Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5336
Hei! Jeg har odelsrett på en middels stor korngård i Sør-Trøndelag. Det er lenge til jeg kommer til å ta over (hvis jeg i heletatt kommer til å ta over) men i det siste har jeg fundert litt på fremtiden som bonde. Spesielt som korn bonde.

Gården jeg bor på har va 350mål dyrket mark og ca 300mål med skog. Vi leier i tillegg ca 300mål dyrket mark. Det er mye arbeid, både produksjon av korn og vedlikehold av hus og maskiner.

Slik jeg har forstått det går vi ikke så mye i overskudd. Jeg vet ikke nøyaktige tall akkurat nå, men med tanke på hvor mye min far jobber på gården (og i tillegg jobber 100% på fritiden) er jeg litt usikker på hvordan dette blir i fremtiden. Jeg er ikke interessert i å drive jordbruk som en hobby som tar hele fritiden.

Så det jeg lurer på er:
- Hva tror dere kommer til å skje med fremtidens jordbruk?
- Hvis fortjenestene som kornbonde går i 0, hva annet kan jeg bruke gården til?
o Har vært inne på tanken om å starte produksjon av ett eller annet. Helautomatisk cnc fresing av deler som bedrifter bestiller. Robotmating av cnc.

- GreenRay
Hva med å starte mikrobryggeri? Er en her som gjorde dette på en del av gården. Han tjener gode penger på dette, men du må være flink da.
Lei ut jordene, lei ut hus -> tjen cash på at andre gjør jobben?
Om shit hits the fan og jorbruk igjen blir attraktivt -> gå inn i jorbruket igjen?
Del opp noe av skogen du eier til hyttetomter/boligtomter feks?

Det finnes cash i gårdsdrift. Kjenner ei lita snelle som lever det gode liv på dette.

Som du sier så er det ikke sikkert at korndrift er det store å satse på; men det finnes masse annet du kan plante i jorda. Hva med biodiesel/bioetanol? Bare for å ta et eksempel.
Problemet er ofte å få tillatelse til annen næringsvirksomhet innenfor LNF områder. Dvs kommune/fylkesmann ect kommer til og stoppe deg fra å få lov til det meste som ikke har med landbruk og gjøre. Bonde yrket er jo på mange måter et livsstil yrke som en må være forberedt og motivert for å kunne ha som arbeidsplass. Fremtiden til landbruket går jo mot store bruk som er rasjonelle med en heltids bonde som står for det hele. Odelsrett fører ofte til at en umotivert odler tar over og går lei for så å legge ned bruket. Kanskje en i fremtiden bør se på odelsretten i seg selv!?
Har hørt at det er vanlig å få ca. 1000 kr. pr. mål i inntekt på korn. Da har du ~650 000 i året der, og det er ikke mye arbeid, det er noen uker på våren og noen uker på høsten der det er mye å gjøre, men rolig ellers... 300 mål skog er også en del, nok til at du kan leve av bare det hvis du vil... har du en del utstyr som f.eks tømmerhenger med kran, vedprosessor osv. er det fort gjort å produsere ved. Den selges gjerne for noe over 1 krone pr. liter, og de pengene går oftest rett i lomma... I tillegg kan du selge de største stokkene til sagbruk som tømmer og tjene enda mer. Jeg tror du kanskje sitter på ei lita gullgruve her, hvis du er villig til å gjøre den jobben som trengs kan du tjene gode penger. Evt. leie ut både dyrka mark og skogbruksrett og tjene penger uten å gjøre en dritt...
Sitat av Dasset Vis innlegg
Hva med å starte mikrobryggeri? Er en her som gjorde dette på en del av gården. Han tjener gode penger på dette, men du må være flink da.
Vis hele sitatet...
Mikrobryggeri var ingen dum ide! Takk for tips. Morro å tenke på fremtiden.

Sitat av moret Vis innlegg
Lei ut jordene, lei ut hus -> tjen cash på at andre gjør jobben?
Om shit hits the fan og jorbruk igjen blir attraktivt -> gå inn i jorbruket igjen?
Del opp noe av skogen du eier til hyttetomter/boligtomter feks?

Det finnes cash i gårdsdrift. Kjenner ei lita snelle som lever det gode liv på dette.

