Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4081
Hei,
Drømmen min er følgende:

Å konvertere en (ikke veldig gammel) bobil til det ultimate hjemmekontor. Tenker store skjermer som dekker endevegg samt ut på sidevegg. Flott skrivebord osv...

Jeg lager ikke hjemmekontor for å jobbe hjemmenfra, men for å kunne fortsette å handle aksjer (hobby og interesse, med mer eller mest mindre hell) mens jeg følger drømmen om å reise igjennom verden.

Jeg vet man ikke trenger fancy hjemmekontor for å handle aksjer. men det er hobbyen min, så jeg er ok med å bruke litt penger på det.

Reiseplanen er ikke spikret, men stort delmål vil være å forhåpentligvis besøke Georgia, Armenia, og Azerbaijan. Etter det tenker jeg å fortsette øst.

Er det noen som har erfaring med retrofitting av camper vans?
Hvor mye må man ut med for en relativt ny model? Budsjettet er 100k til 1 mill.
Hvilken er mest driftsikker (veldi viktig =)
Hjelp til styling/retro-fitting?

Eventuelt, er det noen som tenker dette er en konge idea og vil være med?

(er man, 40, gift)
Med tanke på den reiseruten ville jeg prioritert å være så uinteressant som overhodet mulig. Glem alt som lukter av penger og custom-løsninger som ikke kan fikses i Armenia. Et kontor er en laptop (husk backup, gjerne skjult), et bord og litt kontormateriell. Husk at du skal leve på det lille arealet i lang tid, målet bør vel være å ha et så fleksibelt oppsett som mulig?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Mye shady regioner du skal gjennom, Kina inkludert. Ville ikke dratt med meg for mye dyrt utstyr. Husk også at alt slik skal igjennom toll ved hver grensepassering. Husker jeg måtte krangle i en god halvtime en gang fordi jeg var frekk nok til å ha med meg to datamaskiner.
Sitat av nso Vis innlegg
Mye shady regioner du skal gjennom, Kina inkludert. Ville ikke dratt med meg for mye dyrt utstyr. Husk også at alt slik skal igjennom toll ved hver grensepassering. Husker jeg måtte krangle i en god halvtime en gang fordi jeg var frekk nok til å ha med meg to datamaskiner.
Vis hele sitatet...
Synes ikke at Kina er spesielt shady. Er nesten ingen risiko for at du blir utsatt for noe her. Øst-Europa derimot, lykke til!
Anbefaler deg å sjekke ut nettsiden til LandCruising Adventure, det er et ektepar fra Nederland som har vært på veien siden 2003. De har mye informasjon alle mulige temaer, alt fra hvordan forholde seg til myndigheter til tekniske tips om bilhold.

https://landcruisingadventure.com

4xoverland på YouTube har også mye bra, spesielt når det kommer til det tekniske og elektriske. Regner med at du vil ha et bra oppsett med tanke på strøm og solcellepanel.
Wow, dette høres kult ut! Den dagen du eventuelt bestemmer deg for å reise, håper jeg du deler ut historie og diverse bilder, kanskje en blogg? følger denne!
1000 takk for gode svar og spesielt takk til @Samurai80 for gode linker. Bilen du linket til var bilen jeg så for meg i drømmene! Det er absolutt en slik bil jeg vil ha. Veit at det ikke er en «bobil» som jeg skrev i op.

Hva tenker vi om å kjøpe bilen i utlandet? Starter mitt nye liv i Munich i slutten av denne måned. Der er jeg en tog/fly tur nær meget billigere biler enn i Norge. Jeg behøver ikke kjøre bilen i Norge, så den problematikken er ikke viktig. Er det en god plan å kjøpe bilen der? Kaster ut spørsmål her =)
Sist endret av Klark_Cent; 25. september 2021 kl. 12:02. Grunn: 132
Sitat av Klark_Cent Vis innlegg
1000 takk for gode svar og spesielt takk til @Samurai80 for gode linker. Bilen du linket til var bilen jeg så for meg i drømmene! Det er absolutt en slik bil jeg vil ha. Veit at det ikke er en «bobil» som jeg skrev i op.

Hva tenker vi om å kjøpe bilen i utlandet? Starter mitt nye liv i Munich i slutten av denne måned. Der er jeg en tog/fly tur nær meget billigere biler enn i Norge. Jeg behøver ikke kjøre bilen i Norge, så den problematikken er ikke viktig. Er det en god plan å kjøpe bilen der? Kaster ut spørsmål her =)
Vis hele sitatet...
Bilen disse nederlenderne bruker en Toyota Land Cruiser BJ45 Troop Carrier, også kalt troopy eller buschtaxi. Du finner flere av disse til salgs på det tyske nettstedet Mobile.de, anbefaler ikke FJ som er bensin men BJ og HJ som er diesel.

Fordelen med disse bilene er at de er meget slitesterke og robuste så lenge de får regelmessig vedlikehold som oljeskift og smøring av understell og drivlinje, de er også veldig enkle å skru på selv.

Jeg har selv en HJ60 som er mer stasjonsvogn enn varebil/troop carrier, det eneste som tar livet av disse bilene er stort sett rust. Det kan også være litt problematisk å skaffe deler.

Merk at noen av disse bilene har 24 volts system og ikke 12V, da lønner det seg å sette opp et eget 12V system med egen dynamo og solcelle. Fordelene med dette er at det er enkle å finne 12V utstyr, samt at du unngår å tappe inn på startbatteriene.

Det finnes også nyere utgaver av Troop Carrier som er bygget på 70 serien av Land Cruiser, det er også veldig bra biler og man slipper unna 24V.

Uansett hvilken bil du ender opp med så lønner det seg å skaffe så mye informasjon du kan om bilen før du legger ut på langtur, verkstedmanualer er gode å ha og det er lurt å ta med enkelte deler som kan være vanskelig å skaffe.