Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7775
Noen som har noen tips? Går mye i billig brød og pålegg, men det er veldig kjedelig. Hender jeg kjøper halvfrosne rundstykker/baguetter i stedet for brød.

Hva med kjøtt? Finnes det noe billige alternativer der? Jeg lever nærmest vegetar, og merker jeg kunne hatt godt av litt mer kjøtt i dietten.

Gjerne comboretter eller ting som går i form, stekepanne eller en sånt også jeg kan ta av i flere dager.

Billige måter å sette smak? Det går i mye forskjellige krydder jeg finner på salg.

Jeg trenger ikke å tenke på kaloriinntak, jo mer jo bedre egentlig. Har vært undervektig en god stund, mest pga dårlig matlyst og lite variasjon.

Ta gjerne med navn på vare, butikk den kan bli kjøpt i og pris. Det er vel halve arbeidet, å finne ut hvor jeg kan kjøpe maten
Fres løk, paprika, mais og pølsebiter i panna, og spis sammen med makaroni. Billig og godt, som regel har du alle ingrediensene liggende.

Kan evt gratineres i form med ost for ekstra snacks, men ost er dyrt

Edit: Ellers får du kilo poser med Extra pyttipanne til en billig penge. Hiv oppi det du har liggende av grønnsaker, pølse, bacon, osv. og klekk et egg eller to over til slutt for ekstra protein, så har du en veldig billig og grei middag!
Sist endret av Stekesmør; 14. oktober 2021 kl. 00:36.
Jeg veldig glad i å lage ragu til pasta eller kylling. Løk, stangselleri, gulrot, passata og olivenolje er det du trenger. Bruker også rødvin , men det kan du erstatte med litt balsamicoeddik eller eventuelt sløyfe det.
Kjøtt som skal koke lenge er ofte billig. F eks svineknoke og høne. Det blir nydelig mat, men du trenger jo noen timer. Koker du litt ekstra mye kan du ha suppe dagen etter, ta vare på kraften.
Gå innom flere store matbutikker (hvis det finnes der du bor) i ca. 10-11 tiden gjerne på mandager å kikk i 50% disken.
Mange varer holder lenge over dato. Det vil ofte være snakk om mange enheter av samme vare, f.eks. 10 pakker kjøttdeig
som går ut dagen etter. Har du fryser så er det bare å bunkre opp.
Ris er veldig billig, det samme er pasta. Å lage noen retter basert på dette koster veldig lite penger. Ellers kan man få i seg godt med næring og også få et billig måltid ved å kjøpe grønnsaker, og røre dem inn i olje, salt og pepper og spre dem ut på et stekebrett og ha i ovnen til de nesten er svidde. Gjerne med ris + soyasaus som tillegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Kjøtt som skal koke lenge er ofte billig. F eks svineknoke og høne. Det blir nydelig mat, men du trenger jo noen timer. Koker du litt ekstra mye kan du ha suppe dagen etter, ta vare på kraften.
Vis hele sitatet...
Hvilke butikker har dette? Hvor ligger det? Har prøvd å lete etter svineknoke tidligere. Det er en drøss med lette retter man kan lage med eller ut av det, som for eksempel ertesuppe eller raspeballer, noe jeg synes er veldig digg.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hvilke butikker har dette? Hvor ligger det? Har prøvd å lete etter svineknoke tidligere.
Vis hele sitatet...
Stort sett alle.
Spør betjeningen hvis du ikke finner.
Anbefaler too good to go appen
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Gå innom flere store matbutikker (hvis det finnes der du bor) i ca. 10-11 tiden gjerne på mandager å kikk i 50% disken.
Mange varer holder lenge over dato. Det vil ofte være snakk om mange enheter av samme vare, f.eks. 10 pakker kjøttdeig
som går ut dagen etter. Har du fryser så er det bare å bunkre opp.
Vis hele sitatet...
Har ikke funnet noen 50% disk dessverre. Men følger med på tilbud og sånt. Skal ta en ekstra titt rundt og se én gang til for sikkerhets skyld.

Noen som har prøvd toogoodtogo? Har vurdert det, men er redd for å få dårligere verdi ut av det enn hvis jeg var bevisst med merker og hva jeg kjøper. 40kr kan jeg strekke veldig langt når jeg trenger det.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Noen som har prøvd toogoodtogo? Har vurdert det, men er redd for å få dårligere verdi ut av det enn hvis jeg var bevisst med merker og hva jeg kjøper. 40kr kan jeg strekke veldig langt når jeg trenger det.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd det tre ganger, og blitt skuffet alle tre. Nå vet jeg imidlertid at det varierer veldig fra person til person og fra sted til sted hvor heldig man er. Noen venner av meg har fått helt utrolige mengder med kjempedigg mat/snacks.

