Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3317
Noen som har testet? røyker IKKE selv, og får alltid rundt 110-115 på diverse tester. Har cannabis innvirking på hvordan man løser oppgaver? Muligens letter å se sammenhengen?
A 2002 longitudinal study published in the Canadian Medical Association Journal concluded that "marijuana does not have a long-term negative impact on global intelligence", and that "current marijuana use had a negative effect on global IQ score only in subjects who smoked 5 or more joints per week." The study, which monitored subjects since birth, examined IQ scores before, during and after cessation of regular marijuana use. It found current light users and former users showed average IQ gains of 5.8 and 3.5 respectively, compared to an IQ gain of 2.6 for those who had never used cannabis.[93] The study did however show an average IQ decrease of 4.1 for heavy users.
Vis hele sitatet...
Kilde.

Dette er long-term effects. Jeg kan aldri tro at man får bedre score på en IQ-test mens man er fjern, men du får vel søke litt rundt. Jeg antar at det er veldig individuelt, da det kommer an på hva slags rus du får av cannabis (noe som kommer an på strain, set & setting, personlighet etc).
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
Noen som har testet? røyker IKKE selv, og får alltid rundt 110-115 på diverse tester. Har cannabis innvirking på hvordan man løser oppgaver? Muligens letter å se sammenhengen?
Vis hele sitatet...
Det er nok en mulighet at mange a brukerene får en større kreativitet og føler de mestrer ting mer. Etter hva jeg har fått med meg på dette forumet blir nermest alle sammen om til Einstein.

Bevar huet ditt unge sjel. om du skal røyke, røyk med måte
Isvarmt's Avatar
Trådstarter
kreativitet er en ting, mn intelligens er en annen, tviler selv sterkt på at man blir noe særlig smartere men at man muligens ser oppgaven på en annen måte? :S, kan ikke svare på d selv da jeg ikke røyker hadde vært kult om noen på forumet hadde testet det da, kjøre gjennom f.eks mensa testen både under rus og uten.
Jeg testet det for en stund siden, jeg husker ikke hva jeg fikk, men resultatet ble utrolig dårlig når jeg var stein. Jeg husker jeg trykket meg raskt igjennom testen, fordi jeg heller ville spise snop og tegne.
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
hadde vært kult om noen på forumet hadde testet det da, kjøre gjennom f.eks mensa testen både under rus og uten.
Vis hele sitatet...
Om man tar samme testen to ganger vil jeg tro at resultatet på den siste testen vil være høyere enn den første, da man allerede vet oppgavene og er forberedt på dem.

I så fall vil jeg foreslå å først ta testen under cannabis-påvirkning og den andre senere i nykter tilstand. Sjansen er at "hukommelsessvekkingen" spiller inn og gjør at man ikke husker oppgavene like godt i ettertid som man ville dersom man var nykter under den første testen, og dermed gir rom for en mer fair andretest. Mine (snart utdaterte) 50 øre
Sist endret av Tawon; 29. mars 2012 kl. 19:26. Grunn: typo
Sitat av Chirgilchin Vis innlegg
Jeg husker jeg trykket meg raskt igjennom testen, fordi jeg heller ville spise snop og tegne.
Vis hele sitatet...
there you go
Det kommer vel helt an på mengden og styrken på det man inhalerer.
Enkelte ganger blir man jo veldig fokusert og konsentrert, sjelden den treffer der men.

Normalt sett ville tålmodigheten min vært det største hinderet under påvirkning.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Om man tar samme testen to ganger vil jeg tro at resultatet på den siste testen vil være høyere enn den første, da man allerede vet oppgavene og er forberedt på dem.
Vis hele sitatet...
De fleste gode IQ-testene gir tilfeldige oppgaver, og de som ikke har tilfeldige oppgaver får man ikke fasitsvar på, så at man er "forberedt" gir ikke andre fordeler enn at det tar kortere tid.

Som Chirgilchin og skinnidjii peker på, så tror jeg det største hinderet er konsentrasjonen og tålmodigheten. Jeg tviler på at man blir "dummere" av å røyke. Dette føler jeg også ut ifra egne erfaringer. Mye alkohol får meg til å gjøre "dumme" ting, imotsetning til cannabis, som gir meg et annerledes tankemønster.
Sist endret av ffdck; 30. mars 2012 kl. 14:16.
Sitat av Chirgilchin Vis innlegg
Jeg husker jeg trykket meg raskt igjennom testen, fordi jeg heller ville spise snop og tegne.
Vis hele sitatet...

