Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4756
Hei, jeg vil bare ha noen synspunkter, jeg leier i en leilighet i kristiansand. vi betaler 5tusen pr mnd jeg og dama. vi har blitt satt i en vrien sitvasjon med å skylde huseier litt penger. 20k ish. + de mnd som kommer nå. Grunnen til at det har blitt slik er at huseier var litt sein med kontrakt, å vi er "ganske ferske" når det gjelder å bo alene/flytte ut. så vi tenkte ikke noe mer over det. samtidig som skolen jeg går på krever 3tusen mer en hva lånekassen gir meg vær januar. det betyr at det blir mindre vær januar. og om sommeren ble det noe tull.
vi prøver så godt vi kan nå å vi har betalt tilsammen 11,5 k denne mnd for å betale unna noe, noe som huseieren ikke bryr seg om. hun sier at alt skulle være inn på konto i februar. vi sa klart ifra at vi ikke hadde sjanse til å betale det innen februar, men måtte ialfall ha ut mars for å få det fikset. nå så har huseieren tatt nøklene til garasjen, som mopeden til dama står i, å nekter å gi oss den før vi har betalt. så da lurer jeg på er dette normalt? jeg får 6,8k i stipend 6k gikk rett inn til huseier, 800 på mat til 1 mnd. å det mener jeg må være minste krav. neste mnd får jeg hjelp av foresatte, men denne mnd er det vanskelig. noen som har noen ting å si om dette? jeg vet at vi skulle vært mer voksen å lagt unna penger når vi ikke hadde kontrakt. men det er vel sånne ting man lærer av.

trenger bare noen gode ord, om hva jeg kan gjøre, hvordan dere hadde taklet denne sitvasjonen osv.

-ty

Kan også legge til at jeg har prøvd å søke meg jobb på siden av studiene uten hell.
Uff, kjip situasjon dette her ja. Synes huseier er ganske urimelig med dette, har dere noe i kontrakten som sier noe om dette med betaling av husleie? Eller er ikke en kontrakt på plass en gang enda? Og dette med mopeden vet jeg ikke en gang om er lov av huseier, og kan vel nesten virke som tyveri i og med at h*n "beslaglegger" uten eierskap.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Uff, kjip situasjon dette her ja. Synes huseier er ganske urimelig med dette, har dere noe i kontrakten som sier noe om dette med betaling av husleie? Eller er ikke en kontrakt på plass en gang enda? Og dette med mopeden vet jeg ikke en gang om er lov av huseier, og kan vel nesten virke som tyveri i og med at h*n "beslaglegger" uten eierskap.
Vis hele sitatet...
vi har kontrakt nå.men vi fikk ikke kontrakt før etter 2mnd etter vi flyttet inn. :/
Kan også tilføye at huset har byttet eier, å nye kontonummer å betale inn på, uoversiktlig så vi vet faktisk ikke helt hvor mye vi skylder og ikke. veldig merkelig sitvasjon, å man mister også motivasjonen på arbeidbenken i studiene når man har denne "byrden" på seg hele tiden.
dette er en litt kjip situasjon ja, jeg skjønner også huseiers situasjon med at det har gått flere mnd hvor det har blitt betalt for lite eller ingen ting med at hun tar "collateral" inntil fult beløp er betalt inn...

jeg ville prøvd og og pratet med huseier om en nedbetalings plan osv hvis ikke huseier er en sikkerlig B***h da og ikke er intresert i og finne en løsning...

ønser dere lykke til uansett og håper dere finner en løsning..
Sitat av Cozativity Vis innlegg
vi har kontrakt nå.men vi fikk ikke kontrakt før etter 2mnd etter vi flyttet inn. :/
Kan også tilføye at huset har byttet eier, å nye kontonummer å betale inn på, uoversiktlig så vi vet faktisk ikke helt hvor mye vi skylder og ikke. veldig merkelig sitvasjon, å man mister også motivasjonen på arbeidbenken i studiene når man har denne "byrden" på seg hele tiden.
Vis hele sitatet...
Ettersom dere har en kontrakt står det vel klart der når pengene skal betales, og hva som eventuelt skjer ved forsinkelser. Med mindre dere har avtalt noe annet i ettertid er det kontrakten som gjelder.
Prøv å forklar situasjonen til utleier, og spør om dere kan sette opp en betalingsplan i fellesskap.

