Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5845
Hei, folkens! Mens jeg venter på flein tenkte jeg å prøve denne soppen. Utifra det jeg har funnet på nett så skal den være ganske så mild, men det vil bare si at man trenger å konsumere mer av den om gangen.
Er det noen her på forumet som har erfaring med den?
Noen steder står det at sesongene er slutten av april - begynnelsen av juni, og august-september (dvs at soppen ikke er å finne midt på sommer), andre steder påståes det at sesongen varer fra mai til august kontinuerlig. Hvem skal man tro?
Så vidt jeg har forstått det så har soppen omtrent samme habitat som spiss fleinsopp, men trives mer med hestemøkk og råtten høy. Er det å forvente å finne den der flein bruker å vokse?
Jeg har lest at soppen trives i varme, så hva er optimal temperatur? Tipper det bør være rundt 15-18 grader C om dagene, i tillegg til høy fuktighet.
Jeg antar at soppen er like ulovlig som spiss fleinsopp pga psilocybin, psilocin osv.
Jeg har ennå ikke sett en eneste sopp der jeg bor, temperaturen holder seg på rundt 8-10 grader C.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vi har hatt flere diskusjoner om andre psilocybinholdige sopper i Norsk fauna, bla. denne tråden

Konklusjonen er noe kjedelig: Belteflekkskivesopp har så lave alkaloidnivå at det ikke er vits å prøve å spise den.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Konklusjonen er noe kjedelig: Belteflekkskivesopp har så lave alkaloidnivå at det ikke er vits å prøve å spise den.
Vis hele sitatet...
Dette er et spørsmål under debatt. Endel funn i bl.a. USA har visstnok
vært anslått til å være jevngode med Pslocybe cubensis, men tviler på
det fins noen god dokumentasjon på dette.

Såvidt meg bekjent er det ikke vanlig å plukke denne arten for
inntak her i Norge, men hos "söta bror" er det visstnok endel som
sier den er fullt brukanes, og at de som vokser fra gjødsel/møkkahauger
er mer potent enn dem som vokser i plener og gressmark.

Den største utfordringen synes å være en sikker identifikasjon,
ettersom den lett kan forveksles med flere andre arter av
Panaeolus, som ikke inneholder psykoaktive virkestoffer.

Sikrest er det å lete i hauger med avfall fra hestestaller, det
er der arten synes å trives best, og vokser i størst mengder.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Dette er et spørsmål under debatt. Endel funn i bl.a. USA har visstnok
vært anslått til å være jevngode med Pslocybe cubensis, men tviler på
det fins noen god dokumentasjon på dette.

Såvidt meg bekjent er det ikke vanlig å plukke denne arten for
inntak her i Norge, men hos "söta bror" er det visstnok endel som
sier den er fullt brukanes, og at de som vokser fra gjødsel/møkkahauger
er mer potent enn dem som vokser i plener og gressmark.

Den største utfordringen synes å være en sikker identifikasjon,
ettersom den lett kan forveksles med flere andre arter av
Panaeolus, som ikke inneholder psykoaktive virkestoffer.

Sikrest er det å lete i hauger med avfall fra hestestaller, det
er der arten synes å trives best, og vokser i størst mengder.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det var du, PVestlandia, som skrev at belteflekkskivesoppen avgir kullsvart sporepulver, mens look-a-like Panaeolina foenisecii avgir mørkebrunt en. Ellers tror jeg at jeg har kontroll på identifisering (i teorien ). Jeg er allikevel villig til å prøve den, selvom den kan være meget svak, jeg vil finne ut av om den er verdt det eller ikke på egen hånd. Det jeg lurer mest på er sesong, værforhold og erfaringer.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Jeg tror det var du, PVestlandia, som skrev at belteflekkskivesoppen avgir kullsvart sporepulver, mens look-a-like Panaeolina foenisecii avgir mørkebrunt en. Ellers tror jeg at jeg har kontroll på identifisering (i teorien ). Jeg er allikevel villig til å prøve den, selvom den kan være meget svak, jeg vil finne ut av om den er verdt det eller ikke på egen hånd. Det jeg lurer mest på er sesong, værforhold og erfaringer.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at P. foenisecii, som har mørkbrunt sporepulver, er
den nærmeste dobbeltgjengeren. Likevel er det verd å påpeke at
det fins andre svartsporede Panaeolus-arter som kan ligne belte-
flekkskivesopp, deriblant rusporet flekkskivesopp (P. olivaceus) og
grå flekkskivesopp (P. fimicola).

Disse kan også ha det klassiske "beltet" langs hattkanten, samtidig
som belteflekkskivesoppen ikke alltid har det.

Belteflekkskivesopp pleier normalt sett å dukke opp i slutten av
mai og begynnelsen av juni. Det kan synes som om den trenger
litt varmere vær enn de andre flekkskivesoppene, som gjerne kan
dukke opp allerede sent i vintersesongen.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvordan ble status på detta forsøket? Fant en god haug av disse i paddocken til hesten min igår ��
Forsøket ble ikke forsøkt grunnet store mengder flein tilgjengelig. Men om man er sikker på identifisering av belteflekkskivesopp og har funnet en del av disse, så er ikke det spesielt farlig å spise, i beste fall får du deg en trip. Kan prøve å benytte lemon-tek for å få mest mulig ut av soppene. Lykke til!