Som du sier så er det ikke sikkert at korndrift er det store å satse på; men det finnes masse annet du kan plante i jorda. Hva med biodiesel/bioetanol? Bare for å ta et eksempel.
Vis hele sitatet...
har vurdert å leie ut, det er jo en grei og enkel måte å tjene på gården mens man jobber med noe annet.

Hytte og boligtomter er det absolutt potensiale for, men vil helst ikke selge jorda. Men muligheten er der.

Hva lager man biodrivstoff av? Raps?

Sitat av Bodegaman Vis innlegg
Problemet er ofte å få tillatelse til annen næringsvirksomhet innenfor LNF områder. Dvs kommune/fylkesmann ect kommer til og stoppe deg fra å få lov til det meste som ikke har med landbruk og gjøre. Bonde yrket er jo på mange måter et livsstil yrke som en må være forberedt og motivert for å kunne ha som arbeidsplass. Fremtiden til landbruket går jo mot store bruk som er rasjonelle med en heltids bonde som står for det hele. Odelsrett fører ofte til at en umotivert odler tar over og går lei for så å legge ned bruket. Kanskje en i fremtiden bør se på odelsretten i seg selv!?
Vis hele sitatet...
Du sier noe der, tillatelse kan jo bli en utfordring. Problemet mitt er at jeg ikke er motivert til å dyrke korn, og bruke så utrolig mye tid på det når det er lite fortjeneste. Kan jo hende at jeg endrer mening på det, er som sakt lenge til jeg kommer til å ta over.

Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Har hørt at det er vanlig å få ca. 1000 kr. pr. mål i inntekt på korn. Da har du ~650 000 i året der, og det er ikke mye arbeid, det er noen uker på våren og noen uker på høsten der det er mye å gjøre, men rolig ellers... 300 mål skog er også en del, nok til at du kan leve av bare det hvis du vil... har du en del utstyr som f.eks tømmerhenger med kran, vedprosessor osv. er det fort gjort å produsere ved. Den selges gjerne for noe over 1 krone pr. liter, og de pengene går oftest rett i lomma... I tillegg kan du selge de største stokkene til sagbruk som tømmer og tjene enda mer. Jeg tror du kanskje sitter på ei lita gullgruve her, hvis du er villig til å gjøre den jobben som trengs kan du tjene gode penger. Evt. leie ut både dyrka mark og skogbruksrett og tjene penger uten å gjøre en dritt...
Vis hele sitatet...
1k per mål er bare å glemme! Etter å ha handlet korn, gjødsel, sprøytemiddel, rør til drenering og eventuelt andre næringsstoffer til jorda (kalk, jern osv) er dette langt fra inntekten! Tror overskuddet ligger på 150k +/- i året (350mål)

Vi driver litt med vedslag, men etterspørselen er ikke så stor. Vi bruker dog ikke store maskiner. Feller trær med motorsag og klyver/kapper med vedmaskin. Er mest som en hobby på vinteren/våren. Vi leverer også tømmer til sagbruk og slip til papirproduksjon, men her er det heller ikke så mye å hente, hvertfall ikke uten større maskiner.
Det jeg ville ha gjort, er å satse på matproduksjon. Der grønnsaker kan være en idé. Men jeg vet ikke hvordan jorden er, hvor høyt over havet og hvordan de klimatiske forholdene ellers på gården er. Så det er nærmest umulig å si noe i det hele tatt.
En kan da kanskje prøve spelt, da dette er noe lignende hvete. Den er svært nøysom på næringen i jorda, så den behøver nesten ikke å gjødsles. Men den gir også mye mindre avling.

Det viktigste er å prøve å finne nisjer, som er lite fylt, som gården kan fylle. Noe som ikke bestandig er lett! Men du kan jo kontakte landbrukskontoret i din kommune, der får du kanskje en del nyttig informasjon om klima og jordsmonn.


Sitat av moret Vis innlegg
Lei ut jordene, lei ut hus -> tjen cash på at andre gjør jobben?
Vis hele sitatet...
Så enkelt er det dessverre ikke.