En annen løsning er jo å ta ut penger på MasterCard, eller ta opp noen tusen i lån. Dette kan bli kostbart riktignok.
Du sier noe om foreldre, du har vel det og samme med dama de?
Det er vel enklere og billigere på sikt og kanskje få lånt noe av de enn tull som dyre Kredittkort osv..!?

Prøv og forklar det hele for deres foreldre så godt det lar seg gjøre.

Lykke til
Vel uansett har ikke en husleier lov til å ta beslagg eller kaste dere ut.
Dette er det kun namsmannen som kan gjøre. Se for deg hvordan det skulle bli om hvem som helst kunne ta beslag.... Plutselig kommer telenor inn og henter sofaen og tv din fordi du ikke har betalt mobil regningen din for å sette det litt på spissen. Her har huseier gjort noe som er veldig ulovelig og jeg vil påpeke det for henne at beslaget er ulovelig og at om dere ikke kommer til noen minnelig løsning dere imellom annmelder dere huseier for tyveri for å få tilbake mopeden til dama.
Dette gjør sikkert ikke situasjonen mellom dere noe bedre men dere kjøper dere i allefall litt tid
Fikk avtalt et møte imorgen med huseier, der vi skal forklare sitvasjonen. å få til en nedbetalings plan. takk for all støtte/forståelse. håper det fikser seg snart så jeg kan fokusere videre på Avsluttningsprosjektet mitt i 3d-spill design.
Huseier har ikke lov til å gjøre noe som helst, frihetsberøvelse er ikke noe en vanlig person kan gjøre.

Ring politiet og si fra om situasjonen. Det er ikke noen barnehage i verden, ho kan ikke ta nøkler til garasjen dere har kjøretøyet i fordi dere ikke har betalt husleie. Det er rett og slett ikke lov å ta loven i egne hender. Med mindre det står i kontrakten da, og det tviler jeg sterkt på.

Dere sier dere har god vilje og vil betale når dere kan. Jeg syns det er noe ho bør tenke på, isteden for å prøve å drive dere vekk!! Hadde dere vært noen sniker og prøvd å snike dere unna husleia, hadde jeg sett annerledes på det.

Stå litt på krava deres og prøv å diskuter litt med ho. Kanskje har dere kredittkort? Da kan dere skylde kredittkortselskapet penger og ikke ho. Få dere jobb om mulig.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vel uansett har ikke en husleier lov til å ta beslagg eller kaste dere ut.
Dette er det kun namsmannen som kan gjøre. Se for deg hvordan det skulle bli om hvem som helst kunne ta beslag.... Plutselig kommer telenor inn og henter sofaen og tv din fordi du ikke har betalt mobil regningen din for å sette det litt på spissen. Her har huseier gjort noe som er veldig ulovelig og jeg vil påpeke det for henne at beslaget er ulovelig og at om dere ikke kommer til noen minnelig løsning dere imellom annmelder dere huseier for tyveri for å få tilbake mopeden til dama.
Dette gjør sikkert ikke situasjonen mellom dere noe bedre men dere kjøper dere i allefall litt tid
Vis hele sitatet...
Du har et merkelig syn på livet. Tyveri? LOL.

Huseier har låst garasjen sin. At de har satt mopeden der er synd for de. Da får de kontakte politiet for å få den låst ut.

TS gir F i å betale husleie og skylder på at de har lite penger. Ja vel. Så selg mopeden da! Der er ikke måte på hvor frekke noen mennesker er. Skylder man penger, men allikevel er i besittelse av moped og andre ting av verdi får man selge unna. Sånn er det bare.

Er det virkelig sånn at folk tror at det ikke har konsekvenser å droppe å betale husleie i mange måneder?

