Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 9249
Barack Hussein Obama har hvit mor og svart far.

I min verden betyr det at det burde være like riktig/feil å kalle han hvit som svart, men absolut alle velger systematisk å kalle han svart. Hvorfor?

.. og er det ok, eller lukter dette av ekte rasisme?
Jeg tror svaret er veldig enkelt og ukomplisert - Han er svart i huden.
Det er et faktum. Akkurat slik at jeg er hvit i huden. Det trenger ikke å være rasistisk.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Official_portrait_of_Barack_Obama.jpg/220px-Official_portrait_of_Barack_Obama.jpg

http://cenlabriarpatch.com/wp-content/uploads/2011/12/barack-obama-as-a-white-man.jpg

Du ser at han er svart, sant?
I det vestlige samfunn er han 'svart', mens i f.eks. hans hjemland Kenya, blir han sett på som 'hvit'. Forskjellige kulturer fører naturligvis til forskjellige oppfatninger.
Min far har brune øyne, min mor har blå, og jeg har blå.
Det der er det samme som å si at det er feil å si at jeg har blå, fordi min far har brune.

Genene hans sier at hudfargen hans er svart.
Faren min er mørkere enn det på sommerstid, og familietreet der er rimelig urnorsk.

Ansiktstrekkene hans er en salig blanding av kenyansk og hvit. Sammenligner du han med hvite er det lett å se han har kenyansk bakgrunn, men drar han til Kenya er det tilsvarende enkelt å se at han har hvit bakgrunn... jeg er fortsatt ikke overbevist.

Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
SPOILER ALERT! Vis spoiler

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Official_portrait_of_Barack_Obama.jpg/220px-Official_portrait_of_Barack_Obama.jpg

http://cenlabriarpatch.com/wp-content/uploads/2011/12/barack-obama-as-a-white-man.jpg

Du ser at han er svart, sant?
Vis hele sitatet...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Official_portrait_of_Barack_Obama.jpg/220px-Official_portrait_of_Barack_Obama.jpg

http://multimedia.dn.no/archive/00246/LB_obamas_bestemor__246117c.jpg

Du ser at han er hvit, sant?

Bottom line er, han ligner ikke på hvite.. og ikke på svarte. Han er blanding.

Igjen, hvorfor kaller vi han svart?
Sist endret av DumDiDum; 7. november 2012 kl. 11:50.
Det går jo kun på hudfarge? Han er jo neger. Svart i huden og afrotendenser.
Sist endret av Pope; 7. november 2012 kl. 11:51.
Du får lese "Dreams from My Father", der går han grundig til verks og reflekterer over sitt eget syn på hudfarge og hvordan han har blitt behandlet på grunn av det.
Over 90% av de mørkhudede stemte på Obama, hmmm.
Hvis en neger og en hvit person får barn, så er det vel de færreste som vil omtale personen som hvit. Obama er kanskje 50% hvit, men han ser jo ikke ut som en hvit person.
Det er en veldig enkel forklaring. Det genet som gir deg mørk/brun/svart hud er dominant. Dette betyr at dersom en lys og en mørk person får barn vil barnet være mørkt. Det er ikke alltid barnet blir like mørkt som den mørke faren/moren.
beige?

titegn
Fordi faren hans er fra Kenya.
Hudpigmenter; That's why.
Det er pga. etterdønningen av klasifiseringen av hudfarge omtalt som one drop rule.

earch

The one-drop rule is a historical colloquial term in the United States for the social classification as black of individuals with any African ancestry; meaning any person with "one drop of black blood" was considered black. The principle of "invisible blackness" was an example of hypodescent, the automatic assignment of children of a mixed union between different socioeconomic or ethnic groups to the group with the lower status.[1] The one-drop rule was not adopted as law until the 20th century: first in Tennessee in 1910 and in Virginia under the Racial Integrity Act of 1924 (following the passage of similar laws in several other states).
http://en.wikipedia.org/wiki/One-drop_rule
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Barack Hussein Obama har hvit mor og svart far.

