Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 6474
Hei

Som noen vet, har jeg skrevet en bok om backpacking. Første manuskriptet sugde, men det har blitt bedre og bedre.

Jeg har også vært i kontakt med forleggere, og har fått mange gode, hyggelige og positive tilbakemeldinger.. men også blitt refusert hver gang:
Sitat av Siste forlegger jeg sendte manuset til
Vi har lest og vurdert ditt innsendte manus grundig, det er morsomt og friskt i stilen. Kanskje ikke komplett og kanskje litt sleivete noen ganger. Det er likevel ikke det vi har sett på først og fremst, men heller det at markedet for slike titler er vanskelig. Så beklageligvis må vi takke nei til boka. Jeg vil tro at dette du har skrevet er perfekt for en blogg, der vil du også treffe målgruppa mye bedre enn ved en bok som ikke kan fylles på med nytt stoff.
Vis hele sitatet...
Det er derimot starten jeg har fått mest pes for, og den jeg har sliti mest med... så derfor deler jeg de første 4 sidene; og håper noen av dere vil bruke muligheten til å virkelig kritisere dritten ut av meg...

.. for all kritikk er velkommen, fra nådesløs slakt til konstruktive forslag; så lenge det som kommer er ærlig.

Utdraget er https://dl.dropboxusercontent.com/u/...pdf-utdrag.pdf

.. og på forhånd (muligens) tusen takk.
Pretensiøst og dårlig skrevet.
Språket er fattig, og det forleggeren kalte 'morsomt og friskt i stilen' ville jeg kalt flåsete.
Som innleggene dine her på forumet ser det ut til at all tekst du produserer har som formål å kommunisere hvor bereist du er, og du fremstår som nedlatende overfor folk som ikke har reist like mye som deg.
Jeg kjenner til følelsen av å ville dele fantastiske reiseminner med andre, men du må også evne å kunne det dele det på en interessant, og ikke blærete måte.
Sist endret av The Great Catsby; 20. mai 2013 kl. 23:26.
Hei!

Jeg ser endel problemer med teksten du har lagt ut. Inntrykket jeg får av det du har lagt ut er at du faktisk er ung. De på min alder som reiser rundt (les: Asia, Sør-Amerika) deler mange av de tankene du lufter i utdraget. Jeg har også reist mye, og jeg hører de tankene hver gang jeg snakker med backpackere. Det er liksom ikke noe nytt du kommer med, snarere litt naiv hippieideologi om du skjønner. Jeg er heller ingen skribent, så jeg sliter med å ordlegge meg her uten å virke frekk, for det er ikke meningen :-)

Jeg ser også noen skrivefeil i teksten, samt jeg syns det er litt kjedelig språk. Men du er inne på noe, og tanken om å skrive en bok for backpackere av den yngre garden er fin! Jeg vil anbefale deg å lese Thorbjørn Færøvik sine bøker. Han skriver reiseskildringer på en fantastisk skildrende og inspirerende måte. Han fokuserer også på det historiske og faglige rundt landet han reiser i, og ikke bare personlige opplevelser. Start med Buddhas barn.

Starten er alltid vanskeligst. Bruk lang tid på en innledning, for innledningen er tross alt veldig viktig. Spennende å høre hvordan dette utvikler seg.

Og hva er greia med .. ? Du skriver det i utdraget ditt også.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Samme ord flere ganger i en setning, dobbelt punktum i stedet for ellipse, skrivefeil (!), «tudelidu og hei hå» - Her er det ikke tydlig hva du mener. I det hele tatt.

Du bruker tredjepersonsperspektiv en del, og det får det til å høres pretensiøst og uekte ut. Som om noen har dasket ned alt Cpt. Obvious hvisket i øret deres på tentamen. Hvorfor skriver du så generelt på starten? Er det ikke dine historier du vil fortelle? Får ikke lyst til å lese videre.

Slingrete formatering.
Tusen takk for svar hittils.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Språket er fattig, og det forleggeren kalte 'morsomt og friskt i stilen' ville jeg kalt flåsete.
Vis hele sitatet...
Tja, forleggeren referte ikke til starten nei. Hadde ikke bedt om kritikk om den fungerte

.. føler litt behov for å forsvare, så må dele at de 5 forleggere som har kommet med tilbakemeldinger har alle kommet med varianter av samme refusjon.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Hei!
Jeg ser endel problemer med teksten du har lagt ut. Inntrykket jeg får av det du har lagt ut er at du faktisk er ung. De på min alder som reiser rundt (les: Asia, Sør-Amerika) deler mange av de tankene du lufter i utdraget. Jeg har også reist mye, og jeg hører de tankene hver gang jeg snakker med backpackere. Det er liksom ikke noe nytt du kommer med, snarere litt naiv hippieideologi om du skjønner. Jeg er heller ingen skribent, så jeg sliter med å ordlegge meg her uten å virke frekk, for det er ikke meningen :-)
Vis hele sitatet...
Jeg er 33 år, men er nok mer på bølgelengde med folk som er 24-29 enn folk på min alder. Var på vorspiel med gamle bekjente i går faktisk, og fy fanden det var mye skilsmisse og barne-pjat.

Starten trenger forsåvidt ikke være banebrytende og interessant. Har noen kjøpt boka er det på grunn annmeldelser etc, og da ser man på helheten. Så jeg må sette tonen for resten av boka, være interessant nok til at man fortsetter og fortelle litt om hva backpacking egentlig er.. for de som ikke har en fjerneste anelse.

