Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Ønsker du at fredsprisen gis til en av de tre?
Ja - 74,39%
Nei - 25,61%
Stemmegivere: 164. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  108 15035
Jeg synes personlig at Bradley Manning fortjener den mer enn noen andre. Eller Manning, Snowden og Assange/Wikileaks kunne som en samlet vinner da de representerer flere sider av samme samme kamp om åpenhet. Starter tråden for å høre andres innspill og se hva freak-folket føler.

Grunnet for at vi burde gi fredsprisen til en av dem
  • Manning har lekket informasjon om kollateralt massedrap, inkompetente eller blodtørstige styrker som aldri burde vært bak spakene på et krigsvåpen, bidratt til å gjøre folket mer informert om de menneskelige kostnadene av kriger vi selv er involvert i.
    Such disclosures from Manning "helped end the Iraq War, and may have helped prevent further conflicts elsewhere," according to Mairead Corrigan-Maguire, a Nobel Peace laureate. She has formally nominated Manning for the honor this year, saying "I can think of no one more deserving."
    Vis hele sitatet...
  • De har åpnet en pandoras box og engasjert Amerikanere i en "unprecedented" politisk debatt hva vedrører militærsupermakten som i sin moralske overbevisning ikke respekterer universele menneskerettigheter, lover eller autoriteter enn seg selv, og gitt amerikanerne et glimps av hvordan hverden ofte kan oppfatte dem nettopp på denne måten.
  • Bradley Manning, Edward Snowden og Julian Assange har blir etterfulgt, drevet på flukt fra hjemmlandet sitt, torturert(Fullstendig isolasjon i et år er tortur) og forsøkt demonisert av våre allierte av grunner mange av oss har har vanskelig for å forstå, eller egentlig sympatiserer for.
  • Bradley Manning, Edward Snowden og Julian Assanges handlinger har skapt kanskje en av de viktigste debattene vi kan ha akkurat nå. Hvor langt er det greit at regjeringer går for å overvåke innbygerne sine? Er det greit at innbyggerne ikke vet selv at de blir masseovervåket og at avslutningene tas av hemmelige domstoler utelukket offentligheten? Er det greit av USA spionerer på sine allierte? Er det greit at England eller andre stormakter gjør det? Er det riktig at staten holder informasjon om massedrap og krigsforbrytelser hemmelig for folket? Er det riktig at man er engasjert i en krig folket ikke får vite alle detaljene om? Er det riktig at USA selv torturer og straffeforfølger mennesker som lekker informasjon om udådene de selv har begått?
  • Ingen har gjort mer for å kjempe mot det Martin Luther King called "the madness of militarism" enn Bradley Manning, og akkurat nå, er det ingen som trenger hjelpen vår mer.
  • De tre er drevet på flukt av det Amerikanske militæret og CIA, organer de selv utsatt med informasjonen de har lekket og vist verden at det er veldig få nasjoner som ligger utenfor rekkevidet og inflytelsen deres. Ironisk nok er det kun et par autoritære regimer med dårlig rulleblad som har hatt baller til å gi disse menneskene asyl. Det hadde selvfølgelig ikke vært saken om det hadde vært for eksempel Kina de kom fra.
  • En fredspris vil være et slag for whistle-blowers og politiske fanger i hele verden, det vil være et slag for en uavhengig komite som tør å vise verden at Kina er ikke det eneste landet som feiler på menneskerettigheter. At vi kan gi pekefingeren til et vestlig land vil også være bra for internasjonale relasjoner og menneskerettighetesarbeid i det lange løp.
  • En fredspris vil kunne gi dem et talerør og bidra til at myndigheter, spesielt USA, må ta denne debatten seriøst.
  • Julian Assange sitter fortsatt fast i Equadors ambassade. Og jeg er ganske sikker på at det ikke kjennes ut som noe annet enn et fengsel og få friheten sin berøvet på den måten. Bradley Manning satt i en fengelsselle i fullstendig isolasjon i minst et år, og han ble kun oppgradert pga av politisk press fra blant annet FN. Han kommer til å tilbringe store deler av livet sitt, om ikke hele, i fengsel. En fredspris kan øke presset på myndighetene til å behandle de bedre.
  • Tyskland har avsluttet spioneringspakten sin med USA etter avsløringene, og ringvirkningene dette kommer til å ha på fremtiden vet vi sannsynligvis ikke omfanget av enda.
  • Om ikke Snowden lekket dokumenten han gjorde, hadde vi ikke vist til virken grad denne tråden, dine private facebook meldinger, notater på iphonen din, og alle andre aspekter av ditt digitale liv kan snopes i av NSA – selv området vi før trodde var «out of reach» har vist seg og være innenfor rekkevide.
  • Wikileaks, og Julian Assange, har jobbet målrettet for åpenhet og laget en plattform for whistleblowers. Jeg føler ikke at jeg har kunskap nok til å begynne å liste alt WL har bidratt med å få ut i det åpne selv om jeg har lest selvbiografen hans, men jeg vet at det vedrører overtramp fra alle typer nasjoner og private aktører, ikke bare USA, og private aktører blant annet i bank sektoren.

Jeg synes det er en skremmende passiv tendens blant folk i dag, og en blind tro på at stater og etterretningsorganger vil regulere seg selv. Noe som er merkelig, in «the era of knowledge». Vi trenger og ta denne debatten. Den er mer relevant en noen sinne med tanke på fremtiden vi går i møte. Det har potensiale til å kraftige påvirke historiens utvikling.

Er det mange som brenner like mye for dette som meg? Hva er meningene deres? Vil ha Innspil og debatt.

"I want people to see the truth, because without it you cannot make informed decisions as a public"
Vis hele sitatet...
-Private First Class Bradley Manning.
I carefully evaluated every single document I disclosed to ensure that each was legitimately in the public interest. There are all sorts of documents that would have made a big impact that I didn't turn over, because harming people isn't my goal. Transparency is.
Vis hele sitatet...
-Edward Snowden
The world is not sliding, but galloping into a new transnational dystopia. This development has not been properly recognized outside of national security circles. It has been hidden by secrecy, complexity and scale. The internet, our greatest tool of emancipation, has been transformed into the most dangerous facilitator of totalitarianism we have ever seen. The internet is a threat to human civilization.

