Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4748
Hei!

Siden jeg nettopp har selvpublisert min første ebok (Backpacking her) tenkte jeg å dele noen erfaringer om det, for andre som lurer på det samme. E-publisering begynner faktisk å nærme seg et ålreit alternativ, da barrierene for publisering er såpass mye lavere.

Det praktiske

Ved elektronisk publisering vil man typisk være sitt eget forlag og ha ansvar for hele bok-projesjektet fra start til slutt (mitt forlag heter 'Hagen Selvpublisering' og har hele 1 bok i porteføljen). For vanlige bøker er dette en ganske omfattende prossess, men for e-bøker er dette faktisk fullt overkommelig. Man trenger følgende:
  1. En ferdigskrevet bok i e-pub format. E-pub formatet er et forenklet xhtml format, og det finnes flere gode skriveverktøy for det (jeg brukte Sigil). Siden dette er ett format designet for å virke på forskjellige skjermstørrelser har man veldig få muligheter til å forandre på typesetting eller layout. I skarp motsetning til papirbøker trenger man dermed ikke hjelp av en profesjonell typograf.
  2. Ett cover og en ledetekst. Siden coveret og ledeteksten blir omtrent det eneste av informasjon mange har om boka er det ikke dumt å få profesjonell hjelp. Verken coveret eller ledeteksten min er spesielt imponerendes for øyeblikket, og dette er noe jeg må få sett på.
  3. Ett ISBN-nummer for boka. Dette får man lett tildelt herfra.
  4. Ett registrert enkeltmannsforetak er ikke nødvendig, men kan være en god ide. Mitt heter 'Hagen Selvpublisering'.



Det finansielle
  1. For både ebok.no og digitalbok.no får man beholde 70% av salgsinntektene. Siden det er 25% moms betyr dette at 56% av salgsprisen går direkte til deg (samt 20% til staten og 24% til nettsiden). Dette er betraktelig bedre enn igjennom tradisjonelle forlag. Imens jeg får 55 kr per bok av hvert eksemplar til 99kr, vil en normal forfatter få 20-25kr per solgte bok til +250kr.
  2. Ebok-markedet i Norge er for øyeblikket særdeles lite, og ingenting å bli rik på for øyeblikket. I andre land er salgene av ebøker og fysiske bøker bortimot like, imens i Norge er ebøker bare noen få prosent. Det øker stadig, og ebok-revolusjonen kommer til å komme hit også. Hvor lang tid det tar får vi se på dog.
  3. For nisje-bøker mot spesielle målgrupper, hvor eksponeringen man får igjennom å bli utgitt på et stort forlag har lite å si på salget, kan dermed faktisk e-publisering være ett likeverdig alternativ. For bøker som sikter mot det generelle markedet tror jeg derimot e-publisering alene utelukkende bør sees på som et andrevalg etter å ha blitt refusert av de etablerte forlagene
  4. Hvis man allerede har skrevet en


Skrivearbeidet
Jeg lagde tidligere en tråd med tips om 'hvordan bli forfatter' her, og rådene der er ikke blitt mindre relevante.

Blant viktige punkter er at å skrive godt er mye, mye vanskeligere enn man tror. Det kreves trening, så ønsker man å skrive er det bare å sette i gang. Det kommer til å lang tid før man har noe som helst som andre vil synes er verdt å lese uansett.

Man må vise fram det man har så tidlig som mulig, fordi det er ekstremt vanskelig å vurdere eget skrivearbeide. Samtidig så er veldig mange mennesker særdeles dårlige til å vurdere potensialet til ett arbeide, og mye av kritikken vil være, vel, rar. En ting er derimot sikkert, hver eneste gang jeg har fått kritikk betyr det at noe har vært feil... bare ikke nødvendigvis det som blir påpekt.

Ellers, sjekk ut hva dinebok.no skriver om selvpublisering.
Vurderte du http://www.lulu.com/ ?