.. men ja, du har nok helt rett. Bør nok virkelig starte med noe mer interessant. Starten er dessverre det suverent vanskeligste.
Jeg vil anbefale deg å lese Thorbjørn Færøvik sine bøker. Han skriver reiseskildringer på en fantastisk skildrende og inspirerende måte. Han fokuserer også på det historiske og faglige rundt landet han reiser i, og ikke bare personlige opplevelser. Start med Buddhas barn.
Vis hele sitatet...
Will do. Har lest masse reiselitteratur, men kun på engelsk, så har aldri kommet borti Færøvik.
Starten er alltid vanskeligst. Bruk lang tid på en innledning, for innledningen er tross alt veldig viktig. Spennende å høre hvordan dette utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Resten av boka fungerer mye bedre, så om jeg får ånden over meg har jeg nok veldig gode muligheter. Dessverre varierer jeg fra brilliant til ytterst udugelig i alt jeg gjør, og er avhengig av overskudd og lyst for å skrive bra. Har forsøkt et par ganger å være disiplinert og strukturert med skrivinga, og da blir resultatet rimelig, vel, jævli.

Og hva er greia med .. ? Du skriver det i utdraget ditt også.
Vis hele sitatet...
Det er nok en uvane jeg har lagt til meg.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Samme ord flere ganger i en setning, dobbelt punktum i stedet for ellipse, skrivefeil (!), «tudelidu og hei hå» - Her er det ikke tydlig hva du mener. I det hele tatt.

Du bruker tredjepersonsperspektiv en del, og det får det til å høres pretensiøst og uekte ut. Som om noen har dasket ned alt Cpt. Obvious hvisket i øret deres på tentamen. Hvorfor skriver du så generelt på starten? Er det ikke dine historier du vil fortelle? Får ikke lyst til å lese videre.

Slingrete formatering.
Vis hele sitatet...
Skrivefeil er i alle manuskript, og ikke noe å bry seg om. Det blir vasket ut etterhvert, og selv erfarne forfattere trenger flere språkvask for å få dem bort.. det samme gjelder formateringen. Dette er et manuskript, ikke et ferdig produkt

Ellers, er nok av historier etterhvert.. men forsøker å introdusere settinga for de som ikke vet noe som helst om backpacking. Det er helt åpenbart at det ikke fungerer. Har generelt fjernet mye tredjeperson, men du har nok rett i at jeg bør fjerne resten også.

Tusen takk.
Sist endret av DumDiDum; 21. mai 2013 kl. 00:13.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Men hva er dette egentlig? Er det en skrytebok om egne feriehistorier, en håndbok med tips til andre som skal/vil på backpacking, eller er det noe helt annet? Det kommer ikke frem. Dette er uansett ikke starten på en bok, det er i beste fall en vimsete prolog uten noe klart budskap, og har ingenting som trekker leseren inn i historien (hvis det er en historie).
Dette er primært en bok for folk som ikke har backpacket, eller packpacket rimelig lite. Det er mye informasjon og erfaringer fra verden, historier som forteller hva man kan forvente i de forskjellige delene av verden.. tips om hva man bør bekymre seg over og hva man virkelig ikke bør bekymre seg over.

Målet mitt har egentlig vært å skrive boka jeg skulle ønske jeg hadde lest når jeg selv startet å backpacke.

...men at det er såpass vanskelig å gjette hvordan den fortsetter er en ganske nådesløs indirekte kritikk av starten egentlig.
Sist endret av DumDiDum; 21. mai 2013 kl. 00:30.
Leste ikke mer enn første halvside, rett og slett fordi jeg mistet interesse. Det er så oppstykket og klisjéfylt at jeg ikke klarer å se hvordan dette skal gi meg noe som helst. Det er nok av mennesker i verden som har reist rundt og sett mye rart, hvordan du skal skille deg ut ved å fortelle om at du har blitt eldre, men føler deg ung, vet ikke jeg. Når du poengterte at man blir eldre hvert år, kom klisjéen opp i skyene, og jeg tenkte at dette var noe en halv-bereist 70 år gammel dame ville skrevet.

To andre ting jeg la merke til er at teksten er oppstykket og dårlig strukturert. Det er ingen flyt mellom setningene. Dette blir slitsomt å lese. Sånn som dette. I tillegg til at du starter flere setninger med samme ord, i dette tilfellet "å", som jeg ville brukt kun til nød. Det ser ut som du har skrevet en setning, lagt det fra deg i fem minutter og så kommet opp med neste, som mister flyten totalt.

Jeg ville prøvd å personalisere det litt mer. Du avslutter første avsnitt med "jeg er en backpacker", for så å gi en halv-objektiv beskrivelse av en backpacker. Hvis jeg først plukker opp en bok om backpacking, så vet jeg gjerne hva konseptet går ut på, og hva min lille mening om emnet er. Det er ikke dermed sagt at jeg vil ha dette synet hele tiden, men det er her en godt skrevet tekst fra en backpacker kan få meg til å endre mening/få et nytt perspektiv. Å konkludere at det kan være idioti å reise rundt uten plan, mål eller mening bør ikke sjokkere noen.
Flyten i språket i seg selv synes jeg ikke er så ille. Men jeg synes flyten blir brutt av disse dobbeltpunktumene som skytes inn her og der. Enkelte ganger begynner de setningen, og der ville jeg bare fjernet dem. Andre ganger kan de best erstattes av en tankestrek eller et semikolon (husk da å bruke semikolon riktig – for eksempel er det feil brukt i trådens tittel).

Det vil nok forekomme språkvask på forlagets initiativ slik du sier, men jeg ville likevel skrudd på stavekontrollen. Skrivefeil ødelegger flyten, som kan ødelegge det generelle inntrykket av teksten. Man kan i det minste si at sannsynligheten for å få tilslag i hvert fall ikke synker, dersom språket er korrekt.

