Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3133
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har leikt med epoxylim, og kom tilfeldigvis i skade for å lime to like fidget spinners saman i senterbolten.

Om dei roterer i samme retning, eller ein står stille er gyroskopeffekten veldig åpenbar. Om dei derimot roterer i motsett retning er effekten sterkt redusert, eller nær null.

Kva er grunnen til det?
"Øko-Terrorist"
Uten at jeg skal påberope meg enorme fysikkkunskaper mistenker jeg at Newtons tredje lov spiller inn her http://www.physicsclassroom.com/clas...on-s-Third-Law
Først og fremst: Takk for en genial fysikkdemonstrasjon!
Mitt svar er følgende: Kryssprodukter og vektoraddisjon.
Høyrehåndsregelen gir oss retningen på gyroeffekten. Det er lengden på resultatvektoren som er relevant, og den er uavhengig av om det roterende systemet spinner med eller mot klokka. Ergo skulle man kanskje forvente at gyroeffekten var til stede selv om de to spinnerne roterer motsatt vei. Men her har du to roterende systemer på den samme aksen. Den totale effekten finner vi ved å legge sammen de to vektorene fra hver spinner og se på lengden til resultatvektoren - og den er opplagt lik 0. vidarlo har med andre ord eksperimentelt vist at roterende systemer oppfører seg akkurat slik matematikken tilsier at de skal, selv om resultatet er kontraintuitivt.
Kort forklart ja. La begge snurre samme vei og roter de sakte mot høyre mens du kjenner godt etter hvilken retning gyroskopkraften virker. Deretter snurrer du de motsatt vei og roterer sakte mot høyre, kraften vil du nå kjenne at virker i motsatt retning. Når de snurrer motsatt vei av hverandre vil disse to kreftene virke i motsatt fetning av hverandre og du vil føle som at det ikke er noen gyroskopkrefter mens det egentlig er relativt store krefter i sving inni der bare at de motvirker hverandre
▼ ... over et år senere ... ▼
Gyroeffekten fra den ene spinneren går ene veien, gyroeffekten fra den andre går andre veien. Hvis de veier like mye og spinner like fort men motsatt, blir det altså ingen merkbar gyroeffekt.

Det betyr ikke at effekten ikke er der. De to spinnerne presser hver sin vei, mot hverandre. Hvis du belaster dem for hardt, ryker limet.