Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 611
Jeg er i gang med å utvikle et program som skal vise videoer. Programmet skal utvikles i C#, og skal kunne kjøre på Win XP SP3, og Windows 7.

Programmet skal kunne følgende:
1. Vise video på et utvalgt område på skjermen. Kontroll knapper, rammer og liknende skal ikke vises. Kun selve videoen.

2. Skal kunne skalere videoen til det aktuelle område. Dvs ikke beholde aspect ratio, men skalere videoen til å fylle hele området.

3. Spille av så mange formater som mulig. Kkommer uansett til å trenge forskjellige avspillere for forskjellige formater, men i første omgang er det de mest vanlige formater jeg trenger.

Jeg har foreløpig testet følgende:
Windows media player ActiveX.
Problemet med denne, er at jeg ikke får skalert videoen til å dekke hele video området. Finner rett og slett ingen metode til å be WMP om å vide videoen på hele video området.
Det finnes en property "MaintainAspectRatio", men den ser privat ut, og finner ingen metode til å sette denne til "false".

VLC ActiveX control.
Denne får jeg til å funke slik jeg vil. Dvs at jeg får den til å dekke hele videoområdet.
Problemet jeg har med denne, er at den virker litt buggy, samt at dokumentasjonen er i beste fall ufullstendig. Mye guess-work for å få den til å funke. Det aner meg at jeg kommer til å få problemer etterhvert.

DirectShow:
DirectShow har jeg foreløpig bare lest litt om, samt sett på noen eksempler. Tenkte jeg skulle gå i gang med å lage en test med DirectShow.


Jeg har funnet ActiveX komponenter jeg kan kjøpe, men dette vil jeg helst ikke, da jeg da blir avhengig av at firmaet fortsetter å støtte den aktuelle kontrollen.

Spørsmål:
1. Hvilken teknologi bør jeg se på ?
2. Siden jeg føler jeg er ganske nær å kunne bruke VLC ActiveX, så lurer jeg på om noen har erfaringer med bruk av denne. Er den stabil osv (programmet skal helst kjøre 24/7, men en nattlig restart er helt ok).
Sist endret av cazber; 6. november 2010 kl. 12:23.
Hmm, jeg har ikke sett veldig mye på dette selv. Eneste som kan være lignende det du holder på med som jeg har gjort før er nok en hack i xmms. Men da snakker vi verken samme språk eller platform.

Uansett, hva med WPF? Dette kan brukes for å vise video. I tillegg har du http://wpfmediakit.codeplex.com/ som kanskje kan dekke behovet?

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms742196.aspx
Takker for svar "|d13m0b".
Har på en, eller annen måte, kommet litt skeivt ut med tanke på WPF. Hadde ikke lest så mye om det, men intrykket mitt var at det kun var browser basert. Ser jo nå at man også kan lage windows klient applikasjoner med WPF, så dette er absolutt en tenkologi jeg skal kjøre en test med.
Tror faktisk jeg tester ut WPF før jeg tester ut DirectShow, men er akkurat ferdig med en uke i HV, så i helgen blir det ikke noe programmering. Får vente til mandag