Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1755
Hei

Siden jeg var i Syria rett før denne krigen brøyt ut har jeg fulgt det rimelig nøye. Dette er et forsøk på en tråd hvor vi kan diskutere konsekvensene av krigen og maktspillet framover. Altså: Hvilke scenarioer ser dere for der utspille seg i Syria?


Virkelig anbefalt lesning før man svarer: The day after Assad dies

Kart over hvem som kontroller hvilke områder: her, samt google maps med terreng her

Om organiseringen av opprørerene og jihadister her:her

Videre er det viktig å huske på at Syrere flest føler seg som syriere på samme måte som vi føles oss som europere. Selv om vi er også europeere så er det først og fremst at vi er norske som vi er viktig for identiteten vår. På samme måte vil en person fra Syria gå med på at han er syrier, men det er først og frem klan/religion/etnisitet som styrer identiteten hans.. (lang artikkel fra 1993 som kommer mye inn på dette her)

(Jeg skal forsøke å skrive ned noen tanker om det etterhvert jeg også, men tenkte det var en bedre å starte tråden rent og pent uten at jeg forsøpler den med meninger)
Meget interessant (og skremmende) emne som jeg har diskutert mye, men var ikke sikker på om det var rom for saklig debatt her.

Først og fremst er det viktig å forstå den strategiske viktigheten til Syria, som er en naturlig plass å legge olje- og gassledninger (som også har blitt forsøkt uten hell fra oljestatene i vest. Europa mangler fullstendig olje og gass (bortsett fra bittelitt på norsk sokkel) så vi har sikret oss en allianse med de arabiske statene der vi "ser mellom fingrene" med grove brudd på menneskerettigheter, slaveri og lignende, mot at vi får bytte olje mot dollar og samtidig får sendt ned våpen med god profitt. Russland ønsker ikke at det skal bygges ut ytterligere kapasitet mot Europa da Russland er en stor eksportør av gass til Europa via Gazprom.

Den andre tingen man må forstå er at USA sin dollar i stor grad har sin verdi fordi det er en "verdensvaluta" som benyttes ved handel med f.eks de arabiske landene. I dagens turbulente verden der økonomien vakler både her i Europa og over sjøen er det desto viktigere å opprettholde styrken til dollaren. I USA har de "federal reserve", som til tross navnet ikke er "federal, eller statseid. I utgangspunktet skulle dollaren være gullbasert, men som vi så i fallet av blant annet Kaupnir (og generelt Islands finanssystem) er det mye penger å tjene på å låne ut mer enn man er god for. Det som ofte skjer i slike saker er at panikken brer seg, og plutselig skal alle ta ut pengene sine. Når bankene da har lånt ut ti ganger mer enn egenkapital vil de siste som kommer med krav ikke få pengene sine. På samme måte er USA hyggelige og tilbyr seg å gratis passe på gullet til veldig mange stater, som de når som helst kan få tilbake i bytte mot dollar. Problemet er at hvis dollaren mister tillitt og mange land velger å bytte dollar mot gull for å få tilbake "pengene" sine, har USA rett og slett ikke i nærheten av nok gull til å gjøre opp for seg. Det er derfor veldig viktig å beholde dollarens "makt" og "stabilitet".

Jeg kan ta frem noen tilfeller som setter USA i et mistenkelig lys, men jeg skal ikke gå hele veien og ta på meg aluminiumsfoliehatten min enda.

Vi kan starte med Irak, som i 2000 annonserte at de fra nå av ville ta betaling for olje i Euro i stedet for dollar. I 2001 dukket det opp en ordre på såkalt "yellow cake", uranholdig malm som blant annet Nigeria produserer. Denne ordren viste klart og tydelig at Saddam sannsynligvis ville utvikle atombomber og kanskje til og med angripe vesten. Papirene på dette kom til europeisk etteretning via en italiensk etteretningsmann som hadde fått tilgang på disse papirene via en "bekjent". Nyhetene spredte seg raskt via europeisk etteretning til USA, hvor det ble bestemt at det nå var på tide å ta tyren ved hornene og sette hardt mot hardt. Irak ble invadert i 2002 og Saddam ble henrettet.

Nå kommer problemet; for har nemlig vist seg at disse dokumentene slett ikke var ekte. Jeg skal ikke spekulere på opprinnelsen, men CIA har f.eks en litt ruskete historie. Det som er sikkert er at det krever MYE å arrangere en så god "hoax", og det kom i grevens tid for USA. Nå hadde de endelig en humanitær grunn til å bombe Irak til steinalderen.

