Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2017
Jeg ble nylig svindlet av en person, som jeg overførte penger til via straksbetaling.
Jeg har både navn og nummer på denne personen.
Det jeg ønsker å vite, som ikke banken vil hjelpe meg med, er om kontonr som jeg overførte til stemmer overens med personen selgeren gir seg ut for å være.
Noen som har erfaring og kan hjelpe i dette tilfellet?
Har du prøvd å skrive inn kontonummeret i nettbanken som når du betaler en regning?
Ofte vil navnet på personen eller organisasjonen da dukke opp i navn feltet.

Mulig dette bare er tilfelle når man har samme bank.
Trådstarter
3 0
Ja, det kommer ikke opp noe navn
Hva var det du "kjøpte", og hvor mye ble du svindlet for?
Hvor langt unna deg bor selgeren (hvis angitt sted er reellt)?

Jeg må jo si jeg blir litt oppgitt av at folk gir fra seg penger via straksbetaling, når
det forekommer tilfeller av akkurat slik svindel nær sagt hele tiden.
Sist endret av PVestlandia; 14. oktober 2021 kl. 15:20.
De fire første sifferne i et kontonummer er bankregistreringsnummeret, aka. hvilken bank kontoen tilhører. Se her for eksempler: https://nestebank.no/betale/utlandsb...learingnummer/

Når du vet hvilken bank kontoen tilhørerer, ville jeg ringt kundesupporten til gjeldene bank. De har i enkelte tilfeller lov til å opplyse om hvem som eier kontoen.

Good luck
Trådstarter
3 0
Svindlerne blir smartere og kjøperne blir mer godtroende.

Ps5, 6000kr
Kjøper bor sør for oslo mens svindlers mobilnr tilsier at han bor i trondheim
Be om oblat på overføringen som du kan gjøre i nettbanken og da kommer navnet til mottaker sammen med oblat i posten..
Politiet henlegger nesten automatisk alt under 10k
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Be om oblat på overføringen som du kan gjøre i nettbanken og da kommer navnet til mottaker sammen med oblat i posten..
Politiet henlegger nesten automatisk alt under 10k
Vis hele sitatet...
Det er riktig at politiet henlegger visst det er engangstilfelle, i verstefall to til tre ganger, men så fort det hoper seg opp med 10stk så lager de en samlesak og da blir du tatt. Vanskelig å prøve med bortforklaring i avhør også. Merk at dette gjelder overføringer til egen konto. En venns konto feks gjør saken vanskeligere.

Antar at du ts har sluttet å få svar? Rapporter bruker om det er gjennom Finn. Finn er den største plattformen for svindlere, etterfulgt av marketplace på facebook.
Du kan anse pengene dine som tapt.
Sitat av Bboy322 Vis innlegg
Svindlerne blir smartere og kjøperne blir mer godtroende.

Ps5, 6000kr
Kjøper bor sør for oslo mens svindlers mobilnr tilsier at han bor i trondheim
Vis hele sitatet...
Om det faktisk er sant at dette er en finn handel så vil politiet etterforske saken da Finn er laget for og kunne lett identifisere gjerningspersoner på svindel . Anmeld saken og la politiet gjøre jobben sin , du kommer ingen vei alene uansett. Dersom saken blir henlagt kan du ta den til forliksrådet - spar på all dokumentasjon .
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Om det faktisk er sant at dette er en finn handel så vil politiet etterforske saken da Finn er laget for og kunne lett identifisere gjerningspersoner på svindel . Anmeld saken og la politiet gjøre jobben sin , du kommer ingen vei alene uansett. Dersom saken blir henlagt kan du ta den til forliksrådet - spar på all dokumentasjon .
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle TS skryte på seg at handelen foregikk på finn? Hvorfor tror du politiet vil gjøre noe ekstra fordi dette skjedde på finn? Hvordan gjør en henlagt anmeldelse at man stiller sterkere i forliksrådet? Å dokumentere at man selv har anmeldt noen beviser jo ingen ting. Tror du virkelig at politiet gidder å løfte en finger fordi det er lett å identifisere en person? Når alle lignende saker blir henlagt tvert, hvorfor skulle det være noe annerledes her?

Det blir som i denne saken, henlagt grunnet saksbehandlingskapasitet uansett om du blir svindlet over finn, eBay, tiktok, instagram eller bare av naboen din. Har aldri skjønt meg på den tankegangen om at det er så sinnsykt virkningsfullt og formuftig å anmelde over en lav sko. Nei... Det er ikke sånn at korthuset raser sammen og man plutselig vil dømmes for alle gamle saker når akkurat nr 49 anmelder og blir henlagt tvert.