Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1759
Hei! Trenger litt svar fra noen som kanskje er bedre bevandret i lovverket enn jeg er.
2017 kjøpte jeg en helt ny båtmotor av et anerkjent merke, en lite motor til en robåt jeg har. Jeg merket meg allerede første sesongen at den ble mer og mer tungstartet jo lengre det gikk mellom hver tur, men tenkte det gikk seg til. Etter vinterlagring fikk jeg den ikke i gang, måtte ta den med til forhandler. De fikk den i gang og fakturerte meg 1700,- for service, da var den knapt innkjørt etter første sesong. Det samme gjentok seg sesong to, stein død etter vinterlagring, og samme historie en gang til. Tredje sesong, klin likt, og jeg ble møtt med litt arroganse om at jeg sikkert gjorde feil da jeg startet den osv. fulgte alle deres råd videre, og så kommer vi til denne sesongen.

Motoren totalt død igjen. Byttet tennplugger og sjekket bensintilførselen og slikt selv, før jeg IGJEN måtte ta den med til forhandler. Denne gang leverte jeg den på en fredag, de skulle kikke på den tirsdag-onsdag kommende uke og ringe meg når den var klar. etter to uker ringer jeg og lurer på hvordan det går, den som tar tlf skal sjekke og ringe meg tilbake. Hører aldri mer. Ringer igjen uka etter, de skal sjekke og ringe meg tilbake. Da de ikke ringer, prøver jeg å ringe dem opp over 15 ganger, men de svarer ikke. Kjører derfor dit direkte etter jobb, da sier de at de ikke får start på den og må prøve å bytte forgasser. De skal ringe meg opp i slutten av uka. Hører aldri mer.

I dag ringte jeg igjen. Samme svar, de må sjekke med verksted hva som er status og ringe meg tilbake. Det er nå to timer siden. De har nå hatt motoren min i 6 uker og juli er snart ferdig! Tilsammen har jeg hatt fabrikkny motor på verksted nå i 10 uker på 4 år, og betalt ca 5000 kroner for det tidligere år.

Nå er jeg lut lei, og lurer på hvilke rettigheter jeg har? Kan jeg kreve å heve kjøpet nå 4 år etter? Hva skal jeg egentlig foreta meg? Lokalavisa, forbrukerråd? Tips mottas med stor takk!!
Burde kanskje kreve å få en låne motor når den er inne på verkstedet ?
Tømmer du forgasseren hver gang du setter den vekk? Gammel bensin i forgasseren vil etterlate sedimenter som kan gjøre den tungstartet. Det beste er å kjøre etanolfri bensin de siste tankene før sesongslutt (noen bensinstasjoner selger 98 uten etanol) i tillegg til å tømme forgasseren. Det aller beste er å kjøpe motor uten forgasser (elektronisk innsprøyting).
Trådstarter
Jeg har gjort alt som står i instruksjonsboka, i tillegg til alt de har sagt jeg skal gjøre med tanke på både det ene og det andre. De får ikke startet den de heller nå, men det er altså ikke problemet her, saken de hvilke rettigheter man kan ha i en slik situasjon. Ang. Lånemotor har jeg ikke blitt tilbudt dette, jeg spurte etter et par uker men da hadde de ikke noe slikt inne.

Men altså, jeg begynner å drite i hele motoren, jeg vil vite hvilke rettigheter jeg har, og om jeg kan ha rett til å heve kjøpet nå 4 år etter, det er jo fjerde gang de har motoren inne for samme problematikk..
Hør på båtgruppa på Facebook, der har de bred erfaring. Kjipt når sånt skjer, lykke til.
De gangene du fikk igjen motoen, fikk du noen forklaring på hva som var feil eller hva dem gjorde/reparerte? Det høres jo ut som verkstedet gjør noe feil når det gjentar seg (og du ikke gjør noe feil). Den gangen jeg hadde hytte hadde jeg en 4hk motor på båten, og den starte lett hele tiden selv etter vinterlagring i bortimot 15 år. Hadde den kun på service et par ganger. Får håpe du ikke har kjøpt en mandagsmotor.
2takt eller 4takt?

tror ikke du har så mye å fare med mtp at det er 4 år siden du kjøpte den.

prøv å start ei motorsag som har stått en sesong med gammel bensin i. man kan dra på seg hjerteinnfarkt.

Fekillix har kommet med et godt svar forøvrig.


men, du får tråle forbrukerrådet sine sider. kanskje du finner noe nyttig. men er redd dette fort kan gå under kategorien "brukerfeil"
Start med å kreve å få hevet kjøpet. Det er kanskje ikke nødvendig, men det bør fange selgeres oppmerksomhet. Dette er helt uakseptabelt for en ny og nesten ubrukt motor. Du kan jo evt sende historikken til importør/norsk representant for produsent og spørre om det er representativt for merket.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
2takt eller 4takt?

tror ikke du har så mye å fare med mtp at det er 4 år siden du kjøpte den.
Vis hele sitatet...
5års reklamasjon og ved samme feil 3ganger kan vel kjøpet heves.

Forutser at det er en produksjonsfeil. Hjelper om du har kvitteringer for tidligere service for å se hva spesifikt som er galt
Hjelper om du har kvitteringer for tidligere service for å se hva spesifikt som er galt
Vis hele sitatet...
Regnskapet og kassasystemet til verkstedet er vel garanti for at det finnes papirer på hva som er gjort på motoren uavhengig om ts finner sine kvitteringer eller ikke? Slikt er vel dekt gjennom regnskapsloven?
Sist endret av _abc_; 28. juli 2021 kl. 21:18.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Regnskapet og kassasystemet til verkstedet er vel garanti for at det finnes papirer på hva som er gjort på motoren uavhengig om ts finner sine kvitteringer eller ikke? Slikt er vel dekt gjennom regnskapsloven?
Vis hele sitatet...
"Dessverre kan vi ikke gjøre noe da kvitteringen er ditt garantibevis"
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Regnskapet og kassasystemet til verkstedet er vel garanti for at det finnes papirer på hva som er gjort på motoren uavhengig om ts finner sine kvitteringer eller ikke? Slikt er vel dekt gjennom regnskapsloven?
Vis hele sitatet...
De er pliktig etter regnskapsloven å ha kontroll på bilagene sine, men det er ikke pliktig å kunne gjøre oppslag for kunder. Bedriften har ikke noe ansvar for å dokumentere din garanti / reklamasjonsrett. Mange, spesielt store selskaper, har gode systemer som lar dem slå opp på kundenavn, men mange har ikke det.

Derimot kan utskrift fra din bank/ betalingshistorikk være nok til å sannsynliggjøre kjøpet, og således gi grunnlag for reklamasjon.