I min verden betyr det at det burde være like riktig/feil å kalle han hvit som svart, men absolut alle velger systematisk å kalle han svart. Hvorfor?

.. og er det ok, eller lukter dette av ekte rasisme?
Vis hele sitatet...
Pr. definisjon er da virkelig Obama en mulatt?

Må innrømme at jeg heller litt i retning av å kalle det rasisme - det er i alle fall et typisk trekk ved rasistiske institusjoner en nærmest vilkårlig liten prosentandel tilhørlighet til en annen gruppe ansees som fullt medlemsskap i akkurat den gruppen.
Uten sammenliginng forøvrig, så mente vel nazistene at dersom én av oldeforeldrene dine var jøde, så var du også jøde og ble behandlet deretter.
I de tilfeller der to steile fronter begge opptrer rasistisk, så vil folk som er 50/50 ofte blir utstøtt av begge grupper under antakelse om at de er 100% i den andre gruppen.

Den egentlige rasismen ligger dog i det at vi ser oss nødt til å stadig gjøre et nummer ut av at dette er bra og at han er den første osv. osv. Mannen er mørkere i huden enn Romney. So fucking what? Det blir som å lage et nummer ut av at det faktisk *er* mulig for bergensere å bli politikere, for deretter å følge opp med reportasjer om Erna Solberg og skrive bøker om hennes vei til makta.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:55.
Cookie Monstah ^_^
han er født med mørk hud, derfor er han svart.
Svarte har overlegne gener.

Hvit far, svart mor = svart barn.

Hvit mor, svart far = svart barn
Sist endret av Naturgrønn; 7. november 2012 kl. 14:43.
Alltid lurt på dette. Mulatt er vel det begrepet man i tidligere dager brukte på sånne som han. Men jeg tror det har også å gjøre med at han er den allerførste fargede presidenten, og nettopp presidenter i USA er kjent for å være høyreiste, hvite menn (appåtil helst med nordeuropeisk utseende). Refererer da til tidligere presidenter, Bush Jr, Clinton, Bush Sr, Reagan, Jimmy Carter osv osv bakover i tid.

Sammenlignet med ovennevnte personer er Baracken svart, men dette menes selvfølgelig figurativt bare. Merk dere og dette er viktig: i de svarte miljøene i USA er Barack regnet som en hvit mann, i allefall som en "the whitest black man ever" (mye pga den lange utdanningen hans og oppveksten i et "hvitt" hjem - - noe som ikke er helt vanlig blant average svarte amerikanere).

Sitat av Pope Vis innlegg
Det går jo kun på hudfarge? Han er jo neger. Svart i huden og afrotendenser.
Vis hele sitatet...
Dust . Afrotendenser gir dermed ikke en svart person. Baracken er jo ingen tradisjonell neger.

Mange i Saudi-Arabia/Yemen/"sør"-arabere har afrotendenser. Ville du sagt at dem da er negere?? Oh btw, etter min mening er Baracken like svart som en marokkaner.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. november 2012 kl. 14:45.
ville heller kalt han lys brun... fordi han er jo det... og Vest Europeere er jo mer rosa enn hvit... . Blir litt sur om noen kaller meg svart, er jo fra Asia, har ikke engang krøllete hår, folk burde kalle folk for navnet dem, og ikke med en farge de ikke er xD.
Sitat av LMELME Vis innlegg
ville heller kalt han lys brun... fordi han er jo det... og Vest Europeere er jo mer rosa enn hvit... . Blir litt sur om noen kaller meg svart, er jo fra Asia, har ikke engang krøllete hår, folk burde kalle folk for navnet dem, og ikke med en farge de ikke er xD.
Vis hele sitatet...
Litt intressant det der, virker som asiatere i større grad slipper unna "rasismepratet" og virker mer akseptert generellt enn fargede/afro mennesker. Du som er av asiatisk utseende, hva mener du selv om dette?
man kan vel bare kalle hudfargen hans "mørk"
Sist endret av PunkBear; 9. november 2012 kl. 19:00.
Sitat av watchman Vis innlegg
Litt intressant det der, virker som asiatere i større grad slipper unna "rasismepratet" og virker mer akseptert generellt enn fargede/afro mennesker. Du som er av asiatisk utseende, hva mener du selv om dette?
Vis hele sitatet...

