Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1977
Anonym bruker
"Flink Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I følge worldometer, er 214mrd dollar brukt på ulovlige stoffer bare i år.


Så er spørsmålet, hvem sitter på de pengene?

Og kan dette ha noe med det at narkotika er ulovlig? Kunne det tallet økes/dempes om det var lovlig eller hva? Nå snakker jo vi om store bedrifter som må holde på de pengene?
Anonym bruker
"Flink Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tipper mye ligger hos karteller og terror organisasjoner. Som er en rimelig skremmende tanke
Det er ikke bøndene i latin amerika eller Afrika/Asia som kommer godt ut av det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Uh, ja? Dette er ikke noe nytt? Jeg skjønner ikke helt hensikten med spørsmålet?

Jeg var overbevist om at det er ganske allmenn viten at det er mye penger i narkotika: Det er ulovlig, men etterspørselen er stor.
De største ansamlingene med penger kan vel gjettes å være kartellene i Sør-Amerika, vi har ganske mye media som kan prøve å bringe lys på de organisasonene, du har jo netflix serien om Pablo Escobar, du har Narcos, og jeg vil også anbefale HBO_ Snowfall: De har tatt seg litt frihet, lenge har kilder påstått at CIA var involvert i å starte crack-epedemien i USA for å finansiere rebeller i sør-amerika på 80-tallet men det ble aldri etterforsket ordentlig.
Den skikkelige nastye siden er vel at dop har finansiert opprørere og geriljaer verden over, opium finansierer Taliban, Narkotika har også vært med å finansiere mye faenskap i Afrika og Asia.

Siden dette er en ulovlig bransje, så sier det vel seg selv at man vet lite om hvordan ting foregår her i vesten, der autoritetene er mer ressursterke og samfunnet er mer stabilt: Vi vet det er store bakmenn som tjener penger i mørket på all denne Narkotikaen, men vi aner særdeles lite om hvem eller hvor. Det vi kan spekulere i er at de "øverste" er så frakoblet fra de ulovlige handlingene at de aldri blir tatt.

So... vi vet litt, spesielt om de organisasjonene som befinner seg i land der de ikke trenger skjule seg særlig, men utenom de så har vi ingen anelse om hvordan maktstrukturen fungerer innen denne bransjen i den Vestlige verden.

Så ja, om Narkotika hadde vært lovlig så hadde man røsket vekk en stor inntektskilde for organiserte kriminelle organisasjoner. Men man må da også ta over produksjon og distribusjon, ikke bare gjøre det lovlig.
Sist endret av Dodecha; 16. juli 2021 kl. 08:25.
Dodecha, er du freak.no sin versjon av Drillo som fotballkommentator?

Gretten, men sitter på mye kunnskap
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg liker debatten denne tråden kan starte. Med Dodecha i føringen med ekstremt mye god informasjon!

Det er nettverk over alt i verden. Sør-Amerika, USA, Afrika, Asia, Australia... Skandinavia.

Er spesielt hvor brutalt det har blitt i Asia de seinere år, uten at jeg har forstått hvorfor.

Jeg mener at om forskjellige stoffer blir avkriminalisert, så finner andre måter å tjene penger på.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mener at om forskjellige stoffer blir avkriminalisert, så finner andre måter å tjene penger på.
Vis hele sitatet...
Om du avkriminaliserer det så vil det ikke forandre noe for distributørene, det vil bare hjelpe å stigmatisere brukere mindre.

Som D sier så må man lovliggjøre det, monopolisere det, ta over produksjon og distribusjon, for at vi skal ha noen effekt på den svarte økonomien og kartellene/mafiaen etc.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av RegnFlo Vis innlegg
Dodecha, er du freak.no sin versjon av Drillo som fotballkommentator?

Gretten, men sitter på mye kunnskap
Vis hele sitatet...
Det begynner å bli en helt grei beskrivelse av meg.

Begynner jeg å bli mer voksen? eller bare sur? I mitt forsvar, som jeg nevnte lengre opp, mener jeg det er allmennkunnskap: Det er ulovlige varer, mye penger og høy risiko, sier det seg ikke selv at man vet ikke hvor pengene er, for hadde man gjort det så kunne man faktisk gjort noe med internasjonale narkotikakartell?

Spesielt med alle disse seriene som er så populære som dramatiserer hvordan diverse deler av narkotikaproduksjon, smugling og handel foregår.

Det er dette som får under "egeninnsats", mine favorittbrukere er de som i det minste har gjort et forsøk på å lese om emnet de spør om, og så spør på ting de synes er uklare, slike tråder kan bli veldig interessante.

Men, her babler jeg og sporer av tråden..
Sist endret av Dodecha; 17. juli 2021 kl. 12:02.