Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 10686
I <3 DMT
Trådstarter
Skrevet om det i Aftenposten også

MS-forbundet mener medisinen, som nå er godkjent i Sverige, bør bli lovilg i Norge også.

- Det finnes veldig få medisiner rettet mot MS-smerter. Når det kommer en slik medisin på markedet, er vi helt klart for det, sa informasjonsleder i MS-forbundet, Olav Førde til Adresseavisen i november i fjor.
- Det er tatt ut fra cannabis, men det er syntetisk fremstilt, så det er ikke avhengighetsskapende, sier hun.
Vis hele sitatet...
En av de dummeste uttalelsene jeg har lest i avisen hittil i år.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
En av de dummeste uttalelsene jeg har lest i avisen hittil i år.
Vis hele sitatet...
skulle akuratt til og sitere det. det er jo masse som er syntetisk som er avhengighetsskapende, right?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
skulle akuratt til og sitere det. det er jo masse som er syntetisk som er avhengighetsskapende, right?
Vis hele sitatet...
Poenget er at ikke at såvel syntetiske som naturlige stoffer kan være avhengighetsskapende, men at syntetisk fremstilt THC er nøyaktig det samme stoffet som THC dannet i planten.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Poenget er at ikke at såvel syntetiske som naturlige stoffer kan være avhengighetsskapende, men at syntetisk fremstilt THC er nøyaktig det samme stoffet som THC dannet i planten.
Vis hele sitatet...
Var på vei til å skrive det, helt utrolig hvor god research pressen gjør når de skal skrive..
ArbeidsledigProletar
Sitat av Afasar Vis innlegg
Poenget er at ikke at såvel syntetiske som naturlige stoffer kan være avhengighetsskapende, men at syntetisk fremstilt THC er nøyaktig det samme stoffet som THC dannet i planten.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er bokstavelig talt cannabis, de har store farmer og lager tinktur.

Se fine bilder fra farmen dems.
Sist endret av Batabusa; 13. februar 2012 kl. 22:08.
Hvis dette blir lovlig i Norge, blir det ikke litt krasj med den nye promillegrensen på THC for MS-syke som lovlig bruker det da? Eller får de bare en lapp fra legen om at han bruker den sprayen?

Hvis han/hun gjør, kan ikke de teknisk sett røyke seg så potte fjern de bare måtte ønske, og både kjøre bil og fly rundt offentlig og vifte med lappen sin?
Sitat av freakztor Vis innlegg
Hvis dette blir lovlig i Norge, blir det ikke litt krasj med den nye promillegrensen på THC for MS-syke som lovlig bruker det da? Eller får de bare en lapp fra legen om at han bruker den sprayen?

Hvis han/hun gjør, kan ikke de teknisk sett røyke seg så potte fjern de bare måtte ønske, og både kjøre bil og fly rundt offentlig og vifte med lappen sin?
Vis hele sitatet...
Denne sprayen er ikke noe man kommer til å bli noe spesielt fjern på vil jeg tro, så nei.
Morsomt å se hvor forskjellig VG og Aftenposten representerer saken. Det er tydelig hva slags standpunkt VG har tatt ihvertfall. Dette er en medisin som har potensiale til å hjelpe mange mennesker. Til tross for dette velger VG å bruke et bilde av skitne cannabisblader i artikkelen. Patetisk avis.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nei. Det er bokstavelig talt cannabis, de har store farmer og lager tinktur.

Se fine bilder fra farmen dems.
Vis hele sitatet...
"Nei"? Hva da "nei"? Er det noe jeg sier som ikke stemmer?
Sist endret av exocytose; 13. februar 2012 kl. 23:21.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Afasar Vis innlegg
"Nei"? Hva da "nei"? Er det noe jeg sier som ikke stemmer?
Vis hele sitatet...

Det er ikke syntetisk framstillt i det hele tatt. ENda mer feilinfo som blir gitt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dette begynner å minne om dobbeltstraff. Uansett kva legemiddelfirma gjer, så er det galt. Forbyr dei er det bevis på at det er et profittjag, sidan dei ikkje kan tene penger på planter. Om dei forsker på planter er det profittjag, ettersom dei like godt kunne solgt heile planten...