Dere burde faktisk skamme dere (ikke at jeg tror dere har kapasitet til å ta læring av dette)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Huseier har låst garasjen sin. At de har satt mopeden der er synd for de. Da får de kontakte politiet for å få den låst ut.
Vis hele sitatet...
Ja, om det har vore avtalt munnleg at dei kan nytte garasjen så er det tjuveri når den brått blir låst, og huseigar nektar å gje tilgang til gjenstanden igjen. Ein ting er å trekke tilbake bruksløyvet til garasjen (med mindre det står eksplisitt i kontrakta), men å nekte å gi tilbake ein gjenstand slik er lovstridig.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
TS gir F i å betale husleie og skylder på at de har lite penger. Ja vel. Så selg mopeden da!
Vis hele sitatet...
Det at dei ikkje har betalt gir ikkje huseigar frie tøyler til det ho måtte ha lyst til. Vi lever i eit sivilisert samfunn, der sjølvtekt ikkje er legalt.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Skylder man penger, men allikevel er i besittelse av moped og andre ting av verdi får man selge unna.
Vis hele sitatet...
Kva om mopeden fører til at ein lettare kan få jobb og dermed tene pengar? Kva om det fører til reduserte transportutgifter? Kva om ein har eit reelt behov for den pga studiesituasjon eller familiesituasjon?
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Er det virkelig sånn at folk tror at det ikke har konsekvenser å droppe å betale husleie i mange måneder?
Vis hele sitatet...
Det virker ikkje som dei antar det. Det verkar som dei har kontakta huseigar og forklart situasjonen - og kva meir dei skal kunne gjere kan eg faktisk ikkje forstå. Dei fleste fornuftige kreditorer vil sjå på betalingsvilje framfor betalingsevne, og her viser dei jo faktisk vilje til å gjere opp for seg, så godt dei kan.

Da er det vanleg praksis i samfunnet at ein i det minste finn siviliserte måtar å gjere opp på - t.d. å avslutte leigeforholdet og bli einige om ein betalingsplan, eller fortsettje leigeforholdet og utsettje leiga.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Dere burde faktisk skamme dere (ikke at jeg tror dere har kapasitet til å ta læring av dette)
Vis hele sitatet...
Det var da pokker så fordømmande du var i tonen! Les innlegget ein gong til. For meg verkar det som OP faktisk har vilje til å ordne opp.

Den attenhundretalstolkinga av at gjeld er skammeleg høyrer heldigvis ikkje heime i dagens samfunn.
Det er i allefall ikke et triks å være påståelig å svær i kjeften mot huseier. Ikke for å implisere at dere er det, men bare for å si at en kommer langt i slike situasjoner med å vise vilje til å ta skylden på seg (uavhengig av hvor skylden faktisk ligger), samt vilje til å gjøre opp for seg.
Sist endret av Dominic; 26. februar 2012 kl. 00:23.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Du har et merkelig syn på livet. Tyveri? LOL.

Huseier har låst garasjen sin. At de har satt mopeden der er synd for de. Da får de kontakte politiet for å få den låst ut.

TS gir F i å betale husleie og skylder på at de har lite penger. Ja vel. Så selg mopeden da! Der er ikke måte på hvor frekke noen mennesker er. Skylder man penger, men allikevel er i besittelse av moped og andre ting av verdi får man selge unna. Sånn er det bare.

Er det virkelig sånn at folk tror at det ikke har konsekvenser å droppe å betale husleie i mange måneder?

Dere burde faktisk skamme dere (ikke at jeg tror dere har kapasitet til å ta læring av dette)
Vis hele sitatet...
lol, kanskje mopeden er nødvendig for å komme seg på jobb og tjene penger?
Sitat av Cozativity Vis innlegg
vi har kontrakt nå.men vi fikk ikke kontrakt før etter 2mnd etter vi flyttet inn. :/
Kan også tilføye at huset har byttet eier, å nye kontonummer å betale inn på, uoversiktlig så vi vet faktisk ikke helt hvor mye vi skylder og ikke. veldig merkelig sitvasjon, å man mister også motivasjonen på arbeidbenken i studiene når man har denne "byrden" på seg hele tiden.
Vis hele sitatet...
Vel det kan da ikke være umulig å finne ut av?
Hvor lenge har dere bodd i leiligheten? Hvor mye har dere betalt?
Det dere alt har betalt har dere vel kvitteringer på? Enten det nå er betalt via nettbank, kontant eller på andre måter?

