Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 27009
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å kople PCen til TVen treng du, alt etter kva PC du har, og kva skjerm du har ulike kabler. I dag er det et par grensesnitt på PCen som dominerer totalt:

HDMI - 1080p and beyond
Digitalt interface med støtte for lyd på samme kabel som bilde. Bildesignalet er kompatibelt med DVI, så det er bare å bruke en fysisk overgang


Vil du ha lyd med i samme kabelen må du ha et skjermkort med HDMI-utgang og lydstøtte. En del nyere skjermkort har det.

DVI - 1080p and beyond

Omtrent alle PCer har DVI, og det er som nevnt signalmessig likt HDMI, så det holder med fysisk overgang. Du får ikkje lyd med når du bruker en slik overgang. Støtter uten problemer 1080p.

VGA - 1080p and beyond

VGA er ein eldre, analog standard. Omtrent alle PCer har VGA-muligheter, enten som eigen port, eller gjennom DVI-porten, som vanligvis støtter DVI-A. Vil du ha VGA ut frå ein DVI-A port må du ha ein fysisk overgang. VGA vil gi en del dårlegare bilete enn DVI, men når det gjeld film og spilling skal det en del til å sjå forskjellen, ettersom det er få rette streker på ensfarga bakgrunn... Skal du surfe nett vil du imidlertid sjå forskjell. VGA har, til forskjell fra det mange trur, INGEN problemer med 1080p om du har et grafikk-kort laga dei siste ti åra. VGA sliter når du kjem opp i 2500x2500 i 32-bits farger...

S-Video

S-video er ein steingammel, analog, overføringsmetode, med røtter tilbake til 60-tallet. Den støtter ikkje meir enn standard definition (480i/576i), og gir dårleg biletkvalitet på så godt som alle moderne TVer.

Så godt som alle nye TVer har HDMI, så om du har DVI eller HDMI på pcen din er dagen redda - i verste fall treng du ein enkel overgang og ein lydkabel (om TVen din har line in for lyd), eller ekstra høgtalarar. Du får full oppløsning og god kvalitet!

Har du vga på tv og pc er også alt utmerka, det er bare å kjøre på. Bildekvaliteten blir litt dårligere, men fint brukbar til det aller meste, med mulig unntak av opptegning av rutenett...

Har du derimot kun s-video som fellesnevner har du et problem - det er ubrukelig til stort anna enn dvd-kiking.

Legger du litt omtanke i det når du kjøper TV får du med alle typer på TVen.

Easy as that. No black magic.
Sist endret av vidarlo; 8. oktober 2009 kl. 23:21. Grunn: Fiksa litt...
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sliter du med å få farge på TV'n med S-video? Lag en lask mellom de to øverste pinnene på pluggen, altså de to som står nærmest hverandre. Jeg tok en av lederne fra en CAT5-kabel og surra rundt, hey presto, farge.
Sitat av afen Vis innlegg
Sliter du med å få farge på TV'n med S-video? Lag en lask mellom de to øverste pinnene på pluggen, altså de to som står nærmest hverandre. Jeg tok en av lederne fra en CAT5-kabel og surra rundt, hey presto, farge.
Vis hele sitatet...
du gjorde om kabel fra S-video (4pinner) til composit kabel(2pinn), på svideo er farger sende i egen kabel par.
Ikke meningen å være pirkete, for dette er en god tråd, og jeg gjetter på at det er mange som har bruk for den. Men fysisk overgang-linkene på VGA og HDMI er korrupte. Formatteringen er også noe rar ang. linjebrudd. Det er veldig mange ord som brytes midt i ordet, men bare halvveis mot ferdig linje. Du må gjerne slette denne tråden etter du har lest den, det var mest til informasjon i en riktig så god informasjonstråd. Godt skrevet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
En ting du burde legge in her med STOR skrift er:

For folk som vil koble laptop til ekstern skjem, trykk [COLOR="Lime"]FN+F8[/COLOR]

Har søkt opp og ned i mente i google, funnet 41432 topicer med samme spørsmål, men bare en med et så simpelt og korrekt svar.

Putt dette inn i første inlegg for å spare andre for MYE frustrasjon!
Kjenner noen som har laptop med HDMI-utgang.
Nå HDMI-kabelen er koblet til TVen, mister man litt av startlinjen.
Akkurat som om startlinjen er for høy, for å passe inn i bildet.

Prøvd å velge forskjellige oppløsninger. Eller bare bruke ekstern kjerm på laptopen.

Hva kan være årsaken?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sjekk om tv'n har en auto knapp, om den ikke har det, så må du inn i kontrollpanelet til skjermkortprodusenten din, Nvidia ATI, osv, så der kan du strekke/croppe bildet som du vil.

Sjekk også om du har wide screen/4:3 eller en annen modus aktivert på TV'n
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Kjenner noen som har laptop med HDMI-utgang.
Nå HDMI-kabelen er koblet til TVen, mister man litt av startlinjen.
Akkurat som om startlinjen er for høy, for å passe inn i bildet.