These transformations have come about silently, because those who know what is going on work in the global surveillance industry and have no incentives to speak out. Left to its own trajectory, within a few years, global civilization will be a postmodern surveillance dystopia, from which escape for all but the most skilled individuals will be impossible. In fact, we may already be there.

While many writers have considered what the internet means for global civilization, they are wrong. They are wrong because they do not have the sense of perspective that direct experience brings. They are wrong because they have never met the enemy.
Vis hele sitatet...
― Julian Assange, Cypherpunks: Freedom and the Future of the Internet

[COLOR="black"]Sider jeg så på informasjon når jeg postet tråden:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.Uf5hxW3eSwk
http://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_%...nce_program%29
Support sider på facebook:
Facebook side for de som støtter en fredspris til Manning:
Facebook side for de som støtter en fredspris til Snowden:
Facebook side for de som støtter en fredspris til Julian Assange eller til Wikileaks:
Andre sider:
http://iam.bradleymanning.org/[/COLOR]
Sist endret av Picard; 4. august 2013 kl. 17:39.
Frihet og fred er ikke det samme. Snowden kunne like gjerne skapt krig med avsløringene sine.
-I carefully evaluated every single document I disclosed to ensure that each was legitimately in the public interest.

Samtidig så må man jo stille seg spørsmålet; er det de som begår handlingene som skaper krigen du nevner, eller de som avslører hva som har blitt begått? I alle andre sammenhenger ville det åpenbart vært det første.

US Military Admits No One Died Because Of Manning's Leaks

Halve jobben til Wikileaks har vært å sørge for at informasjonen ikke har skadet noen.
Sist endret av Picard; 4. august 2013 kl. 17:45.
Foreslår at du ser litt på kilden din, http://www.techdirt.com/. Ikke noe jeg ville tatt med som kilde.

8. Uheldige beskrivelser av ulike statsledere
En av sakene som fikk størst oppmerksomhet, handlet om hvordan amerikanerne karaktierserte ulike statsledere og personer fra andre land.

Tidligere president i Frankrike, Nicolas Sarkozy, ble kalt for «keiseren uten klær».
Russlands president Vladimir Putin ble beskrevet som en «alfahann».
Daværende diktator i Nord-Korea, Kim Jong-il, ble på sin side kalt en «kvapsete gammel type» som lider av «fysiske og psykiske traumer».
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.Uf56L_n0FUp

Hvordan kan noen mene dette er av folkets interesse? Hva annet kan det gjøre enn skade?
Sitat av Picard Vis innlegg
Samtidig så må man jo stille seg spørsmålet; er det de som begår handlingene som skaper krigen du nevner, eller de som avslører hva som har blitt begått? I alle andre sammenhenger ville det åpenbart vært det første.
Vis hele sitatet...
Det at jeg går på skole skaper ikke krig, kan ikke jeg også få en fredspris?

Greien med fredspriser er at de går til folk som aktivt har jobbet for å hindre krig på forskjellige måter. Det Snowden gjorde har ingenting med fred å gjøre.
kjerstin: Takk for innspil om kildekritikk Jeg mener ikke at det er i folkets interesse å vite, tror dog ikke at det ville skape noen krig heller. Enig i at Bradley Manning lekket mer enn han trengte, uten at det forandrer synet mitt på saken veldig.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Det at jeg går på skole skaper ikke krig, kan ikke jeg også få en fredspris?
Vis hele sitatet...
Kunne vurdert å støtte deg om du måtte sitte i fengsel resten av livet for forsøket ditt, selv om jeg tror fortsatt jeg hadde falt på noen andre til slutt, sorry mac.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Greien med fredspriser er at de går til folk som aktivt har jobbet for å hindre krig på forskjellige måter. Det Snowden gjorde har ingenting med fred å gjøre.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt ikke uenig i det du sier når det gjelder Snowden, men Manning derimot har lidd store personlige tap fordi han sto opp mot det han synes var galt etter å ha sett krigenfra insiden - og er nominert av tidligere fredsprisvinnere som den perfekte kandidat.
Sist endret av Picard; 4. august 2013 kl. 18:13.
Sitat av Picard Vis innlegg
Forsåvidt ikke uenig i det du sier når det gjelder Snowden, men Manning derimot har lidd store personlige tap fordi han sto opp mot det han synes var galt etter å ha sett krigenfra insiden - og er nominert av tidligere fredsprisvinnere som den perfekte kandidat.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt han lider eller ikke er vel helt irrelevant?
Enig i at Manning, Assange, Snowden og gjengen kunne fortjent en fredspris, eller i hvertfall en pris eller medalje eller no.

Ganske sikker på at Norge er for redd for USA til at det vil bli akkuelt though..

I 2009 ga vi jo fredsprisen til Obama , som kanskje ikke brude fått den...
Sist endret av h3kr0; 4. august 2013 kl. 19:45.
pfh, Norge er ikke redd for å gi fredspris til de vi syns fortjener det, noe vi bevise med å gi Liu Xiaobo prisen.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
pfh, Norge er ikke redd for å gi fredspris til de vi syns fortjener det, noe vi bevise med å gi Liu Xiaobo prisen.
Vis hele sitatet...
kan jo alltids håpe men jeg tror de angret på den prisen til Liu Xiaobo og ganske sikker på de er mer redd for USA enn Kina, dessuten tror jeg Norge har et mye nærmere forhold og tettere sammarbeid med usa enn kina.
Sist endret av h3kr0; 4. august 2013 kl. 19:58.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Greien med fredspriser er at de går til folk som aktivt har jobbet for å hindre krig på forskjellige måter. Det Snowden gjorde har ingenting med fred å gjøre.
Vis hele sitatet...
Den prisen har uansett sklidd ut på det groveste i forhold til intensjonene etter at supernullet ble formann for fredspriskomiteen. Prisen dreier seg nå øyensynlig om tiltak som gjør verden bedre i forhold til diverse demokratiske verdier.

I så måte synes jeg det hadde vært glimrende om en av disse tre eller de tre sammen hadde fått prisen. Det hadde vært et rungende signal til varslere verden rundt om at det faktisk er noen som setter pris på den viktige og utakknemlige jobben de gjør, og at det finnes folk som synes budskapet til Snowden er viktigere enn tabloidartikler om Snowdens passproblematikk på Sjeremetjevo.

