Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2645
Hei.

Mann i slutten av 20 årene. Ruset meg i noen år. Det har gått i speed, benzo, kokain, tramadol, alkohol og mye 4-AcO-DMT.

Har masse venner. Ingen av de er store motstandere av rusmidler. Prøvde å kutte ut folk, det ble det mest ensomme jeg har opplevd å depresjonen ble bare værre. Skjemmes noe grusomt hver gang jeg ruser meg

Bør jeg prøve å finne nye folk å henge med? Har ingen spesielle interesser egentlig.

Hvordan påvirker 4-AcO-DMT psykisk ved mye bruk?

Håper på noen tips. Tusen takk.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ingen lett sak å slutte med rusmidler, heller ikke å ungå venner som driver med det samme.
Jeg fikk hjelp av å ta antabus ( siden det var alkohol som trigget meg til å ta rusmiddler. ) det funka, kjedelige helger uten å vite hva jeg skal finne på.. Men det funka egentlig ikke siden jeg valgte å slutte på det.

Uten selv erfaring med det, men har venner som har snakket med ruspsykolog som har vært til stor hjelp.

Sånn jeg forstår det, handler ikke om å slutte med rusmiddler...men å legge om livsstilen.
Så oppsøk proff hjelp, tror det er veien å gå hvis en vil ut av misbruket.
Du bør definitivt prøve å finne en ny vennekrets.
Jeg var nykter et par år, men fant aldri noen nyktre å henge med.
Så nå er jeg igang med rus igjen, men i mer kontrollerte former enn det jeg drev med tidligere.

En ting jeg veit ikke fungerer, er å sitte å vente på at noen skal ringe på døra å spørre om dere skal være venner :O
Merkelige greier.

Du trenger en hobby. Eller en jobb med ansatte på samme alder som deg.
Jeg har meldt meg inn i røde kors, men har ikke baller til å møte opp der uten et par valium innabords.
Jeg har dog jobb, så jeg har fine, sosiale dager fra 07-16. Etter det sitter jeg alene (noe jeg forsåvidt trives med, men det er klart det blir ensomt til tider.
xx
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ingen lett sak å slutte med rusmidler, heller ikke å ungå venner som driver med det samme.
Jeg fikk hjelp av å ta antabus ( siden det var alkohol som trigget meg til å ta rusmiddler. ) det funka, kjedelige helger uten å vite hva jeg skal finne på.. Men det funka egentlig ikke siden jeg valgte å slutte på det.

Uten selv erfaring med det, men har venner som har snakket med ruspsykolog som har vært til stor hjelp.

Sånn jeg forstår det, handler ikke om å slutte med rusmiddler...men å legge om livsstilen.
Så oppsøk proff hjelp, tror det er veien å gå hvis en vil ut av misbruket.
Vis hele sitatet...
Så bra at du fikk hjelp mann!

Har oppsøkt profesjonell hjelp og går til samtaler der vi snakker om rus, angst osv. Føler ikke det gir meg så mye. Kanskje jeg burde prøve en annen plass eller noe. Innleggelse synes jeg virker skummelt...

Var rusfri i noen mnd. Nå er jeg i full gang igjen. Der jeg går til samtaler har jeg ikke nevnt noe om tilbakefallene. Bør vell bare ta meg sammen å fortelle ting som det er kanskje.

Tenker på å starte på urinprøver for å få ta lappen igjen, og kanskje det vil hjelpe meg å holde meg unna.. men å avlegge selve prøven er noe jeg sliter veldig med. At noen ser på er jeg ikke så god på. Føler heller ikke at lappen er noe jeg lengter så veldig etter..

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du bør definitivt prøve å finne en ny vennekrets.
Jeg var nykter et par år, men fant aldri noen nyktre å henge med.
Så nå er jeg igang med rus igjen, men i mer kontrollerte former enn det jeg drev med tidligere.

En ting jeg veit ikke fungerer, er å sitte å vente på at noen skal ringe på døra å spørre om dere skal være venner :O
Merkelige greier.

Du trenger en hobby. Eller en jobb med ansatte på samme alder som deg.
Jeg har meldt meg inn i røde kors, men har ikke baller til å møte opp der uten et par valium innabords.
Jeg har dog jobb, så jeg har fine, sosiale dager fra 07-16. Etter det sitter jeg alene (noe jeg forsåvidt trives med, men det er klart det blir ensomt til tider.
Vis hele sitatet...
Håper det ordner seg for deg også. Par år er bra jobba. Føler også at jeg driver med det i mer kontrollerte former enn før, men vet jo at det kan fort balle på seg...

Føler meg egentlig som ett grusomt menneske.Familiemedlemm er som alltid stiller opp, men som er lei seg og skuffa... Likevell klarer jeg ikke slutte

Tusen takk for tips.