Jeg brukte TGTG på kiosker, som jo er ganske dyre i utgangspunktet. Da betalte jeg vel 50-60 kroner, og for det så fikk jeg jo riktignok en mengde som antakelig kostet 120-130 kroner på kiosken der, men det var stort sett de kjipeste tingene som jeg antakelig ikke ville likt om det så hadde vært ferskt (noe det selvfølgelig langt i fra var), og jeg hadde antakelig ikke betalt 10 kr for det engang om jeg faktisk hadde visst hva jeg fikk. Flere av tingene måtte jeg faktisk bare kaste fordi jeg ikke klarte å spise det. Så man kan jo hevde det er god verdi å få "130 kroners verdt" med varer for en femtilapp, men for min del var det overhodet ikke verdt det. Knusktørre bakervarer eller døgnfersk mat helt på grensen til å bli ekkel, for en ikke så veldig lav pris. Frister ikke å gi det et fjerde forsøk. Dessverre. For ideen er jo fin.
Sist endret av Realist1; 14. oktober 2021 kl. 02:44.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har prøvd det tre ganger, og blitt skuffet alle tre. Nå vet jeg imidlertid at det varierer veldig fra person til person og fra sted til sted hvor heldig man er. Noen venner av meg har fått helt utrolige mengder med kjempedigg mat/snacks.

Jeg brukte TGTG på kiosker, som jo er ganske dyre i utgangspunktet. Da betalte jeg vel 50-60 kroner, og for det så fikk jeg jo riktignok en mengde som antakelig kostet 120-130 kroner på kiosken der, men det var stort sett de kjipeste tingene som jeg antakelig ikke ville likt om det så hadde vært ferskt (noe det selvfølgelig langt i fra var), og jeg hadde antakelig ikke betalt 10 kr for det engang om jeg faktisk hadde visst hva jeg fikk. Flere av tingene måtte jeg faktisk bare kaste fordi jeg ikke klarte å spise det. Så man kan jo hevde det er god verdi å få "130 kroners verdt" med varer for en femtilapp, men for min del var det overhodet ikke verdt det. Knusktørre bakervarer eller døgnfersk mat helt på grensen til å bli ekkel, for en ikke så veldig lav pris. Frister ikke å gi det et fjerde forsøk. Dessverre. For ideen er jo fin.
Vis hele sitatet...
TooGoodToGo er visst ganske OK på Meny. Har bare Coop Extra i nærheten som benytter TGTG dog, og det visste ikke personen jeg pratet med om det noe om.
Et gammalt fattigtriks for kjøtt er å kjøpe en svær pakke koteletter og pakke dem inn hver for seg når du legger dem i frysen. Da slipper du alt helvetet med å defroste en klump med koteletter, og har basis for det meste. Karripaste, sopp, løk og tomater med oppskåret kotelett. Et annet triks jeg gjør for å spise skikkelig mat en del er at jeg tar meg tak og koker mange poteter, som jeg bruker som steikepoteter sammen med f.eks. kjøtt-rett som ovenfor. Man blir lei av ris og pasta.

Ellers kan jeg anbefale å høre med lokalbutikken om 50% mat, de fleste kjedene skal ha det innført men i en del småsteder foretrekker de å kaste maten for det er mer profitt i det...
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hvilke butikker har dette? Hvor ligger det? Har prøvd å lete etter svineknoke tidligere. Det er en drøss med lette retter man kan lage med eller ut av det, som for eksempel ertesuppe eller raspeballer, noe jeg synes er veldig digg.
Vis hele sitatet...
Knoke har de overalt, høne er det litt verre med. Det ligger isåfall i frysedisken.
Gå på Asiatiak butikk, kjøp nudler, limeblader, bønnespirer, noe kraft/buljong. Putt oppi kylling, litt sitron og chilli. Billig, enkelt og godt.

