går tilbake til å injisere eller misbruke rusmidler i en større grad enn det som gjøres nå, men jeg er uenig i at å manipulere til seg legemidler er en god løsning. Den eneste gode løsningen er å ta det opp med lege og jobbe med problemene sine, ikke å manipulere seg til det. Det å manipulere til seg rusmidler og legemidler er en typisk rusmisbruker-atferd, og det i seg selv sier at trådstarter har problemer.

Det er en dårlig ide, og jeg ønsker ikke å bidra med råd til trådstarter som gjør at dette blir mulig, til tross for at jeg har noen ideer til hvordan det kan gjøres. Det eneste jeg ønsker å bidra med er råd som at trådstarter bør jobbe med problemene sine, ikke skjule dem, noe det å innta subutex nemlig gjør.
Sitat av burner84 Vis innlegg
Men har jeg spurt om noens mening? Jeg spurte om hva slags sjanser jeg har for å komme inn i lar, å hva jeg eventuelt kanj gjøre for å bedre sjansene mine.. gir vel faen i at folk mener jeg har problemer...det er ikkno nytt
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i at du ikke har bedt om noens mening.
Sitat av burner84 Vis innlegg
burde jeg lyve å si jeg har heroin problemer og legge på skikkelig?
Vis hele sitatet...
......
Sitat av burner84 Vis innlegg
Takk.. endelig noen som skjønte greia alle rundt meg nyter godt av at jeg går på sub om dagen..tilogmed purken får jo mindre å gjøre..barna ser meg oftere, besøker min mor oftere..tar tak i dagligdagseting som betale strømregning osv (noe jeg ga faen i før) Jeg ser bare positive ringvirkninger av dette jeg, så skjønner ikke hvorfor dem skal nekte meg LAR
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanskelig å forstå akkurat hva du ønsker å oppnå, jeg har vært der selv, alle misbrukere jeg kjenner / har kjent har også vært der selv! Det er erfaring jeg kommer med, ikke noe annet. Som jeg sa, det er en god grunn til at dette systemet eksisterer, man kan ikke bare gå inn hos legen og bestille en resept. Legen må vurdere det, og det er viktig at legen vet akkurat hva du sliter med. Du har gått på det i mange år som du selv skriver i førstepost, er det ikke på tide å gi seg og prøve å finne noe annet? Du har ikke akkurat prøvd noe annet når du har gjort dette i så mange år. Du har bare skjult problemene dine, ikke jobbet med dem!
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er noen som sitter såpass dypt i det at "skadereduksjon" er et fint ord, og ikke alltid den dummeste veien å gå. Lykke til TS
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, det kan jeg komme med. Les videre ...

Jeg har vært på kjøret i lang tid, og nå som jeg har sluttet, har jeg kun et eneste råd å komme med, og det er at legemidler eller rusmidler ikke bør inntas uten at det er foreskrevet av lege. Det er en god grunn til at resept-systemet finnes, og man bør respektere det i så stor grad som mulig. Det å selvmedisinere går ikke bra, uansett hvordan man vrir og vender på det, akkurat som trådstarter gjør. Det sier meg at trådstarter har manglende innsikt i hva han driver med.

For meg er rusmisbruk alltid svart / hvitt, fordi enten så misbruker man legemidler / rusmidler, eller så gjør man ikke det. Det å finne på unnskyldninger og snarveier rundt for å kunne misbruke legemidler forteller meg at man ikke har et aktivt ønske om å rette opp i sine egne problemer. Det å innta legemidler er en snarvei og en midlertidig løsning, ikke en kur. Dette legemiddelet vil over tid miste sin effekt, for å ikke snakke om at det også gir andre ulemper med på kjøpet.


Jeg er enig i at det er et problem at trådstarter går tilbake til å injisere eller misbruke rusmidler i en større grad enn det som gjøres nå, men jeg er uenig i at å manipulere til seg legemidler er en god løsning. Den eneste gode løsningen er å ta det opp med lege og jobbe med problemene sine, ikke å manipulere seg til det. Det å manipulere til seg rusmidler og legemidler er en typisk rusmisbruker-atferd, og det i seg selv sier at trådstarter har problemer.

Det er en dårlig ide, og jeg ønsker ikke å bidra med råd til trådstarter som gjør at dette blir mulig, til tross for at jeg har noen ideer til hvordan det kan gjøres. Det eneste jeg ønsker å bidra med er råd som at trådstarter bør jobbe med problemene sine, ikke skjule dem, noe det å innta subutex nemlig gjør.

Jeg er uenig i at du ikke har bedt om noens mening.

......

Det er ikke vanskelig å forstå akkurat hva du ønsker å oppnå, jeg har vært der selv, alle misbrukere jeg kjenner / har kjent har også vært der selv! Det er erfaring jeg kommer med, ikke noe annet. Som jeg sa, det er en god grunn til at dette systemet eksisterer, man kan ikke bare gå inn hos legen og bestille en resept. Legen må vurdere det, og det er viktig at legen vet akkurat hva du sliter med. Du har gått på det i mange år som du selv skriver i førstepost, er det ikke på tide å gi seg og prøve å finne noe annet? Du har ikke akkurat prøvd noe annet når du har gjort dette i så mange år. Du har bare skjult problemene dine, ikke jobbet med dem!
Vis hele sitatet...
Godt svar Jeg er fullstendig enig i at dialog og samarbeid med lege er det absolutt beste her.

Men om lege og LAR ikke vil gi TS hjelp i form av medisinering, hva mener du er beste fremgangsmåte da?
Du har "vært på kjøret i lang tid" sier du, hvordan kom du deg ut av det? Som tidligere rusavhengig vet du vel at det i realiteten ikke funker å si til en som er rusavhengig at han må stoppe fordi det er det som er best for han. Rus er noe de fleste må slutte med gradvis og gjerne med hjelp i form av medisinering.

Alternativet til å selvmedisinere med Subutex illegalt er sånn som det ser ut nå å sprekke på tyngre og minst like illegale rusmidler og påføre seg selv + familie masse lidelse, stress og faenskap. TS ønsker såklart ikke dette, og har funnet en måte å holde seg ganske greit i skinnet på.

Skal LAR si at han ikke kan få hjelp nå fordi misbruket ikke er problematisk nok eller omfattende nok enda til at de kan hjelpe og så vente til TS bruker seg selv som nålepute og alt rundt han har raknet før de hjelper med Subutex? Det er ulogisk og ikke minst uetisk, men jeg blir ikke overrasket om det skjer.

Jeg tolker dette innlegget som skrevet av en person som virkelig ønsker å forandre og forbedre seg, men som har innsett at han trenger medisinsk hjelp for å få det til. Sånn var det for meg og, så jeg sympatiserer veldig.

Man kan ikke forvente perfeksjon over dagen, man må legge til rette for sakte og stabil fremgang. I denne situasjonen er jo det egentlig helsevesenet/LAR/legen sin jobb å stille opp når TS har fått for seg at han vil gjøre ting annerledes.

Kudos til deg TS, som har tatt saken i egne hender.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er noen som sitter såpass dypt i det at "skadereduksjon" er et fint ord, og ikke alltid den dummeste veien å gå. Lykke til TS
Vis hele sitatet...
Enig.

"an ounce of prevention is worth a pound of cure."
Sist endret av krystallkongen; 11. oktober 2021 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Godt svar Jeg er fullstendig enig i at dialog og samarbeid med lege er det absolutt beste her.

Men om lege og LAR ikke vil gi TS hjelp i form av medisinering, hva mener du er beste fremgangsmåte da?
Du har "vært på kjøret i lang tid" sier du, hvordan kom du deg ut av det? Som tidligere rusavhengig vet du vel at det i realiteten ikke funker å si til en som er rusavhengig at han må stoppe fordi det er det som er best for han. Rus er noe de fleste må slutte med gradvis og gjerne med hjelp i form av medisinering.