Det nytter ikke gjemme seg bak at dere ikke hadde kontrakt, for det er vel ingen som flytter inn i en leilighet uten at man er enige om prisen først?

Slik jeg ser det er dette helt og holdent deres egen feil. Om det var slik at dere manglet kontonr så kunne dere betalt kontant eller satt tilside pengene.

Resultatet av sendrektigheten deres er jo at dere blir kastet ut om dere ikke klarer å løse dette.

Finn ut hvor mye dere skylder. Ta kjappest mulig kontakt med huseier og forsøk å komme til en avtale. Forklar ham at dere trenger noe penger til mat men at dere skal betale maksimalt til dere er ajour.

Kommer dere ikke til enighet med eieren så bør dere ta kontakt med foreldre/foresatte og forklare at dere har driti dere ut. Vær ærlige og fortell hva dere har gjort og be om å få låne penger til å dekke det dere skylder. Om ingen kan eller vil hjelpe så blir dere kastet ut det er jo realiteten. Så da bør du også si dette til foresatte og forklare at du må tilbake til gutterommet om de ikke kan hjelpe. Om heller ikke det nytter så får dere vel bli uteliggere - eller skaffe dere jobb....det kan ikke være umulig. Andre klarer jo det.

Dere er skoleelever med penger fra statens lånekasse. Det betyr også at dere ikke har krav på hjelp fra NAV og da må dere snarest ta innover dere alvorligheten i situasjonen. Løs dette snarest.

Sitat av Spirituell Vis innlegg
lol, kanskje mopeden er nødvendig for å komme seg på jobb og tjene penger?
Vis hele sitatet...
Virket ikke på ts som om de hadde jobber....uansett er ikke det huseiers problem.
Det er leietagers problem å komme seg på jobb.

Er faktisk enig med han som sa at de får selge unna mopeden får å gjøre opp gjelda si. Ja det vil sikkert svi og være kjipt men det kr.sand og ikke bondelandet. Det går da busser i kr.sand og moped er luksus om en ikke har penger til husleie.

Kjipt å havne i en slik situasjon men nå må dere være voksne og ta ansvar.
Får dere ikke hjelp hos mor og far så selg moped og tv/spillkonsoll/whatever. Å ta ansvar for seg selv og sine handlinger er en del av det å bli voksen. Man up!
Klart det er leietagernes feil at de ikke får betalt i tide, men utleier kan ikke begynne å ta eiendelene deres som gissel av den grunn.

Spiller ingen rolle hvor mange busser det går, hvor slaskete utleier er eller hvor langt far din må gå barbeint til jobben. Greit nok å be de ta ansvar, prate om sunn fornuft etc, men loven er loven.
Mener klart de burde prate med huseier og bli enige om en betalingsløsning, men å rettferdiggjøre dette "tyveriet" blir bare teit
Sist endret av Bothrops; 26. februar 2012 kl. 01:15.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Huseier har ikke lov til å gjøre noe som helst, frihetsberøvelse er ikke noe en vanlig person kan gjøre.

.
Vis hele sitatet...
frihetsberøvelse, fengsling, innesperring. Det å ulovlig berøve en annen friheten kan straffes med fengsel inntil 5 år (straffeloven av 1902 § 223). Gjør noen seg skyldig i frihetsberøvelse som han uten skjellig grunn anser for lovlig, eller foretar han frihetsberøvelse med tilsidesettelse av den lovbestemte fremgangsmåte, er straffen bøter eller hefte eller fengsel inntil 3 måneder (§ 226). Er det en offentlig tjenestemann som foretar ulovlig fullbyrdelse av frihetsstraff eller annen ulovlig frihetsberøvelse, er strafferammen i alminnelighet fengsel inntil 6 år (§ 117).

For det første jo en vanlig mann kan foreta en frihetsberøvelse som kalles borger arrest. Frihetsberøvelse gjelder kun personer ikke gjenstander...

Sitat av Pledrik Vis innlegg
Du har et merkelig syn på livet. Tyveri? LOL.

Huseier har låst garasjen sin. At de har satt mopeden der er synd for de. Da får de kontakte politiet for å få den låst ut.

