Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 649
Legger denne i fotografering, da meningen er å bruke teleskop til å ta bilder med. Da jeg ikke har mye peiling på dette, så lurer jeg på følgende:

1. Er dette et greit teleskop å begynne med http://www.dinkikkert.no/teleskop/ce...n-nexstar-6-se

2. Bør man kjøpe kamera som man kan se på linken her http://www.dinkikkert.no/tilbehor/ce...a-for-teleskop, eller blir det bedre med adapter for speilreflex (Canon EOS 450D)?

3. Ser at samme teleskop kan fås til ca halve prisen hos Amazon, ink norsk moms (http://www.amazon.com/Celestron-NexS.../dp/B000GUKTDM). Er det noen grunn til ikke å kjøpe det hos Amazon (tenker da på om det evt. leveres med mindre utstyr, noe jeg ikke blir helt klok på) ?

4. Vil man med et slikt teleskop kunne ta lange eksponeringer av himmellegemer, eller kan man kun bruke korte eksponeringer?
Dette spørsmålet kommer pga følgende tekst i informasjonen om teleskopet på dinkikkert.no:
"Pluss Flip Mirror kontroll og stativ med en innebygd kile, som bidrar til å gjøre kort-eksponering astrofotografering en himmelsk opplevelse."

Au. Ser nå at den kun sendes innenfor USA. Typisk når man tror man har funnet en god deal.
Når du skal ta bilder av himmellegemer må du bruke relativt kort lukkertid, jorden snurrer raskere enn man skulle tro så det er lett å få bevegelsesuskarphet.

hvis de kun sender i us, kan du opprette en postkasse hos jetcarrier.no, så sender de den videre til norge.
Til info, dobbeltsjekk Amazon at ikke teleskopet ligger ute flere ganger. Jeg bestilte nylig høyttalerplugger der 20-pack ikke ble sendt utenfor USA, men 28 (20-pack og 8 løse) ble sendt. A Series of Unfortunate Events til Kindle har for hver bok en versjon for USA, og en versjon for alle utenom USA...
Trådstarter
Har tatt noen stjernebilder med bare kamera, så ser at det blir striper når man har lange eksponeringer. Jeg håpet litt på at disse datastyrte teleskopene muligens kunne kompansere for dette, men det er ikke så viktig egentlig (burde holde med korte eksponeringer, og evt. stacke flere foto).

Har hytte på et sted der det er omtrent null lysforurensning, så har mest lyst til å kunne se på diverse objekter en sen klar høstveld.

Skal sjekke igjen på Amazon om jeg ikke kan finne teleskopet flere ganger. Jetcarrier tenkte jeg ikke på i farten. Husker å ha lest om det for et års tid siden. Har også familie i USA, som kommer på besøk, men ikke før sommeren 2012, og det blir litt lenge til.

Takker for tips.

Har tatt noen stjernebilder med bare kamera, så ser at det blir striper når man har lange eksponeringer. Jeg håpet litt på at disse datastyrte teleskopene muligens kunne kompansere for dette, men det er ikke så viktig egentlig (burde holde med korte eksponeringer, og evt. stacke flere foto).

Har hytte på et sted der det er omtrent null lysforurensning, så har mest lyst til å kunne se på diverse objekter en sen klar høstveld.

Skal sjekke igjen på Amazon om jeg ikke kan finne teleskopet flere ganger. Jetcarrier tenkte jeg ikke på i farten. Husker å ha lest om det for et års tid siden. Har også familie i USA, som kommer på besøk, men ikke før sommeren 2012, og det blir litt lenge til.

Takker for tips.

Snodig. Ser at posten min ble doblet her av en eller annen grunn