Del opp noe av skogen du eier til hyttetomter/boligtomter feks?
Vis hele sitatet...
Dette er jo å ødelegge skogen sin. Det er lønnsomt kortsiktig, men på lang sikt er det "spiker i kista".

Det finnes cash i gårdsdrift. Kjenner ei lita snelle som lever det gode liv på dette.
Vis hele sitatet...
Ja, det kommer akkurat på hva du dyrker, og hva du klarer å få til av leveringsavtaler. Sammen med hva som er av maskin- og byhningspark fra før. På en korngård er det stort sett traktor, plog, slådd, harv, såmaskin, trommel, steinhenger (med muligens plukkeutstyr) og skurtresker.
Låven kan nesten være full av kornbinger, der alle eller noen få har tørkemulighet. Ellers kan det hende at kornet blir levert til mølla direkte.
Hvis låven nesten er full av kornbinger, blir det noe "gamleerik" mye jobb, å bygge om til noe annet.

Som du sier så er det ikke sikkert at korndrift er det store å satse på; men det finnes masse annet du kan plante i jorda. Hva med biodiesel/bioetanol? Bare for å ta et eksempel.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det blir feil å bruke mat til å hovedsak å lage bioetanol. Da vi etter min kjennskap dessverre ikke har noe fullgodt opplegg, til å lage etanol av halm og skogsavfall enda. Og en må da kjøpe høstemaskiner til slikt. Noe som koster maaaaange penger. Noe det ikke er så mye av på gårder flest idag.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Så enkelt er det dessverre ikke.
Vis hele sitatet...
Hvorfor klarer da min venn å gjøre dette uten noe videre stress?

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette er jo å ødelegge skogen sin. Det er lønnsomt kortsiktig, men på lang sikt er det "spiker i kista".
Vis hele sitatet...
Merk ordet "noe". Har du 300mål med skog ser jeg ikke helt problemet med å løse inn 50 av dem... Da har du fort et par mill du kan finansiere for å ta gården inn i en ny nisje eller kjøpe deg en leilighet i byen du kan chille i.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ja, det kommer akkurat på hva du dyrker, og hva du klarer å få til av leveringsavtaler.......
Vis hele sitatet...
Tenkte i størsteparten ved utleie egentlig her egentlig. Hva og hvordan shit blir dyrket kan jeg ekstremt lite om.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg synes det blir feil å bruke mat til å hovedsak å lage bioetanol.
Vis hele sitatet...
Nå var det ikke hva som er feil og riktig trådstarter spurte om her. Han vil gjerne tjene penger på gårdsdrift uten å slite livet av seg for småpenger. Hva OP synes er moralsk riktig lar jeg OP svare for. Hadde jeg hatt land hadde jeg sett mer på dette ihvertfall.
Sitat av moret Vis innlegg
Merk ordet "noe". Har du 300mål med skog ser jeg ikke helt problemet med å løse inn 50 av dem... Da har du fort et par mill du kan finansiere for å ta gården inn i en ny nisje eller kjøpe deg en leilighet i byen du kan chille i.

Nå var det ikke hva som er feil og riktig trådstarter spurte om her. Han vil gjerne tjene penger på gårdsdrift uten å slite livet av seg for småpenger. Hva OP synes er moralsk riktig lar jeg OP svare for. Hadde jeg hatt land hadde jeg sett mer på dette ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Mye av skogarealet er ikke egnet til tomter, det meste er i bratt terreng eller langt unna vei. Men muligheten til noen tomter er der.

Deler av skogarealet er også veldig dårlig til skog (bare busker og myr) med litt ekstra grunnarbeid.

Jeg har egentlig ikke tatt noen standpunkt til hva jeg synes om matproduksjon vs produksjon av biomateriale.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det jeg ville ha gjort, er å satse på matproduksjon. Der grønnsaker kan være en idé. Men jeg vet ikke hvordan jorden er, hvor høyt over havet og hvordan de klimatiske forholdene ellers på gården er. Så det er nærmest umulig å si noe i det hele tatt.
En kan da kanskje prøve spelt, da dette er noe lignende hvete. Den er svært nøysom på næringen i jorda, så den behøver nesten ikke å gjødsles. Men den gir også mye mindre avling.