Dette er nok mye av grunnen til eventuelle lavere score i alle slags tester under påvirkning av cannabis, ja
Jeg klarer ikke å spille sims når jeg er stein engang, ender bare med å lage kopier av Hitler og venner, for så å le av dem, og så spise.
Sitat av trckLOL Vis innlegg
De fleste gode IQ-testene gir tilfeldige oppgaver, og de som ikke har tilfeldige oppgaver får man ikke fasitsvar på, så at man er "forberedt" gir ikke andre fordeler enn at det tar kortere tid.

Som Chirgilchin og skinnidjii peker på, så tror jeg det største hinderet er konsentrasjonen og tålmodigheten. Jeg tviler på at man blir "dummere" av å røyke. Dette føler jeg også ut ifra egne erfaringer. Mye alkohol får meg til å gjøre "dumme" ting, imotsetning til cannabis, som gir meg et annerledes tankemønster.
Vis hele sitatet...
Om det ikke er tilfeldige oppgaver og man tar samme test 2 ganger, vil det være mye lettere den andre gangen, fordi man kan "formlene" som kreves for å fullføre mønsteret i oppgavene og vil dermed bruke mye mindre tid på oppgavene. De fleste IQ tester må fullføres på tid så å ha mye tid på de vanskeligere oppgavene er ett stort pluss.

Jeg er 99% sikker på at om man tok 100 folk med lik IQ, lot 50 av dem røyke seg stein, 50 av dem være edru, gav dem en IQ test, så ville de som var edru ha fått mye bedre IQ gjennomsnittlig
jeg har tatt test når jeg har vært rusfri en stund og en test når jeg er påvirket.
Det skilte ca 15 poeng på de 2 testene i favør av rusfri.

det kan ha vært flere faktorer som har spilt inn enn cannabis, men at det har hatt en påvirkning anser jeg som rimelig sikkert
Tok IQ-testen på sesjon pisse stein. Jeg og tre kompiser var inne samtidig, og fyrte hardt på vei inn. Aner ikke resultatet, men husker at jeg ikke skjønte en dritt. Ble forøvrig plassert i garden! Vokte slottet med skarpt våpen.....
Alltid hatt samme resultat omtrent, aldri vært så mye skille mellom det for meg, men så har jo dags formen utrolig mye å si. For å ikke nevne alle de forskjellige menneskeskapte iq testene som ligger der ute, hvem tok du forresten?

Men at hukommelsesoppgaver blir redusert til en viss grad, kan ingen motsi seg på. For da må jeg spørre hvilken strain du som siterer meg har røkt i såfall
Sitat av Swam Vis innlegg
Om det ikke er tilfeldige oppgaver og man tar samme test 2 ganger, vil det være mye lettere den andre gangen, fordi man kan "formlene" som kreves for å fullføre mønsteret i oppgavene og vil dermed bruke mye mindre tid på oppgavene. De fleste IQ tester må fullføres på tid så å ha mye tid på de vanskeligere oppgavene er ett stort pluss.

Jeg er 99% sikker på at om man tok 100 folk med lik IQ, lot 50 av dem røyke seg stein, 50 av dem være edru, gav dem en IQ test, så ville de som var edru ha fått mye bedre IQ gjennomsnittlig
Vis hele sitatet...
Var det med hensikt å skrive nøyaktig det samme som jeg skrev?

Sitat av Sluzzz Vis innlegg
(...)men så har jo dags formen utrolig mye å si. For å ikke nevne alle de forskjellige menneskeskapte iq testene som ligger der ute, hvem tok du forresten?
Vis hele sitatet...
1. Dagsformen har ikke utrolig mye å si. Det er ikke 3000 meteren liksom.
2. Er ikke alle IQ-testene "menneskeskapt"?
Sist endret av ffdck; 31. mars 2012 kl. 17:01.
sluzz: jeg tok testene hos psykolog med ca et års mellomrom.

du må uansett ikke ta mine resultater som noe referanse for hvordan dette vil være for andre. jeg tror det er høyest individuelt hvor mye man blir påvirket
Sitat av trckLOL Vis innlegg
Var det med hensikt å skrive nøyaktig det samme som jeg skrev?