Ikke minst hadde jeg fått en gledeståre i øyenkroken av den vakre ironien det er å gi en av disse fredsprisen mens Obama fortsatt er president.
Den dagen de får fredsprisen skal jeg jogge naken opp og ned Karl Johan.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Den dagen de får fredsprisen skal jeg jogge naken opp og ned Karl Johan.
Vis hele sitatet...
Så da kan vi kalle dette en bindene avtale?

Jeg tror ikke komiteen er så redd for å gi slik en pris til Amerikanske whistleblowers, og jeg er så naiv at jeg tror CIA og Amerika ikke klarer å utøve for mye inflytelse mot en slik kommite. Jeg tror også at USA vil ta en evt prisutdeling til dem med stormende ro i forhold til hva Kina gjorde, da forstår hva uavhengig(utnenvt at regjeringen, og består tidligere statsråder, jeg vet men uavhengig er uavhengig) komite betyr.
Sist endret av Picard; 4. august 2013 kl. 23:39.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Den dagen de får fredsprisen skal jeg jogge naken opp og ned Karl Johan.
Vis hele sitatet...
Hmm, interessant, jogge naken. Og hvorfor det.., og hva begrunner du det med (annet enn å jogge naken)? Kanskje fordi de avslørte mulige amerikanske krigsforbrytelser, omfattende spionasje, avlytting av uskyldige, etc etc?

Ja, det hadde vært kontroversielt om de hadde fått prisen og avsløringene kunne ført til krig/opptrapping av konflikter som nevnt - men likevel.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. august 2013 kl. 00:37.
Enkel grunn til at Snowden ikke burde få pris? Det han gjorde var ulovlig, lik det eller ikke. Og ikke kom med at Onkel USA har et drittsystem, man får straff for det samme i Norge og.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Enkel grunn til at Snowden ikke burde få pris? Det han gjorde var ulovlig, lik det eller ikke. Og ikke kom med at Onkel USA har et drittsystem, man får straff for det samme i Norge og.
Vis hele sitatet...
Skal vi følge den logikken burde heller ikke Liu Xiaobo fått prisen. Han har også gjort noe som er ulovlig i Kina (oppfordring til undergraving av statsmakten) og blitt straffet for det.
Sitat av voldern Vis innlegg
Skal vi følge den logikken burde heller ikke Liu Xiaobo fått prisen. Han har også gjort noe som er ulovlig i Kina (oppfordring til undergraving av statsmakten) og blitt straffet for det.
Vis hele sitatet...
Han ville fremme demokrati, noe som ikke er ulovlig i Norge. Skjønner poenget? Xiaobo = ulovlig i hjemlandet, Snowden = ulovlig i hjemlandet og i Norge

Vil også gjøre dere oppmerksomme på at Norge ikke gir Nobels fredspris, Den Norske Nobelkomite gjør.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Han ville fremme demokrati, noe som ikke er ulovlig i Norge. Skjønner poenget? Xiaobo = ulovlig i hjemlandet, Snowden = ulovlig i hjemlandet og i Norge

Vil også gjøre dere oppmerksomme på at Norge ikke gir Nobels fredspris, Den Norske Nobelkomite gjør.
Vis hele sitatet...
Og da homofili var i mot loven, så ville du vel vært mot det også? Loven er jo loven.
Sitat av Picard Vis innlegg
Og da homofili var i mot loven, så ville du vel vært mot det også? Loven er jo loven.
Vis hele sitatet...
Du ser ikke forskjellen? Homofili var ulovlig fordi KANSKJE stod en plass i en bok at det ikke skulle forekomme.
Førstegangstjenesten min ble avtjent på Forsvarets operative hovedkvarter, jeg var daglig i noe man kaller JOC. Ja, det er grunner til at ikke skal ut til befolkningen. Ja, det er grunner til at jeg får straff om jeg sladrer om alt jeg så der inne. Den laveste sikkerhet var vaktlistene til de som gikk med våpen, om de kommer ut public, kan man like så godt fjerne vaktholdet. jeg gjentar; LAVESTE sikkerhetsnivå.

Edit; hva er vitsen med tidenes fjellanlegg utenfor Bodø, om du finner tegninger av leiren på Google?
Sist endret av kjerstin; 5. august 2013 kl. 01:45.
Ahh, bibelen ja. Med andre ord, om det er for demokrati eller står i bibelen så er det greit å bryte loven, men i alle andre tilfeller er det ikke greit.

Hvis du i tjeneste hadde vært vitne til uansvarlig drap av hauger uskyldige mennesker, og ingen nektet å ta klagene dine alvorlig, så hadde du aldri brutt loven og meldt i fra? Eller hva om det var rene henrettelser av hundrevis? Hadde du brutt loven da?

Det er ingen som sier at all hemmelig informasjon skal bli offentlig. Men om varsling av krigsforbrytelser og statsovergrep rammes med dødsstraff og hemmeligholdes fra både almenheten og politikere så går vi en skremmende fremtid i møte. Du kan heller ikke si denne informasjon ikke var i folkets interesse - tyskland har trukket spioneringspakten sin med USA - Bradley Manning har avslørt grusome overgrep fra militærets side som kanskje har bidratt til å ende krigen tidligere.

Denne informasjonen har kostet 0 menneskeliv så langt.
Irak krigen har kostet over 10000 sivile og flere tusen soldaters liv.
Det ble funnet 0 masseødelegelsevåpen.

Bradley Manning vervet seg med gode intensjoner, men hadde moralske problemer med at uskyldige mennesker, journalister og barn kan bli drept av i hopetall for at det så bli lagret i en server et eller annet sted og nektet for at det tok sted.

Bradley Manning fortjener ikke fengsel livstid i fengsel.
Sist endret av Picard; 5. august 2013 kl. 02:16.
Sitat av Picard Vis innlegg
Det er ingen som sier at all hemmelig informasjon skal bli offentlig.
Vis hele sitatet...
Jo, ved å gi de fredspris antyder vi at de har gjort noe riktig, jo.

Og at krigen i midtøsten har kostet mange liv siden USA kom dit vet vi begge er tull, den krigen har foregått i tusener av år.

Og jo, jeg er for at krigsforbrytelser skal frem i lyset, og ja, Snowden gjorde mye mer enn det. Noe han fortjener straff for.