Til slutt kan jeg vel si at jeg fant det aller første avsnittet litt platt og klisjeaktig. Litt slik man presser ut av seg når man snakker med eldre mennesker man ikke egentlig har lyst til å snakke med der og da, og værpraten allerede er oppbrukt. Avsnittet om dopapir fremstår for meg som ganske presset, som om man nesten desperat forsøker å vise at man er henslengt i stilen og ikke redd for å være vulgær i en formell sammenheng. Personlig ville jeg droppet begge disse avsnittene eller erstattet dem med noe annet.
Sist endret av Provo; 21. mai 2013 kl. 06:38.
Takk Provo, og takk igjen til resten.

- Første avsnittet er fjernet tvert, og kommer ikke tilbake.
- Ser at do-greiene virker litt tvunget, skal få det til å fungere bedre.
- Dobbeltpunktum skal bort.
- Skal vri hodet mitt for å finne en god anekdote å starte teksten med
- Det meste eller alt av tredjeperson skal bort.

Språkvasken kommer når jeg mener jeg har tekst som holder mål; disse sidene gjør ikke det. Å bruke tid på det nå blir å putte leppestift på grisen
Sist endret av DumDiDum; 21. mai 2013 kl. 07:08.
Jeg har alltid vært nysgjerrig på backpacking, og det er helt klart noe jeg har lyst til å prøve mer i fremtiden; jeg ble derfor utrolig glad når jeg leste første setning i denne tråden. Jeg er enig med Provo i at flyten ikke er så ille. Jeg ser at du allerede har bestemt deg for å fjerne dobbeltpunktum, så skal ikke kommentere den. Jeg er en person som irriterer meg mye over skrivefeil, spesielt i bøker og offentlige tekster, men det plaget meg ikke så mye her.

Det jeg for øvrig irriterte meg mest over var innholdet. Jeg syns strengt tatt du burde fjerne alt som har med do å gjøre. Jeg syns ikke det var morsomt og ble heller litt "flau" av å lese det. Du burde også forandre på noen av de andre stedene du har prøvd å være litt vulgær. Det kan hende det bare er meg som ikke liker særlig vulgært språk i bøker, men jeg syns ikke det passet inn med resten av skrivestilen din. Det meste under "en fantastisk verden" syns jeg er bra. Jeg blir interessert og jeg får lyst til å lese videre. Jeg håper og tror du har skrevet mer om hvordan du som person opplever backpacking i resten av boken, istedenfor så mye generelt som det var i de første sidene her. Jeg ble også forvirret av forsiden din. Jeg antar at hun asiatiske damen der ikke heter Reidar. Hvis ikke du har et veldig feminint utseende da - isåfall må jeg beklage. Det gir meg uansett feil inntrykk da det er relativt stor forskjell på hvordan en mann og en dame kan reise, og som mann vil jeg heller lese om erfaringer som er nærmere meg.
Jeg er litt enig med forleggeren som foreslo blogg til deg. Du skriver veldig slentrete, noe som passer godt inn i bloggformatet, men ikke fullt så godt på trykk. Det blir litt for kult og påtatt avslappet til at jeg helt tror på det.
For å rette opp språket ditt og tilpasse det bokformatet, bør du legge fra deg dagligtaleskrivingen. Rett deg opp, og lat som om du er tilbake på skolebenken. Du vet sikkert hva som er riktig, –gjør det sånn.
Backpackere virker kanskje mer avslappet i stilen enn mange andre reisende, med det betyr ikke at de ikke setter pris på godt språk.
Jeg er enig i at vulgariteter er unødvendig. Hva har ipader og nabokonepuling med hverandre å gjøre? Tenk gjennom hva du egentlig vil formidle, ikke vær kul for å være kul. Du er sikkert kul, men det vil formidles av seg selv om du slutter å prøve så hardt. Maskingevær i trynet? Ton det ned. Er det egentlig så viktig at du vil ha det i innledningen, eller er det med for å bevise hvor mye du har opplevd? Pakker du altfor mye inn i noen små avsnitt, mister du mye du kan komme tilbake til senere. Som eksempel tror jeg gevær stukket opp i ansiktet har en interessant forhistorie som kanskje bør være med senere i boken et sted, men uttalelsen alene virker bare påtatt tøff.
Rett opp skrivefeil selv om det er manuskript. Slutt med dobbel punktum, det er aldri riktig. Tankestrek og semikolon bør du lære deg. Tenk grundig igjennom hva du ønsker å formidle, og hvem du formidler det til. Det du skriver bør treffe mange, fra alle mulige bakgrunner og samfunnslag.
Når du er ferdig med å rette, retter du en gang til, så gir du manuskriptet til minst to andre som også retter for deg. Det er vanskelig å finne sine egne feil.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det gir meg uansett feil inntrykk da det er relativt stor forskjell på hvordan en mann og en dame kan reise, og som mann vil jeg heller lese om erfaringer som er nærmere meg.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk mye, mye mindre forskjell på å reise som mann og dame enn man skulle tro.. og flere av de tøffeste backpackerene jeg har møtt har vært damer. Den tøffeste var forsåvidt ei døv japansk jente som kom som igjennom absolutt hele Russland med buss og haik. Det er langt og tøft.

Sitat av Moraan Vis innlegg
Jeg er litt enig med forleggeren som foreslo blogg til deg. Du skriver veldig slentrete, noe som passer godt inn i bloggformatet, men ikke fullt så godt på trykk. Det blir litt for kult og påtatt avslappet til at jeg helt tror på det.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg merker begynner å bli litt irritert nå:

1. Dette er 3 sider jeg er veldig misfornøyd med jeg har delt. Kritikken på språk og innhold er velberettighet og noe jeg må tåle. Særlig siden jeg eksplisitt ba om det. Jeg har flikket på det og forandret på det veldig, veldig lenge uten å komme noen vei nå.