Alternativet til å selvmedisinere med Subutex illegalt er sånn som det ser ut nå å sprekke på tyngre og minst like illegale rusmidler og påføre seg selv + familie masse lidelse, stress og faenskap. TS ønsker såklart ikke dette, og har funnet en måte å holde seg ganske greit i skinnet på.

Skal LAR si at han ikke kan få hjelp nå fordi misbruket ikke er problematisk nok eller omfattende nok enda til at de kan hjelpe og så vente til TS bruker seg selv som nålepute og alt rundt han har raknet før de hjelper med Subutex? Det er ulogisk og ikke minst uetisk, men jeg blir ikke overrasket om det skjer.

Jeg tolker dette innlegget som skrevet av en person som virkelig ønsker å forandre og forbedre seg, men som har innsett at han trenger medisinsk hjelp for å få det til. Sånn var det for meg og, så jeg sympatiserer veldig.

Man kan ikke forvente perfeksjon over dagen, man må legge til rette for sakte og stabil fremgang. I denne situasjonen er jo det egentlig helsevesenet/LAR/legen sin jobb å stille opp når TS har fått for seg at han vil gjøre ting annerledes.

Kudos til deg TS, som har tatt saken i egne hender.



Enig.

"an ounce of prevention is worth a pound of cure."
Vis hele sitatet...
Var deilig å høre. og ja du treffer på alle punktene du nevner. Mitt intrykk er at ARA forskjellsbehandler klientene sine så til de grader. en kompis av meg på 55 år, som aldri har tatt heroin, dro på ARA kartleggingstime og fortalte at han hadde gjort seg hekta på subutex og ville gjerne ha det legalt.. han kom inn i lar på dagen. Mens jeg fikk avslag med begrunnelse at jeg ikke hadde prøvd andre alternativer først, som f.eks avrusning.. Men for faen jeg har akkurat starta å medisinere meg selv, jeg har da for faen ikke tenkt til å avruse meg?? Dem er faen meg så firkanta at det er til å spy av.. Var forresten hos legen her om dagen pga smerter i en gammel nerveskade i ansiktet.. hadde så vondt at jeg trodde jeg skulle daue.. "beklager jeg kan ikke hjelpe deg" var det legefaen sa.. Hør her jeg har 30 8mg subutex liggende hjemme, tror du jeg kommer hit for å svindle til meg piller? Gir ikke du meg smertestillende så må jeg dra til oslo å ordne det illegalt da.. okay, jeg kan gi deg 10 pinex forte, men da måtte jeg sverge på at jeg ikke rusa meg på dem.. blir man rusa av 10 x pinex forte? eh... nei
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rivotril funka mye bedre enn lykkepiller for meg i noen år også! Men narkis ble jeg og det har vært et helvete med det offentlige i etterkant selvom det er 8 år siden jeg har rust meg på noe nå.
I det long run var det faktisk lykkepiller og terapi som hjalp meg! Ingenting kommer til å bli bra for deg in the long run om du fortsetter med det her. Du ødelegger forholdet til barna dine når de blir eldre og skjønner hva du gjør og legger to og to sammen og skjønner at du har vært rusmisbruker hele oppveksten dems. På det tidspunktet er du så hekta og må opp i høyere dose eller over på heroin for effekten du ønsker og unga dine bryter kontakt med deg resten av livet kanskje.
Jeg vet åssen det er for faren min kjørte samme ruta!

En ting til å være under LAR er ikke noe du kommer til å trives med for det handler om kontroller og kontrollering. Du blir bitter og sur og føler deg aldri fri
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og når jeg sier funka bedre enn lykkepiller så er det fordi man døyver alt i rusen. Ikke det smarteste og enda større misbruks og avhengighethetskurve får du av å bagatellisere rusproblemet ved å kalle det selvmedisinering. Du lurer deg selv og fucker livet ditt så jævlig
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av reflecteddark Vis innlegg
Du har ikke vært rusavhengig og i alle fall ikke over "lang tid". En som har vært rusavhengig, spesielt over lang tid (minst flere år med sammenhengende bruk av mer enn 1 stoff) ville aldri ha skrevet det der eller hatt en slik mening. En tidligere rusavhengig ville heller aldri, aldri ha brukt ord som "misbruk".
Vis hele sitatet...
Nå har jeg vært rusavhengig i 13 år, hvorav de 3 siste årene har vært uten inntak av rusmidler.
Jeg har misbrukt alt, men aldri prøvd heroin, det er det eneste jeg ikke har prøvd.
Hvorfor ville ikke en tidligere rusavhengig brukt ord som "misbruk"? Jeg har blitt frisk og har forstått hva jeg har holdt på med. Jeg legger ikke skjul på noe som helst, og har reflektert godt over hva jeg har gjort, hva jeg har ødelagt, hva jeg har løyet til meg selv om, hva jeg ønsker å lære av det jeg har gjort. Jeg vet ikke hva du mener med akkurat dette avsnittet, går det altså ikke an for en rusavhengig å våkne opp?
Sitat av reflecteddark Vis innlegg
Ut ifra hvordan du skriver så minner du mer om en talsperson for FRP enn noen som har vært rusavhengig og virkelig kjent på kroppen hvordan det er å gå gjennom f.eks. Abstinenser eller å ha det så vondt at man heller tar selvmord enn å gå gjennom livet uten noen form for "rus" eller medisinsk hjelp.
Vis hele sitatet...
Når man først har gjennomgått behandling, mottatt medisinsk hjelp og er ferdig med abstinensene, så trenger man nødvendigvis ikke fortsette med det resten av livet, dersom man selv går inn for å ikke gjøre det, noe jeg har gjort. Selvmordsforsøk? Selvfølgelig har jeg gjennomgått det også. Abstinenser? Det har jeg selvfølgelig gjennomgått også!

Jeg trengte bare å våkne opp og forstå at hvis jeg skal ha et normalt liv, så måtte jeg ta et valg om å holde meg langt unna rusmidler og legemidler som syr puter under armene mine. Kan ikke du eller trådstarter gjøre det også? Livet er hardt, og det å ta snarveier er ikke en holdbar og langvarig løsning, om det i det hele tatt kan kalles løsning, da det absolutt ikke kurerer noe som helst. Skal man bli kurert, må man selv gå inn for det, og ta tunge valg!