Mitt spørsmål til deg er;
Om du vil ha noen informasjon tilbakeholdt, men krigsforbrytelser ute offentlig. Hvordan vil du ha en ordning på det? Vil ha det selv jeg, men jeg vet ikke hvordan. Tviler på at det finnes et system som fungerer helt.

Det jeg vil frem til er at du kan trosse loven fordi du har tro på at noe er riktig, men du må fortsatt ta straffen din.
Et ekstremt tilfelle av dette er Breivik. Han mente loven var feil, og måtte endre. Derfor tok han saken i egne hender og han måtte ta straffen sin.
Selv om du står for en sak, betyr ikke det at du ikke må ta konsekvensene.
Jeg må si at jeg deler ikkje samme syn som deg Kjerstin, og jeg tror ikkje det er mange på freakforum som heller gjør det.

Er du en veldig stor USA patriot som godtar alt dem gjør så lenge det er hemmeligstemplet, og blir lekket så er det den som lekker informasjonen som er den skyldige eller har du ikkje forståelse av hva USA har drevet på med? Selv må jeg si at jeg har mistet all respekt for USA etter alle disse avsløringene og det toppet seg med Snowden sin avsløring.

Barack Obama har selv mottatt nobels fredspris til tross for at han har godkjent et program som bryter med all menneskerett og tilintetgjør privatliv på internett for alle verdensborgere bortsett fra amerikanske statsborgere som bor i USA. I tillegg har han tillatt at det foregår krigsforbrytelser i Irak og andre krigsherjede land, der uskyldige mennesker blir drept, så amerikanerne kan ha litt spenning i hverdagen.

Selvsagt så var ikkje denne informasjonen tilgjengelig når Obama mottok fredsprisen, men jeg tviler på at den Norske Nobelkomite ville tildelt han fredsprisen i dag når dem er klar over hva han har drevet på med.

Hvordan kan du si at hverken Manning, Snowden eller Assange fortjener prisen? Dem har trossalt risikert livet på å bringe ut informasjon om hvilke forbrytelser verdensmektigste stat driver på med. Alle disse risikerer livstid i fengsel eller dødsstraff om dem blir tatt, bortsett fra Manning som alt er tatt. Selvsagt så er ikkje det god politikk for norge med tanke på at USA er våres allierte, men jeg syns at norge skal sette et standpunkt og vise USA at dette ikkje er akseptabelt ved å tildele disse tre fredsprisen.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Disse menneskene har ikke gjort mye for fred har de?
Sitat av Sterain Vis innlegg
Disse menneskene har ikke gjort mye for fred har de?
Vis hele sitatet...
Likevel er det en myeMYE bedre kandidat enn Obama. De som virkelig fortjener fredsprisen er noen ukjente som jobber med humanitært arbeid i den tredje verden.
Hvordan kan dere vite at Norge ikke har sitt eget svar på prism? Om jeg hadde lekket alle statshemmelighetene til Norge, hadde jeg forventet et skudd i panna, ikke fredspris.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hvordan kan dere vite at Norge ikke har sitt eget svar på prism? Om jeg hadde lekket alle statshemmelighetene til Norge, hadde jeg forventet et skudd i panna, ikke fredspris.
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskeligheter for å tro at noen trenger å være redd for ett skudd i panna her i Norge uansett hvor mange hemmelige opplysninger de måtte avsløre. Staten har sine hemmeligheter de også, men de går ikke rundt og henretter norske statsborgere.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har vanskeligheter for å tro at noen trenger å være redd for ett skudd i panna her i Norge uansett hvor mange hemmelige opplysninger de måtte avsløre. Staten har sine hemmeligheter de også, men de går ikke rundt og henretter norske statsborgere.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet vi at norge ikke har drept sivile i vår tid i Afghanistan? Enkelt svar på dette, vi vet det ikke, og vi finner det ikke ut før vi har en norsk Manning, noe jeg tror vi klarer oss godt uten.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hvordan vet vi at norge ikke har drept sivile i vår tid i Afghanistan? Enkelt svar på dette, vi vet det ikke, og vi finner det ikke ut før vi har en norsk Manning,noe jeg tror vi klarer oss godt uten.
Vis hele sitatet...
Det ville vært utrolig naivt å tro at norske styrker ikke har drept sivile i Irak. Det er alltid sivile tap i en krig. Saken er bare at det Manning lakk fortalte oss omfanget, hensynsløsheten, og og ga folk et innblikk i krigen vi er absolutt nødvendig av å ha om vi som nasjon skal vurdere kostnadene av krigen vi deltar i, og vi ble bevist på hvor mye krigsforbrytelser som sannsynligvis ligger stuet ned på servere i en kjeller i forsvarsdepartementet hos USA.
Da er mitt spørsmål; vil vi egentlig vite alt som skjer i en krig? jeg mener, Norge plukker nøye ut hvem som skal til Afghanistan for eksempel. Det hjelper ikke at du 3.20 høy og kun muskler og tidenes beste soldat, om du ikke er klar nok i hodet til å dra nedover, så får du et nei. Jeg mener folket skal "skjermes" det som skjer i kriger vi er med i.
At Hitler gjorde grusomme ting mot jøder/downs/younameit, ja, det er ille. Men det er enda verre om du finner ut at kompisen din har drept tre personer i krig, noe som er grunnen til at de har taushetsplikt.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hvordan kan dere vite at Norge ikke har sitt eget svar på prism? Om jeg hadde lekket alle statshemmelighetene til Norge, hadde jeg forventet et skudd i panna, ikke fredspris.
Vis hele sitatet...
Jeg håper for din del at du troller nå.

1. Norge er heldigvis ikkje så ekstrem som USA, selv om vi er glad i å sleike ræva til USA.
2. Norge har ikkje ressursene som kreves for å lage et eget "prism" program, værtfall ikkje et verdensdekkende program. I såfall så må dem ha sammarbeidet med USA, noe som er realistisk, men ukjent for oss.
3. Ingen i norge hadde skutt deg i panna om du hadde lekket slik informasjon, mulig du hadde fått deg noen år bak murene avhengig av hva en dom av det hadde blitt.

