Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1097
Prøver her også ettersom responsen på mac1.no var mildt sagt jævlig dårlig.

Som topic henspeiler får jeg ikke bootcamp assistenten til å starte, får følgende feilmelding:

"Boot-camp assistenten kan ikke brukes
Du må oppdatere sytemprogramvaren før du kan bruke denne oppsettsassistenten"

Jeg la inn 10.5.2 i går etter en liten system kræsj og sliter nå med dette problemet, alle oppdateringer er i boks, dvs den finner ingen oppdateringer til systemet når jeg søker via "Programvareoppdatering".

Er det noen som har vært borti denne feilmeldingen før, og har en god løsning på problemet? Om det viser seg at jeg må legge inn bootcamp på nytt, kan dette lastes ned noe sted elller må jeg bruke cd (som jeg ikke har)?
Jeg gjetter på at du hadde Tiger med Bootcamp Beta 1.4 før du installerte Leopard?
Har du sjekket om det finnes noen oppdateringer på "Programvareoppdatering..." ?
Det kan jo hende at du fortsatt sitter på den gamle bootcamp versjonen beregnet på Tiger...

Det kan også hende at hardwaren din ikke støtter bootcamp...
Sjekk ut Boot Camp Beta: Requirements, installation, and frequently asked questions (FAQ)

Fant forresten en engelsk tråd hvor samme problemstilling ble gitt: Boot Camp Assistant cannot open
Dette er altså en full reinstall av leopard 10.5.2, altså ingen beta. Versjons nummer 2.0

Som jeg skriver finnes det ingen oppdateringer som jeg kan laste ned via programvareoppdatering, tråden du lenker til har jeg allerede lest igjennom tidligere.

Maskinen er en macbook 2etd, altså høst 2007, 2gig ram, ny 200GiB disk. Med andre ord specsa er det ikke noe i veien med.
Har du forsøkt å reparere "disk permissions" i "Disk utility" ?

Ellers kan jeg ikke tenke på noe annet enn en "clean install" selv om dette er noe du allerede sitter på... :S

[EDIT:] fant enda en tråd om samme problemstilling på mac1.no, den stopper omtrendt på samme sted som denne tråden...

Boot Camp Assistant kan ikke brukes..

[EDIT2:] enda en ubesvart tråd på apple support forumet:
Topic : Boot Camp Assistant cannot be used.
This question is not answered.
Vis hele sitatet...
[EDIT3:] nok en tråd, denne gangen på macrumors...
Boot Camp Assistant cannot be used: You must update your computer's boot ROM firmware
I'd call Apple, tbh you might be able to solve it by editing a .plist file or something, but that might screw up your machine.
Vis hele sitatet...
[EDIT4:] [color=lime]Fant en "løst" tråd![/color]

Boot Camp Assistant cannot be used, need to update

Working now. Had a look at this article. I did not realize that with Leopard you now have the ability to create, remove, & adjust partitions while booted into the OS as well as with not losing or having to reformat and lose your installed OS.

Article: Resize Disk Partitions : Make Mac Work

Basically, I added, removed and adjusted the portions and got it back to one which really, not sure what would change, but once changed back to one partition "Boot Camp" then worked for me. Odd, but worked.

New site for me and looks like a lot of good stuff on there Make Mac Work
Vis hele sitatet...
Håper den løsningen funker for deg også...
Sist endret av Turbolego; 21. april 2008 kl. 10:56.
Clean Install er helt uaktuelt, da jeg nettopp er ferdig med siste installeringer etc. Ingen problemer med diskrettigheter.

Hvordan fungerer Parralels kontra Boot Camp?

edit: Se her ja, her har du funnet stæsj jeg ikke har sett, får se over og se om det gir en løsning.

edit2: Fortsatt ikke løst, flere forslag?
Sist endret av voktern; 21. april 2008 kl. 11:21.
Parralels skal fungere svært godt, men vil "gnage" litt på systemet ditt, og gjøre mac'n din noe tregere dersom du kjører store programmer.

Fordelen er selvfølgelig at du kan bruke både win og mac samtidig, og at man slipper reboot.

Youtube - 3D Graphics in Parallels Desktop for Mac 3.0 - Quake 4
Skal love deg at Parallels kommer til å suge rammen langveis ut av maskina di, men med 2gb ram vil det sikkert gå helt ok. Men skal du bruke Windows til å spille på, så må du nok bare finne en løsning på boot camp problemet.