TS gir F i å betale husleie og skylder på at de har lite penger. Ja vel. Så selg mopeden da! Der er ikke måte på hvor frekke noen mennesker er. Skylder man penger, men allikevel er i besittelse av moped og andre ting av verdi får man selge unna. Sånn er det bare.

Er det virkelig sånn at folk tror at det ikke har konsekvenser å droppe å betale husleie i mange måneder?

Dere burde faktisk skamme dere (ikke at jeg tror dere har kapasitet til å ta læring av dette)
Vis hele sitatet...
Så lenge de ikke får tilgang til sin egen moped og huseier nekter og utlevere den so jo da er det tyveri per definisjon.
Sitat av mp34567 Vis innlegg


Så lenge de ikke får tilgang til sin egen moped og huseier nekter og utlevere den so jo da er det tyveri per definisjon.
Vis hele sitatet...
Å ikke betale for seg er svindel - mopeden er ikke stjålet for å slaktes men ganske enkelt innelåst som sikkerhet. Forsvarer ikke handlingen men det blir tullete å diskutere den biten nå. Først må penga på bordet eller en avtale om betalingsplan.

Hvorfor drar dere inn frihetsberøvelse her? Er ikke snakk om at huseier har "kidnappet" knallerten. Get real!

Ts du kan være så uening du bare vil mtp innelåst moped men forsøk å se ting fra huseiers side. Huseier har svært unge leietakere som ligger flere måneder etter på husleia - dere har liketil så dårlig kontroll over egen økonomi at dere ikke har oversikt over hvor mye dere skylder. På tide å bli voksen.

Vet om utleiere som bytter lås på bolig straks insolvente leietakere forlater boligen - heller ikke lov med veldig effektivt. Dere har tross alt tak over hodet ennå så ta tak i problemene før du må sove på under åpen himmel på bystranda.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Huseier har ikke lov til å gjøre noe som helst, frihetsberøvelse er ikke noe en vanlig person kan gjøre.
.
Vis hele sitatet...
er det å ''stjele\ta beslag) frihetsberøvelse?

altså dem skylder penger å har unnlat å betale husleia noe som er galdt og så vidt jeg vet ulovlig når du har kontrakt

men her burde huseier vere mere åpen for en løsning da dette ganger henne like mye som dere

noe sier meg at dere mulig glemmer å si noe om tidligere konflikter eller advarsler? mener som hus eier hadde jeg snaket med dere mnd etter husleia mangla å ikke vent 4 mnd

men uansett håper dere finner en løsning skal endel til før henne kan kaste dere ut

ang mopeden så kan du jo bare dirke opp låsen ringe en låssesmed hvis det står i kontrakten at dere disponerer garasjen for å få ut mopeden

lykke til
Sitat av mp34567 Vis innlegg
frihetsberøvelse, fengsling, innesperring. Det å ulovlig berøve en annen friheten kan straffes med fengsel inntil 5 år (straffeloven av 1902 § 223). Gjør noen seg skyldig i frihetsberøvelse som han uten skjellig grunn anser for lovlig, eller foretar han frihetsberøvelse med tilsidesettelse av den lovbestemte fremgangsmåte, er straffen bøter eller hefte eller fengsel inntil 3 måneder (§ 226). Er det en offentlig tjenestemann som foretar ulovlig fullbyrdelse av frihetsstraff eller annen ulovlig frihetsberøvelse, er strafferammen i alminnelighet fengsel inntil 6 år (§ 117).

For det første jo en vanlig mann kan foreta en frihetsberøvelse som kalles borger arrest. Frihetsberøvelse gjelder kun personer ikke gjenstander...