Tror du bør slutte å se så mye på film.
Sist endret av 0xFF; 5. august 2013 kl. 15:43.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
At Hitler gjorde grusomme ting mot jøder/downs/younameit, ja, det er ille. Men det er enda verre om du finner ut at kompisen din har drept tre personer i krig, noe som er grunnen til at de har taushetsplikt.
Vis hele sitatet...
At kompisen min dreper 3 personer i krig kan jo ikke sammenlignes med det Hitler gjorde.
Sitat av 10100 Vis innlegg
At kompisen min dreper 3 personer i krig kan jo ikke sammenlignes med det Hitler gjorde.
Vis hele sitatet...
Er vel egentlig det som er poenget. Du ser annerledes på en person om han har drept noen, om det er rettferdiggjort eller ikke.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg håper for din del at du troller nå.


2. Norge har ikkje ressursene som kreves for å lage et eget "prism" program, værtfall ikkje et verdensdekkende program. I såfall så må dem ha sammarbeidet med USA, noe som er realistisk, men ukjent for oss.
Vis hele sitatet...
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3658302.ece

Det er nok kjent for oss.
Sist endret av kjerstin; 5. august 2013 kl. 16:02.
I carefully evaluated every single document I disclosed to ensure that each was legitimately in the public interest. There are all sorts of documents that would have made a big impact that I didn't turn over, because harming people isn't my goal. Transparency is.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle ønske de hadde gått fullt og ut skapt så mye uro som mulig. Se på dette sitatet, det er naivt, det eneste som kan redde oss er åpenbart destabilisering og desentralisering.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Sitat av caperno Vis innlegg
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hvordan kan dere vite at Norge ikke har sitt eget svar på prism? Om jeg hadde lekket alle statshemmelighetene til Norge, hadde jeg forventet et skudd i panna, ikke fredspris.
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskeligheter for å tro at noen trenger å være redd for ett skudd i panna her i Norge uansett hvor mange hemmelige opplysninger de måtte avsløre. Staten har sine hemmeligheter de også, men de går ikke rundt og henretter norske statsborgere.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet vi at norge ikke har drept sivile i vår tid i Afghanistan? Enkelt svar på dette, vi vet det ikke, og vi finner det ikke ut før vi har en norsk Manning, noe jeg tror vi klarer oss godt uten.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du å vri disse svarene dine helt bort i natta? Først så argumenterte du for at i norge så blir man skutt om man lekker statshemmeligheter, så når noen svarer på det, så begynner du å snakke om at selvsagt har norske soldatert drept i afganistan, hvilken relevanse hadde at norske soldater har tatt sivile liv i afganistan med at man blir skutt i norge?

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg mener folket skal "skjermes" det som skjer i kriger vi er med i. At Hitler gjorde grusomme ting mot jøder/downs/younameit, ja, det er ille. Men det er enda verre om du finner ut at kompisen din har drept tre personer i krig, noe som er grunnen til at de har taushetsplikt.
Vis hele sitatet...
Og hvordan kan du sammenligne det at vennen din har drept 3 stker i krig med det hitler gjorde?

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg håper for din del at du troller nå.
2. Norge har ikkje ressursene som kreves for å lage et eget "prism" program, værtfall ikkje et verdensdekkende program. I såfall så må dem ha sammarbeidet med USA, noe som er realistisk, men ukjent for oss.
Vis hele sitatet...
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3658302.ece

Det er nok kjent for oss.
Vis hele sitatet...
Og igjen så vrir du svaret ditt helt bort, her er det snakk om "prism" programmet, den artikkelen du linker til handler om at USA har gitt norge informasjon om et mulig terrorangrep, noe som slettes ikkje er ukjent. USA, norge og mange andre land deler på informasjon for å bekjempe terror.

Men igjen så hadde det ikkje noe med prism å gjøre.

Si meg er du gammel? Og har du vært igjennom førstegangstjenesten som du påstår. For de svarene dine ligner mer på svarene fra en 14 åring.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Og igjen så vrir du svaret ditt helt bort, her er det snakk om "prism" programmet, den artikkelen du linker til handler om at USA har gitt norge informasjon om et mulig terrorangrep, noe som slettes ikkje er ukjent. USA, norge og mange andre land deler på informasjon for å bekjempe terror.

Men igjen så hadde det ikkje noe med prism å gjøre.

Si meg er du gammel? Og har du vært igjennom førstegangstjenesten som du påstår. For de svarene dine ligner mer på svarene fra en 14 åring.
Vis hele sitatet...
Du kan jo lese kommentarene under artikkelen, tydeligvis ikke bare jeg som har tenkt så langt. Men, det betyr jo ikke at det er slik, men tenk tanken da mann.



Sitat av 0xFF Vis innlegg
Og hvordan kan du sammenligne det at vennen din har drept 3 stker i krig med det hitler gjorde?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker vel egentlig om at du KJENNER vennen din, du kjente ikke Hitler.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvordan klarer du å vri disse svarene dine helt bort i natta? Først så argumenterte du for at i norge så blir man skutt om man lekker statshemmeligheter, så når noen svarer på det, så begynner du å snakke om at selvsagt har norske soldatert drept i afganistan, hvilken relevanse hadde at norske soldater har tatt sivile liv i afganistan med at man blir skutt i norge?
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg hadde faktisk ikke ventet at noen var dum nok til å tro at jeg mente jeg kom til å få et skudd i panna. Det kalles å overdrive, det jeg mente var at jeg ville få en reaksjon.

Det er ulovlig, om du er i Norge eller USA. Selvfølgelig er det grunner til det.
Sist endret av kjerstin; 5. august 2013 kl. 16:44.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Du kan jo lese kommentarene under artikkelen, tydeligvis ikke bare jeg som har tenkt så langt. Men, det betyr jo ikke at det er slik, men tenk tanken da mann.
Vis hele sitatet...
Fortsatt vet vi ikkje om det stemmer selv om dere tror det. Hvis vi skulle levd ut fra den holdningen din om at alt man tror på er sant, så hadde gud også eksistert.
Sist endret av 0xFF; 5. august 2013 kl. 17:03.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
At Hitler gjorde grusomme ting mot jøder/downs/younameit, ja, det er ille. Men det er enda verre om du finner ut at kompisen din har drept tre personer i krig, noe som er grunnen til at de har taushetsplikt.
Vis hele sitatet...
Det er et problem at nordmenn har lulla seg inn i en merkelig illusjon om at krig er hyggelig og man fritt kan angripe land uten konsekvenser ja, om man bare bruker pene nok ord for å rettferdiggjøre det.