Ved å ta ut virkestoffa oppnår du ein del ting.
  • Kontrollert dose
  • Kjent innhold
  • Enkel bruk, oppbevaring og distribusjon
Særleg punkt 1 og 2 er jo viktige i medisinsk bruk av noko. Meg bekjent gir ikkje naturleg cannabis veldig god kontroll over hverken dose eller nøyaktig innholdsfortegnelse...

Eg kjem til å fortsettje med aspirintabletter. Du kan jo alltids spise bark om du har lyst.
Vis hele sitatet...
Du har ikke tenkt på at om naturlig cananbis hadde blitt lovlig og legemiddel industrien hadde tatt patent på selve planten at det faktisk OGSÅ hadde vært mulig og dyrke weed framstilt med virkestoffer som kunne vært til interesse av diverse plager? for det går helt fint ann og avle fram riktig type weed til den plagen det måtte gjelde. Så ja jeg står fortsatt ved at folka bak sativex tenker kun profitt.

Ga deg også kp for årets mest trangsynte sitat på slutten der.. synd at du som er moderator ikke kan holde en fruktbar diskusjon med folk som har en annen mening en deg selv..
slik jeg ser det er weed i praksis lovlig her allerede. hvis man spør i byene så er det alltids noen som selger.
foretrekker Nederland siden jeg der veit at kvaliteten på det jeg får er topp, og at det er trygt å konsumere.
de kæsjer også inn avgifter, som forhåpentligvis går til barnehager og skoler. samtidig er de veldig strenge med hvem som får kjøpe, hvor man får kjøpe, hvor man får bruke osv.
weed er ekstremt overvurdert. har prøvd selv noen ganger. foretrekker stein versus full, hvertfall hva fremmede i gata gjelder.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Denne sprayen er ikke noe man kommer til å bli noe spesielt fjern på vil jeg tro, så nei.
Vis hele sitatet...
Neineinei du skjønner ikke.

Om sprayen blir lovlig i Norge, vil noen på ett vis få lov å bruke den ikkesant?
De vil bli gitt en resept så de får hentet det ut og for første gang i historien ha THC lovlig i blodet.

Den nye loven som nettopp kom angående promilleregulering av thc, vil jo ta de som kjører bil og har MS, selvom de ikke skal bli fjerne på det da?

Og om de lager ett system for de med MS, kan ikke de misbruke det ganske heftig og om de røyker, røyke seg fjerne, og kjøre bil uten å ha noia for å bli tatt, fordi de har papirer i orden?

Noen som skjønner hvor jeg vil hen??
Sist endret av Flowerpower79; 14. februar 2012 kl. 00:36.
Sitat av freakztor Vis innlegg
Neineinei du skjønner ikke.

Om sprayen blir lovlig i Norge, vil noen på ett vis få lov å bruke den ikkesant?
De vil bli gitt en resept så de får hentet det ut og for første gang i historien ha THC lovlig i blodet.

Den nye loven som nettopp kom angående promilleregulering av thc, vil jo ta de som kjører bil og har MS, selvom de ikke skal bli fjerne på det da?

Og om de lager ett system for de med MS, kan ikke de misbruke det ganske heftig og om de røyker, røyke seg fjerne, og kjøre bil uten å ha noia for å bli tatt, fordi de har papirer i orden?

Noen som skjønner hvor jeg vil hen??
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt problemet her. Enten vil promillegrensen gjelde likt for alle, eller så vil den bli noe oppregulert for MS-pasienter med resept på Sativex. Hvis noen røyker seg skikkelig fjerne, så vil de overstige grensen uansett om de har resept eller ikke, og de vil utsette seg for straffereaksjoner. Vi har allerede en rekke narkotiske stoffer i andre godkjente legemidler, og det samme vil da gjelde for disse preparatene og pasientene som bruker dem.
Freakztor:

Les mer om fastsatte grenser for konsentrasjoner av rusmidler samt de nye reglene her:

Nye regler for kjøring med annen rus enn alkohol

Fakta om faste grenser i trafikken for andre rusmidler enn alkohol

Det hadde nok ikke vært noen heksekunst å føre opp tilsvarende grenser for Sativex, om det en gang hadde blitt et godkjent legemiddel her i Norge.
Sitat av freakztor Vis innlegg
Hvis dette blir lovlig i Norge, blir det ikke litt krasj med den nye promillegrensen på THC for MS-syke som lovlig bruker det da? Eller får de bare en lapp fra legen om at han bruker den sprayen?