Sitat av reflecteddark Vis innlegg
Tviler på at du har noe spesiell erfaring med rus eller psykiske lidelser. Kanskje, i helt verste fall, så fikk du utskrevet paralgin forte i ett par måneder og tror du derfor kan kalle deg tidligere rusavhengig og vet alt om hva dette innebærer.
Vis hele sitatet...
Dette er nok bare en bitteliten del av min rusavhengighet, og stemmer absolutt ikke. Jeg vet akkurat hva rusavhengighet er, gjør du?
Sitat av reflecteddark Vis innlegg
Det finnes mange gode grunner til at reseptsystemet eksisterer, men langt ifra alle grunnene er gode. Spesielt ikke visst du har rusproblemer eller har hatt dette og en dag får kreft og må ha de sterkeste smertestillende som finnes i svært høye doser. Da vil man virkelig se hvor umenneskelig de strenge reglene rundt utskrivning og systemet generelt er.
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig i at det er frustrende at reseptsystemet er så strengt, men jeg ser også hva poenget med det er. Gjør du ikke det?
Sitat av reflecteddark Vis innlegg
Ofte går ikke selvmedisinering bra, noen ganger går det relativt greit. Når det ikke går bra så er det som oftest fordi politiet konstant er ute etter å ta deg, man må oppsøke miljøer man helst skulle holdt seg unna, fordi man alltid går rundt og er konstant paranoid eller av andre grunner som kun er en direkte, juridisk konsekvens fordi noen i Oslo har bestemt at dette skal det slås hardt ned på. Har sjeldent selve rusen i seg selv som direkte årsak. Ellers så ville man fått det samme problemet når det samme blir utskrevet av lege.
Vis hele sitatet...
Kanskje selvmedisinering hjelper, kanskje det ikke gjør det, men når trådstarter kun har basert seg på selvmedisinering i lang tid, så er det på tide å prøve å gjøre noe annet, som for eksempel å slutte å selvmedisinere seg selv og heller jobbe med problemet. Jeg kan ikke se at trådstarter har skrevet noe om at han har vilje til å prøve å løse problemet. Alt han vil er å sy puter under sine egne armer og dempe symptomene på problemet han ikke vil gjøre noe med!
Sitat av reflecteddark Vis innlegg
Manipulering er noe som ofte krever mye løgn, å opprettholde en løgn og så mye annet som er nærmest umulig for en rusavhengig å gjøre. Manipulering og løgn funker best for de som allerede lyver og manipulerer til vanlig. Tar ikke lang tid før man blir avslørt når man er rusavhengig.
Men ofte er det nødvendig for å i det hele tatt ha et lite håp om å overleve i denne svært uempatiske verden.
Vis hele sitatet...
En rusavhengig som ikke ønsker å innrømme rusavhengigheten, og heller ikke slutte å ruse seg, men heller skjule det for seg selv og andre, vil lære seg å manipulere. Jeg vet ikke hva du mener med at rusavhengige ikke klarer å manipulere, betyr det at rusavhengige mangler evnen til å bruke hjernen sin? Rusavhengige har gjerne et mål, og det er å ruse seg, samme hva som kommer i veien. Jeg møter stor enighet i flere miljøer om at rusavhengige er eksperter på å manipulere, og gjerne beholder den atferden etter å ha sluttet å ruse seg. Kan ikke du spørre en psykolog eller pårørende til rusavhengige? Jeg er ganske sikker på at de er enige med meg.
Sitat av reflecteddark Vis innlegg
Du klarer ikke engang å stå for meningene dine. Eller poster du som skjult bruker kun for gøy?
Vis hele sitatet...
Hvor står jeg ikke for meningene mine? Jeg har holdt meg til det samme hele veien. Årsaken til at jeg poster med skjult bruker har du ingenting med, men kan det være fordi jeg ikke ønsker at det skal være mulig for personer som kjenner mitt brukernavn å lese at jeg har vært rusavhengig lenge?

Nå kan du iallefall svare på om DU har vært rusavhengig og har innblikk i det?
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Godt svar Jeg er fullstendig enig i at dialog og samarbeid med lege er det absolutt beste her.

Men om lege og LAR ikke vil gi TS hjelp i form av medisinering, hva mener du er beste fremgangsmåte da?
Du har "vært på kjøret i lang tid" sier du, hvordan kom du deg ut av det? Som tidligere rusavhengig vet du vel at det i realiteten ikke funker å si til en som er rusavhengig at han må stoppe fordi det er det som er best for han. Rus er noe de fleste må slutte med gradvis og gjerne med hjelp i form av medisinering.
Vis hele sitatet...
En rusavhengig slutter å ruse seg bare når han selv vil slutte. Ingenting annet vil fungere. Som du ser her:
Sitat av burner84 Vis innlegg
Har aldri tenkt til å bli "nykter". Bestemt meg for at dette er livsvarig.. For meg så er dette nykter. Jeg fungerer i hverdagen, noe jeg aldri har gjort før, hverken på eller av dop.
Vis hele sitatet...
Sitat av burner84 Vis innlegg
jeg har da for faen ikke tenkt til å avruse meg??
Vis hele sitatet...
Så viser han ikke akkurat stor vilje til å ønske å klare seg uten å misbruke legemidler eller rusmidler.

Det som hjalp for min del, var at familien la et stadig større press på meg for at jeg skulle slutte. Jeg ville ha sluttet tidligere om hele familien ekskluderte meg samtidig. Først var det kun en del av familien, og det i seg selv var egentlig ikke så stort press, jeg hadde likevel den andre delen av familien. Da den andre delen av familien også ekskluderte meg, gikk det ikke lang tid før jeg selv gikk inn for å slutte å ruse meg, og det var en ordentlig oppvåkning. Jeg våknet kraftig opp!

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Alternativet til å selvmedisinere med Subutex illegalt er sånn som det ser ut nå å sprekke på tyngre og minst like illegale rusmidler og påføre seg selv + familie masse lidelse, stress og faenskap. TS ønsker såklart ikke dette, og har funnet en måte å holde seg ganske greit i skinnet på.
Vis hele sitatet...
Det finnes et annet alternativ også: Jobbe med problemene, ikke dempe dem.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Skal LAR si at han ikke kan få hjelp nå fordi misbruket ikke er problematisk nok eller omfattende nok enda til at de kan hjelpe og så vente til TS bruker seg selv som nålepute og alt rundt han har raknet før de hjelper med Subutex? Det er ulogisk og ikke minst uetisk, men jeg blir ikke overrasket om det skjer.
Vis hele sitatet...
LAR har sagt til ham at han ikke har prøvd avrusning først, og derfor vil de ikke ta ham inn i programmet. Avrusning? Det er jo akkurat det jeg foreslår.
Sitat av burner84 Vis innlegg
Mens jeg fikk avslag med begrunnelse at jeg ikke hadde prøvd andre alternativer først, som f.eks avrusning..
Vis hele sitatet...
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg tolker dette innlegget som skrevet av en person som virkelig ønsker å forandre og forbedre seg, men som har innsett at han trenger medisinsk hjelp for å få det til. Sånn var det for meg og, så jeg sympatiserer veldig.
Vis hele sitatet...
Misforstå meg gjerne rett, jeg har sympati over situasjonen, men jeg er ikke med på å sy puter under armene hans. Han må ha riktig innstilling i forhold til dette problemet, og det er akkurat det jeg ønsker å bidra til.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Man kan ikke forvente perfeksjon over dagen, man må legge til rette for sakte og stabil fremgang. I denne situasjonen er jo det egentlig helsevesenet/LAR/legen sin jobb å stille opp når TS har fått for seg at han vil gjøre ting annerledes.
Vis hele sitatet...
Gjøre ting annerledes? Han vil fortsette å misbruke subutex, og vil gjøre det han kan for å få det, på uriktig grunnlag. Han må snakke med legen sin, og fortelle legen at målet er å få subutex resten av livet. Vi vet nok hva legen kommer til å gjøre med det, og hvilket alternativ legen foreslår, som nettopp er det riktige alternativet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Er det rimelig krav å be alle om å prøve avrusning først? Mange på subutex /metadon velger jo selv å redusere og å slutte etterhvert, pga belastningen på kroppen det er å stå selv på farmasøytiske opiater eller substitutt behandling. Samfunnet er mer tjent med substitusjonbehandling enn ikke, tror en god del folk jeg deler miljø med på rusfeltet
Sist endret av meaculpaUIO; 11. oktober 2021 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Er det rimelig krav å be alle om å prøve avrusning først? Mange på subutex /metadon velger jo selv å redusere og å slutte etterhvert, pga belastningen på kroppen det er å stå selv på farmasøytiske opiater eller substitutt behandling
Vis hele sitatet...
Subutex brukes for å behandle opioidavhengighet. Trådstarter beskriver og uttrykker seg i førstepost med at han begynte med Subutex uten at det forelå opioidavhengighet i utgangspunktet. Derfor har han isåfall bare behov for å avvenne seg fra legemiddelet, som han misbruker til å føle seg bedre i hverdagen, fremfor å bruke antidepressiva og eventuelt jobbe med problemene sine. Derfor er det ikke urimelig at LAR krever at avrusning prøves først.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Han begynte på subutex for å endre amfetamin vanen, og mener selv det er holdepunkter for at han trenger *noe* for å fungere, holdepunkter LAR kan ettergå. Hvis han har et høyere funksjonsnivå på faste medisiner, bør det være viktigste kriterie, fordi det generelle krav om langveis avhengighet er uansett oppfylt her.

