Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1762
Hei,

Jeg vet at dersom man plugger TV, PC og annen finelektronikk laget for 110 volt inn i et uttak på 230 volt, vil det ødelegge aparatet på et øyeblikk. Men jeg har en low tech ovn her som kun består av noen varmeelementer og en "infinite switch". Vil den ta skade av det? Og risikerer jeg i så fall at noe annet enn ovnen blir ødelagt?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
På mange adaptere står det fks INPUT-100-240V, 50-60HZ.

Er det ikke spesifisert, eller kun for 110 ville jeg ikke brukt den.
Du må beise sjarken!
Det er nok en sikring inne i ovnen som vil gå, eller vil du nok brenne varmeelementene
Fleff: det står 110 volt på den, så det er ikke noe tvil om at det er det den er bygd for.

Hvis det ikke kan skje noe værre enn at det går ut over ovnen på en eller annen måte satser jeg på å prøve det ut
Ikke koble sammen ting hvis det er feil volt!! Jævlig viktig å huske på. Og ja, det er stor sjanse for at det blir ødelagt på et øyeblikk. En i bandet mitt putta et 12-voltsadapter i pedalen min, når det egentlig skulle være 10, og det begynte å lukte svidd og sige ut røyk av pedalen etter et sekund omtrent. Helt ubrukelig etterpå.
Sitat av dobbeltve Vis innlegg
laget for 110 volt inn i et uttak på 230 volt
Vis hele sitatet...
Gjorde det med en vifteovn en gang jeg hadde et av mine "blond moments".

Vifta gikk så fort som aldri før, i ca 3 sekunder og varmetrådene inni brant av.
Greit nok at det er kun ovnen som går i stykker, men det kan føre til andre ting som personskade eller husbrann Nei, den vil ikke funke på 230v enten så vil sikring gå, eller så vil ovnen brenne opp
Hva vil det resultere i hvis det var en 230V ovn som ble koblet til 110V?
Ville varmen på platene bare bli redusert?
Husker den gang jeg gikk vgs så prøvde jeg å skyve over bryteren på baksiden av strømforsyningen til dataen, fra 230v til 110v. Nesten momentant så smalt det i boksen og det som en gang var en flott strømforsyning ble ruinert. Den hadde riktignok en sikring, men hjalp ikke i det hele tatt. Den var død.
Kjøp deg en adapter. Problem solved.
Sitat av cam100 Vis innlegg
Hva vil det resultere i hvis det var en 230V ovn som ble koblet til 110V?
Ville varmen på platene bare bli redusert?
Vis hele sitatet...
Stemmer, du vil ikke få høy nok effekt.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Husker den gang jeg gikk vgs så prøvde jeg å skyve over bryteren på baksiden av strømforsyningen til dataen, fra 230v til 110v. Nesten momentant så smalt det i boksen og det som en gang var en flott strømforsyning ble ruinert. Den hadde riktignok en sikring, men hjalp ikke i det hele tatt. Den var død.
Vis hele sitatet...
Når den går fra 230V til 110V så vil den jo bare få mindre strøm, så noen som kan forklare hvorfor den "sprenger" av for lite strøm?
Sitat av cam100 Vis innlegg
Når den går fra 230V til 110V så vil den jo bare få mindre strøm, så noen som kan forklare hvorfor den "sprenger" av for lite strøm?
Vis hele sitatet...
Du endrer ikke hva strømnettet leverer ved å stille på en bryter på dataen din. Du endrer hva strømforsyningen skal ha inn i seg - den får altså over dobbelt så mye strøm som den skal ha!