Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6256
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hei, jeg har tinnitus så jeg oppdaget det ikke, men dama sa at det piper fra adapteret til laderen til mobilen. Prøvde med ett annet, hun sa det også pep, et tredje som var ganske nytt pep ikke.

Kan dette være brannfarlig, hvorfor piper det? Lang lys tone

Jeg har opplevd det samme, jeg fryktet en liten lysbue som et resultat av et løst kontaktpunkt. Men for min del så skjedde det ingenting. Lukter det svidd eller noe så er det nok skumlere. Du får begynne å lade på dagtid, noe som uansett er fornuftig brannsikkerhetsmessig og for å bevare batteriet på telefonen.
Hender det kommer sånne lyder, er ikke nødvendigvis noe galt. Hvis det blir varmt eller det lukter rart derimot.
Høyfrekvens lyden kommer fra transformatoren, strømmen fra nettet er 50 perioder vekselstrøm. Denne likerettes, og kakkes opp igjen til 10-100.000 perioder. Det kan være hun har veldig god hørsel. Denne høye frekvensen kan avgi en høy tone I transformatoren pga. Vibrering og resonans. Om den er veldig høy kan trafoen inni være litt løs slik at den vibrerer. Selv brannvesenet sier det er uhyre sjelden godkjente ladere utgjør noen fare. Billige kina ladere kjøpt I utlandet kan være farlige. Grunnen til at strømmen likerettes og hakkes opp er for å få mindre tap og størrelse på transformatoren.
Sist endret av Tekniker2; 14. desember 2020 kl. 18:10.
Hadde samme problem med en ladekloss fra clas ohlson, jeg brydde meg ikke men eksen ble gal av lyden så den ble kasta, tror det har noe med hvordan kretsen inni er satt opp
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei! Jeg har samme problemet med en lader. Men bytter jeg lader så lager den ikke lyd. Problemet er at for noen mnd siden så begynte det å ryke fra laderen, men dette var INNI mobilen (den lille pluggen som går i mobilen, altså laderen)

Er det vits å kaste den eller er dette begynnelsen på en brann hvis jeg bruker den mer? Har ikke peiling på hvordan elektronikk fungerer.

Altså jeg kastet den lille laderen i søpla. Men har en adapter som lager lyd nå hvos den er i bruk
Sist endret av yomomma; 10. september 2023 kl. 16:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.