Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3337
Har i ny og ne leamus, eller her og der ila en mnd. Skjer når jeg sitter helt i ro, spesielt muskelsammentrekninger på låret. Er dette et vanlig fenonem? Vet bla at det kan være et symptom på Als.
BRAND ∞ STRONG
Leamus er ufarlig og forbigående.
Det er bare å vente på at dette skal gå over, og det tar fra minutter til dager.

Leamus kan også forekomme andre steder på kroppen, for eksempel i lår eller leggmuskler.
Men til forskjell fra kramper i muskulaturen, er leamus bare ørsmå rykninger eller trekninger
i en liten del av muskelen, og ikke i en slik grad at foten beveges.

Det er ikke funnet noen entydig årsak til at leamus oppstår.
Men det er holdepunkter for at for lite søvn, for mye stress, eller for mye kaffe
kan øke sannsynlighten for leamus. Noen mener også å ha observert at leamus forekommer
hyppigere hos røykere, og etter alkoholbruk.

NHI
Jeg var faktisk hos nevrolog for to uker siden fordi jeg hadde muskelrykninger overalt. Så ikke videre bra ut.

Fikk beskjed om det mest sannsynlig vil gå over etterhvert. Var visst bare kraftig leamus. Tror han kalte det fakulsjoner eller et eller annet sånt.

Kan forøvrig være greit at du tar en tur til fastlegen for å ta noen blodprøver for å utelukke vitaminmangel eller lignende.
Sist endret av hestpåpinne; 2. mai 2021 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv magnesium i noen uker. Er muskelavslappende og fungerte bra for meg mot både leamus og muskelspasmer.
Trådstarter
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Jeg var faktisk hos nevrolog for to uker siden fordi jeg hadde muskelrykninger overalt. Så ikke videre bra ut.

Fikk beskjed om det mest sannsynlig vil gå over etterhvert. Var visst bare kraftig leamus. Tror han kalte det fakulsjoner eller et eller annet sånt.

Kan forøvrig være greit at du tar en tur til fastlegen for å ta noen blodprøver for å utelukke vitaminmangel eller lignende.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvor alvorlig muskelrykningene er hos deg? Hvor ofte har du dem ila en uke?

Sitat av EzreaL Vis innlegg
Prøv magnesium i noen uker. Er muskelavslappende og fungerte bra for meg mot både leamus og muskelspasmer.
Vis hele sitatet...
Takk for tips

Hvor ofte hadde du leamus, før du startet på magnesium?
Sist endret av ayas8; 2. mai 2021 kl. 20:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De er ganske kraftige. Varer gjerne et par sekunder av gangen hvert sted. Begynte med vanlig leamus under øyet og så forflyttet det seg derfra. Var når jeg fikk kraftige rykninger i leppa at jeg dro til lege for det så ikke bra ut. Men jeg har gått på mye medisiner så det kan ha vært det. Fikk også påvist b12-mangel så kan også være det.

Blitt litt bedre i det siste så tipper det gir seg etterhvert.
Trådstarter
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
De er ganske kraftige. Varer gjerne et par sekunder av gangen hvert sted. Begynte med vanlig leamus under øyet og så forflyttet det seg derfra. Var når jeg fikk kraftige rykninger i leppa at jeg dro til lege for det så ikke bra ut. Men jeg har gått på mye medisiner så det kan ha vært det. Fikk også påvist b12-mangel så kan også være det.

Blitt litt bedre i det siste så tipper det gir seg etterhvert.
Vis hele sitatet...
Hørtes ikke bra ut. Fikk du utelukket als?
Ja. Jeg har vært hos nevrolog to ganger siste halvår.

Als er en ekstremt sjeldent sykdom. Alt av motorikk og reflekser er helt som det skal være.

Hvis du er bekymret så kan du jo alltids ta en tur til privatnevrolog. Var det jeg gjorde. Men det er nok bare helt vanlig leamus.
Trådstarter
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Ja. Jeg har vært hos nevrolog to ganger siste halvår.

Als er en ekstremt sjeldent sykdom. Alt av motorikk og reflekser er helt som det skal være.

Hvis du er bekymret så kan du jo alltids ta en tur til privatnevrolog. Var det jeg gjorde. Men det er nok bare helt vanlig leamus.
Vis hele sitatet...
Jupp. Men har hørt at leamus visstnok er det første start-symptomet på als, før det blir verre.
Slik jeg forsto det så er det før hvis det er leamus i muskler som har uttalt svakhet eller visner at det er grunn til bekymring.

Tror nok du overtenker dette litt. Skjønner det godt, er sånn selv. Derfor jeg betaler for å svar med en gang.

Går nok over
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Jupp. Men har hørt at leamus visstnok er det første start-symptomet på als, før det blir verre.
Vis hele sitatet...
Mulig, men samtidig er det ikkje spesielt spesifikt. Dei aller aller fleste mennesker opplever ei eller anna form av leamus eller kramper på eit eller anna tidspunkt i livet.

ALS er imidlertid sjeldent - 26 per million i Europa ifølgje wikipedia. Dvs. rundt rekna hundre i Noreg.

Det gjer at eit så generelt symptom som leamus er nær ubrukelig indikator på ALS.