Det viktigste er å prøve å finne nisjer, som er lite fylt, som gården kan fylle. Noe som ikke bestandig er lett! Men du kan jo kontakte landbrukskontoret i din kommune, der får du kanskje en del nyttig informasjon om klima og jordsmonn.

**

Ja, det kommer akkurat på hva du dyrker, og hva du klarer å få til av leveringsavtaler. Sammen med hva som er av maskin- og byhningspark fra før. På en korngård er det stort sett traktor, plog, slådd, harv, såmaskin, trommel, steinhenger (med muligens plukkeutstyr) og skurtresker.
Låven kan nesten være full av kornbinger, der alle eller noen få har tørkemulighet. Ellers kan det hende at kornet blir levert til mølla direkte.
Hvis låven nesten er full av kornbinger, blir det noe "gamleerik" mye jobb, å bygge om til noe annet.

Jeg synes det blir feil å bruke mat til å hovedsak å lage bioetanol. Da vi etter min kjennskap dessverre ikke har noe fullgodt opplegg, til å lage etanol av halm og skogsavfall enda. Og en må da kjøpe høstemaskiner til slikt. Noe som koster maaaaange penger. Noe det ikke er så mye av på gårder flest idag.
Vis hele sitatet...
På gården har vi to "store" traktorer, en middels og en liten + det utstyret du ramset opp. Aldri kjøpt splitter nytt utstyr. Halve andreetasjen inneholder kornbinger, alle med mulighet til tørking. Når kornet er fuktig etter innhøsting dompes det i bingene for tørking, før det kjøres til en kornsilo. Vi tar også vare på noe av det beste kornet som vi renser og tar vare på til våren, for å så/plante.

Produksjon av grønnsaker er jo en mulighet. Sitter på lite informasjon om hvilket jordsmonn som er best til dette.

Jorda vi eier er stort sett sandjord. Vi bruker å få ganske god avling, mener å ha hørt at jorda er ganske god. Været er standard trøndersk vær, veldig variert. I de siste årene har det vært travelt å få inn alt kornet, pga regn på høsten og mye tæl i jorda etter vinteren.
Hvilke kornslag pleier dere å dyrke? Kan dere dyrke vår-, høsthvete og høstrug? Ellers er sandjord regnet for å være dårlig til å holde på vann og næringsstoffer (gjødsel). Og kan derfor ikke regnes som god jord. Hvis det da ikke skulle være sand av kalkstein, for denne avgir næring ved nedbryting (erosjon). Her i Hedmark er det mange i Glomdalen, som har mye sandjord, som dyrker for det meste poteter. Noe som kan være fordelaktig på steder med bra tilgang til vann, og at jorda er delvis sur. Da sykdommen potetskurv liker sur jord dårlig. Ellers kan kanskje landbruksskolen være en idé? Slik som Jønsberg i Stange (hint hint, samme skolen som jeg gikk på).
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvilke kornslag pleier dere å dyrke? Kan dere dyrke vår-, høsthvete og høstrug? Ellers er sandjord regnet for å være dårlig til å holde på vann og næringsstoffer (gjødsel). Og kan derfor ikke regnes som god jord. Hvis det da ikke skulle være sand av kalkstein, for denne avgir næring ved nedbryting (erosjon). Her i Hedmark er det mange i Glomdalen, som har mye sandjord, som dyrker for det meste poteter. Noe som kan være fordelaktig på steder med bra tilgang til vann, og at jorda er delvis sur. Da sykdommen potetskurv liker sur jord dårlig. Ellers kan kanskje landbruksskolen være en idé? Slik som Jønsberg i Stange (hint hint, samme skolen som jeg gikk på).
Vis hele sitatet...
Vi pleier å dyrke havre og 6-raders bygg.
Litt usikker på hvor mye sand det er i jorda, men tror ikke et er så mye. Vi har også litt leire, der gror det nesten ingenting. Tror ikke der er spesielt mye kalksand i jorda, siden vi sprer kalk av og til.

Regner med jeg kommer til å gå landbruksskole en gang i framtiden, tviler på at det blir i Jønsberg, da jeg bor rett utenfor Trondheim :P

Det er flere gårder i nærheten som dyrker potet, så det kan jo være en mulighet.