Jeg synes dog det er en bedre løsning at flest mulig krigsveteraner deler erfaringene sine, kontra at de holder kjeft i frykt for å støte mennesker som ønsker å beholde sine egne virkelighetsfjerne illusjoner.
Sist endret av DumDiDum; 5. august 2013 kl. 17:16.
Hitler klarte å starte det han gjorde ved å utvide makten sin, ved hjelp av folk med blind tro på autoriteter. Det er kanskje derfor Tyskland tar dette så alvorlig.

Videre; om Norge hadde hatt et PRISM program, så hadde jeg støttet Snowden enda mer. Hvorfor skulle det endre saken? Poenget er ikke å male USA til den store sorte ulven. Poenget er å beskytte whistleblowers når de setter livet på linja for folket.

Jeg orker ikke å diskutere videre med deg, det er ingen rød tråd i argumenteringen din.
Sist endret av Picard; 5. august 2013 kl. 17:25.
Kult å deg å be opp til diskusjon, TS. Eneste person som er imot, får beskjed om å holde kjeft. Im out!
Har bare lyst på noen ordentlige argumenter imot, ikke svada. Det fører ingen vei. Men du må for al del fortsette å diskutere.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Kult å deg å be opp til diskusjon, TS. Eneste person som er imot, får beskjed om å holde kjeft. Im out!
Vis hele sitatet...
Vi har ingenting i mot en sakelig diskusjon, men en diskusjon der argumentene dine ikkje har noe sammenheng med hva som diskuteres er uønsket.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Da er mitt spørsmål; vil vi egentlig vite alt som skjer i en krig? jeg mener, Norge plukker nøye ut hvem som skal til Afghanistan for eksempel. Det hjelper ikke at du 3.20 høy og kun muskler og tidenes beste soldat, om du ikke er klar nok i hodet til å dra nedover, så får du et nei. Jeg mener folket skal "skjermes" det som skjer i kriger vi er med i..
Vis hele sitatet...
Om vi vil vite alt som skjer i en krig? selvfølgelig.
Det at ingen skal få vite detaljene, er jo latterlig å foreslå. Hva får man ut av det?
Jo, det blir fritt fram for rasshøl og psykopater i krig (noe det allerede i stor grad er).
Folk vil drepe sivilie for moro skyld, og underholde seg med å angripe forsvarsløse mål og lignende (hvem får vite det uansett? og hvem bryr seg evt).
Bradley Manning lekte en video fra et gunship, hvor skytterne omtaler målene sine som "prick", "asshole" og så videre... Før de sprenger dem i fillebiter mens de sitter og ler. Minst to av dem var journalister med synlig kamera, og det blir senere skutt på en bil med to barn.

Folk må få vite så mange detaljer som mulig fra krig, slik at vi innser at krig bare går i minus for menneskeheten som helhet. Det er et spill som kjøres i media, og folk er faen meg empatiløse og distanserte nok til å gå rett på.
"krig mot terrorister" = krig mot lokalbefolkning som kjører AKKURAT samme mindset som "the good guys" - det er svart mot hvitt, ingen har egentlig rett. Det er pluss mot minus, og det vil aldri slutte med mindre vi innser at det er bullshit. (for de som ikke skjønte: amerikanere blir hjernevaska til å kjempe mot terrorister, mens lokalfolk i f.eks Afghanistan hjernevaskes til at USA er terrorister, ingen vinner!)

Og det at folk skal "skjermes" er en ganske drøy påstand. Hvorfor skal du ljuge om virkeligheten? Da sier det seg vel selv at virkeligheten er feil, hvis ikke folk kan akseptere det slik det faktisk er. At avisene ikke skriver om familiefaren som ble skutt i filler av helikopteret, betyr ikke at han ikke ble det!

Krig har så sinnsykt mange drøye konsekvenser i landene det foregår i, med ringvirkninger utover i hele verden. Til og med mange "innvandringsproblem" relatert til kriminalitet og slikt stammer jo bare fra enkeltes oppvekst i krigsherjede land.

Og det med at Norge "nøye plukker ut hvem som får dra til utlandet", er bullshit; faren min har vært i utlandet flere ganger nå, og jeg merker at det på mange måter ødelegger ham som en vanlig sosial familieperson.
Flere ganger har det vært drøye familiekrangler og til dels nesten slagsmål pga han har fått vrangforestillinger om "rang og respekt" og lignende tull fra militæret.

Hvem som helst kan late som at de er en vanlig person om de blir undersøkt. Man svarer vel bare på en haug med standariserte spørsmål, du skal være bra sinnsyk for å ikke klare det, tror jeg. (om du går inn for å opptre normalt)
Skal forresten nevnes at min til tider ustabile far (mest sannsynlig bipolar), har flere ganger vært offiser med ansvar for 10-30 menn. Jeg tror ikke de hadde sendt ham dit om de var 100% klar over effektene det har hatt på psyken hans, men så lenge han ikke er åpen om det selv, så er det ingen som får vite det.

Og hva er greia med at soldater som dreper andre i krig skal skjermes fra det? Har du drept et menneske, så har du faen meg drept et menneske. Sånn er det med det, og var du dum nok til å gjøre det på vegne av "landet ditt", ja så er det synd på deg. Folk må innse at krig er bare faenskap, ligg unna.
Kanskje folk skjønner det om de ser at soldater ikke har det bra etter krigen. Og jeg mener ikke at de ikke skal få profesjonell oppfølging; men jeg mener de skal stå for det de har gjort. De skal stå for de gangene de tok et annet liv.

