Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2297
Noen som kjenner noen som har tid til og få tatt en eu kontrol asap mot litt ekstra betaling? Helt glemt eu, og drar på ferie med bil om 2 dager, skikkelig tabbe. Ingen verksteder jeg har ringdt har ledig tid på lenge. Men kansje noen her jobber på verksted eller vet om noen som kunne skvist inn en time?
Samme hvor i landet ? Prøvd svenske verksted ?
Sitat av Jerven25 Vis innlegg
Noen som kjenner noen som har tid til og få tatt en eu kontrol asap mot litt ekstra betaling? Helt glemt eu, og drar på ferie med bil om 2 dager, skikkelig tabbe. Ingen verksteder jeg har ringdt har ledig tid på lenge. Men kansje noen her jobber på verksted eller vet om noen som kunne skvist inn en time?
Vis hele sitatet...
Når var fristen? Du får en måneds utsettelse dersom du ikke rekker innen datoen den skulle vært godkjent.

Sitat av Jerna Vis innlegg
Samme hvor i landet ? Prøvd svenske verksted ?
Vis hele sitatet...
Du får ikke EU-godkjent et norsk kjøretøy i Sverige meg bekjent.
Du har det litt for travelt nå, Jerven, slurvet med eu i tittel
og har glemt å si hvor du bor, regner med at det er relevant ?
Og Dimergon, reglene er endret og mener bestemt at man ikke får
frist utover kontrolldato lenger. Bilen kan ikke kjøres lovlig etter...
Sist endret av radion; 6. juli 2021 kl. 17:09.
Sitat av radion Vis innlegg
Du har det litt for travelt nå, Jerven, slurvet med eu i tittel
og har glemt å si hvor du bor, regner med at det er relevant ?
Og Dimergon, reglene er endret og mener bestemt at man ikke får
frist utover kontrolldato lenger. Bilen kan ikke kjøres lovlig etter...
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det er ikke lenger noe utsettelse. Datoen nå er utført kontroll OG godkjent.

Så TS kan jo bare be en stille bønn om at det ikke er noen feil hvis hin får time.

Beste tipset mitt er å fortsette å ringe rundt, det er alltid noen som er litt mer ledig enn andre.
Jerven, du bør kanskje heller bruke tiden til avreise på å
finne/leie/låne deg en annen, godkjent og brukandes bil for turen ?
Sist endret av radion; 6. juli 2021 kl. 17:25.
Trådstarter
11 0
Hehe ja gikk litt fort, Oslo området. Ender vel med mange tusen i leiebil vel...
Trengte raskt time for noen år siden og Lillestrøm Bilservice AS hadde time dagen etter (på en lørdag til og med!) Men det var type drop in så jeg leverte bilen om morgenen og så tok de den når de hadde tid i løpet av dagen, så ikke belag deg på å sitte og vente.
Har du fått avskiltningsbegjæring i posten? Hvilken måned gikk den ut? Du kan dobbeltsjekke dette på kjøretøysopplysninger på statens vegvesen. Folk kjører jo i årevis med begjæring på bilen uten at det blir problemer, selv om politiet har kamera i bilene som scanner skilt automatisk og gir dem melding om noen er begjært avskiltet. Det jeg skal frem til er at jeg nok selv hadde satset på å bare kjøre (såfremt du føler deg trygg på at det ikke er noe alvorlig galt med bilen). Det er jo ekstremt mange på veiene i Norge de neste ukene, så skal jo litt til at akkurat din bil blir kontrollert
Trådstarter
11 0
Hehe det var et godt poeng, ja kansje jeg bare tar kjangsen og kjører. Alt er sett over så bare selve kontrollen som er igjen. 2 uker siden fristen så fått brev om kjøreforbud.
UP har aksjonsuke på Romerike denne uken og uke 31, noe å tenke over hvis du skal kjøre nord for Oslo. Gjelder fylkes-, riks-, og europaveier. God tur og lykke til.
Sitat av Jerven25 Vis innlegg
Hehe det var et godt poeng, ja kansje jeg bare tar kjangsen og kjører. Alt er sett over så bare selve kontrollen som er igjen. 2 uker siden fristen så fått brev om kjøreforbud.
Vis hele sitatet...
Selv hadde jeg nok droppet akkurat det. Tenk hvor kjipt det er om du blir stoppet i kontroll og skiltene ryker på stedet? Du må ordne deg leiebil, kanskje kjøre kostbar taxi til hotell, fikse bergingsbil for å få bilen på verksted eller i det minste vekk fra der du stoppet. Midt i ferien så blir et slikt scenario fort et skikkelig helvete å stå midt oppi, pluss at tusenlappene nok renner rimelig fort ut på alle ekstra utgiftene du får.