Der får du 90% av inntektene på eBook's: Calculate Creator Revenue & Lulu Commission

Lulu.com har i dag 450 bøker på norsk: Search Results: Language: Norwegian
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vurderte du http://www.lulu.com/ ?

Der får du 90% av inntektene på eBook's: Calculate Creator Revenue & Lulu Commission

Lulu.com har i dag 450 bøker på norsk: Search Results: Language: Norwegian
Vis hele sitatet...
Vel, 90% av inntektene fra amazon, barnes, ibooks og deres eget utsalg.

Amazon gir for øyeblikk ut kun 30% av inntektene fra salg i Norge, så det blir totalt sett et særdeles dårlig alternativ fortsatt. Jeg har forsåvidt veldig lite å tape på å selge den på lulu's egen side dog, men såvidt jeg veit er det ett ikke store omsetningen der.

De norske sidene dominerer derimot markedet for norske bøker, så det blir nok uansett hovedkanalen for salg.
Veldig spennende! Jeg har tenkt og lage en guide til hvordan man kan tjene penger på nettet, hovedsakling sosiale medier og SEO. Amazon vil vel være det beste alternativet om jeg skriver på engelsk?
Sitat av Tabupluss Vis innlegg
Veldig spennende! Jeg har tenkt og lage en guide til hvordan man kan tjene penger på nettet, hovedsakling sosiale medier og SEO. Amazon vil vel være det beste alternativet om jeg skriver på engelsk?
Vis hele sitatet...
For et engelsk publikum, ja utvilsomt. Amazon er desidert største bokutsalget på nett... og med riktig prissetting får man 70% av inntektene av salg til følgende land:
U.S., U.K, Canada, Germany, France, Italy, Spain, India, Japan, Brazil, and Mexico.

For kunder som kjøper fra Norge får du derimot kun 30% uansett språk, så om du mistenker at mye av salget ditt uansett kommer til å komme herfra kan det hende at det lønner seg å holde seg unna Amazon.. eller iallefall forsøke å få flest mulig her til å kjøpe igjennom en annen kanal.

As far as english goes, I atleast made the judgement call that what I wrote simply wasn't good enough. As far as I can tell, I actually have less spelling errors when writing english, however it simply doesn't sound as good as my norwegian. There's always an odd phrasing here, the wrong preposition there and other stuff that aren't technically wrong, but simply a bit off.. and my english is substantially better than most Norwegians'. So while I both consider myself fluent and write fairly decent technical texts, I've found that writing texts that read well as a non-native speaker is just plain simply damn hard.

.. så jeg anbefaler å være skeptisk til å utgi på engelsk. Engelsken vår er generelt god, men det er fortsatt langt mellom 'å være flytende' og 'ha det som morsmål'.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
For et engelsk publikum, ja utvilsomt. Amazon er desidert største bokutsalget på nett... og med riktig prissetting får man 70% av inntektene av salg til følgende land:
U.S., U.K, Canada, Germany, France, Italy, Spain, India, Japan, Brazil, and Mexico.

For kunder som kjøper fra Norge får du derimot kun 30% uansett språk, så om du mistenker at mye av salget ditt uansett kommer til å komme herfra kan det hende at det lønner seg å holde seg unna Amazon.. eller iallefall forsøke å få flest mulig her til å kjøpe igjennom en annen kanal.

As far as english goes, I atleast made the judgement call that what I wrote simply wasn't good enough. As far as I can tell, I actually have less spelling errors when writing english, however it simply doesn't sound as good as my norwegian. There's always an odd phrasing here, the wrong preposition there and other stuff that aren't technically wrong, but simply a bit off.. and my english is substantially better than most Norwegians'. So while I both consider myself fluent and write fairly decent technical texts, I've found that writing texts that read well as a non-native speaker is just plain simply damn hard.

.. så jeg anbefaler å være skeptisk til å utgi på engelsk. Engelsken vår er generelt god, men det er fortsatt langt mellom 'å være flytende' og 'ha det som morsmål'.
Vis hele sitatet...
Sant det. Tenker jeg skriver den på norsk i første omgang, så får jeg se om det er noe interesse.