Til slutt poster jeg en av videoene Bradley Manning lekte, for å vise bla Kjerstin hvorfor alle reagerer sterkt på hans/hennes naivitet:
http://www.youtube.com/watch?v=W0I6S8mva-s

Såvidt meg bekjent har forresten ingen virkelige "statshemmeligheter" blitt røpet, annet enn de som har vært overgrep på sivile eller ekstremt urettferdig utført. Jeg tror du har fulgt med på feil nyhetsmedium, min venn
Sitat av Alzo88 Vis innlegg

Og hva er greia med at soldater som dreper andre i krig skal skjermes fra det? Har du drept et menneske, så har du faen meg drept et menneske. Sånn er det med det, og var du dum nok til å gjøre det på vegne av "landet ditt", ja så er det synd på deg. Folk må innse at krig er bare faenskap, ligg unna.
Kanskje folk skjønner det om de ser at soldater ikke har det bra etter krigen. Og jeg mener ikke at de ikke skal få profesjonell oppfølging; men jeg mener de skal stå for det de har gjort. De skal stå for de gangene de tok et annet liv.
Vis hele sitatet...
1. Soldater har en oppgave gitt fra høyere hold. Hadde ikke soldater meldt seg frivillig, kunne DU blitt sendt nedover for å gjøre jobben.

2. En norsk soldat dreper oftest i nødverge. Altså en situasjon der det er meg eller deg. Mener du det blir det samme som å kaldblodig drepe en person? mener du de ikke skal drepe, om de må? heller dø selv?

3. En norsk soldat må drepe en talibaner. Når han kommer hjem, så skal vi hetse han? Det er bedre at han velger å ta selvmord grunnet skyldfølelse?

4. Krig er bare faenskap? Du kan tenke deg at de skal innføre Sharia i Norge. Jeg lover deg nå, jeg står først på listen for borgerkrig.
Hva mener du vi skal gjøre i krigen mot terror, gi opp?
"Okei, 9/11 var ikke kult. Vennligst ikke gjør det igjen. MVH Norge og USA"
Sitat av kjerstin Vis innlegg
4. Krig er bare faenskap? Du kan tenke deg at de skal innføre Sharia i Norge. Jeg lover deg nå, jeg står først på listen for borgerkrig.
Hva mener du vi skal gjøre i krigen mot terror, gi opp?
"Okei, 9/11 var ikke kult. Vennligst ikke gjør det igjen. MVH Norge og USA"
Vis hele sitatet...
Hvordan ville du avverget terror da? Ved å tillatte USA å overvåke all nettverkstrafikken våres, lese alt man skriver på mail, facebook, alle bilder man legger ut, loggføre alle søk man gjør på google, bing og til og med snoke i filene man har lastet opp til servere som man leier?

Da er det jo like så greit at man tar det et steg videre, man kan f.eks gjøre det oblikatorisk at alle må ha en GPS chip på seg til en hver tid og et kamera festet på hodet så myndighetene vet nøyaktig hvor du er og hva du ser til en hver tid. Da er man værtfall sikker på at det ikkje kan forekomme terroraksjoner uten at man vet om det værtfall.

Er det et slikt samfunn du ønsker deg?
Manning har en god grunn for en fredspris. Grunnen til dette er at ved hans sine avsløringer har han åpnet opp for at vanlige folk som du og meg kan se hva som skjer, og faktisk ta del i det selv. Noe som skaper en bevegelse for å få slutt på denne typen krig, altså, skape fred!
Det er god grunn til fredspris dette!
Snowden derimot, nei, avverger ikke noe krig der det ikke er krig... mer stikk motsatte... skaper en konflikt... gode intensjoner, ja, men fredspris, nei....

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvordan ville du avverget terror da? Ved å tillatte USA å overvåke all nettverkstrafikken våres, lese alt man skriver på mail, facebook, alle bilder man legger ut, loggføre alle søk man gjør på google, bing og til og med snoke i filene man har lastet opp til servere som man leier?

Da er det jo like så greit at man tar det et steg videre, man kan f.eks gjøre det oblikatorisk at alle må ha en GPS chip på seg til en hver tid og et kamera festet på hodet så myndighetene vet nøyaktig hvor du er og hva du ser til en hver tid. Da er man værtfall sikker på at det ikkje kan forekomme terroraksjoner uten at man vet om det værtfall.

Er det et slikt samfunn du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
Vil også tilføye at dette heller er ikke sikkert....
Kan ikke forhindre at noen springer ut i skogen, lager seg en camp med kona, der de oppdrar terrorister og foredler sine egne materialer, uten mulighet for å bli overvåket, altså, terrorisme, vil nok aldri forsvinne... MED MINDRE vi slipper en NUKE over hele verden og tilintetgjør oss og tankene vi har om forskjellige ting som fremmer aggresjon!
Sist endret av FriedBitz; 5. august 2013 kl. 22:39.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvordan ville du avverget terror da? Ved å tillatte USA å overvåke all nettverkstrafikken våres, lese alt man skriver på mail, facebook, alle bilder man legger ut, loggføre alle søk man gjør på google, bing og til og med snoke i filene man har lastet opp til servere som man leier?

Da er det jo like så greit at man tar det et steg videre, man kan f.eks gjøre det oblikatorisk at alle må ha en GPS chip på seg til en hver tid og et kamera festet på hodet så myndighetene vet nøyaktig hvor du er og hva du ser til en hver tid. Da er man værtfall sikker på at det ikkje kan forekomme terroraksjoner uten at man vet om det værtfall.

Er det et slikt samfunn du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingenting imot Prism. At folk ser hva jeg gjør på internett har jeg ingenting imot. Facebook og porno er vel ikke så spennende. Og hvis dere er redde for at de skal se hva du har vært innpå, bør du jo skjelve enda mer nå som det har kommet ut, nå kan de jo gå inn for å ta "de mindre", om de vil.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg har ingenting imot Prism. At folk ser hva jeg gjør på internett har jeg ingenting imot. Facebook og porno er vel ikke så spennende. Og hvis dere er redde for at de skal se hva du har vært innpå, bør du jo skjelve enda mer nå som det har kommet ut, nå kan de jo gå inn for å ta "de mindre", om de vil.
Vis hele sitatet...
Wow. Jeg trodde ikke folk fortsatt hadde den tankegangen. Les deg opp på litt historie og kom tilbake.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg har ingenting imot Prism. At folk ser hva jeg gjør på internett har jeg ingenting imot. Facebook og porno er vel ikke så spennende. Og hvis dere er redde for at de skal se hva du har vært innpå, bør du jo skjelve enda mer nå som det har kommet ut, nå kan de jo gå inn for å ta "de mindre", om de vil.
Vis hele sitatet...
Det er her jeg føler PRISM virkelig har feilet....
De prøver å "redde" folk fra terrorangrep, når det egentlig har tilgang til millioner av saker der barn og voksne blir overfalt, overgrepet og alt annet av syke ting, men hva prioriterer de? å avverge et angrep som kan ta livet av 100 stykker....