2. Du har derimot ikke grunnlag for å uttale deg om resten av manuskriptet, men gitt tilbakemeldingene jeg har fått fra forleggere (som vi kan anta vet hva de holder på med) så har du grunnlag for å mistenke at det har kvaliteter både innholdsmessig og språkmessig som du ikke har sett i disse sidene.
Sist endret av DumDiDum; 21. mai 2013 kl. 12:48.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er faktisk mye, mye mindre forskjell på å reise som mann og dame enn man skulle tro.. og flere av de tøffeste backpackerene jeg har møtt har vært damer. Den tøffeste var forsåvidt ei døv japansk jente som kom som igjennom absolutt hele Russland med buss og haik. Det er langt og tøft.


Ok. Jeg merker begynner å bli litt irritert nå:

1. Dette er 3 sider jeg er veldig misfornøyd med jeg har delt. Kritikken på språk og innhold er velberettighet og noe jeg må tåle. Særlig siden jeg eksplisitt ba om det. Jeg har flikket på det og forandret på det veldig, veldig lenge uten å komme noen vei nå.

2. Du har derimot ikke grunnlag for å uttale deg om resten av manuskriptet, men gitt tilbakemeldingene jeg har fått fra forleggere (som vi kan anta vet hva de holder på med) så har du grunnlag for å mistenke at det har kvaliteter både innholdsmessig og språkmessig som du ikke har sett i disse sidene.
Vis hele sitatet...
Når en forlegger forslår at du heller skal skrive blogg vitner vel det om at kvaliteten ikke akkurat er på topp. Som du selv sier, de vet hva de holder på med.

Dette blir for min del kjedelig, lite engasjerende og på grensen til totalt uinteressant.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Ok. Jeg merker begynner å bli litt irritert nå:

1. Dette er 3 sider jeg er veldig misfornøyd med jeg har delt. Kritikken på språk og innhold er velberettighet og noe jeg må tåle. Særlig siden jeg eksplisitt ba om det. Jeg har flikket på det og forandret på det veldig, veldig lenge uten å komme noen vei nå.

2. Du har derimot ikke grunnlag for å uttale deg om resten av manuskriptet, men gitt tilbakemeldingene jeg har fått fra forleggere (som vi kan anta vet hva de holder på med) så har du grunnlag for å mistenke at det har kvaliteter både innholdsmessig og språkmessig som du ikke har sett i disse sidene.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke bli irritert, hverken på meg eller andre. Du ba om kritikk i åpent rom, og da må du tåle å lese ting du kanskje ikke liker.
Jeg har kun basert det jeg sier på det jeg har lest. Jeg skriver også basert på det jeg syns. Åpningen din, altså disse sidene du har delt her, syns jeg er slentrete skrevet, og jeg syns stilen passer bedre i blogg enn i bok.
Dette er min mening, ingen fasit. Det må du ikke glemme. E-synsing er lett. Skrive bok er vanskelig.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Er det mulig å få se en innholdsfortegnelse av manuskriptet? Det er vanskelig å kommentere en innledning til en bok der en vet lite om annet enn tema.

Det virker ikke som om du har noe forord i boken og det kan muligens være gunstig å skrive om innledningen til å ha et mer forrordaktig preg. Fjern overskriftene og sy teksten mer sammen. Hvis jeg skulle lest en bok om backpacking ville jeg i innledningen sett etter forfatteren/backpackerens opplevelse, følelser etter første reise (og gjerne om det forandrer seg etter flere reiser), hvordan vanskelige situasjoner og utfordringer kan påvirke opplevelsen. Og noe om hvorfor en har blitt motivert til å forsette å reise. Gjerne bruk enkle eksempler fra reiser allerede i innledningen for å bygge kredibilitet til deg som forfatter. Innledningen trenger mer ethos og pathos.

En annen ting du kan tilføye er et avsnitt om hva din mål og hensikt med boken. En fin måte å kontrollere leserens forventninger på
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Når en forlegger forslår at du heller skal skrive blogg vitner vel det om at kvaliteten ikke akkurat er på topp. Som du selv sier, de vet hva de holder på med.
Vis hele sitatet...
Den store majoriteten av bøker som blir sent inn til forlag får aldri noensinne tilbakemelding. Hvis du tror at den tilbakemeldingen der betyr at man skal droppe å skrive har du ikke hatt mye med forlag å gjøre.

Seriøst, språkslakt og innholdslakt må jeg tåle... men du vet åpenbart ikke vet hva du snakker om her, og da burde du ikke kommentere.

Sitat av Moraan Vis innlegg
Du trenger ikke bli irritert, hverken på meg eller andre. Du ba om kritikk i åpent rom, og da må du tåle å lese ting du kanskje ikke liker.
Jeg har kun basert det jeg sier på det jeg har lest. Jeg skriver også basert på det jeg syns. Åpningen din, altså disse sidene du har delt her, syns jeg er slentrete skrevet, og jeg syns stilen passer bedre i blogg enn i bok.
Dette er min mening, ingen fasit. Det må du ikke glemme. E-synsing er lett. Skrive bok er vanskelig.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det, men det er fortsatt menneskelig å bli sur. Førstekommentaren i tråden var en elegant blanding av personangrep og kritikk, akkurat konstruktiv nok til at det ikke var over kanten.. og selv om jeg skjønner hvorfor man ender opp med å gjøre det, er det litt frustrerende å bli dømt nord og ned for de 3 dårligste sidene i manuskriptet.

Sitat av tep0sen Vis innlegg
Er det mulig å få se en innholdsfortegnelse av manuskriptet? Det er vanskelig å kommentere en innledning til en bok der en vet lite om annet enn tema.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer med et nytt forsøk etterhvert, da skal jeg ta det med.