En annen sak fra nyere tid er Libya, kåret i 2009 til det beste landet i afrika (inkludert alle arabiske land) basert på HDI. Gaddafi var nok ikke alltid mors beste barn, men man finner tydeligvis verre om man har humanitære hensikter. Og selvsagt kan man si at mye av grunnen til at det var et så bra land var fordi Gadaffi, som Norge, ikke solgte rettighetene til oljen som ble funnet for lommerusk. Gadaffi var også visjonær, så han så for seg et afrikansk fellesskap på linje med EU. Den Afrikanse Union. Denne skulle samarbeide politisk og økonomisk, og skulle ha en egen valuta, gulldinaren. Denne skulle være basert på gull, og hadde man ikke gull kunne man heller ikke trykke opp haugevis med penger (som f.eks Federal Reserve gjør, i bytte mot papirer og litt rente). I sin visjonære plan foreslo han at denne valutaen for fremtiden skulle brukes som betalingsmiddel for Olje, noe som USA ikke er videre interessert i. Resten av historien er ganske kjent, men det har kommet frem en del nye opplysninger i etterkant, blant annet at Norge slapp 588 bomber over Libya, de fleste mot "uspesifiserte" mål (som f.eks huset til Gaddafi der han mistet barn og barnebarn). Brennpunkt har en god dokumentar som heter "De gode bombene" for spesielt eller generelt interesserte.

I Syria er situasjonen en annen; dette er for nært Russland til at de kommer til å akseptere at vesten tar dette området via sine venner Sunni-muslimene som finansierer Al-Qaidas operasjoner i landet. Vesten har også her gode muligheter til å følge modellen fra Libya, nemlig å bare "hjelpe" opposisjonen med bomber. Dersom vesten skulle gå til det steget har vi en mulig verdenskrig på trappene, for Assad har sterkere allierte militært, og blir nok ikke en like lett nøtt å knekke. Dessuten må de få med seg "oss" på at dette er det riktige, og jammen ble det ikke rapportert om angrep med saringass like før observatørene var på plass. Det er gode grunner for å anta at 1) dette er nok et forsøk på propaganda, og det skjedde ikke eller at 2) Opprørerne sto bak. Det som er sikkert er at Assad ville skrevet under på sin egen dødsdom ved å angripe barn med saringass, og man kan si mye om mannen, men direkte idiot er han ikke.

Dersom noen vil ha dokumentasjon på det jeg skriver er det bare å spørre Selvsagt kan man ikke vite 100% hva som er hva i en slik konflikt, men i slike tilfeller bør man gjøre seg opp noen tanker om motiver etc.

Dette blir en "wall of text", men jeg kommer tilbake med dokumentasjon på det som betviles
Sitat av phish Vis innlegg
Meget interessant (og skremmende) emne som jeg har diskutert mye, men var ikke sikker på om det var rom for saklig debatt her.

Først og fremst er det viktig å forstå den strategiske viktigheten til Syria, som er en naturlig plass å legge olje- og gassledninger (som også har blitt forsøkt uten hell fra oljestatene i vest. Europa mangler fullstendig olje og gass (bortsett fra bittelitt på norsk sokkel) så vi har sikret oss en allianse med de arabiske statene der vi "ser mellom fingrene" med grove brudd på menneskerettigheter, slaveri og lignende, mot at vi får bytte olje mot dollar og samtidig får sendt ned våpen med god profitt. Russland ønsker ikke at det skal bygges ut ytterligere kapasitet mot Europa da Russland er en stor eksportør av gass til Europa via Gazprom.
Vis hele sitatet...
Blander du land nå?

Olje/gass ledninger igjennom Syria er ingen big deal. Irak grenser opp mot Tyrkia, Egypt+middelhavet er alltids mulig og Syria/Jordan ble ansett som et godt alternativt for de var veldig stabile land på et tidspunkt. Gassledninger hadde selvfølgelig vært fint, men vi lever også veldig fint med å eksportere fra gulf-statene med tankskip for øyeblikket. Det er litt dyrere, men en kjapp titt på et kart av Syria vil enkelt fortelle deg at gassledninger virkelig ikke er noen big deal.

Det stedet olje/gass-ledninger er en big deal er i sentral-Asia, hvor *stan-landene er tvunget til å selge til Gazprom fordi Russland er absolutt eneste måten å få noe som helst ut på. Tankskip fungerer av naturlige grunner ikke spesielt bra der. Unocal hadde faktisk en avtale med Taliban (med støtte fra det amerikanske diplomatiet) om linje fra Turkmenistan igjennom Afghanistan før USA brøt med Afghanistan over ambassade-bombingene til Bin Laden seint på 90-tallet. De har forøvrig nettopp skrevet en ny avtale (her).. og dette er en virkelig big deal, fordi vesten får tilgang på markedet vi ikke hadde før og Russland mister kontrollen over de samme forekomstene.
Sist endret av DumDiDum; 23. august 2013 kl. 17:43.
Det hele er et taktisk spill. Når brydde USA seg om menneskerettighetene?