Hvorfor bør lar her stille krav om avrusning?

Man kan forøvrig jobbe med svært mye, om ikke alt i hele verden, på fast medisinering.
Sist endret av meaculpaUIO; 11. oktober 2021 kl. 16:17.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Han begynte på subutex for å endre amfetamin vanen, og mener selv det er holdepunkter for at han trenger *noe* for å fungere, holdepunkter LAR kan ettergå. Hvis han har et høyere funksjonsnivå på faste medisiner, bør det være viktigste kriterie, fordi det generelle krav om langveis avhengighet er uansett oppfylt her.

Hvorfor bør lar her stille krav om avrusning?

Man kan forøvrig jobbe med svært mye, om ikke alt i hele verden, på fast medisinering.
Vis hele sitatet...
Poenget er at trådstarter ikke har forsøkt et liv (en periode) uten medisinering eller rusmidler fordi han ikke ønsker det selv. Det kan hende at trådstarter behandler et problem som følge av rusmisbruk med Subutex. Er ikke det på tide å trappe ned og vurdere om det egentlig er nødvendig med medisinering i det hele tatt? Det er ikke forsøkt her, ut i fra det han skriver. Han vil ikke prøve.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Den motivasjonen får komme etterpå, noe den gjerne gjør når man får mye større orden på livet sitt. Leste du egentlig hvor lenge OP har holdt på? 15+ år?

Hvis ikke viljen til personen er tilstrekkelig, så er det ikke vits med et så vanskelig opplegg som å skulle trappe ned eller slutte helt med medisin/rus uten substitusjon for så tung avhengighet som amfetamin og opiater

Det som personen gir uttrykk for, er å være motivert for å gå på resept under et visst kontrollregime, det er det vi har. Det er det vi faktisk har her. Ikke noe annet

Din argumentasjon om å prøve å bli rusfri først, kommer ene og alene fra deg, ikke fra OP.
Sist endret av meaculpaUIO; 11. oktober 2021 kl. 16:44.
Sitat av burner84 Vis innlegg
Har aldri tenkt til å bli "nykter". Bestemt meg for at dette er livsvarig.. For meg så er dette nykter. Jeg fungerer i hverdagen, noe jeg aldri har gjort før, hverken på eller av dop.
Vis hele sitatet...
Jeg husker at bloodshoteyes sa noe i de samme banene faktisk:

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg tror enda at jeg ikke kommer til å bli en arbeidsløs person som skyter dag inn og dag ut. Hovedproblemet er egentlig at jeg er like (lite) happy nå som jeg var før, selvom jeg går halvparten av tia i (mild) abstinens.


Jeg har prøvd alt som finnes av hjelp de siste 2 årene, uten hell.


Jeg har prøvd absolutt alt av psykologer, psykiatere, medisiner og helvette, og ikke en eneste shit hjelper. Ikke en gang benzo. Heroin hjelper noe
Vis hele sitatet...
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Er svært lite som har endret seg i livet mitt etter noen måneder som sprøytenarkis. Grunnen til det er vel fordi jeg har penger og et sted å bo, og at jeg ikke levde et "givende" liv fra før. Vil faktisk si at jeg har det bedre nå, fordi humøret mitt går i bølger, i stedet for en monoton strek på bunnen slik det var før.
Vis hele sitatet...
Jeg minner om at dette er fyren som døde: https://www.dagbladet.no/nyheter/avd...ensum/71128423

Når det gjelder slike tanker, så kan det være greit å benytte hodet og ikke ta beslutninger basert på affekt, til tross for at det er det lille du føler du har kontroll over.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det jeg driver med føles nesten ut som selvtortur eller masochisme. Faen som jeg har lidd etter jeg startet denne tråden, og likevel går jeg tilbake. Og det verste er at når jeg setter den tilbakefalls-smellen er det ikke så jævla digg uansett. Angrer som regel før rushet har gitt seg...
Vis hele sitatet...

Ta vare på livet ditt, subutex er jo ikke løsningen, dette vet du nok selv...
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Den motivasjonen får komme etterpå, noe den gjerne gjør når man får mye større orden på livet sitt. Leste du egentlig hvor lenge OP har holdt på? 15+ år?
Vis hele sitatet...
Ja, er du sikker på at du ikke misforstår meg nå? Det er det som er poenget. Har han ruset seg / misbrukt legemidler så lenge, er det på tide å vurdere å gå inn for å slutte, ikke manipulere til seg et legemiddel med mål om å bruke det til noe helt annet enn det er foreskrevet for.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis ikke viljen til personen er tilstrekkelig, så er det ikke vits med et så vanskelig opplegg som å skulle trappe ned eller slutte helt med medisin/rus uten substitusjon for så tung avhengighet som amfetamin og opiater
Vis hele sitatet...
Derfor ønsker jeg å signalisere at hvis det er mulig for trådstarter å finne den viljen, så bør han gjøre det.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det som personen gir uttrykk for, er å være motivert for å gå på resept under et visst kontrollregime, det er det vi har. Det er det vi faktisk har her. Ikke noe annet
Vis hele sitatet...
Hvis han skal gå på resept under et kontrollregime, bør det være basert på en sannferdig legevurdering. Trådstarter ønsker å manipulere til seg dette legemiddelet.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Din argumentasjon om å prøve å bli rusfri først, kommer ene og alene fra deg, ikke fra OP.
Vis hele sitatet...
Jeg argumenterer for at trådstarter bør vurdere å bli rusfri, og at det gjøres i tråd med legens samarbeid, som selvfølgelig kan føre til at det blir prøvd ut andre legemidler eller en nedtrapping før det blir slutt. Dersom trådstarter får en reell diagnose som skal behandles med medisin, så har dette ingenting med argumentasjonen min å gjøre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå har jeg vært rusavhengig i 13 år, hvorav de 3 siste årene har vært uten inntak av rusmidler.
Jeg har misbrukt alt, men aldri prøvd heroin, det er det eneste jeg ikke har prøvd.
Hvorfor ville ikke en tidligere rusavhengig brukt ord som "misbruk"? Jeg har blitt frisk og har forstått hva jeg har holdt på med. Jeg legger ikke skjul på noe som helst, og har reflektert godt over hva jeg har gjort, hva jeg har ødelagt, hva jeg har løyet til meg selv om, hva jeg ønsker å lære av det jeg har gjort. Jeg vet ikke hva du mener med akkurat dette avsnittet, går det altså ikke an for en rusavhengig å våkne opp?

Når man først har gjennomgått behandling, mottatt medisinsk hjelp og er ferdig med abstinensene, så trenger man nødvendigvis ikke fortsette med det resten av livet, dersom man selv går inn for å ikke gjøre det, noe jeg har gjort. Selvmordsforsøk? Selvfølgelig har jeg gjennomgått det også. Abstinenser? Det har jeg selvfølgelig gjennomgått også!

Jeg trengte bare å våkne opp og forstå at hvis jeg skal ha et normalt liv, så måtte jeg ta et valg om å holde meg langt unna rusmidler og legemidler som syr puter under armene mine. Kan ikke du eller trådstarter gjøre det også? Livet er hardt, og det å ta snarveier er ikke en holdbar og langvarig løsning, om det i det hele tatt kan kalles løsning, da det absolutt ikke kurerer noe som helst. Skal man bli kurert, må man selv gå inn for det, og ta tunge valg!