Asiater eller ei i Akershus kaller de alle for svarte som er litt mørke i huden, er jo blanding av gulling+ sånn inder farge, rart det er flest gutter alle plager (selv jeg gjør det, rart ikke sant?) plager, men det er jo venner som kaller deg det, så ikke stort deal, men ville ha likt om det stoppet, for drømme

Og for meg er Obama Lysbrun, folk slutt å kalle oss for black(svartinger)...
Hudfargen hans er litt mer latino-like imo
Han er vel per definisjon en mulatt. En ganske morkhudet mulatt.
Utifra hudfargen alene ville jeg tippet han var 100% svart, og det er vel den enkle grunnen til at han blir kalt svart..

Sitat av knewt_ Vis innlegg
Kan han kalles grå? Svart + hvit = grå skal man tro all erfaring jeg har med farger. Er dette politisk ukorrekt å si av meg?
Vis hele sitatet...
''hvit'' ligger vel nermere oransje enn fargn hvit. Brun passer vel bedre.
Politisk sett har det vel ingenting a si om du kaller han brun, gra eller svart..
vel ingen av foreldrene er svarte eller hvite, duh, men de blir kalt det, og om de var svart og hvit, ville det ha vært om dominant gen osv...
Obama er ikke svart, ikke hvit, men Blanding.
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Obama er ikke svart, ikke hvit, men Blanding.
Vis hele sitatet...
Han er grå.
Sitat av caperno Vis innlegg
Han er grå.
Vis hele sitatet...
Haha satan.
Obama er afrikansk-amerikansk fordi han selv definerer seg som dette.
Obama har 50% europeiske gener og 50% afrikanske gener. Det burde i teorien si at begge leirer kan kan gå god for han og trykke han til sitt bryst... Men sånn er det ikke. Mange hvite menn i USA liker ikke Obama, fordi han er svart. Den svarte befolkningen trykker han til sitt bryst som en av sine egne.. De europeiske genene hans blir feid under teppe - og han kalles "svart" - som om han er 100% afrikaner. Tror det er dette trådstarter hinter til.

Det hele har med at man i USA kaller alle med en dråpe afrikansk blod i årene for afroamerikaner.. Imotsetning til Brasil f.eks der man har flere nyanser i fargespekteret.

Forsåvidt også i Norge.. Her er det vanlig å bruke ordet mulatt (enn så lenge - i USA annsees det som et skjelsord)
Hvorfor i det hele tatt bry seg om fargen han har på huden?
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Hvorfor i det hele tatt bry seg om fargen han har på huden?
Vis hele sitatet...
Fordi TS lurer på det genetiske ved at han har en hvit og en svart forelder og blir definert som svart.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Mange hvite menn i USA liker ikke Obama, fordi han er svart.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke bare hvite hannkjønn som ikke liker Obama fordi han er svart..
Sist endret av KjellFresh; 12. november 2012 kl. 03:21. Grunn: hfwio
Sitat av watchman Vis innlegg
Litt intressant det der, virker som asiatere i større grad slipper unna "rasismepratet" og virker mer akseptert generellt enn fargede/afro mennesker. Du som er av asiatisk utseende, hva mener du selv om dette?
Vis hele sitatet...
En annen ting - er ikke "asiatisk utseende" også ganske misvisende? Japanere, mongoler, indere, ny-guineanere (er det egentlig et ord?), pakistanere og folk fra sibir er alle pr. def. asiater, men de ser jo veldig forskjellige ut.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:56.
Fordi han ikke er grønn
Det at en person er hvit eller svart (eller en annen farge) bestemmes vel av hudfargen på den personen, ikke om faren eller moren har en annen farge...

Det er ikke rasistisk å si hvilken hudfarge en person har, så lenge det er fakta. Det som er rasistisk er for eksempel å kalle en person dum, bare på grunn av hudfargen (generalisering og fordommer).