Grunnen til at jeg valgte ut kun disse tre sidene er at resten av manuskriptet fungerer. De fleste som leser det har glemt hvor ille starten var når de kommer til slutten. Så jeg fjernet innholdsfortegnelsen og det folk har likt, sånn at dere kun sitter igjen med inntrykket fra disse tre sidene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan går dette prosjektet ditt? Jeg har ventet og ventet nå. Blir det noen bok i bokhyllene snart, eller?
Kan vi se en av reiseskildringene?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvordan går dette prosjektet ditt? Jeg har ventet og ventet nå. Blir det noen bok i bokhyllene snart, eller?
Vis hele sitatet...
Tusen takk

Har ikke inspirasjon, og er fortsatt fullstendig mentalt utkjørt etter eksamensperioden. Å ta en mastergrad i matematikk på 2 år når man ikke har 1 år med studiepoeng i matematikk engang krever ganske mye... men det går.

Men, jeg stikker til Myanmar/Burma neste uke, og regner med jeg får tilbake inspirasjonen da.

Har også skriblet ned endel notater for hva jeg vil gjøre med starten, fordi jeg ser jo nå at førsteforsøket virkelig var pretensiøs, selvforherligende bullshit. Regner med at jeg går over manuskriptet og starten i slutten av juli, og sender ut til forlag igjen i august. Får jeg ikke napp da legger jeg den bare ut gratis.


Nikita: Nei, sorry. Jeg er ikke istand til å reagere riktig på kritikk akkurat nå, så vil ikke dele noe
Sist endret av DumDiDum; 21. juni 2013 kl. 11:10.
Siden jeg ikke så tråden før nå så kommer jeg med noen tilbakemeldinger selv om du sier du ikke klarer å reagere på kritikk. Så får jeg heller se om jeg klarer å gjøre det mindre kritisk og mer inspirerende.

Jeg vet ikke om du kjører den samme stilen i resten av boka, men i denne innledningen synes jeg avsnittene kom litt for tett og overgangene ble litt skarpe. Siden hele "kapitlet" handler om hva backpacking egentlig handler om (for deg) kunne de kanskje vært litt mer sammenhengende og glidende overganger?
Ser det er andre som kaller deg vulgær, det synes ikke jeg. Språket er friskt, men jeg syntes ikke det var over streken. Derimot synes jeg det ble litt "upersonlig"(?). Kanskje hadde det fungert bedre om du hadde flettet denne innledningen sammen gjennom å knytte det litt opp mot hva du har opplevd. Det trenger ikke være lange historier, men litt mer i stilen "Binparam hadde ikke iPad, men nøt en omgang med nabokona i vognskjulet". Da blir det litt mer en forsmak på hva du vil med resten av boka, i stedet for oppramsing.
Det samme med avsnittet om hvor farlig ting er. Det blir mer levende når du forteller at du har sett skuddvekslinger i Irak, fått en kalashnikov stukket opp i trynet i Kambodja og blitt påkjørt av trikken på Majorstua.

Mine ti øre, men generelt tror jeg du kan tjene på å gjøre innledningen mer til en teaser. Hint om hva som vil komme i boka, og bruk gjerne historier og tips som blir utdypet senere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei

Etter å ha blitt maltraktert av ytterst velfortjent kritikk tidligere tar jeg sjansen på å dele mitt neste forsøk på en introduksjon.

Dette er altså et tidlig utkast til første kapittel. Det skal både være en teaser som får leseren til å ville lese mer, og forklare hva i all verden leseren kan forvente av resten av boka. Spørsmålet er ikke om dette er bra (særlig mot slutten fungerer ikke teksten godt nok), men om dere synes jeg er på riktig vei? Burde jeg fortsette å jobbe på denne?

Forsøket ligger her.

.. og tusen takk som alle deler meningene sine
Sist endret av DumDiDum; 17. august 2013 kl. 22:27.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hei

Etter å ha blitt maltraktert av ytterst velfortjent kritikk tidligere tar jeg sjansen på å dele mitt neste forsøk på en introduksjon.

Dette er altså et tidlig utkast til første kapittel. Det skal både være en teaser som får leseren til å ville lese mer, og forklare hva i all verden leseren kan forvente av resten av boka. Spørsmålet er ikke om dette er bra (særlig mot slutten fungerer ikke teksten godt nok), men om dere synes jeg er på riktig vei? Burde jeg fortsette å jobbe på denne?

Forsøket ligger her.

.. og tusen takk som alle deler meningene sine
Vis hele sitatet...
Love it! Helt vilt mye bedre enn det første utkastet du kom med. Jeg sa det tidligere også, men du har ihvertfall helt klart en kjøper av boken her. =) Jeg har faktisk ingenting negativt å komme med nå.
Det andre utkastet var skikkelig bra. Likte ikke det første utkastet i det hele tatt. Men det andre var noe som fikk meg til å ville lese denne boken. Stå på!
Mye, mye bedre. Synes du gikk litt for mye inn i detalj med alle de forskjellige landene, men dette var mye mer engasjerende og interessant. Jeg liker å lære små fun facts når jeg leser. Jeg liker egentlig i bunn og grunn å lære. Litt mer finpussing så kan jeg lese introen og føle at dette er en bok(eller blogg?) som kan lære meg noe. Gi meg noe.

"Om meg" fikk meg til å ville lese mer, lære mer, og reise mer. Fortsett på dette, du er absolutt inne på noe.

Dét sagt, så er jeg enig i at dette egner seg bedre i en blogg. Hadde jeg vært deg så ville jeg startet med en blogg, kjørt noen features der et blogginnlegg er en reise/et land, og se hvor det går videre. Se om du får mange som følger bloggen, ta bra bilder, skriv gode reportasjer(gjerne mens du er på tur så inntrykkene er ferske), sleng inn små fun facts som lærer leseren noe. Om et år eller tre så kan du igjen vurdere å samle innleggene i en lettleselig bok!
Takk, men er litt seint å start blogg nå. Har ikke de rette bildene eller nok stoff om hvert land.