Prøvd å velge forskjellige oppløsninger. Eller bare bruke ekstern kjerm på laptopen.

Hva kan være årsaken?
Vis hele sitatet...
Jeg har samme problemet. Når jeg velger å dra bildet slik at det passer i tv skjermen skifter nvidia programvaren automatisk til høyeste oppløsning. Og da blir tekst o.l litt i minste laget.

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Jeg har forresten ett Gefoce gts 250 og 50" Panasonic plasma tv.

Bare glem posten over. Fant ut at overscan stod på i menyen til tv'en.
Sist endret av Cybergasm; 28. oktober 2010 kl. 11:37.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
En ting du burde legge in her med STOR skrift er:

For folk som vil koble laptop til ekstern skjem, trykk [COLOR="Lime"]FN+F8[/COLOR]

Har søkt opp og ned i mente i google, funnet 41432 topicer med samme spørsmål, men bare en med et så simpelt og korrekt svar.

Putt dette inn i første inlegg for å spare andre for MYE frustrasjon!
Vis hele sitatet...
FN+8 på min pc er for å mute lyd.
Så dette stemmer overhodet ikke for alle, kanskje bare din PC for alt jeg vet..
Standard for windows er: windowstegn + P
Det jeg lurer på er lyd fra HDMI.
På min stasjonære PC har jeg HDMI utgang som jeg bruker på PC skjermen min. Men skjermkortet har vel ingenting med lyden å gjøre? Så må jeg også ty til en ekstra lydkabel om jeg vil bruke HDMI for å få bilde på skjermen?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Noen skjermkort har innebygd lydkort for bruk med HDMI. Andre kan også kobles til et lydkort internt.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Kjenner noen som har laptop med HDMI-utgang.
Nå HDMI-kabelen er koblet til TVen, mister man litt av startlinjen.
Akkurat som om startlinjen er for høy, for å passe inn i bildet.

Prøvd å velge forskjellige oppløsninger. Eller bare bruke ekstern kjerm på laptopen.

Hva kan være årsaken?
Vis hele sitatet...

Fant løsning. Gikk bare inn på menyen på tv-en.
Slo så av overscan.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Noen skjermkort har innebygd lydkort for bruk med HDMI. Andre kan også kobles til et lydkort internt.
Vis hele sitatet...
Hva er utgangspunktet for dette skjermkortet?
https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427373
▼ ... over et år senere ... ▼
Min laptop sender automatisk lyd til tv når jeg kobler på HDMI kabelen, noen som vet hvordan jeg sender lyd ut med aux og fortsatt får bilde på tv'en igjennom HDMI-kabelen?
Sitat av perphu Vis innlegg
Min laptop sender automatisk lyd til tv når jeg kobler på HDMI kabelen, noen som vet hvordan jeg sender lyd ut med aux og fortsatt får bilde på tv'en igjennom HDMI-kabelen?
Vis hele sitatet...

Jeg pleier bare å skru ned lyden på tv, og skru opp det du har på auxen, enkelt og greit.
Sist endret av Vontalo; 8. februar 2012 kl. 17:44.
Sitat av perphu Vis innlegg
Min laptop sender automatisk lyd til tv når jeg kobler på HDMI kabelen, noen som vet hvordan jeg sender lyd ut med aux og fortsatt får bilde på tv'en igjennom HDMI-kabelen?
Vis hele sitatet...
I windows 7 kan du høyreklikke på lydikonet på oppgavelinjen og velge "Playback devices", evt. gå i kontrollpanelet, der ligger det under Sound -> Manage audio devices. Der kan du velge default device.
Det går ikke dersom pc'en sender bare lyd ut igjenom HDMI når den er koblet til.og ingen lyd ut aux eller datahøytalere.
▼ ... over et år senere ... ▼
Har kjøpt mg Lg surround og vil som skreve i tittel koble dette opp men får ikkje dette heilt til.
Har koblet ein hdmi fra altibox til surround receiveren og ein videre fra der og opp i tv. Fra tv går det ein scart kabel til altiboxen.
Får kun vanlig bilde og lyd fra tv.

Når det kommer til å Koble dette opp mot Macèn tok eg å prøvde å koble den eiene hdmi kabelen som står koblet opp mot altiboxen og satt denne i Macen.
Eg fekk bilde men fekk ikkje lyd. Har koblet opp ein lyd kabel. (vett ikkje ka man kaller denne. men koblet denne fra macen. enkel spiss plugg i den ene enden mot macèn og ein rød og ein gul i den andre.
Sånn som det står nå så må eg velge mellom lyd elle bilde fra macèn da eg skifte fra HDMI til Aux på surrounden. Noen som kan hjelpe meg med dette?

Har åg ein projektor som eg har kjøpt men dette problemet tar eg seinare etter eg har fått fikset dette