Hvis han/hun gjør, kan ikke de teknisk sett røyke seg så potte fjern de bare måtte ønske, og både kjøre bil og fly rundt offentlig og vifte med lappen sin?
Vis hele sitatet...
De vil jo ikke få bot/forelegg/prikk om de helt tilfeldig blir testet på gata, men om de blir testet og de har høy verdi av THC i blodet når de kjører bil vil jeg tro at de blir straffet for å kjøre ruset. Men om de da blir stanset med under 0,004 promille THC i blodet vil politiet la det gå, mao; lov å ha TCH i blodet, men ikke kjøre med over 0,004 promille.

Ta alt jeg sier her med en spade salt, fordi jeg vet ikke om det er sånn det kommer til å fungere eller ikke, men jeg vil tro det vil bli noe i den duren

Men uansett tviler jeg på at denne bil-narko testen kommer til å bli tatt i bruk med det første..
Sist endret av pet; 14. februar 2012 kl. 05:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DC89 Vis innlegg
for det går helt fint ann og avle fram riktig type weed til den plagen det måtte gjelde. Så ja jeg står fortsatt ved at folka bak sativex tenker kun profitt.
Vis hele sitatet...
Kva hindrer dei i å gjere dette ved å selje det i pilleform?

At Big Pharma er ute etter å tene penger er rimeleg sjølvsagt, men det vil ikkje automatisk sei at dei er onde.
Sitat av DC89 Vis innlegg
Ga deg også kp for årets mest trangsynte sitat på slutten der.. synd at du som er moderator ikke kan holde en fruktbar diskusjon med folk som har en annen mening en deg selv..
Vis hele sitatet...
Om du refererer til siste linja så var det ei sleivete bemerkning om at mange av dei medisinane som genererer mest inntekter for bransjen er generiske medisiner fra planter - t.d. Aspirin. Som kjem frå bark på ein del forskjellige tre. Det er veldig få som tygg bark, men ganske mange som kjøper aspirin.
det at MS passienter kan ta seg et ''spray'' med sativex og kjøre bil etterpå tror jeg ikke kommer til og skje. selv om det er skrevet ut på ressept og det er 100% lovlig så kan ike alle som får paralgin forte, valium osv. ta seg noen piller fordi de har angst mot og få ut og kjører bil(bare et eksempel)

jeg er 99% sikker på at det blir noe de samme reglene med sativex som andre mediakmenter man kan bli påvirket av
Da blir det og flytte sverige, anskaffe depresjoner og angst!
Sitat av iSkurk Vis innlegg
Da blir det og flytte sverige, anskaffe depresjoner og angst!
Vis hele sitatet...
Du høres ut som en produktiv kar. Lykke til
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
det at MS passienter kan ta seg et ''spray'' med sativex og kjøre bil etterpå tror jeg ikke kommer til og skje. selv om det er skrevet ut på ressept og det er 100% lovlig så kan ike alle som får paralgin forte, valium osv. ta seg noen piller fordi de har angst mot og få ut og kjører bil(bare et eksempel)

jeg er 99% sikker på at det blir noe de samme reglene med sativex som andre mediakmenter man kan bli påvirket av
Vis hele sitatet...
Hvis Sativex godkjennes som legemiddel, så må det jo som du sier behandles i henhold til reglene for reseptpliktige legemidler. Dette innebærer at promillegrensen ikke gjelder for de aktuelle pasientene, og heller vurderes på skjønn, slik som tidligere.

Sitat av Folkehelseinstituttet
Faste grenser gjelder ikke ved bruk av legemidler forskrevet av lege

De faste konsentrasjonsgrensene gjelder ikke i tilfeller der påviste verdier skyldes inntak av potensielt trafikkfarlige legemidler som er forskrevet av lege. En som jevnlig bruker samme dose av et bestemt legemiddel, vil etter en tid utvikle toleranse. Da er ulykkesrisikoen mindre enn hvis et legemiddel brukes bare sporadisk. Slik bruk må kunne dokumenteres av lege, og i slike saker vil en individuell sakkyndig vurdering være nødvendig for å kunne fastslå om føreren var påvirket og eventuell påvirkningsgrad. Det vil også bli vurdert om de påviste konsentrasjonene er forenlige med forskrivningen.
Vis hele sitatet...
Synes det er kjempeflott at MS pasienter får et tilbud som potensielt kan hjelpe mange. Synes ikke man skal dra frem legaliseringshysteriet i denne sammenheng. Ingen vits å gjøre politikere mer skeptisk til å hjelpe pasienter ved å ytre at man endelig får fremskritt for legalisering. Selv om jeg er for legalisering er det viktigere at pasienter med MS får medisinen sin enn at jeg får et lovlig rusmiddel.