Så lenge de ikke får tilgang til sin egen moped og huseier nekter og utlevere den so jo da er det tyveri per definisjon.
Vis hele sitatet...
Vel, egentlig kan man jo gjøre et godt argument for at hun er ganske ok som ikke kaster dem ut og sender saken til inkasso. For å være ærlig, jeg synes ikke huseier er urimelig i det hele tatt. Hadde jeg vært eier hadde TS vært ute for lenge siden. At huseier har tatt "pant" i en moped synes jeg egentlig bare er rimelig. Faktisk mer enn rimelig, det som er "standard" når man tar "pant" i sånne saker er egentlig å ta pant i noe som er verdt 3x beløpet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Orph Vis innlegg
At huseier har tatt "pant" i en moped synes jeg egentlig bare er rimelig. Faktisk mer enn rimelig, det som er "standard" når man tar "pant" i sånne saker er egentlig å ta pant i noe som er verdt 3x beløpet.
Vis hele sitatet...
Er det adgang til å ta pant i gjenstander utan kontraktsfesta rett eller ved dom?
Det er ikke stort å diskutere hvorvidt huseier har gått over streken. TS har brutt kontrakten ved å ikke betale leie.
Det er slik det er å bli voksen å bo for seg selv - faste utgifter først - så gøy og moro.

Ta lærdom av dette ts og kom til en avtale med huseier - ikke mas og tjas om den mopeden. Vær heller ydmyk og ta ansvar og si rett ut til huseier at dere har dummet dere ut mtp husleie. Forklar at det er første gang dere bor for dere selv og si at dere skal betale alt men at dere må komme til en enighet om en betalingsplan som er reell som dere kan klare. Møter dere stor motstand så vær smart og si at dere selger mopeden, evt be om å få et nytt møte etter at dere har snakket med foreldrene deres.Vis huseier at dere er ærlige og oppriktige og ønsker en løsning så er sikkert huseier en rimelig person.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det adgang til å ta pant i gjenstander utan kontraktsfesta rett eller ved dom?
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Derfor brukte jeg anførselstegn. I private saker som dette er det dog ikke uvanlig å bruke "pant", da stort sett i ting som tilsvarer 3x skyldig beløp (det er vel egentlig litt torpedopraksis, det skal sies, men ikke utelukkende).
Sitat av Orph Vis innlegg
Egentlig ikke. Derfor brukte jeg anførselstegn. I private saker som dette er det dog ikke uvanlig å bruke "pant", da stort sett i ting som tilsvarer 3x skyldig beløp (det er vel egentlig litt torpedopraksis, det skal sies, men ikke utelukkende).
Vis hele sitatet...
Og torpedopraksis er jo helt vanlig at husutleiere driver med i dagens samfunn..
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Og torpedopraksis er jo helt vanlig at husutleiere driver med i dagens samfunn..
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo ikke helt lovlig (det var på en måte implisert i hva jeg sa). Men jeg synes likevel det er et godt alternativ i forhold til å kaste dem ut på dagen, noe huseier med loven i hånd kan gjøre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det adgang til å ta pant i gjenstander utan kontraktsfesta rett eller ved dom?
Vis hele sitatet...
Ganske offtopic, men i taxibransjen er det helt vanlig å ta pant. Faktisk både uten kontrakt eller dom. Dersom en kunde ikke kan betale for seg, blir sjåførene opplært til å ta pant. Det utleveres en kvittering på pantet, hvor det står at dersom regningen for turen ikke blir betalt innen 14 dager, vil pantet bli solgt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Dersom en kunde ikke kan betale for seg, blir sjåførene opplært til å ta pant. Det utleveres en kvittering på pantet, hvor det står at dersom regningen for turen ikke blir betalt innen 14 dager, vil pantet bli solgt.
Vis hele sitatet...
Da inngår sjåføren og kunden ei kontrakt på staden om å gi pant inntil ting er gjort opp. Om ein taxisjåfør tar ein gjenstand med makt er det ein litt anna situasjon.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
noe huseier med loven i hånd kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Den lovteksten vil jeg gjerne se.
Feil fokus folkens!
Det er poengløst å fokusere på huseiers pant - den store kjeltringen er ts som ligger månedsvis etter med husleien.
Huseier har ikke stjelt mopeden men låst den inne som sikkerhet for pengene.
Er det så vanskelig å ha fokus på det egentlige problemet her?

Som sagt tidligere så er ts kjempeheldig som ennå har tak over hodet - normalt når noen skyld så mye husleie er at de blir kastet ut.