Det blir for dumt å ignorer noe du har rett fremfor deg på den måten... pga. du leter etter noe som har mindre skadeomfattning... Ja, begge er ille, men håper dere ser poenget...
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Det er her jeg føler PRISM virkelig har feilet....
De prøver å "redde" folk fra terrorangrep, når det egentlig har tilgang til millioner av saker der barn og voksne blir overfalt, overgrepet og alt annet av syke ting, men hva prioriterer de? å avverge et angrep som kan ta livet av 100 stykker....

Det blir for dumt å ignorer noe du har rett fremfor deg på den måten... pga. du leter etter noe som har mindre skadeomfattning... Ja, begge er ille, men håper dere ser poenget...
Vis hele sitatet...
Ser poenget! Dette kan jo faktisk ha blitt løst ved at prism ble avslørt og er nå public knowledge. Før kunne de ikke ta en pedo, fordi det kunne avslørt hele opplegget, nå som de er avslørt, kan de ta de "midre fiskene". Eneste grunnen til at de ikke har sagt selv at de har Prism, er pga motstanden. For USA er jo det beste egentlig å si selv at de overvåker deg, rett til deg.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvordan ville du avverget terror da? Ved å tillatte USA å overvåke all nettverkstrafikken våres, lese alt man skriver på mail, facebook, alle bilder man legger ut, loggføre alle søk man gjør på google, bing og til og med snoke i filene man har lastet opp til servere som man leier?

Da er det jo like så greit at man tar det et steg videre, man kan f.eks gjøre det oblikatorisk at alle må ha en GPS chip på seg til en hver tid og et kamera festet på hodet så myndighetene vet nøyaktig hvor du er og hva du ser til en hver tid. Da er man værtfall sikker på at det ikkje kan forekomme terroraksjoner uten at man vet om det værtfall.

Er det et slikt samfunn du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn at Al Qaida legger ut poster bilder av planene sine på facebook-veggen til hverandre, så det tror jeg nok NSA/USA er ganske lite opptatt av.

Han åpnet med å si at det er viktrig å finne en balanse mellom sikkerhet og personvern, og at de frammøtte i salen kunne hjelpe ham og NSA med dette.

Deretter beskrev han hvordan NSA blir nøye kontrollert av både regjeringen av domstolene, og at de på ingen måte holder på akkurat som de vil.

- Vi registrerer ikke innhold
- Jeg vil dere skal vite at når vi registrerer datatrafikk, så registrerer vi ikke innhold. Ingen tekstmeldinger, e-poster eller telefonsamtaler til vanlige amerikanere blir avlyttet. Det finnes ingen navn, addresser eller kortnumre eller stedsopplysninger, sa han blant annet.

Alexander forsvarte ikke overraskende datainnhøstingen med terrorfaren og påpekte at disse mulighetene ikke fantes da USA ble angrepet 11. september 2001.
Vis hele sitatet...
http://www.itavisen.no/nyheter/her-s...hackerne-82352

Sitat av Picard Vis innlegg
Wow. Jeg trodde ikke folk fortsatt hadde den tankegangen. Les deg opp på litt historie og kom tilbake.
Vis hele sitatet...
Fortell meg gjerne hvilken historie! Og fortell meg hva som er galt med å syns Prism er greit, istede for å leke overrasket
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Det er ikke sånn at Al Qaida legger ut poster bilder av planene sine på facebook-veggen til hverandre, så det tror jeg nok NSA/USA er ganske lite opptatt av.

Han åpnet med å si at det er viktrig å finne en balanse mellom sikkerhet og personvern, og at de frammøtte i salen kunne hjelpe ham og NSA med dette.

Deretter beskrev han hvordan NSA blir nøye kontrollert av både regjeringen av domstolene, og at de på ingen måte holder på akkurat som de vil.

- Vi registrerer ikke innhold
- Jeg vil dere skal vite at når vi registrerer datatrafikk, så registrerer vi ikke innhold. Ingen tekstmeldinger, e-poster eller telefonsamtaler til vanlige amerikanere blir avlyttet. Det finnes ingen navn, addresser eller kortnumre eller stedsopplysninger, sa han blant annet.

Alexander forsvarte ikke overraskende datainnhøstingen med terrorfaren og påpekte at disse mulighetene ikke fantes da USA ble angrepet 11. september 2001.
Vis hele sitatet...

http://www.itavisen.no/nyheter/her-s...hackerne-82352
Vis hele sitatet...
Du må være en av de mest naive jeg har møt, selvsagt så lagrer dem jo all data dem kommer over. For det første så skal ikkje prism programmet brukes til å overvåke amerikanske statsborgere som bor i USA, men jeg mener å ha sett en avsløring der det viste seg at dem overvåker dem å, men fant ikkje igjen den artikkelen. For det andre så les den sitatet ditt på nytt, her står det klart å tydelig:

- Jeg vil dere skal vite at når vi registrerer datatrafikk, så registrerer vi ikke innhold. Ingen tekstmeldinger, e-poster eller telefonsamtaler til vanlige amerikanere blir avlyttet. Det finnes ingen navn, addresser eller kortnumre eller stedsopplysninger, sa han blant annet.
Vis hele sitatet...
Det står ingenting om at dem ikkje lagrer alt dem kommer over av data fra utlandet. For det tredje se nå på kilden du linker til, itavisen har støtt å stadig feil i artikkelene sine.

Hvis du ser på denne artikkelen fra the guardian som er en anerkjent avis, så står det følgende:
Sitat av The Guardian
Binney, who left the agency in 2001 and blew the whistle on its domestic spying, said the centre could absorb and store data for "hundreds of years" and allow agencies such as the FBI to retroactively use the information.
Vis hele sitatet...
http://www.theguardian.com/world/201...-data-facility

Så hva for deg til å tro at dem ikkje lagrer alt? Og hvis det er bortkastet å lagre facebook data fordi terrorister ikkje bruker facebook hvorfor har dem drevet da å lagret all data trafikk fra facebook? Det for jo oss til å lure på om prism programmet bare brukes til å overvåke terrorister, eller om den muligens vanlige borgere som ikkje gjør noe galt.