Chili con carne er digg, kan lage din egen vri på det.Tortilla chips, røde bønner, hakkede tomater, chili, eventuelt løk og ris ved siden av om du liker det. Både kjøttdeig og kjøttbiter funker.
gode smaksforsterkere er: grillkrydder (maange varianter) , piffi allkrydda, Gastromat, soya saus...kyllingkraft/buljong... Man kan f.eks kjøpe en hel grilla kylling....rive av brystet og låra... freser skråget i en kjele med olje, før du fyller på med litt løk/gulerøtter/rotfrukter/osvosv....kokker dette i 30-40 minutt, før du siler av, reduserer ned kraften til den blir tykk og fin....konsentrert hjemmelagd kyllingkraft, knuller så jævli i munn ass.....noen forslag hvertfall =)
Prøv deg på dumsterdiving, nå som det er kaldt ute holder maten seg godt i søppeldunkene. Kan finne flere bæreposer med helt brukbar mat hos kun en rema1000 butikk. Forrige vinter kjøpte jeg nesten ikke middager eller pålegg.
Tenkte å kjøpe en stor svineknoke, som jeg kan lage 2 store retter ut av. Tenkte da på å koke opp knoka i en del vann, så kan jeg bruke det som base i ertesuppe og lapskaus av noe slag. Ertesuppa tar jeg å ser an hva som blir til overs (det som ikke passer i gryta) når jeg lager lapskaus, og eventuelt kjøper inn ekstra grønnsaker hvis det trengs.

Stangselleri 1stk
Purre 1stk
Persillerot 1stk
Sellerirot 1stk
Kålrot 1stk
Løk, gul - tar det på feelinga
Gulrot 1 pakke
Mandelpotet 1stk 2kg?
Kjøttpølse 1stk 400 - 900g
Røkt Svineknoke 1stk 1kg

Blir vel rundt 350kr for begge retter totalt tenker jeg, men tenkte da å lage så jeg kan fryse ned noe.
Noe mengder som burde justeres, eller ser det greit ut? Er bare å komme med ingrediens forslag også hvis noen har det
Sist endret av Vasken; 15. oktober 2021 kl. 00:41.
350spenn for 2middager er vell dyrt
Du trenger ikke så mye greier til svineknoke.

Løk, gulrot og poteter holder egentlig. Kan alltids ha oppi en rotgrønnsak til. Laurbærblad kan være greit.

Jeg foretrekker salta svineknoke, ikke røkt, men det er vel en smakssak.
Sist endret av hestpåpinne; 15. oktober 2021 kl. 01:00.
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
350spenn for 2middager er vell dyrt
Vis hele sitatet...
Hadde det bare vært 2 middager, så hadde jeg vært enig. Nå bor jeg alene, og tenkte å fryse ned det som blir til overs så jeg har middag i mange dager.
Jeg synes rotmos holder i massevis til knoke. F eks med potet, kålrabi, gulrot, sellerirot. Løksaus er godt til.

Dagen etter er det suppe på kraften, kjøttrestene, eventuelt litt pølse, resten av rotgrønnsakene du ikke laget mos av, og purre. Og flatbrød til, selvsagt.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Vet ikke om det er sånne her tips du leter etter men:
Jeg bor ganske avsidesliggende og har 3 butikker her, og om jeg titter innom søppelet dems innimellom etter stengetid så finner jeg mat til mye større verdier en det jeg har budsjett til å handle for!
Last ned mattilbud appen, og kikk igjennom ting som går ut på dato som sagt ovenfor.
Jeg lager ofte store mengder med chilli con carne og fryser ned. Hvitløk, løk, chilli, bønner, kjøttdeig, timian, hermetiske tomater og paprika gjør susen. Kjøper jeg en god del av alt og bruker det opp har jeg 5-6 middager, noe som holder ganske lenge for meg som ikke spiser middag hver dag. Trikset er å bruke store mengder bønner for å få det billig.

Er vel en nobrainer, men pasta er også go-to. Du kan gjøre det griseenkelt og gønne pasta med kun pesto og skinke. Det koster vel 12-15kr for et glass pesto, og skinke har vel de fleste liggende fra før.

Tomatsuppe med litt pølsebiter og makaroni pælma oppi er heller ikke så gæli på en regnværsdag