Er det noen som som har vært innlagt pga rus som vil dele litt hvordan det var?

Tusen takk.

Og er det noen som vet hvordan 4-AcO-DMT påvirker hodet/kroppen ved mye bruk?
Sist endret av Downers; 29. juli 2021 kl. 08:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå som samfunnet åpner opp igjen kan du vurdere å gå på et NA og AA møte. Det er faktisk veldig mange som finner veien ut der er selv en av de. Det finnes nå også som følge av pandemien nettmøter.
Kan og fint gjøres i sammen med innleggelse/behandling da mange steder følger 12-trinnsmodellen og møter blir en del av ettervern.
Sist endret av Dough; 29. juli 2021 kl. 09:05.
xx
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå som samfunnet åpner opp igjen kan du vurdere å gå på et NA og AA møte. Det er faktisk veldig mange som finner veien ut der er selv en av de. Det finnes nå også som følge av pandemien nettmøter.
Kan og fint gjøres i sammen med innleggelse/behandling da mange steder følger 12-trinnsmodellen og møter blir en del av ettervern.
Vis hele sitatet...
Takk for gode råd, kompis.
Skal definitivt sjekke ut disse møtene. Sliter med angst, men regner med jeg hadde ikke vært den eneste på det møtet med det. Man må kanskje ikke snakke så mye eller?

Jeg har en kort dom jeg må sone. Spekulerer på hvordan mulighetene er for å kanskje få tatt dette igjennom avrusning/behandling, da jeg tror jeg vil ha mye mer ut av det enn å snekre paller og bålpanner i fengsel.
Sist endret av Downers; 29. juli 2021 kl. 09:19.
Sitat av Downers Vis innlegg
Takk for gode råd, kompis.
Skal definitivt sjekke ut disse møtene. Sliter med angst, men regner med jeg hadde ikke vært den eneste på det møtet med det. Man må kanskje ikke snakke så mye eller?

Jeg har en kort dom jeg må sone. Spekulerer på hvordan mulighetene er for å kanskje få tatt dette igjennom avrusning/behandling, da jeg tror jeg vil ha mye mer ut av det enn å snekre paller og bålpanner i fengsel.
Vis hele sitatet...
Nei garantert ikke den eneste og særlig på første møte er det ikke forventet noe av deg det er mer enn nok at du tar det skrittet det er å gå dit. Selvfølgelig litt varierende men stort sett er de veldig flinke til å ta i mot nykommere på sitt første møte. Du kan og ringe på forhånd og avtale med noen om det virkelig helt svart å skulle gå alene...

soning vet jeg lite om men alt som har med avrusning/behandling starter hos fastlegen. Enten blir du søkt inn i behandling eller så går du via psykolog på RUPO rusmiddelpoliklinisk (DPS dagklinikk). Uansett så er dette en god start om du trenger uttalse mtp NAV osv. "Alt" starter hos fastlegen.
xx
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei garantert ikke den eneste og særlig på første møte er det ikke forventet noe av deg det er mer enn nok at du tar det skrittet det er å gå dit. Selvfølgelig litt varierende men stort sett er de veldig flinke til å ta i mot nykommere på sitt første møte. Du kan og ringe på forhånd og avtale med noen om det virkelig helt svart å skulle gå alene...

soning vet jeg lite om men alt som har med avrusning/behandling starter hos fastlegen. Enten blir du søkt inn i behandling eller så går du via psykolog på RUPO rusmiddelpoliklinisk (DPS dagklinikk). Uansett så er dette en god start om du trenger uttalse mtp NAV osv. "Alt" starter hos fastlegen.
Vis hele sitatet...
Okei, da vet jeg litt mer. Setter stor pris på rådene!
Skal manne meg opp å dra på ett sånt møte, kan jo ikke skade!

Synes også det er veldig vanskelig å finne motivasjon. Føler at å slutte er noe jeg gjør for at andre ikke skal bli skuffa og lei seg. Sliter med å føle at dette er noe jeg gjør for meg selv.
Sitat av Downers Vis innlegg
Okei, da vet jeg litt mer. Setter stor pris på rådene!
Skal manne meg opp å dra på ett sånt møte, kan jo ikke skade!

Synes også det er veldig vanskelig å finne motivasjon. Føler at å slutte er noe jeg gjør for at andre ikke skal bli skuffa og lei seg. Sliter med å føle at dette er noe jeg gjør for meg selv.
Vis hele sitatet...
Det er jo litt klassisk det å skulle gjøre det for andre. Og "dessverre" så må man gjøre det for seg selv for å få det til. Men fortvil ikke man må jo begynne et sted. For meg ble det en lengre prosess som startet med å gå på mye møter hvor jeg etterhvert skjønte hvor mentalt sjuk, forkvakla og wasted jeg var blitt etter 20 år med fyll og rus. Det er en omstilling av livsstil du begynner på det er ikke gjort over natta.

