Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6571
Kjøpte meg en daycruiser, som jeg har hatt på vannet i 2 sesonger.
Første sesong var den helt ny, og overflaten på drevet var blankt. Hadde ikke noe bunnstoff på, men var ikke så galt med groing.
Andre året sprayet jeg på noe bunnstoff for drev, men dette medførte bare at overflaten ble ru, og jeg har aldrig sett så mye faenskap på et drev noen gang. Brukte 3 kvelder bare på å rengjøre drevet.

Så til spørsmålet mitt:
Er det noen lure løsninger for å unngå groing på drevet, som jeg som fersk båteier, tydligvis ikke har fått med meg?
Et godt tips er å Ta et par-tre lag med sprittusj på drevet og la det tørke før du setter båten på vannet. Det funker for en sessong, men du må ta den opp og legge på nytt hvis du har ën vinterligger
He he. Funker vel kansje på selve overflatene, men ser ikke helt hvordan jeg skal komme til i alle kroker som inne ved belgen osv, men takk for tipset. Frustrerende greier det der.
Bland ut bunnstoffet med rundop. Funker veldig bra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lygra Vis innlegg
Bland ut bunnstoffet med rundop. Funker veldig bra.
Vis hele sitatet...
Neppe. Glyfosat er rimelig kjapt biologisk nedbrytbart. Glyfosat er også rimelig vannløselig (12g/L ved romtemperatur), og vil forsvinne veldig fort. Kobber er langt bedre. Kobberbunnstoff er afaik lovlig for båter under 50 fot.
Jeg mener å huske at på båten min hadde jeg et slags "steinkloss" under, som gjorde at det ikke grodde under båten. Husker ikke hva det heter, men tipper det fåes kjøpt i de fleste båtforretninger.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Neppe. Glyfosat er rimelig kjapt biologisk nedbrytbart. Glyfosat er også rimelig vannløselig (12g/L ved romtemperatur), og vil forsvinne veldig fort. Kobber er langt bedre. Kobberbunnstoff er afaik lovlig for båter under 50 fot.
Vis hele sitatet...
Rundopen løser seg sakte opp sammen med bunnstoffet. Bruker dette selv og mener det har god effekt. Ved bruk av kobber vil jeg anbefale og kjøpe dette av en farmasøyt for selv og blande det ut i bunnstoffet.

Latechs : Sink anode er navnet. Den forhindrer ikke groe men beskytter mot korrosjon på metaller
Sist endret av lygra; 11. februar 2010 kl. 19:03.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Neppe. Glyfosat er rimelig kjapt biologisk nedbrytbart. Glyfosat er også rimelig vannløselig (12g/L ved romtemperatur), og vil forsvinne veldig fort. Kobber er langt bedre. Kobberbunnstoff er afaik lovlig for båter under 50 fot.
Vis hele sitatet...
Mener å huske at man ikke skulle bruke kopper på drevet pga galvaniske strømmer. Tror det er derfor man har eget bunnstoff til drev, men sikker er jeg ikke. Det jeg kjøpte på sprayboks fungerte i hvert fall utrolig dårlig, mens det jeg har under båten har fungert helt ypperlig.
sprayet på bunnstoff? kjøp noe skikkelig bunnstoff som ikke er miljøvennlig som du maler på med pensel. Og husk å matte ned lakken med våtslipe papir først så bunnstoffet fester seg. Enhver god båtbutikk, evt fargehandel, kan gi deg råd om dette. Er du fersk båteier så stikk en tur til nærmeste båthavn i påsken og slå av en prat med folk som pusser båt så lærer du mye :-)
Tipper at de kan et par ting om dette på din lokale båtbutikk/verksted.

EDIT: Du bor jo i Arendal... Naboen din vet dette.
Sist endret av httpwhat; 12. februar 2010 kl. 01:32.
Bor i Arendal ja, og det var den lokale Maritim butikken som solgte meg møkka bunnstoffet jeg sprayet på.
Fant denne linken i dag. Kansje noe jeg burde prøve: http://www.drevhetten.no/#