Hvordan har du markedsført boken din?
Et annet moment ved å gi ut på engelsk, er den enorme gruppen som Ikke har engelsk som morsmål du kan nå. Og iom at vi nordmenn i snitt har gode engelskkunnskaper, er det ikke sikkert på at den enorme gruppen med engelsk som 2. språk i nevneverdig ville brydd seg, eller lagt merke til de små raritetene.

Samtidig så er det jo sånn at Du ser og biter deg hardt merke i de, og følelsen av å skulle gi ut et skriftlig verk der man selv synes endel formuleringer er rare, og langt det beste man burde prestert, sikkert kan føles avstøtende.

Men gratulerer med bok ute! (og grei guide)
Sitat av Tabupluss Vis innlegg
Sant det. Tenker jeg skriver den på norsk i første omgang, så får jeg se om det er noe interesse.

Hvordan har du markedsført boken din?
Vis hele sitatet...
Vel, i praksis har jeg ikke det. Hovedsaklig er dette to kanaler jeg kommer til å få salg igjennom nå. Den første er følgende facebook-status med tilhørende lenke til boka:
Sitat av meg på facebook
Da har jeg faktisk selvpublisert min første, og sannsynligvis eneste, bok.

Fikk ryddet opp ganske mye de siste ukene, så er ganske fornøyd med resultatet. Dette ble vel egentlig nærme så bra jeg klarer å skrive.

Takk til NOEN og NOEN som var de første som sa noe positivt om makkverket mitt da, og NOEN som var første voksne personen som så potensiale istedenfor alt som var feil. Takk til forfatteren NOEN for gode råd, og NOEN og mange andre for gode råd underveis. Det har vært et morsomt prosjekt, og uten hjelp og oppmuntring hadde jeg aldri kommet i land. Tusen takk.

Det blir ikke noen forfatter ut av meg, men fortsatt innmari deilig å ha fått i land ett akseptabelt resultat på dette prosjektet. Trykk gjerne både del og like på denne statusen forøvrig, fordi markedsføringsbudsjettet mitt er heller labert
Vis hele sitatet...
Takkelisten var genuin, men å tagge andre er også en god måte å få flere til å få sett statusen. Ganske mange har også delt lenken, så enda flere får sett den.


Den hovedkanalen er freak.. lenka øverst i denne guiden gir meg noe synlighet, men viktigere er signaturen her. Jeg skreiv en politisk blogg (denne) som skrivetrening en stund som jeg lenket til derfra, og fikk generelt en +10 unike treff fra signaturen på hver eneste post med +2 kvalitetspoeng her.. så den lenka kommer til å gi meg noe synlighet over tid.

Ellers kommer jeg til å vurdere facebook-ads eller annet før juletider, og neste gang jeg er i hjemme i Horten tar jeg garantert kontakt med lokalavisa der.

Generelt kommer jeg dog til å avvente litt, er usikker på hvor god kvalitet og hvor god mottagelse verket mitt kommer til å få. Jeg er også fortsatt ikke fornøyd med verken coveret eller tilhørende teksten til boka, så jeg er skeptisk til å bruke noe særlig penger/energi på å pushe den ut nå.


Personlig er jeg faktisk drit opptatt fram til jul, og kommer til å ha det særdeles trangt økonomisk før jeg blir ferdig med masteroppgava og kommer meg ut i jobb igjen nå, så jeg er heller ikke i en posisjon hvor jeg kan ta noen sjanser med penger dessverre.

Sitat av pidget Vis innlegg
Men gratulerer med bok ute! (og grei guide)
Vis hele sitatet...
Takk! Det var deilig å få den ut, og det var forbausandes smertefritt med selve selvpubliseringen.. det er ikke dumt å få det kommunisert ut. Det er ikke mange åra man trenger å gå tilbake før enhver selvpublisering var mer eller mindre umulig.
Sist endret av DumDiDum; 18. august 2014 kl. 18:23.