Dette er nok bare en bitteliten del av min rusavhengighet, og stemmer absolutt ikke. Jeg vet akkurat hva rusavhengighet er, gjør du?

Jeg kan være enig i at det er frustrende at reseptsystemet er så strengt, men jeg ser også hva poenget med det er. Gjør du ikke det?

Kanskje selvmedisinering hjelper, kanskje det ikke gjør det, men når trådstarter kun har basert seg på selvmedisinering i lang tid, så er det på tide å prøve å gjøre noe annet, som for eksempel å slutte å selvmedisinere seg selv og heller jobbe med problemet. Jeg kan ikke se at trådstarter har skrevet noe om at han har vilje til å prøve å løse problemet. Alt han vil er å sy puter under sine egne armer og dempe symptomene på problemet han ikke vil gjøre noe med!

En rusavhengig som ikke ønsker å innrømme rusavhengigheten, og heller ikke slutte å ruse seg, men heller skjule det for seg selv og andre, vil lære seg å manipulere. Jeg vet ikke hva du mener med at rusavhengige ikke klarer å manipulere, betyr det at rusavhengige mangler evnen til å bruke hjernen sin? Rusavhengige har gjerne et mål, og det er å ruse seg, samme hva som kommer i veien. Jeg møter stor enighet i flere miljøer om at rusavhengige er eksperter på å manipulere, og gjerne beholder den atferden etter å ha sluttet å ruse seg. Kan ikke du spørre en psykolog eller pårørende til rusavhengige? Jeg er ganske sikker på at de er enige med meg.

Hvor står jeg ikke for meningene mine? Jeg har holdt meg til det samme hele veien. Årsaken til at jeg poster med skjult bruker har du ingenting med, men kan det være fordi jeg ikke ønsker at det skal være mulig for personer som kjenner mitt brukernavn å lese at jeg har vært rusavhengig lenge?

Nå kan du iallefall svare på om DU har vært rusavhengig og har innblikk i det?
Vis hele sitatet...
Har jeg selvmedisinert over lengre tid? Starta for under et år siden. etter nøye vurdering. Så man kan vel si at jeg har gjort meg avhengig av buprenorfin selvbevisst, siden jeg vet at alternativet er behandling for depressjon og angst med innleggelse og noe fuckings lyckepiller (zoloft f.eks er faen meg hardere for kroppen å innta enn subutex) Og jeg har selv erfaring med innlegelse på moenga psykiatrisk (ahus). Klager jeg til helsevesenet på dårlig psyke og depressive tanker, så responderer jo de med medisinering med lykkepiller... Tror du virkelig at jeg ikke vet hva jeg har begitt meg ut på? Jeg sier det igjen.. jeg kommer ALDRI til å innvolvere meg i norsk psykiatri igjen... Har uttalige ganger vært på DPS under samtaler med noen jævla hobbypsykologer som ser ut som dem akkurat besto barneskolen liksom... Hodet mitt fungerer som en "hobbypsykolog".. For tiden går jeg gjennom barndommen min og prøver å finne ut av hvorfor ting har blitt som det har blitt.... Kan godt hende du var heldig å fikk deg en bra lege som forsto deg, men jeg har blitt missforstått hele livet..JEG selv klarer å jobbe meg gjennom alle tanker som er oppi hodet mitt, ikke en ukjent persjon jeg ville ha brukt flere år på å gi tilltt... Hva vet u om hva som funker for meg? Du er akkurat like firkanta, som han legen jeg nevnte høyere opp... Kan ikke regne med å få enn dritt hjelp... erga har jeg tatt sikte på å leve resten av livet med illegal handel med sub.. For å bli forstått av det norske helsevesenet går jo faen meg ikke...Visste før jeg la ut tråden at jeg kom til å få slike reaksjoner, for alle tenker vel SUB mot depressjon, han må jo ha tørna??? Men til det, sier jeg bare FUCK DEG! JEG vet hva som er best for meg, ikke en lege eller ARA/LAR... For alt skal gå etter boke vettu... Et legemiddel kan jo IKKE ha positive effekter på forskjellige ting, den virker nok bare mot det som opprinnelig står på pakka, at den er imot. Rivotril f.eks er vel en medisin mot epilepsi-anfall, men jeg har da hørt at leger har skrevet det ut både mot dårlig søvn og nevrotiskhet...så åssen faen er du kvalifisert til å fortelle meg at jeg IKKE kan bruke subutex for å føle meg bra i hverdagen... har slutta med vinnings kriminalitet,ruse meg... treffer barna ofte... Det du mener er at jeg burde heller skaffe meg psykolog og starte på lykkepiller igjen? Slik at jeg mister kontakten med barna etterhvert og isolorer meg for meg selv, for det er realiteteten hvis jeg starter på lykkepiller igjen... kanskje jeg tilogmed tar livet av meg.. JA selvmordtanker er jo en vanlig bivirking på lykkepiller.. så du vil heller at jeg skal ta livet av meg? for det er INGENTING ANNET som funker... kan du skjønne det?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Han virker super klar, du hadde rett hele tiden, anonym. Overlater den videre utviklingen til deg
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg husker at bloodshoteyes sa noe i de samme banene faktisk:





Jeg minner om at dette er fyren som døde: https://www.dagbladet.no/nyheter/avd...ensum/71128423

Når det gjelder slike tanker, så kan det være greit å benytte hodet og ikke ta beslutninger basert på affekt, til tross for at det er det lille du føler du har kontroll over.




Ta vare på livet ditt, subutex er jo ikke løsningen, dette vet du nok selv...
Vis hele sitatet...
Ja det er et drastisk valg å ta, men nå har jeg tatt den veien, og jeg kommer ikke til å se meg tilbake.. opiater er kanskje ikke det lureste jeg kan medisinere på, men jeg hadde alvorlige bicirkinger på ZOLOFT.. Kunne vrenge dyna 2 ganger om natta pga svette....våkna kliss bløt, og holdt på å fryse ihjel,sleit mei ihjel for å oppnå orgasme og var mer suicidal da enn uten lykkepiller.......dette husker jeg godt fra mitt opphold på Ahus Moenga. Hvorfor skal jeg ikke bruke subutex når det gir meg en såpass bra effekt?
Ta vare på livet er jo det jeg holder på med.. er det ingen som ser det? for meg er subutex løsningen, fuck hva som er normalt, det funker for meg.. hvem er du til å utfordre det?
Sist endret av random14016; 11. oktober 2021 kl. 18:18.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
Ja det er et drastisk valg å ta, men nå har jeg tatt den veien, og jeg kommer ikke til å se meg tilbake.. opiater er kanskje ikke det lureste jeg kan medisinere på, men jeg hadde alvorlige bicirkinger på ZOLOFT.. Kunne vrenge dyna 2 ganger om natta pga svette....våkna kliss bløt, og holdt på å fryse ihjel, var mer suicidal da enn uten lykkepiller.......dette husker jeg godt fra mitt opphold på Ahus Moenga. Hvorfor skal jeg ikke bruke subutex når det gir meg en såpass bra effekt?
Ta vare på livet er jo det jeg holder på med.. er det ingen som ser det? for meg er subutex løsningen, fuck hva som er normalt, det funker for meg.. hvem er du til å utfordre det?
Vis hele sitatet...
Synes du burde prøve ut heroin TS, funker enda bedre enn subutex!
Ikke at jeg noen gang har tenkt til det ,men alle sier det er så ille å gå av opiater, men jeg har brukt heroin i mange år uten å bli avhengig.. opiater funker ikke på meg, som på alle andre virker det som...Har aldri hatt noe problemer med å slutte med visse typer dop før. Slutta med hasj og speed x anntall ganger, men alltid trumfer lysten.. Nå, så har jeg ikke lyst på amfetamin, og det har aldri skjedd meg før... Så hvis sub får meg til å holde meg vekke fra amfetamin, så er det verdt det for min del