Hvorfor Barack Obama er "svart" og ikke en annen farge er vel bestemt av gener fra foreldrene.
Sist endret av Zarlach; 12. november 2012 kl. 10:51.
Tidenes tråd.. Er vel ikke verre enn å se på hudfargen?
Sitat av Henkal Vis innlegg
Tidenes tråd.. Er vel ikke verre enn å se på hudfargen?
Vis hele sitatet...
Ja, man ser på hudfargen. Og da ser man...?

http://2.bp.blogspot.com/-QtgcE-IphS...1600/tones.jpg
Bah, fikk ikke bildet med først. Gjøre det slik, da.
Hvilke av disse dukkene er hvite og hvilke er sorte?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:56. Grunn: Bilde falt ut
Til alle som sier at Obama regnes som svart pga hudfarge er det kanskje på sin plass å presisere at hudfargen faktisk er underordnet. Obama kunne vært albino og ville likevel blitt klassifisert som svart i USA (Black People).

Obama er ikke mørkere i huden enn en araber. Mange pakistanere og indere er mørkere i huden enn Obama. Disse folkegruppene kalles ikke svarte, ikke i USA (der dem f.eks kalles brown people), ikke i Norge (der vi bruker ord som pakistaner osv. eller brun). "Black" har utelukkende å gjøre med at Obama har 50% afroamerikansk blod i årene.

De 50% europeiske genene blir en parantes. Og det er jo litt interresant?

Det samme gjelder forsåvidt afroamerikanere som blandes med asiater osv. Tiger Woods f.eks - regnes som svart selv om han har 50% asiatiske gener.
Sist endret av Bearass; 12. november 2012 kl. 13:06.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Over 90% av de mørkhudede stemte på Obama, hmmm.
Vis hele sitatet...
Av de mørkhudede som stemte, riktignok.
Men de fleste mørke stemmer allerede på de blå.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, man ser på hudfargen. Og da ser man...?

http://2.bp.blogspot.com/-QtgcE-IphS...1600/tones.jpg
Bah, fikk ikke bildet med først. Gjøre det slik, da.
Hvilke av disse dukkene er hvite og hvilke er sorte?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å være vrang. Er ikke disse dukkene det handler om, men obama. Se på obama da, og fortell meg om han er hvit?
Du skjønner vel hva jeg mener når jeg sier hvit? hvit som i nordmenn.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:56.
Sitat av Henkal Vis innlegg
Trenger ikke å være vrang. Er ikke disse dukkene det handler om, men obama. Se på obama da, og fortell meg om han er hvit?
Du skjønner vel hva jeg mener når jeg sier hvit? hvit som i nordmenn.
Vis hele sitatet...
Hvis du med 'hvit' og 'sort' mener henholdsvis 'kaukasisk' og 'absolutt alt annet', så ja - da er Obama sort. I likhet med afrikanere, sydeuropeere, indianere, indere, japanere, maorier osv. osv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race
Det er imidlertid en fullstendig meningsløs bruk av ordene, og vil i praksis være en dem/oss-definisjon - ikke bra. Så, la oss se på obama, da.
Han er mørkere i huden enn 'hvit som i nordmenn' for å bruke dine ord. Imidlertid er han lysere i huden enn det som er typisk for afrikanere syd for Sahara (og der er det stor spredning i hudfarge). I denne artikkelen
http://edition.cnn.com/2009/POLITICS...key/index.html
er det et bilde av Obama sammen med den tyrkiske presidenten Abdullah Gül - det er ikke rare forskjellen i hudfarge, er det vel? Likevel er det ingen som kaller tyrkere for 'sorte'?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:57.
I USA er "black" ikke bare en farge, men en rase. Man trenger ikke være nattsvart i huden for å være "black", og det er ingenting som heter "brown". Å diskutere nyansene vil altså oppfattes som helt ulogisk for en amerikaner. Afrikanske folkeslag er "blacks", mørkhudede fra f.eks. India eller Middelhavsområdene er ikke det.