Ta en ny ringerunde til alle verksted i mils omkrets i morgen, tilby evt. litt ekstra cash om noen skviser inn bilen kjapt. Ofte er det folk på verksted fra 7 på morningen. Får du ikke napp, så er det kanskje like greit å leie bil, eller ta tog i ferien? Eller sykkelferie på tråsykkel? Det meste slår vel egentlig det å risikere avklipte skilter i et sommertregt ferienorge der du fort får trøbbel med alt fra overnatting til leiebil.
Skal familie/andre være med ? Blir iallefall litt mere spenning på turen med kjøreforbud :- )
Husk at Politi/vegvesen har mye kontroller om sommeren og har superkjapt kamera-data utstyr,
også i bilene sine, som leser skiltnummer på lang avstand og flagger ulovlige biler på sekundet.
Du har fått brev om kjøreforbud og må regne med at bilen din er aktiv på rødlisten nå.
- Uansett, god tur og lykke til.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie...jent-verksted/

Filtrer på sted/EU-kontroll/3500kg og begynn å ring. Verksteder med typiske personnavn i seg kan noen ganger være mer fleksible. Lykke til!
Selv om du greier å få fatt på en ledig time idag, så vet du jo ikke om bilen faktisk sklir igjennom uten feil? Er det en litt eldre bil det er snakk om så kan du nesten være sikker på at den ikke blir godkjent, uansett hvor godt du har sjekket den før kontrollen.

Min erfaring er at de alltid, nesten helt uten unntak, finner et eller annet å henge seg opp i på disse såkalte eu-kontrollene. Selv den minste feil, kan godt være noe som egentlig ikke betyr noe særlig, gir idag 2er feil, noe som gjør at du ikke får godkjent.
Personlig så mener jeg at disse eu kontrollene er noe forbannet tull, og det bør avskaffes. Hvorfor i helv... skal liksom ikke en kontroll utført i Sverige være gyldig i Norge? Fullstendig latterlig spør du meg.
@JohnnyNonsens Ja hvorfor skal vi ha EU kontroll? Kanskje fordi det luker ut gamle drittbiler som eierne ikke orker å vedlikeholde såpass at de har et minimum av sikkerhet intakt? Synes EU kontroll er helt fantastisk flott initiativ.

Om det ikke er mulig å få bilen EU godkjent feks i sverige aner jeg ikke. Jeg ser det er skrevet i tråden så da får jeg ta det som utgangspunkt. Resultatet på EU kontrollen blir lagt inn i datasystemet til statens vegvesen. Det er kanskje så enkelt som at verksteder som ikke er med i den norske godkjenningskontrollen og som ikke har en konkret tillatelse til å ta EU kontroll også mangler tilgang til dette datasystemet? Eller kanskje det ligger en dose proteksjonisme bak? Uansett, vi må forholde oss til reglene, og sier reglene at du må ta EU kontroll på dertil godkjente verksteder i Norge, så må du gjøre nettopp det. Vil du endre det så kan du forsøke å ta opp saken politisk, skrive brev,eposter osv til politikere, danne en interessegruppe eller i det minste starte en facebook gruppe som fronter saken. At du blir bitter og forbannet over reglene hjelper det ikke mye.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om det ikke er mulig å få bilen EU godkjent feks i sverige aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
det vi kaller "EU" kontroll heter egentlig PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll), riktignok innført via EØS, men man kan altså ikke få "godkjent" bilen utenlands.


en annen sak verdt å tenke på. om bilen er begjæret avskiltet, så la den stå...

i beste fall mister du skiltene, og må betale påskiltningsgebyr på noen kroner. i værste fall blir du innblandet i en ulykke... og da kjører du plutselig en bil som ikke er lovlig på vei..

bruk hue. få godkjent rakleverket. så har du allefall ditt på det tørre.