Hilsen en fattig student
Sist endret av TheMildMildWest; 15. oktober 2021 kl. 18:23. Grunn: Format
Jeg vil slå et slag for blåskjell, billig, godt, rask, enkelt og bærekraftig
Start med å frese litt forskjellig løk og hell over en slant øl eller vin hvis du har. Dampes på 5 -7 min under lokk
En thai versjon er også veldig godt med kokosmelk, grønn eller rød curry paste
Ser de fortsatt selger Yum nudler på Coop, det gikk det mye av i mine studentdager.. 30 kroner for 5 pack (og en god porsjon trenger 2 av 5, men da får du også dobbelt biffkrydder og dobbel risolje i panna).. Og det er så godt at jeg et tiår senere fortsatt av og til tenker på hvor godt det var (men kan ikke huske sist jeg lagde det i voksen alder).
Sist endret av bashfoo; 15. oktober 2021 kl. 20:16.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Ser de fortsatt selger Yum nudler på Coop, det gikk det mye av i mine studentdager.. 30 kroner for 5 pack (og en god porsjon trenger 2 av 5, men da får du også dobbelt biffkrydder og dobbel risolje i panna).. Og det er så godt at jeg et tiår senere fortsatt av og til tenker på hvor godt det var (men kan ikke huske sist jeg lagde det i voksen alder).
Vis hele sitatet...
Yumyum! Ikke yum
Det er drit godt men ikke veldig mettende. Må ha to-tre pakker for å bli mett
Kiwi selger pakker av 30 fiskepinner for 20kr og 1,5kg sekker med pommes frites for ca.30kr.
Spis det med hot sauce eller mayonnaise eller ketchup eller noe annet du liker.
30 fiskepinner og 0,5 kilo med pommes frites gjør det veldig mett for 30 kr
Hen spurte om billig og god mat. Fiskepinner med pommes frites og mayo er vel ikke akkurat gourmet

Er ikke så vanskelig å lage god mat til en relativt lav sum.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Hen spurte om billig og god mat. Fiskepinner med pommes frites og mayo er vel ikke akkurat gourmet

Er ikke så vanskelig å lage god mat til en relativt lav sum.
Vis hele sitatet...
Skakke undervurdere fiskepinner, mayo og pommes asså
Nå lager jeg nok lapskaus til å mate telemarksbataljonen. Jeg kan fryse ned halvparten og fortsatt ha mat ut uka. Med litt brødmat så trenger jeg nok knapt å besøke butikken de neste 2 - 3 ukene. 350kr akkurat ble det totalt, men jeg har fortsatt råvarer nok til flere andre måltider i tillegg til disse absolutt ENORME mengdene med lapskaus.
Nakkekotteletter er som regel ganske rimelig, er ofte i pakker på 4 og med litt potet og grønnsaker, surkål eller annet av grønnsaker og gjerne litt saus, så har god og rimelig middag i flere dager.
Svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig er heller ikke så ille i pris, så da kan du også lage forskjellige gryteretter som blir mat i flere dager.
Nakkekotelettene kan også skjæres opp og brukes i gryteretter, ta gjerne med beina i gryta eller kook kraft på de, så har du kraft til supper.
Nå som det nærmer seg jul kommer du til å få kjøpt medisterfarse fra Totenkjøtt på bl.a. Rema 1000, de selges i 5 kilos pakker og om du følger med litt kan du få kjøpt det til halv pris når det nærmer seg utløpsdato, da er det bare å steke medisterkaker, lage kjøttpudding og fylle opp frysern, da har du mat i lang tid for en billig penge.
Sist endret av Veggen; 16. oktober 2021 kl. 01:53.
Ser du ønsker mer proteiner i kosten. For å kunne spise billig og bra bør man ha en god fryseboks. Så er det bare å handle stort på tilbud, dele opp og fryse ned. Typisk så er det feks billig lammekjøtt på høsten når kjedene slåss om å selge fårikål. Eller ribbe til jul. Osv. Kjøp inn stort og frys ned. Også kan du velge utradisjonelle stykningsdeler. De delene som ikke er superpop er ofte billigere. Bor du slik til at du kan gjøre litt grensehandel så er det mye å spare på det. Sjekk gjerne i forkant etter ekstra gode tilbud og vent med å ta turen over til du finner du virkelig ønsker å kjøpe inn mye av. Feks biff til 79 kr kg.

Tørrvarer som ris, pasta osv kan du kjøpe på bulk hos nye landsmenn. Store sekker med ris koster nesten ingenting. Når du har fylt huset med råvarer så trenger du bare å lage en eller flere menyer. Feks kan du lage en månedsmeny som du kjører er eller minder fast. Det gjør det også lettvint i forhold til handling og råvarer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bumper denne med et spørsmål, gidder ikke lage en ny tråd da jeg føler det ikke er vits.

Jeg har akkurat kommet ut av det værste av min tilbakevendende depresjon for denne gang, og har da ikke spist normalt på 3 måneder ca. Jeg gikk ofte flere dager mellom et måltid. Nå som jeg prøver å spise mer normalt igjen så får jeg ganske vondt i området mellom navelen og snoppen og blodtrykket mitt går opp en god del. Etterfulgt av krampe i beina og at det kjennes ut som at jeg får støt der. Det hender beina kjennes "oppblåste" uten noen fysisk endring. Varer i ca 20 - 30 min før det går over.