La oss nå vise at vi som er for legalisering klarer å forholde oss voksne i debatten.
Dette åpner jo dører, hvis det skjer tror jeg ikke det skal ta lang tid før vi får cannabis-piller og egentlig ALT i cannabis utenom marijuana og hasj, og selve planten selvsagt..
Cannabis-plaster og cannabis.. øyelinser..?
http://www.vg.no/poll/?id=15513 VG sin endelige poll.

Viser jo at (vg)folket er litt mer opplyste rundt cannabisspørsmålet en det mange politikere viser til
Sist endret av Oransje; 14. februar 2012 kl. 14:04.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
http://www.vg.no/poll/?id=15513 VG sin endelige poll.

Viser jo at (vg)folket er litt mer opplyste rundt cannabisspørsmålet en det mange politikere viser til
Vis hele sitatet...
Det viser vel snarere holdningene til de leserne som har interesse nok for denne saken til å klikke på linken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som undrer meg litt er tankegangen til somme politikarar:
Sitat av Kari Kjos, FRP
– Eg veit ikkje heilt kva eg tykkjer om det. Etter det eg forstår skal det bli gitt i små mengder og at det ikkje er mogleg å oppnå rus. Ut ifrå dette høyrest det uproblematisk ut.
Vis hele sitatet...
At graden av rus skal vere argument ved ei medisinsk vurdering er underleg. Har Kari Kjos samme innvendinger mot bruk av sterke smertestillande medisiner?

Etter mi meining bør ikkje politikarar ha for mykje meininger om enkeltmedisiner - for det er eit område som bør styrast av prov, og ikkje synsing. Er medisinen effektiv bør den nyttast.
Sist endret av vidarlo; 15. februar 2012 kl. 09:49.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det viser vel snarere holdningene til de leserne som har interesse nok for denne saken til å klikke på linken.
Vis hele sitatet...
Ja, skulle likt å sett en lignende på Klasskampen, Dagens Næringsliv eller NRK sine nettsider. Føler det hadde gitt en litt mer oppriktig resultat.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det som undrer meg litt er tankegangen til somme politikarar:

At graden av rus skal vere argument ved ei medisinsk vurdering er underleg. Har Kari Kjos samme innvendinger mot bruk av sterke smertestillande medisiner?

Etter mi meining bør ikkje politikarar ha for mykje meininger om enkeltmedisiner - for det er eit område som bør styrast av prov, og ikkje synsing. Er medisinen effektiv bør den nyttast.
Vis hele sitatet...

Hun stiller seg også undrende til at folk må oppsøke kriminelle miljøer for å skaffe cannabis, når det finnes "en rekke andre virkemidler" tilgjengelig på det norske markedet. Det er jo åpenbart at dama ikke har den minste anelse om hva hun snakker om. De kunne i grunnen like godt ha intervjuet en helt tilfeldig person på gaten, og fått like godt begrunnede svar. Kanskje til og med bedre, med litt flaks. Og hvorfor spør de akkurat henne? Jo fordi hun tidligere har uttalt seg svært kritisk til å endre regelverket rundt cannabis. Med den solide fagbaserte bakgrunnen, er det jo åpenbart at vi skal lytte til hva denne dama har å si.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Med den solide fagbaserte bakgrunnen, er det jo åpenbart at vi skal lytte til hva denne dama har å si.
Vis hele sitatet...
Jepp. Og det er ein angrepsvinkel legaliseringsbevegelsen burde satse på: opplysning, samanlikning, knuse feilaktige ytringer.

Istadenfor å ta på seg slengbuksene og røyke jonas offentlig i oslo en gang i året...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jepp. Og det er ein angrepsvinkel legaliseringsbevegelsen burde satse på: opplysning, samanlikning, knuse feilaktige ytringer.

Istadenfor å ta på seg slengbuksene og røyke jonas offentlig i oslo en gang i året...
Vis hele sitatet...
Ja, det hjelper virkelig lite med steine og slaskete stonere som holder skilt med slagord à la "Cannabis er ufarlig" og "fri hasj"...
Sist endret av Vargas; 15. februar 2012 kl. 16:42.