Har til gjengjeld 70 A4 sider med manuskript dog.. så det blir nok å fortsette på denne måten.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Uganda er også et land man aldri noensinne leser noe positivt om. Det er veldig, veldig
synd. Ugandere flest er åpne, hjelpsomme og nydelige mennesker. Det er fantastisk
kaotisk der, på godt og vondt, og herlig å reise der. I nyhetene skriver man normalt bare
om hvordan de misliker homofili. Det er forsåvidt sant, for Ugandere flest har ikke
spesielt sjarmerendes syn på homofili.
Dette på lik linje med Russland, mesteparten av
Asia, hele midt-østen, hele Afrika og mesteparten av Sør-Amerika. Det er uansett
fantastisk å være der. Fantastiske mennesker.
Avisene våre skriver i det hele tatt mye dritt. Ikke tro på dem. Verden er et bra sted.
Vis hele sitatet...
"i det hele tatt mye dritt."

Avisene våre rapporterer om hvordan våre brødre og søstre med en annen legning enn heterofil blir behandlet rundt om i verden, og du bør virkelig ikke bagatellisere hvordan de blir torturert/henrettet/urettmessige fengslet utfra dine reiseopplevelser. Verden er faen ikke et bra sted å være for veldig veldig mange, og spesielt ikke homofile. Ikke tro på turister. Skriv om hele dette avsnittet, med mindre du kun skriver for heterofile.
Sitat av luni Vis innlegg
Avisene våre rapporterer om hvordan våre brødre og søstre med en annen legning enn heterofil blir behandlet rundt om i verden, og du bør virkelig ikke bagatellisere hvordan de blir torturert/henrettet/urettmessige fengslet utfra dine reiseopplevelser. .
Vis hele sitatet...
Så hovedproblemet ditt med at jeg sier at "verden er et bra sted" er ikke barneprostitusjon, narkotikaavhengighet, drepende fattigdom, krig, mord eller voldtekt.. det er hvordan homofile behandles? Jeg har lyst til å kalle det naivt virkelighetsfjernt piss, men det ville vært tåpelig og urettferdig.

Selvfølgelig er ethvert drap og ethvert overgrep en personlig tragedie for offeret og de rundt, men skal man komme med vettuge råd om hvorvidt man burde være redd eller ikke burde det henge litt på greip. Antipati mot homofile er definitivt et av mange problemer i verden, ja. At det finnes problemer er derimot ingen grunn til å klassifisere noe som ikke "veldig bra". Norge har tross alt endel mord, altfor mange voldtekter (både overfall og ikke-overfall) og en foruroligende høy andel av befolkningen med psykiske problemer.. men jeg vil fortsatt kalle Norge et "veldig bra land".

Det er mange skumle statistikker man kan trekke fram, men samtidig er det levende gay-scenes ganske mange steder også. Når jeg bodde i Russland var en av de beste vennene mine der homofil, og på tross av alt oppstyret i media levde han og vennene hans helt fine liv. Det er veldig synd at de må leve med litt høyere risk for vold enn alle oss andre, men av alle ting i verden man burde få panikk over er dette virkelig, virkelig et stykke nedover på lista.

Videre er det overhodet ikke noe problem å reise som homofil, man må bare være litt forsiktig med hvor man kliner med folk.. men sånn er det til en viss grad for heterofile også... og om noe så er det mye enklere å reise som homofil gutt enn som jente i store deler av verden. Jeg kort og godt det er regelrett idiotisk hvor mye fokus dette får her oppe i det bittelille landet vi har... får meg egentlig til å mistenke at det like mye handler om å skryte av oss selv som noe annet.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Så hovedproblemet ditt med at jeg sier at "verden er et bra sted" er ikke barneprostitusjon, narkotikaavhengighet, drepende fattigdom, krig, mord eller voldtekt.. det er hvordan homofile behandles? Jeg har lyst til å kalle det naivt virkelighetsfjernt piss, men det ville vært tåpelig og urettferdig.


Jeg kort og godt det er regelrett idiotisk hvor mye fokus dette får her oppe i det bittelille landet vi har... får meg egentlig til å mistenke at det like mye handler om å skryte av oss selv som noe annet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig finnes det andre som også har det ille, men det betyr ikke at du bør bagatellisere diskriminering mot homofile eller transseksuelle.
Norge har kommet en ganske lang vei, og selv her forekommer det utstrakt diskrimering og vold basert på fordommer.
I mange andre land har de det betydelig mye verre, og ingen er tjent med at du ikke tar det problemet på alvor.
Men som sagt er det ikke det eneste problemet i verden.
Kanskje du kan endre teksten til "Verden er et jævlig sted, men det finnes enormt mye bra folk i den".

Ellers ser jeg at du tok til deg kritikken etter forrige runde, så kudos for den.
Dette utkastet var mye mer behagelig å lese, og mer interessant.
Språket er fortsatt litt for uformelt for min smak, men det kan jo være at dette er apellerende for andre.
Jeg hadde nok ikke kjøpt boken din basert på dette, men det ser definitivt mer lovende ut.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Så hovedproblemet ditt med at jeg sier at "verden er et bra sted" er ikke barneprostitusjon, narkotikaavhengighet, drepende fattigdom, krig, mord eller voldtekt.. det er hvordan homofile behandles? Jeg har lyst til å kalle det naivt virkelighetsfjernt piss, men det ville vært tåpelig og urettferdig.
Vis hele sitatet...
Verste stråmannen jeg har sett. Det er du som nevner og bagatelliserer homofiles levekår i Uganda, ikke alt annet som også er galt rundt om. Det er vanskelig å ta påstander om naivitet fra en som skriver noe sånt seriøst.