Jeg mener denne dokumentaren forklarer alt på en god måte.

http://www.youtube.com/watch?v=HrtNd5h2L_Q
Sist endret av omgomgomg; 24. august 2013 kl. 15:54.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Blander du land nå?

Olje/gass ledninger igjennom Syria er ingen big deal. Irak grenser opp mot Tyrkia, Egypt+middelhavet er alltids mulig og Syria/Jordan ble ansett som et godt alternativt for de var veldig stabile land på et tidspunkt. Gassledninger hadde selvfølgelig vært fint, men vi lever også veldig fint med å eksportere fra gulf-statene med tankskip for øyeblikket. Det er litt dyrere, men en kjapp titt på et kart av Syria vil enkelt fortelle deg at gassledninger virkelig ikke er noen big deal.

Det stedet olje/gass-ledninger er en big deal er i sentral-Asia, hvor *stan-landene er tvunget til å selge til Gazprom fordi Russland er absolutt eneste måten å få noe som helst ut på. Tankskip fungerer av naturlige grunner ikke spesielt bra der. Unocal hadde faktisk en avtale med Taliban (med støtte fra det amerikanske diplomatiet) om linje fra Turkmenistan igjennom Afghanistan før USA brøt med Afghanistan over ambassade-bombingene til Bin Laden seint på 90-tallet. De har forøvrig nettopp skrevet en ny avtale (her).. og dette er en virkelig big deal, fordi vesten får tilgang på markedet vi ikke hadde før og Russland mister kontrollen over de samme forekomstene.
Vis hele sitatet...
http://www.thenational.ae/business/e...line-to-turkey

http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Gas_Pipeline

http://www.wnd.com/2013/06/exposed-s...l-with-russia/

http://www.ekemeuroenergy.org/en/ind...ulf-&Itemid=74

Jeg kan finne flere og, om du ikke er overbevist Jeg har sett på kart av Syria mange ganger, og jeg skjønner ikke helt hvorfor de skal inn dit på død og liv, men det er i alle fall mange land som ønsker å gå gjennom med gass-ledninger der. Så vidt meg bekjent har Syria avslått Qatar etc, men godtatt Iran sine planer. Ut fra et kart er det ikke så lett å forstå hvorfor de på død og liv må gjennom Syria, siden både Irak og Iran har grense til Tyrkia, men for eksempel Qatar (som sitter 50% av verdens naturgass er nok lite interessert i at Iran får ta del i det europeiske markedet. Irak er konsekvent ustabilt, så jeg vet ikke hvor smart det er å legge noe gassledning der. Det er sjia-styrt, men med ekstremt mye terror fra sunni-ekstremister. Om Irak i det hele tatt vil tillate en slik ledning fra Qatar er jeg også skeptisk til, siden Qatar er en av landene som støtter Al-Qaida og undergrupper økonomisk.
søk opp FSA rebels på www.liveleak.com og se selv hvem som er de ekte terroristene (som vesten støtter og har tenkt til å hjelpe)

har selv sett sikkert 1000 videoer++ siden "krigen" startet, og hvis dere hadde gjort det samme ville dere aldri støttet FSA, de har terrorisert, torturert og henrettet nok sivile syriere...

edit:
her er forøvrig en video av det som skal være FSA soldater som avfyrer noe som kan ligne på en kjemisk rakett.. blir for dumt å tro at assad selv ville avfyrt kjemiske våpen rett før FN observatørene kom til landet..

http://www.liveleak.com/view?i=2af_1377436069
Sist endret av Kgrow; 26. august 2013 kl. 02:39.
Ah, wikipedia-lenka som snakker om Arab Gas Pipeline var kun en linje for å gi industrien i de arabiske landene gass. Ikke for å sende gass til Europa. Denne har delvis blitt bygd allerede, selv om det ikke ser ut som den fortsetter av naturlige grunner.

Nyhetssaken om Qatar sier at de ønsker en gasslinje til Tyrkia, men ingenting om hvor. Da er det naturlig å anta at de tar hva enn land som er roligst av Syria og Irak. Poenget mitt består uansett, selv om en gasslinje hadde vært fordelaktig og billigere i drift er det ingen big deal. Vi kjøper både olje og gass fra dem akkurat igennom tankskip, så vi får ikke tilgang til nye markedet på denne måten... i skarp motsetning til det som realitetene er med sentral-Asia.