Den gangen da svarte ikke hadde de same juridiske rettighetene som hvite, ble selv 1/8-dels svarte definert som svarte. Altså, hvis man hadde en svart oldeforelder var man svart og måtte sitte bakerst i bussen og kunne ikke gå på universitetet eller ha bestemte jobber. (Dette gjaldt fram til 1965, tjue år etter Nazi-Tyskland!) Selv om dise reglene ikke er juridisk gyldige lenger, er det fremdeles slik amerikanere flest tenker på hvem som er svart og hvem som er hvit.

Obama er jo egentlig mulatt (50/50 svart og hvit), men det ordet brukes ikke så mye lenger. Per amerikansk definisjon er han svart.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Barack Hussein Obama har hvit mor og svart far.

I min verden betyr det at det burde være like riktig/feil å kalle han hvit som svart, men absolut alle velger systematisk å kalle han svart. Hvorfor?

.. og er det ok, eller lukter dette av ekte rasisme?
Vis hele sitatet...
Wow, du har noen problemer. Mister!
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Over 90% av de mørkhudede stemte på Obama, hmmm.
Vis hele sitatet...
Og dette har du kilder på da eller?
høres rett og lett litt merkelig ut at kun 10% stemmer republikansk.

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Svarte har overlegne gener.

Hvit far, svart mor = svart barn.

Hvit mor, svart far = svart barn
Vis hele sitatet...
jasså? da lurer jeg litt på hvorfor det finnes eksempler på det motsatte
feks, Admiral P. Mor fra zambia, far fra norge. like hvit eller hvitere enn nordmenn flest
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
I USA er "black" ikke bare en farge, men en rase. Man trenger ikke være nattsvart i huden for å være "black", og det er ingenting som heter "brown".
Vis hele sitatet...
Det er faktisk noe som heter "brown"

Interresant nok er det hva såkalte "coloured" eller blanding mellom hvit og svart kalles for i Sør Afrika.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis du med 'hvit' og 'sort' mener henholdsvis 'kaukasisk' og 'absolutt alt annet', så ja - da er Obama sort. I likhet med afrikanere, sydeuropeere, indianere, indere, japanere, maorier osv. osv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race
Det er imidlertid en fullstendig meningsløs bruk av ordene, og vil i praksis være en dem/oss-definisjon - ikke bra. Så, la oss se på obama, da.
Han er mørkere i huden enn 'hvit som i nordmenn' for å bruke dine ord. Imidlertid er han lysere i huden enn det som er typisk for afrikanere syd for Sahara (og der er det stor spredning i hudfarge). I denne artikkelen
http://edition.cnn.com/2009/POLITICS...key/index.html
er det et bilde av Obama sammen med den tyrkiske presidenten Abdullah Gül - det er ikke rare forskjellen i hudfarge, er det vel? Likevel er det ingen som kaller tyrkere for 'sorte'?
Vis hele sitatet...
Ja, men han er fortsatt ikke hvit
Han er mere brun.
Meningsløs bruk av ordene? vet vel at det finnes noe imellom, men han er jo ikke hvit.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:57.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er faktisk noe som heter "brown"
Vis hele sitatet...
In the United States, some Hispanic Americans, mainly mestizos, are referred to by some as "brown people". (...) However, currently most Hispanic Americans do not refer to themselves as "brown people"

Utenfor USA (f.eks. Sør-Afrika som du nevner) er det vanligere å henvise til sjatteringer av svart/brun/hvit og bruke mellombegreper som brun. Poenget mitt er at i USA er rasebildet veldig enten/eller, og det er derfor Barack Obama omtales som svart selv om han praktisk talt er lysebrun.
Sitat av Henkal Vis innlegg
Ja, men han er fortsatt ikke hvit
Han er mere brun.
Meningsløs bruk av ordene? vet vel at det finnes noe imellom, men han er jo ikke hvit.
Vis hele sitatet...
Nemlig! Han er ikke hvit og han er ikke sort. Man kan kalle ham 'brun', 'mulatt', 'farget' eller, for den saks skyld, 'president'. Eller en lang rekke andre ord. Men det er like feil å kalle ham 'hvit' som det er å kalle ham 'svart', akkurat som TS påpekte innledningsvis.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:57.