Det er mange skumle statistikker man kan trekke fram, men samtidig er det levende gay-scenes ganske mange steder også. Når jeg bodde i Russland var en av de beste vennene mine der homofil, og på tross av alt oppstyret i media levde han og vennene hans helt fine liv. Det er veldig synd at de må leve med litt høyere risk for vold enn alle oss andre, men av alle ting i verden man burde få panikk over er dette virkelig, virkelig et stykke nedover på lista.
Vis hele sitatet...
Å argumentere mot anekdoter er det lite poeng i, og spesielt de som ikke er tidsfestet. Den omstridte loven i Russland ble vedtatt for bare et par måneder siden, og diskrimineringen mot seksuelle minoriteter har forverret seg den siste tiden.

Jeg setter ikke opp lister over hva man "burde få panikk" over. Det er fullt mulig å jobbe mot barneprostitusjon, tvangsekteskap og diskriminering av LHBT-personer samtidig, uten å måtte rangere hva som er verst. Amnesty International og mange andre menneskerettighetsforkjempere gjør i hvertfall det.

Jeg kort og godt det er regelrett idiotisk hvor mye fokus dette får her oppe i det bittelille landet vi har... får meg egentlig til å mistenke at det like mye handler om å skryte av oss selv som noe annet.
Vis hele sitatet...
Eller det handler om å ikke bagatellisere noens problemer fordi andre kanskje har det enda verre. Hvis du tror grupper som jobber for LHBT-personers trygghet gjør det for å skryte av seg selv, så tror jeg du har backpacket på deg en kraftig brist i dømmekraften.
Du har brukt ordet fantastisk 10 ganger og ordet veldig 7 ganger i det utkastet, prøv å unngå det. Mye bedre enn det første!
Sitat av luni Vis innlegg
Verste stråmannen jeg har sett. Det er du som nevner og bagatelliserer homofiles levekår i Uganda, ikke alt annet som også er galt rundt om. Det er vanskelig å ta påstander om naivitet fra en som skriver noe sånt seriøst.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er helt seriøst.. av alle problemer i verden er det er middels stort ett. Det fortjener overhodet ikke det fokuset det får.

Jeg er fullstendig klar over at når enn man påstår at noe som er et problem ikke er like stort problem som noen andre påstår framstår som en drittsekk. Mulig det, men jeg begynner å bli lei av denne "Alt utenfor Norge er farlig" grunnholdningen at jeg heller tar sjansen.

På tross av disse detaljene vi er uenige om har folk flest det rundt omkring i verden ganske bra, og levestandarden de siste 20 årene har økt ganske betraktelig. Antall fattige er dramatisk redusert og massevis av mennesker er bragt opp på middel-klasse nivå. Imens turister flest var hvite folk fra Europa/USA er det nå en mindre skjev fordeling (fortsatt veldig skjev dog), og da synes det er helt håpløst å skape et skremmebilde som ikke henger på greip.
dønn trygt i colombia ? det er ikke dønn trygt ett enedte sted i hele verden så hvorfor skriver du slikt?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
dønn trygt i colombia ? det er ikke dønn trygt ett enedte sted i hele verden så hvorfor skriver du slikt?
Vis hele sitatet...
Nei, og ikke er det sant heller. Cali og områdene rundt har litt for høye mord/voldsrater til at "dønn" trygt kan forsvares å brukes.. fortsatt bedre enn Brasil dog. Takk, skal gå over og moderere flere utsagn litt.

Grunnen er til at jeg skriver det er jo åpenbar . Jeg er tverr og når jeg synes alle andre tar feil blir jeg alltid litt mer bombastisk enn jeg har hold for.
Sist endret av DumDiDum; 18. august 2013 kl. 14:02.
Snublet over en ganske interessant artikkel på r/truetruereddit som er delvis relevant, verdt å lese over.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hei

Etter å ha blitt maltraktert av ytterst velfortjent kritikk tidligere tar jeg sjansen på å dele mitt neste forsøk på en introduksjon.

Dette er altså et tidlig utkast til første kapittel. Det skal både være en teaser som får leseren til å ville lese mer, og forklare hva i all verden leseren kan forvente av resten av boka. Spørsmålet er ikke om dette er bra (særlig mot slutten fungerer ikke teksten godt nok), men om dere synes jeg er på riktig vei? Burde jeg fortsette å jobbe på denne?

Forsøket ligger her.

.. og tusen takk som alle deler meningene sine
Vis hele sitatet...
Hnh...
Jeg liker initiativet ditt. Jeg synes du er litt vel... slentrende i stilen, men smak og behag. Man tilpasser teksten etter målgruppen og alt det der. Jeg synes imidlertid du burde prøve å kutte ned antall ord. Det er veldig lett å la seg rive med når man skriver og la adjektiver komme mannsterke. Basert på innlegg jeg har lest av deg tidligere, gjerne i tråder som har blitt litt ampre, så merker jeg at du har en tendens til å bruke mer og mer kursiv, understrekning og sterke ord etterhvert som du blir engasjert. Forsåvidt ikke noe galt i det, men i en bok kan det fort gå ut over flyten, særlig hvis forfatterens humør varierer fra kapittel til kapittel. I tillegg kan svulsige formuleringer fort bli distraherende. Så, med fare for å være kjip så vil jeg anbefale deg å prøve å være litt kjedeligere. La heller innholdet stå for det interessante og ikke prøv altfor hardt å krydre teksten med språklige krumspring, for det er uhyre vanskelig å få til riktig. Hard og nådeløs luking!

Så til antallet kapitler - du ser ut til å legge opp til veldig mange, veldig korte kapitler. Er det en god idé? Jeg vet ikke helt, men personlig blir jeg litt skeptisk når jeg ser at små avsnitt får egne kapitler. Store innholdsfortegnelser virker imho ofte mot sin hensikt da det paradoksalt nok kan bli vanskelig å finne det man leter. Bare en tanke, men jeg regner med at du gjør dette bevisst. På meg virker det dog litt rotete.

Men for all del, jeg tror prosjektet ditt har potensiale! Kan ikke garantere at jeg hadde kjøpt boka (backpacking er ikke helt min greie), men jeg ville garantert ha lest gjennom den hvis den havnet i mine hender.