Noen som har opplevd lignende?
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Noen som har opplevd lignende?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke oppsøke lege?
Storetrær
Lycke's Avatar
Hvis man bor alene vil jeg absolutt anbefale ferdigretter, fjordland, Toro og Coop sine er ganske habile, alt fra 40-80 kr pr.måltid. Noen av de smaker verre enn andre. Men det har vært en lifesaver for meg i trange tider, pleier som regel å spice de opp med chiliflak eller ost.
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Hvorfor ikke oppsøke lege?
Vis hele sitatet...
Han er permittert. Stoler ikke på andre leger. Stikker til han hvis det ikke gir seg innen han er tilbake.
Storetrær
Lycke's Avatar
Ja det er ganske vanlig hvis du har fastet mye og plutselig begynner å spise normal. Ville trappet det litt sakte opp men tar som regel ikke lenger enn 3-5 dager før tarmene og magen er vandt til det nye inntaket
Spis mindre og ofte, hvis du eter normalt overbelastet du ett skakkjørt tarmsystemet, derfor du får vondt antageligvis.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Spis mindre og ofte, hvis du eter normalt overbelastet du ett skakkjørt tarmsystemet, derfor du får vondt antageligvis.
Vis hele sitatet...
Ja, er det jeg har gjort hittil. Har hatt refeeding syndrome en gang før, det vil jeg unngå å oppleve en gang til. Spiser en skål med fast mat om dagen, supplert med kaloriholdig drikke jeg forsyner meg av gradvis gjennom dagen. Bytter ut mer og mer av drikka med fast ordentlig mat etterhvert som dagene går. Kalori inntaket økes gradvis også.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Noen som har noen tips? Går mye i billig brød og pålegg, men det er veldig kjedelig. Hender jeg kjøper halvfrosne rundstykker/baguetter i stedet for brød.

Hva med kjøtt? Finnes det noe billige alternativer der? Jeg lever nærmest vegetar, og merker jeg kunne hatt godt av litt mer kjøtt i dietten.

Gjerne comboretter eller ting som går i form, stekepanne eller en sånt også jeg kan ta av i flere dager.

Billige måter å sette smak? Det går i mye forskjellige krydder jeg finner på salg.

Jeg trenger ikke å tenke på kaloriinntak, jo mer jo bedre egentlig. Har vært undervektig en god stund, mest pga dårlig matlyst og lite variasjon.

Ta gjerne med navn på vare, butikk den kan bli kjøpt i og pris. Det er vel halve arbeidet, å finne ut hvor jeg kan kjøpe maten
Vis hele sitatet...
kylling og ris med bernésaus
Brett med 30 stk egg i innvandrerbutikker kan du spare en del på. Brød og pasta er bare vomfyll med usunn karbo som gir lite energi. Spis heller bønner hvis mage tarm tåler det.
Pasta (ulike varianter, rema) og amerikansblanding blanding (billig på kiwi, regner med det samme gjelder på rema) + pastasaus og no typ; kjøttdeig, pølse eller kjøttboller (vegan i mitt tilfelle, kjøper ofte allerede nedfryst så har som regel noe tilgjengelig. Finner av å til noe på tilbud på Coop. Vet ikke hvordan det er med vanlig kjøtt eller pris på dette).

Ellers er jo pasta med pesto (+ oliven og tomat) billig og enkelt.
Næringsdrikker på blå resept. Ikke godt i lengden, men utrolig billig!
Litt vegansk kan jeg anbefale...GOogle indisk Dahl. Det består av liinser og noen essensielle krydder. Har du de i hus trenger du ikke noe annet...Og det er så digg at det kan spisest i det uendelige. Kaloriene får du fra kokkosmelken du har i.


https://millasmat.com/middag/indisk-...r-og-kokosmelk
Jeg elsker Bali kylling gryte. Kjøp disse posene og ny grillet kylling når den er på tilbud. så lager du deg en stor gryte og fryser ned i porsjoner.

Samme kan du gjøre med flere toro pose gryter.

Ellers så er fryst solvinge kylling på rema et rimelig alternativ.

Gratinert Pølse gryte.
Nachos er enkelt og godt
Så har du disse asiatiske butikkene hvor du kan kjøpe mye gode nudler. hvor du tilsetter litt kjøtt og andre grønnsaker.
Makaroni og bønner i sånn saus med ciabatta med masse smør på.