Utleier har full mulighet til å kaste ut leieboeren, så lenge det ligger saklige forhold til grunn. Det er ingen krav til størrelsen på misligholdende. Så lenge avtalen er brutt, kan leieboeren kastes ut med loven i hånd. Merk her at purring alt har forekommet og leietaker likevel ikke er ajour. I henhold til husleieloven kan ts kastes ut nå for brudd på avtalen/kontrakt - og nekter han å etterkomme et utkastelsesvarsel så vil namsmann/politi bistå huseier med å kaste ut ts.

Leietaker/ts har strukket strikken så langt at han må være evig takknemlig for å fortsatt ha en plass å sove. Så slutt å mase om den jævla mopeden nå.
Sist endret av random67489; 26. februar 2012 kl. 14:51.
Som jeg har nevnt lengre oppe at saken er ferdig, vi skal idag ha møte om nedbetaling, å det viste seg at det var ikke så mye vi skyldte henne. Men fint at dere liker å diskutere hvem som skal ha straff å ikke, men hvis moderatorne hadde vært snille så hadde de slettet tråden. Bekjente som begynner å reagere, å får spørsmål om det er oss.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Den lovteksten vil jeg gjerne se.
Vis hele sitatet...
Du vil se lovteksten som sier at man som huseier har adgang til å kaste ut leietager ved grovt kontraktbrudd, selv etter gjentatte purringer? Seriøst?
Sist endret av Orph; 26. februar 2012 kl. 14:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det er poengløst å fokusere på huseiers pant - den store kjeltringen er ts som ligger månedsvis etter med husleien.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt lovstridig å ta pant på den måten.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Huseier har ikke stjelt mopeden men låst den inne som sikkerhet for pengene.
Vis hele sitatet...
Banken kan ikkje utan viare ta bilen sjølv om du ikkje betaler billånet. Det er visse prosedyrer som skal følgjast, og det er viktig for å ha eit sikkert samfunn. Alternativet er sjølvtekt.

Tillit får vi ved at alle parter spelar etter boka. Når ein part har brote er ikkje svaret å kaste boka, men å bruke dei sanksjonane som står i boka.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Er det så vanskelig å ha fokus på det egentlige problemet her?
Vis hele sitatet...
Two wrongs doesn't make one right. Det er ingen som har diskutert om det er galt å ikkje betale leiga - for det er det. Men trådstarter spør konkret om det er lovleg å ta gjenstander slik, og svaret er nei, det er det heldigvis ikkje.

Viare viser jo faktisk OP vilje til å gjere opp for seg, ved å t.d. betale 6000 av totalt 6800 til utleigar. I mine auge tel ei slik handling sterkt i positiv retning. At huseigar her ikkje har sendt varsel om oppseeing av leigeforhold på grunn av mislighold gir ikkje meir rett til å ta beslag i eigedelar utan gyldig grunn.

Sitat av Orph Vis innlegg
Du vil se lovteksten som sier at man som huseier har adgang til å kaste ut leietager ved grovt kontraktbrudd, selv etter gjentatte purringer? Seriøst?
Vis hele sitatet...
Jepp. Leigetakar har eit sterkt vern. Du må t.d. gi 14 dagars varsel om utkastelse for at det skal vere gyldig. Om leigetakar da ikkje har flytta kan du gå til namsmannen og krevje tvangsgjennomføring av varselet. Kort sagt er det eit rimeleg ekstremt tiltak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jepp. Leigetakar har eit sterkt vern. Du må t.d. gi 14 dagars varsel om utkastelse for at det skal vere gyldig. Om leigetakar da ikkje har flytta kan du gå til namsmannen og krevje tvangsgjennomføring av varselet. Kort sagt er det eit rimeleg ekstremt tiltak.
Vis hele sitatet...
Har leid i mange år selv, er klar over rettighetene leietager har i lovverket. "På dagen" var et uttrykk jeg brukte, mente det ikke bokstavelig.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Får håpe dere kommer til en ordning med utleieren.
Men skjerp dere da!
Husleia skal betales til rett tid.Mange som leier ut er avhengig av at husleie skal betales til rett tid.
Selv leier jeg ei leilighet hos ei gammel dame.Hun leier også ut ei anna leilighet i samme huset der det bor noen andre.
Stakkars kjerring!
Hun har hatt mye trøbbel med de som har bodd der før.
Med husleia.
Kjerringa har lån på huset sitt,hun betaler internett og tv-abonnementet for vi som leier hos hu.
Så få en ordning på "forholdet" der du leier og betal husleia i rett tid.
Sitat av Orph Vis innlegg
Har leid i mange år selv, er klar over rettighetene leietager har i lovverket. "På dagen" var et uttrykk jeg brukte, mente det ikke bokstavelig.
Vis hele sitatet...
Det er ganske dumt å benytte et utrykk som betyr noe annet enn det du ønsker å utrykke.
Sitat av flexd Vis innlegg
Det er ganske dumt å benytte et utrykk som betyr noe annet enn det du ønsker å utrykke.
Vis hele sitatet...
Hendelig uhell på en redusert søndag.
Sitat av flexd Vis innlegg
Det er ganske dumt å benytte et utrykk som betyr noe annet enn det du ønsker å utrykke.
Vis hele sitatet...
Føler det blir vel mye flisespikkeri her.