Så, av nysgjerrighet: hva mener du er det jævligste landet i verden?
Sist endret av Myoxocephalus; 28. august 2013 kl. 13:36.
Takk. Det var noe jeg ikke hadde hørt før. Jeg skal gjøre noen forsøk for å sjekke om det får det til å fungere bedre.

Autogenerert innholdsfortegnelse forøvrig. Den ser ikke pen ut, nei. Det skyldes kun latskap. Underoverskriftene den er generert fra synes jeg fungerer godt i teksten; da de binder like mye som de skiller. De er mer 'framing' enn 'nå prater jeg om noe nytt' ofte.
Sist endret av DumDiDum; 28. august 2013 kl. 13:54.
Jeg sliter fortsatt med å se hvor du vil med denne boken.

Har selv backpacket endel, og hvis jeg skulle ha kjøpt en bok om backpacking vil jeg ha konkrete tips om enten steder eller hvordan man reiser. Jeg vet ikke om du er klar over det, men randomme mennesker sin oppfattelse av steder de har vært er egentlig av svært liten verdi for andre. For deg betyr nok minnene mye, men det er ikke særlig interessant for oss andre. Samtidig virker det heller ikke som om du deler noe særlig av disse minnene engang, du bare forteller overfladisk og hippinaivsk (av mangel på bedre ord) om at steder ikke er som man leser om i avisen - og "you know because youve been there". Overfladisk og selvforherligende, uten en klar mål og mening.

Edit: hva er det som gjør at du mener dette innholdet gies ut i bokformat, framfor en blogg?
Sist endret av Sjølvaste; 28. august 2013 kl. 14:36.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg sliter fortsatt med å se hvor du vil med denne boken.

Har selv backpacket endel, og hvis jeg skulle ha kjøpt en bok om backpacking vil jeg ha konkrete tips om enten steder eller hvordan man reiser. Jeg vet ikke om du er klar over det, men randomme mennesker sin oppfattelse av steder de har vært er egentlig av svært liten verdi for andre. For deg betyr nok minnene mye, men det er ikke særlig interessant for oss andre. Samtidig virker det heller ikke som om du deler noe særlig av disse minnene engang, du bare forteller overfladisk og hippinaivsk (av mangel på bedre ord) om at steder ikke er som man leser om i avisen - og "you know because youve been there". Overfladisk og selvforherligende, uten en klar mål og mening.

Edit: hva er det som gjør at du mener dette innholdet gies ut i bokformat, framfor en blogg?
Vis hele sitatet...
Uenig med dette.
Konkrete tips går ut på dato, personlige opplevelser gjør ikke det.
Den beste reiseforfatteren jeg har lest er Torbjørn Færøvik.
Han oppfordrer ikke eller tipser ikke folk til å dra spesifikke plasser, men forteller om plassene han besøker på en objektiv måte.
Det som gjør bøkene hans interessante er han ikke nødvendigvis er så opptatt av å skildre plassene han besøker i detalj, men tar for seg historien og skikkene i landet han besøker.
Sist jeg var i Kina leste jeg boken hans om nettopp Kina, hvor han begynner i Shanghai og følger Chang Jiang-elven(Yangtze) fra utløpet og helt til utspringet, en plass i fjellene i Tibet.
Det var faktisk ganske givende å lese boken, da han tar for seg seg kinesisk historie fra langt tilbake i tid og helt frem til nåtiden, hele tiden ispedd små anekdoter og digresjoner.
Han bruker sin egen reise som utgangspunkt for å flette inn alle disse historiske faktaene, og hans underfundige humor og kunnskap om historie gjør boken både underholdende og lettlest.
Absolutt noe av det beste innen reiselitteratur jeg har lest.
Som nevnt før her, så ville jeg droppet homofili delen. Å legitimere et negativt syn på en legning fordi store deler av verden mener det,(en påstand uten tall også, rimelig vågalt) ser rett og slett bare dumt ut. For å dra en parallell - det blir som når store deler av Norge så ned på mørkhudede i afrika. Bare fordi nok mener noe, så bør du ikke legitimere det, med mindre du er klar for å bruke en god del sider på å forklare det. Hvis du i det hele tatt skal nevne det, så ville jeg kanskje lagt inn en liten advarsel til homofile om at det er noe man kanskje bør holde for seg selv, som et reisetips.

Over til skrivestilen så synes jeg fortsatt at de små setningene ødelegger mye. Det ser for meg ut som om du kommer med informasjon, for så å legge til en overflødig "jeg er enig med meg selv". Jeg er heller ikke fan av småsetninger med så smått ubrukelig fakta, for meg tok følgende kaka:
Brasil er et veldig stort land.
Vis hele sitatet...
Som om dette ikke er allmennkunnskap. Hvis du absolutt vil gi en geografisk fremstilling av landet til å starte med, så ville jeg heller snakket om de store kontrastene fra regnskog til metropoler, eller noe helt unikt for Brasil.

Det er helt klart veldig mye bedre, men jeg får fortsatt følelsen av at dette er dine memoarer som er skrevet ned for deg selv for at du skal huske selv hvordan verden er, og at du vet bedre enn mediene. For all del, det kan da godt være, men for meg er det bare veldig lite interessant å høre meningene til en tilfeldig backpacker.
Tusen takk for tilbakemeldinger og hjelp. Jeg er mye mer fornøyd med versjonen jeg har kommet fram til nå, og hadde ikke klart det uten hjelp... selv rådene jeg er uenig med forteller meg at noe må forandres.

For ordens skyld: Jeg har oppdatert versjonen som ligger ute her jevnlig nå, så for de som ikke skjønner tidligere kommentarer leser dere nok forskjellige versjoner.
Sist endret av DumDiDum; 28. august 2013 kl. 15:45.