Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2008
Noen freaks her inne som driver med elektroslang? One man`s trash is another man`s treasure, også for folk som bygger data. Fine høyttalere, tastatur, ledninger, og forskjellige data-deler er fullt brukbart, og er ikke alltid pakket ut av emballasjen en gang før det har blitt kastet på søppelfyllinga.

Elektroslang er, for folk som ikke vet det allerede, gjenbruk av fullt brukbare elektriske produkter. Dette er noe av det mest miljøvennlige man kan finne på. Man slipper å produsere helt nye produkter som både krever energi og råstoffer. Det kastes alt for mye brukbare varer, og dette er et stort miljøproblem. Folk flest har en bruk-og kast-mentalitet, og mye av det som kastes har kun noen mindre feil som er relativt enkelt å fikse hvis man har litt kunnskaper om elektronikk.

Veldig mye av det som blir kastet av hvitevarer og elektro er ganske nytt. Når ting blir noen få år gamle blir de kastet fordi eieren vil ha nyere og større modell, selv om den gamle fungerer utmerket. Hvis du har en privat datamaskin med greier som du ikke vil at noen andre skal få se, så er det bare å formatere også videre, for å kvitte seg med ting man ikke ønsker at hele verden skal få se.

Tyveri fra returpunkter er egentlig ikke noe miljø-problem slik enkelte hevder. Det gir full miljøgevinst, da alt handler om gjenbruk. Noen presser på for å fjerne muligheten til å få tilgang på ting og tang som andre har kastet, men som noen andre kanskje kan ha bruk for. Tingene som forsvinner blir jo returnert til en miljøstasjon av de som stjeler det når de er ferdige med den. Ikke en gang tyver er interessert i ting som ikke fungerer lenger.

På elektroslang kan du plukke deler hele gratis, og på skattejakt etter alle mulige komponenter. Masse produkter som man finner gratis på skrothaugen koster mye penger i butikken. Det er nok av tullinger der ute som roter noe helt sinnssykt, men der er ikke nødvendig å sperre alle ute fordi noen få ikke har nok folkeskikk til å rydde ordentlig opp etter seg når de er ferdige.
Liker elektroslang ganske godt. Jobber i elektrovare-butikk og har spart en god del penger på å finne disker, kabler etc. liggende, som folk har kastet.
Sitat av 23732 Vis innlegg
Liker elektroslang ganske godt. Jobber i elektrovare-butikk og har spart en god del penger på å finne disker, kabler etc. liggende, som folk har kastet.
Vis hele sitatet...
Så dere tar vare på harddisker kunder kommer inn med?
har alltid en tendens og snuble innom el-retur hver gang jeg er på fyllinga eller ved elkjøp får og se om det ligger noe brukbart der...
Jada, jeg driver med det. Beste funnet mitt sålangt er utvilsomt et fungerende oscilloskop som jeg har hatt mye glede av. Jeg er også helt enig i at hvis dette utføres på en forsvarlig måte, så er det den mest miljøvennlige tingen man kan drive med.
Dessverre er ikke alt du skriver helt korrekt: ikke alle returnerer det de ikke trenger. Det er uheldigvis noen som lager et helvetes rot og kaster ting utover, og raserer fullt brukbare ting mens de slakter dem på jakt etter kobber. Det de ikke trenger bare dumper de, ofte i skogen. Disse folka er et fåtall, men de ødelegger også for alle oss andre, for jeg skjønner godt at renholdsetaten (eller hva de nå heter) ikke liker å finne ødelagte søppelbøtter det alt flyter utover. Det er synd, det rotet to personer kan lage på denne måten vil fint opphøre miljøgevinsten man får av at et par hundre stykker sirlig plukker ut en og annen fungerende mikrobølgeovn.

I tillegg er den noen €%&/€# idioter som ikke formaterer diskene de kaster, og som ikke vil at andre skal få se det de har der. Istedenfor å makulere dataene, så vil de heller forby oss med ærlige hensikter å få tilgang til godsakene - blir litt som da Feynman gikk rundt på kontorene i Los Alamo og åpnet alle safene folk ikke gadd å stille dem om, og istedenfor å ta tak i problemet ba ledelsen folk om å holde den unge forskeren unna... Idioti på sitt beste, men sånn er det.

I tillegg er det i vår overbyråkratiserte sivilisasjon en fundamental antipati mpt konseptet om at andre skal kunne brukle søppel til noe nyttig. Eller, ikke at det brukes, men at folk bare tar det de trenger - det skal helst reguleres og skje under ordnede former og arrangeres av noen som er sertifisert for et ett eller annet. Konseptet om at noen tar seg til rette - selv om det er søppel og noe samfunnet tjener på - går ikke pent ned hos formyndermenneskene.

