Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1698
Hei

Faren min har mer eller mindre bestillt en rådyrskremmer til bakhagen sin i bursdagsgave. Spørsmålet mitt er om noen har noen kule ideer eller morsomme sprell man kan gjøre ut av det?

Jeg har en raspberry pi til eventuell kontroll av hva jeg enn lager, det er strøm tilgjengelig i en rimelig tørr kjeller rett i nærheten og det er en fin vegg å montere på. Alt av programmering og elektronikk fikser jeg lett, men selv om jeg er veldig langt unna ubrukelig er jeg også under gjennomsnittet nevenyttig til mannfolk å være.

En simpel ide er å montere opp en bevegelsesdetektor (får dem for rundt 500kr), noen høyttalere og spille av noen hundelyder ved begelse i hagen. Det burde skremme dem, og ikke være for forstyrrende for naboene. Bryter for å skru systemet av på, eller være automatisk på kun om natta eller annet klarer jeg å dra enkelt opp på verandaen.

Høye lyder er utelukke pga naboer, lys virker ikke spesielt bra på dagtid og høyfrekvent lyd er jeg litt skeptisk til pga mye bikkjer 2-3 hus unna. De har god hørsel. Mekaniske systemer har jeg vanskelig for å tro at kan bli rimelig vedlikehodlsfrie.

Ellers har jeg lurt på om automatisk oppblåsning av luftfigur.. som hadde vært en fullstendig konge måte å skremme dem på, men som dessverre er rimelig uaktuellt om jeg ikke får til automatisk nedblåsning også. Har noen innspill her?
Sist endret av DumDiDum; 11. september 2013 kl. 02:54.
http://www.youtube.com/watch?v=8VsRqxoEhwY

Åsså får du finne ut en patent som gjør at du ikke trenger å gå ut for å lade til neste rådyr
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ellers har jeg lurt på om automatisk oppblåsning av luftfigur.. som hadde vært en fullstendig konge måte å skremme dem på, men som dessverre er rimelig uaktuellt om jeg ikke får til automatisk nedblåsning også. Har noen innspill her?
Vis hele sitatet...
Hvor mye har du tenkt å legge i dette prosjektet?
Man kan alltids få til noe med styring av en spjeldventil eller andre passende ventiler.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvor mye har du tenkt å legge i dette prosjektet?
Man kan alltids få til noe med styring av en spjeldventil eller andre passende ventiler.
Vis hele sitatet...
Alt er avhengig av hvor kult og hvor brukelig det blir. I praksis er 500-1000 akseptabelt, opp mot 3000-4000 hvis jeg virkelig blir revet med.

Skal man til med luftpumpe tror jeg uansett de fleste er toveis.

En liten er jo ikke akkurat dyrt, men tviler på at du får effekt nok ut av denne til at du får noe 'skremmeeffekt' på oppblåsningen:
http://www.miniinthebox.com/no/220v-..._p387259.html#
Mest effektive og enkle måten å holde rådyr og elg borte fra områder er å henge opp såpe. Gjerne av den typen som man fant på hotell før i tiden med mye kjemisk lukt.