Lykke til
xx
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er jo litt klassisk det å skulle gjøre det for andre. Og "dessverre" så må man gjøre det for seg selv for å få det til. Men fortvil ikke man må jo begynne et sted. For meg ble det en lengre prosess som startet med å gå på mye møter hvor jeg etterhvert skjønte hvor mentalt sjuk, forkvakla og wasted jeg var blitt etter 20 år med fyll og rus. Det er en omstilling av livsstil du begynner på det er ikke gjort over natta.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre at du fikk det til. Håper det går bra nå.

Takk skal du ha!
Anbefaler deg om å søke om å få sone i paragraf 12, da vil du sone i rusbehandling, noe som er mye finere dager, og mere fritt. Det vil også hjelpe deg mtp rusmestringa. Angst er noe 99% i behandling sliter med, så det er helt normalt.
xx
Trådstarter
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Anbefaler deg om å søke om å få sone i paragraf 12, da vil du sone i rusbehandling, noe som er mye finere dager, og mere fritt. Det vil også hjelpe deg mtp rusmestringa. Angst er noe 99% i behandling sliter med, så det er helt normalt.
Vis hele sitatet...
Det høres som en bra plan. Søker jeg da til kriminalomsorgen?
Anonym bruker
"Lystig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja hvis de du henger med ruser seg, har til vane for å snakke om rus med deg eller du assosierer de til rus så bør du finne nye venner for å klare å slutte. Jeg var alene i to år i prosessen min hvor jeg slutta med alt av rusmidler.. Det var kjipt men til slutt så likte jeg det bedre enn å bruke rusmidler så det gikk bedre mentalt etterhvert når jeg lærte å trives alene. Fikk etterhvert nye venner men har færre venner nå enn før men det gjør meg liksom ingenting når premien er et bedre liv uten nedturer fra rus, dårlig helse og ræva psyke.

Du klarer det! Og vil aldri angre på at du slutta! Men fortsetter du vil du angre på at du ikke slutta!
Jo lengre du er i behandling jo lettere blir det å holde seg unna, hjernen bruker rundt 2 år til å tilbakestille seg til en normal hjerne. Jeg har merket stor forskjell 9 måneder rusfri. Trodde ikke på det, men gå i rus behandling i hvertfall 6-10 mnd, det tar tid, men du får så mye mer igjen for det holder du deg nykter.
Anonym bruker
"Lystig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av yomomma Vis innlegg
Jo lengre du er i behandling jo lettere blir det å holde seg unna, hjernen bruker rundt 2 år til å tilbakestille seg til en normal hjerne. Jeg har merket stor forskjell 9 måneder rusfri. Trodde ikke på det, men gå i rus behandling i hvertfall 6-10 mnd, det tar tid, men du får så mye mer igjen for det holder du deg nykter.
Vis hele sitatet...
Enig det her er så viktig å få frem! Bedringa skjer ikke de første månedene, kanskje ikke første året engang! Fordi hjernen bruker lang tid på å normalisere seg etter å blitt klusset så mye med av rusmidler. Så å prøve å bli rusfri ved å holde seg noen få måneder og gi opp der fordi man ikke føler seg bedre er en felle veldig mange faller i... Men når du begynner å nærme deg et år da merker du bedring på flere områder og etter to har du fått et helt nytt liv heia alle som har klart det og alle som prøver! Ikke gi opp når veien føles tung og lang! Utsikten blir bedre for hvert steg opp fjellet du tar
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg tror det er litt inviduelt, for meg så funket det å flytte bort fa alle jeg kjente inn på uutoforsket grunn, starte helt på nytt. Eneste jeg har holdt meg til er cannabis, og det tror jeg på en måte har reddet meg.
Usikker hvordan søkinga fungerer, men snakker du med kriminalomsorgen så vil de hjelpe deg med det. De vet hva du skal gjøre. Lykke til
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har vært i din situasjon. Jeg bare bestemte meg for å ikke ruse meg igjen. Eller i det minste skulle jeg ta pause i 1 år før jeg ruset meg igjen.

Abstinensene var helt jævlige, men jeg var bestemt.

Nå er det 2 år siden, fremdeles ikke rusa meg, eller hatt lyst til det.

Jeg hadde imidlertid mye press fra familien som ekskluderte meg, svak økonomi, mange Facebook-innlegg som bare var tull og sånt. Det var en viktig motivasjon.

Alle kan slutte å ruse seg, bare man bestemmer seg for det. Viljen er der et sted, finn den. Det klarer du.