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Synes du burde prøve ut heroin TS, funker enda bedre enn subutex!
Vis hele sitatet...
heroin? brukt det sikkert 50-100 ganger i mitt liv. Aldri blitt noe spesielt glad i det...dessuten er det så dyrt.. og ja jeg skjønner at du er sarkastisk.. Sarkasme har ingenting i denne tråden å gjøre.. Vennligst stikk
Sist endret av random14016; 11. oktober 2021 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
Har jeg selvmedisinert over lengre tid? Starta for under et år siden. etter nøye vurdering.
Vis hele sitatet...
Har du ikke selvmedisinert eller ruset deg over lengre tid? Hva med sitatet fra førsteposten din under?
Sitat av burner84 Vis innlegg
Har gått på speed hele mitt voksne liv (16-37).
.....
Var drittlei makkakjøret, og begynte å bytte ut speeden med subutex.
Vis hele sitatet...
Sitat av burner84 Vis innlegg
Så man kan vel si at jeg har gjort meg avhengig av buprenorfin selvbevisst, siden jeg vet at alternativet er behandling for depressjon og angst med innleggelse og noe fuckings lyckepiller (zoloft f.eks er faen meg hardere for kroppen å innta enn subutex) Og jeg har selv erfaring med innlegelse på moenga psykiatrisk (ahus). Klager jeg til helsevesenet på dårlig psyke og depressive tanker, så responderer jo de med medisinering med lykkepiller...
Vis hele sitatet...
Jeg kan forstå at du er frustrert over at medisinene du får fra helsevesenet ikke fungerer som forventet, men er du sikker på at det ikke har sammenheng med at du bruker amfetamin samtidig? Når du skal bruke sånne medisiner, så er det viktig at helsevesenet er klar over at du bruker rusmidler i tillegg. Rusmidler i seg selv kan ikke akkurat sies å bidra positivt til effekten av såkalte "lykkepiller". Derfor kan det være greit om du først og fremst slutter å ruse deg på noe som helst, og slutter å selvmedisinere. Deretter kan du søke behandling for de psykiske lidelsene du da opplever etter å ha vært rusfri lenge nok til at din psykiske helse ikke er direkte påvirket av rusmidler.
Sitat av burner84 Vis innlegg
Tror du virkelig at jeg ikke vet hva jeg har begitt meg ut på?
Vis hele sitatet...
Jeg kan forstå at du har en viss forståelse av hva du har begynt på, men problemet er at det ikke er den riktige måten å gjøre det på. Det er på ingen måte holdbart eller sunt å gjøre det sånn som du gjør nå. Jeg oppfatter dette som at du ønsker å lete etter en unnskyldning til å kunne misbruke subutex, og dermed har funnet frem til at de psykiske lidelsene dine skal brukes som unnskyldning. Jeg sier ikke at du ikke har psykiske lidelser, men at du bruker dem som grunnlag for å tillate deg selv å bruke subutex i den graden du gjør nå. Du har tross alt ruset deg siden du var liten, som du skrev i førstepost. Er ikke det på tide å fokusere på å komme deg vekk fra rusen først, for så å forsøke å behandle de psykiske lidelsene dine?
Sitat av burner84 Vis innlegg
Jeg sier det igjen.. jeg kommer ALDRI til å innvolvere meg i norsk psykiatri igjen... Har uttalige ganger vært på DPS under samtaler med noen jævla hobbypsykologer som ser ut som dem akkurat besto barneskolen liksom... Hodet mitt fungerer som en "hobbypsykolog".. For tiden går jeg gjennom barndommen min og prøver å finne ut av hvorfor ting har blitt som det har blitt....
Vis hele sitatet...
Og dette har du gjort i en periode hvor du har misbrukt rusmidler eller legemidler? Det er ikke akkurat det mest optimale å gjøre. Du er nødt til å være fri fra ytre påvirkning som for eksempel rusmidler om du ønsker å gjøre noe med det!
Sitat av burner84 Vis innlegg
Kan godt hende du var heldig å fikk deg en bra lege som forsto deg, men jeg har blitt missforstått hele livet..JEG selv klarer å jobbe meg gjennom alle tanker som er oppi hodet mitt, ikke en ukjent persjon jeg ville ha brukt flere år på å gi tilltt...
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke å utdype så mye i forhold til hvordan helsevesenet forstod meg, poenget mitt er at jeg selv gikk inn for å gjøre noe med det, og det var akkurat det som skulle til. Det spiller ingen rolle hvor flink legen din er, om du ikke selv går inn for å løse problemet. Med andre ord, slutt å ruse deg og misbruke medisiner. Du kan klare det, du må bare lete etter den lille indre styrken din! Finner du den, så forsøker du å gjøre noe med det.
Sitat av burner84 Vis innlegg
Hva vet u om hva som funker for meg? Du er akkurat like firkanta, som han legen jeg nevnte høyere opp... Kan ikke regne med å få enn dritt hjelp...
Vis hele sitatet...
Jeg vet ingenting om hva som fungerer for deg og ikke, men jeg vet at rusmidler og misbruk av legemidler absolutt ikke er et godt bidrag til å gjøre noe med problemene dine. Kall gjerne meg og legen din firkantet, men husk at det er firkantet av en grunn, og det er at man har studert, erfart, og sett at det er sånn det fungerer best. Problemet er at personer som misbruker rusmidler og legemidler gjerne ikke selv innser det.

