Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3431
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hei hei!

Jeg er snart ferdig med 3 år på Medier og kommunikasjon, og står igjen med et vitnemål der jeg har P-matte på kortet. Fikk 6 i dette, og har alltid vært relativt god i faget helt siden barneskolen. Ble dessverre hindret fra å ta noe vanskeligere matte, siden jeg gikk medier.

Jeg har tenkt på å ta opp S eller R matte, og lurer på om dette i det hele tatt er mulig med kun P-matte bakrunn? Er det "krav" for å kunne ta vanskeligere matte, eller så og si umulig å ta et slikt sprang oppover?

Vet at privatskoler tilbyr matte, noe som vil koste en del for et år. Hvordan er det her med muligheter for å gjøre det som privatist? Blir det et umulig oppdrag? Og er det skoler som i det hele tatt tar inn folk som allerde er ferdig med vgs?

Vet det ble veldig mange spørsmål, men har lurt på dette en god stund. Rådgiver var ikke akkurat til veldig mye hjelp heller.

ta r1(tror det er det det heter.. gamle 2mx) som privatist, sal gå an å lese seg til det på egenhånd er min erfaring.. vannsklig-ja, men ikke uulig med en ståkarakter..
Hvis det er det at du vil ha det for å komme inn på ingeniørutdanning eller lignende så er det jo forkurs som er tingen for deg. Forkurs/realfagskurs, alt ettersom hva det kalles på din nærmeste høyskole.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvis det er det at du vil ha det for å komme inn på ingeniørutdanning eller lignende så er det jo forkurs som er tingen for deg. Forkurs/realfagskurs, alt ettersom hva det kalles på din nærmeste høyskole.
Vis hele sitatet...
Er mer det at jeg vil ha større muligheter til å gå økonomi, kunne mer matte, praktisk innen entreprenørskap etc.. Har ingen konkrete planer, men tenker å ta et "friår" neste år, og dette er noe jeg tror jeg er verdt å gjennomføre.

Takk for flotte svar
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Hei hei!
Jeg har tenkt på å ta opp S eller R matte, og lurer på om dette i det hele tatt er mulig med kun P-matte bakrunn? Er det "krav" for å kunne ta vanskeligere matte, eller så og si umulig å ta et slikt sprang oppover?
Vis hele sitatet...
Å gå fra P til R er ikke umulig, men vanskelig. Hvis du alltid har vært flink i matte og er motivert for å lese og jobbe mye med faget, kan du komme i gjennom R-matten.
På vgs anbefaler de å gå 1T -> R1
Dette fordi man har gått glipp av mye pensum dersom man har valgt P-matte.
Det vanligste løpet er derfor
1T -> R1
1P -> S1 eller 1T -> S1

Jobber du mye vil du komme i gjennom R1, så ikke la dette hindre deg!
Lykke til!

EDIT: Du trenger bare S1+S2 (eller kun R1) for å ta øknomi og slikt. Ingeniør og noe IT relatert krever R1+R2
Sist endret av Bangfish; 11. januar 2010 kl. 12:38.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Trådstarter
Vet at S er lettere, men tenkte bare at hvis jeg først skulle ta opp matte, kunne jeg like gjerne kjøre hardt på å ta det beste.

Takk for fint svar Bangfish. KP
Sist endret av Screwdriver; 11. januar 2010 kl. 12:59.
Her er link til første kapittel i den matteboken vi brukte i 1T. Du kan jo se litt der, og på de andre emnene. Ligger også litt info om R1 på hovedsiden... Tror du skal klare R1 fint hvis du hadde sekser i P. P ikke nødvendigvis lettere enn T, tror jeg. Men har litt andre emner, så du må nok lese litt nytt stoff. Lykke til!
Det er fullt mulig å ta opp S matte med P matte bakgrunn, er ikke super tungt, men krever en del arbeid.