Nå skrev han vel ikke "kaste ut på dagen" men han skrev kaste ut.
Og det er helt rett huseier kan kaste ut leietaker straks leietaker begår alvorlig kontrakts-brudd. Det betyr at når all skyldig husleie ikke er betalt etter purring kan utkastelse varsel sendes. Leietaker kan da flytte frivillig ut eller så kommer namsmann/lensmann og kaster ut.

Leietaker har ikke noe godt vern mot utkastelse når leietaker selv bryter kontrakten. Men det er som du sier krav til prosedyre og ja huseier har låst garasjen men det må sees på som et svært mildt virkemiddel i en slik sak.

Alternativet kunne vært å bytte lås på leiligheten, torpedoer eller god gammeldags grisebank. Når ting ikke er på plass etter 4 måneder gjør huseier helt rett i mine øyne - å finne mopeden innelåst er en klar beskjed om at nå aksepteres ikke mer sludder nå må penga på bordet.

Og se det virket jo - nå har leietaker forhandlet frem avtale.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Føler det blir vel mye flisespikkeri her.

Nå skrev han vel ikke "kaste ut på dagen" men han skrev kaste ut.
Og det er helt rett huseier kan kaste ut leietaker straks leietaker begår alvorlig kontrakts-brudd. Det betyr at når all skyldig husleie ikke er betalt etter purring kan utkastelse varsel sendes. Leietaker kan da flytte frivillig ut eller så kommer namsmann/lensmann og kaster ut.

Leietaker har ikke noe godt vern mot utkastelse når leietaker selv bryter kontrakten. Men det er som du sier krav til prosedyre og ja huseier har låst garasjen men det må sees på som et svært mildt virkemiddel i en slik sak.

Alternativet kunne vært å bytte lås på leiligheten, torpedoer eller god gammeldags grisebank. Når ting ikke er på plass etter 4 måneder gjør huseier helt rett i mine øyne - å finne mopeden innelåst er en klar beskjed om at nå aksepteres ikke mer sludder nå må penga på bordet.

Og se det virket jo - nå har leietaker forhandlet frem avtale.
Vis hele sitatet...
Ehem.... Og ta beslag i mopeden finnes det ingen lovhjemmel for huseier og gjøre og huseier kan ikke selv gjøre det.
Om huseier bytter lås så er det også ulovelig så fremt ikke namsmannen har vært og kastet ut eller de flytter frivillig.
Du kan ikke begå tyveri eller ulovelig utkastelse her i landet uansett hvordan du vrir og vender på det
Må bare legge til at det har ingenting med unnasluntring å gjøre, det er bare det at lånekassen kassen gir mindre penger en hva studiet koster. også en helt vesentlig sak er at vi leide til en annen før vi flyttet hit, å måtte derfor betale dobbelt opp i 2mnd pga den forrige plassen hadde oppsigelse på 3mnd. å det er vanskelig å beregne om man får en plass å bare si opp den andre plassen. Diskusjonen her har spred seg til å bli hvem som har rett, det var ikke det jeg ville, ville bare ha noen inspill om selve emne. så når vi ikke fikk kontrakt før 2mnd etter vi flyttet inn her så raknet det fullstendig. men ser ut til å ordne seg det her.