Jeg var akkurat som deg, og ville ha legemidler for å behandle diverse ting, det fikk jeg ikke, og jeg ble frustrert hver eneste gang, byttet lege, gjorde alt i min makt for å få tak i akkurat det jeg mente at ville fungere for meg. Etter å ha blitt rusfri, ser jeg at herregud, så dum jeg var den gangen, er det mulig, det å være rusfri er så mye bedre, og gir et mye bedre grunnlag for å behandle mine psykiske og fysiske lidelser. Jeg har blant annet begynt med medisin mot ADHD, og det i seg selv gjorde det klart for meg at det kanskje kan ha vært ADHD-diagnosen som gjorde at jeg ruset meg, bare at diagnosen ikke ble oppdaget tidligere. Nå som jeg er på de medisinene, føler jeg at alle mine behov for behandling blir dekket, på samme måte som rusmisbruket mitt dekket de behovene jeg følte at jeg hadde den gangen.
Sitat av burner84 Vis innlegg
erga har jeg tatt sikte på å leve resten av livet med illegal handel med sub.. For å bli forstått av det norske helsevesenet går jo faen meg ikke...Visste før jeg la ut tråden at jeg kom til å få slike reaksjoner, for alle tenker vel SUB mot depressjon, han må jo ha tørna??? Men til det, sier jeg bare FUCK DEG! JEG vet hva som er best for meg, ikke en lege eller ARA/LAR...
Vis hele sitatet...
Den eneste grunnen til at jeg reagerer på dette og lurer på om du har tørna, er at du selv forteller at dette har sammenheng med rusmidler. Hadde det ikke vært en sammenheng med rusmidler, ville jeg ikke ha argumentert med rusmisbruk som grunnlag.
Sitat av burner84 Vis innlegg
For alt skal gå etter boke vettu... Et legemiddel kan jo IKKE ha positive effekter på forskjellige ting, den virker nok bare mot det som opprinnelig står på pakka, at den er imot. Rivotril f.eks er vel en medisin mot epilepsi-anfall, men jeg har da hørt at leger har skrevet det ut både mot dårlig søvn og nevrotiskhet...
Vis hele sitatet...
Jeg er også frustrert over at alt skal gå etter boka, da jeg mener at Seroquel er en medisin som fungerer perfekt for meg til å sove på. Dessverre er det slik at Seroquel ikke skal brukes til søvnproblemer, dermed er det vanskelig for meg å få den dosen som faktisk fungerer. Hvis du har hørt om leger som har skrevet ut Rivotril på andre indikasjoner enn epilepsi, så er det så klart en vurdering som blir tatt av legen, ikke av pasienten selv. Her er det du som har vurdert at Subutex er det som fungerer for deg, ikke en lege.
Sitat av burner84 Vis innlegg
så åssen faen er du kvalifisert til å fortelle meg at jeg IKKE kan bruke subutex for å føle meg bra i hverdagen... har slutta med vinnings kriminalitet,ruse meg... treffer barna ofte... Det du mener er at jeg burde heller skaffe meg psykolog og starte på lykkepiller igjen? Slik at jeg mister kontakten med barna etterhvert og isolorer meg for meg selv, for det er realiteteten hvis jeg starter på lykkepiller igjen...
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke kvalifisert til å fortelle deg at dette ikke er noe du burde gjøre, men jeg er en erfaren rusavhengig og har våknet opp fra mange år med stort rusmisbruk, dessuten har jeg også erfart å være i en lignende situasjon som deg. Jeg sier ikke at det ikke er bra at Subutex fungerer så bra på deg til det du ønsker, jeg sier bare at dette er en vurdering du ikke burde ta på egen hånd.
Sitat av burner84 Vis innlegg
kanskje jeg tilogmed tar livet av meg.. JA selvmordtanker er jo en vanlig bivirking på lykkepiller.. så du vil heller at jeg skal ta livet av meg? for det er INGENTING ANNET som funker... kan du skjønne det?
Vis hele sitatet...
Jeg håper selvfølgelig ikke at du tar ditt eget liv, det er absolutt ikke et utfall noen av oss ønsker. Det eneste jeg ønsker er at du skal tenke deg litt om, og i det minste se om du klarer å finne den indre viljen til å gjøre noe med problemene dine uten å involvere rusmidler eller misbruk av legemidler, og ihvertfall ikke ta vurderinger som ikke involverer helsevesenet, som faktisk er der for deg. Det eneste du trenger å gjøre, er å ikke involvere rusmidler i behandlingen du mottar fra helsevesenet. Slutt med rusmisbruk, vær rusfri en stund, motta hjelp fra helsevesenet, kom tilbake hit om et år eller to, og fortell meg om dette hjalp eller ikke. Hjalp det ikke å gjøre det sånn, så skal jeg gi meg.

Lykke til!
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du høres på et vis ut som de som er nyfrelste etter å ha trippa for første gang. Samme er det med opiatrusen holy hell hvor fantastisk livet plutselig kan være da og så lenge man har den så skal man holde ut..
Men det er derfor folk blir narkomane fordi man innbiller seg at rusen hjelper. Hjelper på hva? Hva hjelper det å føle litt bedre når det går på bekostning av alt annet? Når jeg brukte rivotril gikk jeg fra deep shit suicidal til å ha det ganske grei inni meg følte jeg, var mye mer sosial og glad og lot meg ikke gå i kjelleren av motgang. Ja sånn føltes det for meg inni rusen da men for de jeg var sosial med var det nedbrytende og ekkelt å se meg ruspåvirket, jeg fucka til mange relasjoner når jeg trodde jeg overhodet ikke var rusa eller ute av kontroll, jeg ble busta av legen min fordi jeg trodde jeg var normal og klar og har ikke fått sovemedisiner eller smertestillende i ettertid selv etter operasjon etter en ulykke. Og fremgangen i livet den gikk bare bakover for selvom jeg følte en fremgang og bedring inni meg loka jeg til jobben, havna på NAV og loka til enda mere og mista leiligheten.
Jeg skjønte ikke hvorfor alt gikk i dass for rusen innbilte meg om at alt gikk bra.. Flauest var det å ikke bli inkludert mer på boksing jeg gikk på. Gutta slutta å ta kontakt og jeg ble utstøtt fordi alle unntatt meg selv merka at det var noe sløveri som ikke skulle være der.

Det er faktisk litt vondt og sårt å lese at du ikke skjønner det selv men rusen fjerner selvinnsikt også..

Prøv å les hva du skriver her en dag du ikke har tatt noe og les dine egne setninger der du skriver at du aldri kommer til å slutte og at du har bestemt at dette er veien for deg. Hadde du vært pappaen min hadde jeg følt meg så lurt og nedprioritert og uelska for at du velger rus over alt annet.. Som sagt tok faren min samme veien og ingen i familien har kontakt med han lenger. Nå er han par å seksti ensom rusmisbruker uten noen og det værste av alt for hans del må være at 2 av 3 av barna hans hater han så mye at de ikke engang vil komme i begravelsen hans. For de så døde han når de fant ut at han hadde rusa seg gjennom hele barndommen dems, ødelagt barnemor psykisk og emosjonelt for resten av livet og fortsatte å velge rusen når vi ble større og han følte han ikke trengte å være like mye tilstede lenger.
Det er stygt gjort mot barna sine det der men jeg skjønner at det er en problemstilling for deg siden livet ditt var værre før med amfetamin.. Cluet her er uansett ikke å erstatte en ting med noe sterkere men å søke avrusningshjelp og terapi når du har vilje nok til det. Velger du det bort er jeg redd du velger bort barna dine også i fremtiden når de velger bort deg for at du setter rusen først.. Vær advart.. Alt godt ønsker jeg for deg og håper du kommer deg ut av det men først må du våkne og endre innstilling..!
Burner84, drit nå i disse anonyme brukeren som mener ditt og datt. At du skal gå fra misbruk i form av GHB(?), injisering av Amfetamin i over et tiår osv. der du vanket med folk i minst like tungt misbruk som endte med dødsfall til rusfri er fullstendig urealistisk.

Du synes selv du har fått bedre livskvalitet, og de rundt deg synes det? Du fungerer bedre? Du har mindre russug? Du holder deg unna rusmiljøet bortsett fra når du anskaffer det du trenger for å opprettholde dette?

Det er alt som teller. Selv om du sier at du aldri vil bli nykter nå, kan du fint endre mening. Poenget er at du har bestemt deg for å forbedre situasjonen din.
Ingen med erfaring når det kommer til tungt rusmisbruk synes det er rimelig å forvente av deg at du skal bestemme deg for å slutte på dagen.

Du manipulerer heller ingen ved å formidle til LAR og lege at det her er noe du foreløpig trenger for å bli en mer samfunnsnyttig borger, et bedre familiemedlem og holde deg unna miljøet du tidligere vanket i.

Jeg og mange andre har forståelse for det at du er klar for å slutte med destruktive rusvaner, men å samtidig innse at du trenger en krykke og en hjelp på det som kommer til å bli en lang vei mot, forhåpentligvis, total rusfrihet.

Jeg vil legge til at du virkelig bør ha som langsiktig mål å oppnå rus- og medisinfrihet. Men jeg skjønner at du ikke er klar til å forholde deg til dette enda. Ta stilling til dette når du har fått mer distanse fra rusen sånn tidsmessig.
Hva brukere på dette forumet mener, forsåvidt også inkludert meg, betyr ikke en dritt. Det er ditt liv, og du bør ønske noe godt ut av det, for både andre og deg selv. Om det innebærer medisinering eller selvmedisinering er irrelevant. Når man kommer fra skyting av Speed og det åpne rusmiljøet i Oslo er det å komme seg vekk fra det livet og å gjøre opp med menneskene/familien man har skuffet og ødelagt for prioritet nummer 1. Om du har noen milligram Subutex i systemet eller ikle er ikke det som bør bekymre deg

Så lenge du ikke ruser deg, fremstår ruset, og så lenge det ikke går negativt ut over noen er det selvfølgelig et mye bedre alternativ. Hadde du fått de greiene her lovlig hadde du ikke fått samme peset, da er det greit fordi det er "medisinen din".