1. Dagsformen har ikke utrolig mye å si. Det er ikke 3000 meteren liksom.
2. Er ikke alle IQ-testene "menneskeskapt"?
Vis hele sitatet...
Skriver det samme som deg? Men whatever, det jeg mener er at folk som er høy vil gjøre det generelt dårligere enn dem som er edru. Det "annerledese tankemønsteret" gjør deg ihvertfall ikke smartere, og det kan jeg si av egen erfaring
Sitat av Swam Vis innlegg
Skriver det samme som deg? Men whatever, det jeg mener er at folk som er høy vil gjøre det generelt dårligere enn dem som er edru. Det "annerledese tankemønsteret" gjør deg ihvertfall ikke smartere, og det kan jeg si av egen erfaring
Vis hele sitatet...
Så siden du har erfart det selv så kan du bastant påstå at det gjelder for den generelle allmenheten?
Jeg tenker vi sier at alle reagerer unikt på dette rusmiddelet, og at det får være opp til en selv å fastslå om det "annerledese tankemønsteret" bidrar intellektuelt styrkende eller ei.
Sitat av Swam Vis innlegg
Skriver det samme som deg? Men whatever, det jeg mener er at folk som er høy vil gjøre det generelt dårligere enn dem som er edru. Det "annerledese tankemønsteret" gjør deg ihvertfall ikke smartere, og det kan jeg si av egen erfaring
Vis hele sitatet...
Jeg sier at forberedt på testen = kortere tid, og så gjentar du det med en annen formulering.

Så sier jeg at en som røyker vil nok få dårligere resultat, enn en som er edru. Noe du gjentar.

Selv om det ikke står nøyaktig det samme, så fant jeg det finurlig at du "gjentok" meg med annerledes formulering i et svar på min post.
Jeg stiller heller spørsmålstegn ved hvordan IQ måles... Også vil jeg også påpeke at cannabis er et psykedelisk stoff og at det derav ikke vil produsere noen form for statisk resultat. Alle disse rusmidlene har også en rekke fysiske virkninger som påvirker psyken indirekte, noe som gjør det hele veldig individuelt og mye mer komplisert enn slike veldig simple studier greier å kartlegge...
trckLOL: Ja ok, for å være ærlig så var jeg ironisk nok høy når jeg skrev innlegget, noe som kan forklare dumheten (hø hø hø)
Tawon: Jeg tviler sterkt på at alle reagerer så unikt på dette stoffet at man ikke kan avklare om man generelt blir "dummere" eller "smartere"
Sist endret av Swam; 5. april 2012 kl. 02:12.
Kom på en hilarious dokumentar som jeg så for et par år tilbake som het "Super high me", der vedkommende bla tar IQ test før og etter påvirkning. Ikke akkurat science, men morsom titting:
http://www.youtube.com/watch?v=27HNkZTNwr0

Finnes forøvrig mange seriøse studier om temaet.
Sist endret av Melkesyre; 5. april 2012 kl. 20:20.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Kilde.

Dette er long-term effects. Jeg kan aldri tro at man får bedre score på en IQ-test mens man er fjern, men du får vel søke litt rundt. Jeg antar at det er veldig individuelt, da det kommer an på hva slags rus du får av cannabis (noe som kommer an på strain, set & setting, personlighet etc).
Vis hele sitatet...
Blir man i gjennom 4,1 poeng dummere av tung cannabis bruk? Er ikke effektene reverserbare for tunge brukere?
Sist endret av sonmarak; 5. april 2012 kl. 21:07.
Sitat av sonmarak Vis innlegg
Blir man i gjennom 4,1 poeng dummere av tung cannabis bruk? Er ikke effektene reverserbare for tunge brukere?
Vis hele sitatet...
A negative effect was not observed among subjects who had previously been heavy users but were no longer using the substance. We conclude that marijuana does not have a long-term negative impact on global intelligence.

tatt fra siden.. de sier at det går over når man slutter..