Jeg tror nok at dette kan bli mer og mer utfordrende å drive på med i lengden. På den annen sidesynes jeg folk bør bli flinkere til å forsøke å gi bort ting de ikke trenger fremfor å kaste det. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor noen er villige til å betale noen for å komme hjem og hente en sofa og kjøre den på dynga, når de kunne ha fått noen til å hente den gratis og bruke den selv. Det er imidlertid mest unntaksvis at noen forsøker å gi bort ting fremfor å kaste dem.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Så dere tar vare på harddisker kunder kommer inn med?
Vis hele sitatet...
Nope, først lav-nivå formatert, så hvis det ikke er noen som tar de med seg, så blir de drillet gjennom flere ganger.
Derfor har man loppemarkeder.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Derfor har man loppemarkeder.
Vis hele sitatet...
Drar dit også, jeg. Ser dog ingen problemer med å få i både pose og sekk og trillebår. Du kan ofte finne bedre ting på loppemarked enn i søpla, men samtidig så må først noen har dratt med seg skrapet dit for å selge det. Det er det mange som ikke gidder. Så lenge det finnes skatter i el-søpla, så kommer jeg til å snoke rundt der.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Drar dit også, jeg. Ser dog ingen problemer med å få i både pose og sekk og trillebår. Du kan ofte finne bedre ting på loppemarked enn i søpla, men samtidig så må først noen har dratt med seg skrapet dit for å selge det. Det er det mange som ikke gidder. Så lenge det finnes skatter i el-søpla, så kommer jeg til å snoke rundt der.
Vis hele sitatet...
helt riktig. jeg jobber på loppemarked, og der fikk vi inn [COLOR="Red"]3 laptoper med windows 7[/COLOR].en av dem manglet stømforskyning, den andre manglet orginal strømforsyning(her brukte jeg bare en kontakt jeg fant, som jeg ikke tror var helt sunn for laptop'en) hadde ødelagt skjerm og var låst med passord og den tredje fungerte, men ble stjålet i et kaos når noen innvandre eller noen som ikke var etnisk norske kranglet om den.

vi får også inn fine litt eldre ting som tandberg sølvsuper 10, denon cd-spiller og Bang & Oulufsen beocenter 7007(sistnevnte er en sjeldenhet) m.m.

BTW. på det loppemarkede jeg jobber på, tilbyr vi også henting.
Sist endret av øyvind95; 1. mai 2013 kl. 20:00.
Vær forsiktig i de elektrocontainerne!
For noen år siden tok stekeovnen min kveld, og jeg skulle stable den i en container bakom elkjøp.

Gjorde dette på kvelden, fordi jeg fikk ikke lånt meg stor nok bil før en kompis var ferdig på jobb i 20 tiden.
Når jeg skulle slite stekeovnen inn i containeren skunklet jeg i et kjøleskap så faller det faen ta en microbølgeovn ned i hodet mitt og treffer meg såpass hardt at jeg svimte av.

Harddiskene på datamaskiner jeg kaster skrur jeg ut og kjører borr igjennom de før jeg kaster de på havet. Grunnen er at det er mange luringer å sniker rundt på el-avfallspotene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Imma Papa Jo!
PapaJo's Avatar
Hei, bare lurer, hvordan er sikkerheten rundt disse elektronikkinnleveringene? Bryr noen seg?


Jeg tenkte å ta turen bort dit å lete litt etter litt diverse deler, så jeg kan bygge meg en maskin til stua, men så at det sto en hel masse om "At det er personlig eiendom, og vil bli annmeldt", samt "Dette området er kameraovervåket". (jeg så etter, det var forøvrig ingen kameraer som pekte mot retur "korga")

Så en del maskiner (deriblant 3-4 nesten nye HP'er.) sitte der i dynga, og det har ikke regnet her på en uke eller så, så kjenner lysten til å snike til meg litt deler.

EDIT: Det er forøvrig en liten ting like ved en elektronikkbutikk, ikke noe stort noe.
Sist endret av PapaJo; 29. september 2013 kl. 15:09.
Jepp er da og leter med jevne mellomrom. Er bare ett par ting jeg er ute etter. Platespillerstift som settes inn i en spesiell kontakt ikke vanlig type med løse ledninger og Tandberg TP 72 eller TP 73. Fattern hadde en sånn i hele min oppvekst og når han flyttet på eldreboligen så klarte han pinadø og kaste den.