Masse lykke til.
Sist endret av krystallkongen; 11. oktober 2021 kl. 18:43.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
heroin? brukt det sikkert 50-100 ganger i mitt liv.
Vis hele sitatet...
Sitat av burner84 Vis innlegg
Har aldri hatt noe problemer med heroin, og antall injiseringer kan nok
telles på under ti fingre.
Vis hele sitatet...
Sitat av burner84 Vis innlegg
jeg har brukt heroin i mange år uten å bli avhengig..
Vis hele sitatet...

Hvem er det du prøver å lure her utenom deg selv? Ingen andre biter på hvertfall og det kommer ikke LAR til å gjøre heller.
Du kan gjøre hva faen du vil med livet ditt og det er helt knall at du har slutta med speed fordi du fikk unger det skulle bare mangle! Men å fortsette som du gjør nå så kommer barnevernet på banen snart å nekter deg all samvær. Hvorfor er det ikke like selvfølgelig for deg å slutte med opiater fordi du har barn? Du lever i fornektelse og opiumens rosa sky og selvom du står fritt til å gjøre hva du syns er best for ditt liv har du nå barn å ta hensyn til og må gjøre det som er best for dems liv. En pappa som er narkoman og som sier at han skal ruse seg resten av livet er ikke hva som er best for barna dine
Jeg skjønner at mor dro og barnevernet kom inn i bildet
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
for å prøve å bli fortstått, men jeg skjønner jo at det er nytteløst
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at vi ikke forstår deg. Vi alle vet akkurat hva du snakker om. Problemet er at jeg ikke tror at du er i stand til å forstå deg selv, dine tanker og dine handlinger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem er det du prøver å lure her utenom deg selv? Ingen andre biter på hvertfall og det kommer ikke LAR til å gjøre heller.
Du kan gjøre hva faen du vil med livet ditt og det er helt knall at du har slutta med speed fordi du fikk unger det skulle bare mangle! Men å fortsette som du gjør nå så kommer barnevernet på banen snart å nekter deg all samvær. Hvorfor er det ikke like selvfølgelig for deg å slutte med opiater fordi du har barn? Du lever i fornektelse og opiumens rosa sky og selvom du står fritt til å gjøre hva du syns er best for ditt liv har du nå barn å ta hensyn til og må gjøre det som er best for dems liv. En pappa som er narkoman og som sier at han skal ruse seg resten av livet er ikke hva som er best for barna dine
Jeg skjønner at mor dro og barnevernet kom inn i bildet
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg gidder ikke engang å argumentere imot for her kom det så mye søppel fra tastaturet ditt... Jeg lurer ingen jeg.. ruser meg ikke lengre jeg... jeg tar en tablett som får meg til å føle meg bra. Noe lykkepiller egentlig skal gjøre, men som ikke gjør...Mitt valg er bruke amfetamin og fucka opp livet videre.. bli komplett nykter å ha det kjipt resten av livet(for lykkepiller gjør meg bare depressiv) , eller spise "mine lykkepiller" å ha det bra.... Det valget var ganske lett... Å angående barnevernet, så har jeg og barnets mor en god tone... Barnevernet kan da ikke hindre meg i å se unga mine.... Eksen kjører jo tilogmed barna opp til hjembyfda mi, for at jeg skal få møtt dem.... så du vet nok ikke hva du snakker om.... syns du skal bare la være å utale deg noe mer, om noe du tydligvis ikke har greie på (du tror kanskje du har rett,men skoleboka skal ikke følges slavisk vettu

Dessuten så vurderer jeg å starte å jobbe igjen.. Hadde egentlig tenkt til å søke trygd, men jeg sprudler så fælt om dagen, å trenger noe å gjøre på fulltid, istedet for å sitte å diskutere med regelryttere/skolebok slaver.... Men neida, er nok best å slutte med subutex, å skrinlegge jobbplanene....
Sist endret av random14016; 11. oktober 2021 kl. 18:57.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
Hehe, jeg gidder ikke engang å argumentere imot for her kom det så mye søppel fra tastaturet ditt... Jeg lurer ingen jeg.. ruser meg ikke lengre jeg... jeg tar en tablett som får meg til å føle meg bra.
Vis hele sitatet...
Det vil si at du misbruker legemidler du ikke har fått foreskrevet enda.
Sitat av burner84 Vis innlegg
Dessuten så vurderer jeg å starte å jobbe igjen.. Hadde egentlig tenkt til å søke trygd, men jeg sprudler så fælt om dagen, å trenger noe å gjøre på fulltid, istedet for å sitte å diskutere med regelryttere/skolebok slaver.... Men neida, er nok best å slutte med subutex, å skrinlegge jobbplanene....
Vis hele sitatet...
Det er best å finne viljen til å kunne gjøre alt det du ønsker, uten å misbruke legemidler.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den skoleboka du sier jeg følger er egen erfaring med far som misbrukte subutex hele oppveksten min og fortsatt i dag. Men ok jeg skal ikke skrive mer til deg. Lykke til videre Noen må lære på den harde måten og ikke bli overrasket når eksen din ikke gidder å la deg treffe ungene mere
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
de årene jeg har missbrukt amfetamin så er det fordi det gir meg energi og vilje til å gjøre ting, men det er jo en tullete grunn for meg å fortsette å misbruke det av den grunn. Seff føler du deg bra av subutex, ALLE gjør det. Men du må jo holde på som du vil, det er bare synd at du drar inn unger i dette.
jeg måtte gjøre noen grep, etter at jeg våkna på lovisenberg sykehus etter en ghb overdose forrige sommer..hadde gått ned på perongen på oslo s og falt ned på togsporet...

epikrise

Tidligere sykehistorie: Ukjent.
Aktuelt: Pasienten innkom legevakten med ambulanse. Han hadde gått av toget på Oslo S og hadde
blitt observert av vektere og hadde selv angitt at han hadde tatt for mye speed og ville til legevakten.
Ble gradvis mer ukontaktbar på vei til legevakten og GCS 3 ved ankomst der. Ingen reaksjon på
smertestimuli. Miotiske pupiller. Ingen kjevesperre. Normale orienterende vitalia, mistenkt GHB
overdose. Forsøkt med 0,4 mg Naloxon, men uten effekt. Observert i 20 minutter, men uten endring,
og derfor overflyttet videre hit.
Status ved innkomst: GCS 4 (1+1+2). Miotiske pupiller. Litt kald i huden. Ubesværet respirasjon i
sideleie. Blek. Svært dårlig tannstatus. Ellers normal organstatus.
BT 105/70, puls 55, temp 35,5, RF 14, SpO2 98 %.
Supplerende undersøkelser: - EKG: Sinus. Blodgass: pH 7,37, pCO2 6,8, pO2 10,9, BE 3,3,
normal glukose, laktat 0,9. Lab: d.dimer 1,58, LD 230, ellers helt normalt. SARS-Cov-2: Negativ.
Forløp, behandling og vurdering: Intoksikasjon med sedative, mistenkt GHB. Miotikse pupiller.
Forsøkt både naloxon og flumazenil ved flere anledninger, uten effekt. Innlagt intensivavdeling til
observasjon grunnet tendens til dårlig respirasjon, men våknet deretter opp. Bekreftet GHB. Lå
videre til observasjon noen timer og reiste deretter hjem.
Kontroll: Ingen.
Medikamenter ved utskrivning: Ingen kjente.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor viser du oss epikrisen din? Det er ikke relevant for oss i det hele tatt, vi trenger ikke å se det.
Alt jeg vil, er at du skal tenke deg om.