Ikke funnet noe svar på problemet ditt, så tror nok du må kjøre en clean install beklageligvis.
Jeg vet ikke om du har prøvd dette, men går ut ifra at du ikke har gjort det siden du ikke nevner det.
Hva med å bare prøve en reinstall av 10.5.2 updaten (fåes her). Vet ikke om du vil få en feilmelding siden det faktisk allerede er installert, men det er jo verdt en test.

Skal du game så kjører du på død og liv ikke virtualiseringsprogrammer, er som å be om lagg. Spørs jo selvsagt hvor god grafikken på spillet er, og om det er DirectX eller OpenGL (som Quake 4), men mine erfaringer er ikke å skryte av.

Hvis du er redd for en clean install, men har du en eksern hdd, så ville jeg ha brukt Carbon Copy Cloner og kopiert over filene mine. Deretter ville jeg formatert og brukt overføringsassistenten til å overføre filene tilbake fra disken.

Edit: Litt flau skriveleif
Sist endret av Samohtas; 22. april 2008 kl. 00:32.
Hva slags Mac har du? Antakeligvis trenger du å oppdatere firmwaren. Bytt gjerne språk til engelsk og gi oss feilmeldingen igjen, for jeg finner ikke noe fornuftig på google med den norske. Men som sagt, antakeligvis er det bare en firmwareoppdatering som trengs.
Sitat av voktern
Maskinen er en macbook 2etd, altså høst 2007, 2gig ram, ny 200GiB disk. Med andre ord specsa er det ikke noe i veien med.
Vis hele sitatet...
Feilmeldingen kan du forøvrig oversette direkte til engelsk og få drøssevis av hits, men de omfatter som oftest beta 1.2 problemer.

Hvordan skal jeg isåfall oppdatere firmware når jeg ikke finner noen nye programvareoppdateringer?

samothas: takk for tips!
Hvis du skal installere en firmware-update så vil jeg tro at denne er den du skal installere. Sjekk først om du har den oppdaterte firmwaren ved å gå:
- Eple-meny
- Om denne maskinen
- Mer info
- Les av tallet her for "Start-ROM-versjon"
- Sammenlign det med MB31.008E.B02
- Er tallet likt så har du nyeste firmware.

Har du ikke nyeste firmware så gjør følgende:
- Last ned firware updaten og følg disse instruksjonene nøye. Det er ikke veldig vanskelig, og har gjort det selv mange ganger, men hvis du gjør det helt feil så kan macen din være død, såfremt du ikke gjør det jeg nevner i neste steg.
- Gjør dette om du vil ha en backup, nemlig ha en slik i bakhånd. Også her må instruksjonene følges nøye.

Lykke til
Når jeg prøver å oppgradere boot-rom får jeg bare feilmelding om at "denne maskinen trenger ikke denne oppdateringen", hva i alle hellveter?

Boot-rom jeg har nå er fra november 2006; http://www.apple.com/support/downloa...eupdate10.html

Noen forslag (nå skriver jeg dette før jeg i det hele tatt har begynt å lete etter svar på egenhånd,sorry.)?

edit: Det kan se ut som denne firmwaren kun er for core2duo maskiner altså 2edt macbook (som jeg trodde at jeg hadde, men viser seg at jeg har 1edt)
Sist endret av voktern; 22. april 2008 kl. 16:41.
Hvis MacBooken din ikke er C2D, men bare CD som du sier, så er det nyeste firmware. Ingenting der som kan oppdateres, tror jeg. Med mindre noen finner noe som ikke jeg har sett :P

En ting du kan prøve er følgende:
Reinstallere hele leopard, og du kan da velge såkalt "Arkiver og installer". Alt blir overført fra forrige installasjon, og den nåværende /System mappen blir lagt i /Gammelt system (eller noe den duren). Da skal du ha fått reparert alt av de filene som kan være skadet i system-mappa, samt at systemet blir satt tilbake til 10.5.0. Prøv så å bruke Boot Camp før du oppdaterer til 10.5.2 igjen.

Kan ikke si at jeg er sikker på om det vil fungere, siden jeg ikke har vært borti feilen før, men hvis ikke det er noe med firmwaren så vil jeg tro at dette er den mest fornuftige løsningen.
Før jeg går på en eventuell reinstall av OS, boot camp funerer på et system med flere partisjoner? Dvs en fysisk enhet på 200 GiB partisjonert til en partisjon på 60GiB og en på de resterende 140GiB.

Lest litt rundt på div mac forum og har blitt litt usikker på om boot camp i det hele tatt støtter partisjonerte disker.
Har du allerede partisjonert disken så kan du ikke bruke Boot Camp.
Da må du finne en annen måte å partisjonere startdisken på, f.eks vha. iPartition.