Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2600
Jeg har nettopp blitt ung ufør, har vært rusfri en stund nå og lurer på hvordan jeg kan få meg en plass i arbeidslivet. Hadde møte med ei på nav for å diskutere i og med jeg hadde nevnt at jeg ønsket cv og jobbsøkerkurs på sms til saksbehandler, dette var det mest ubrukelige-unyttige møtet jeg noensinne har hatt med nav, hun listet bare opp stillinger som var på nav sine sider å sa at siden jeg hadde så lite arbeidserfaring kom jeg neppe til å få meg noe jobb. Ble rett og slett forbanna, er det virkelig sånn det skal være? Her har jeg lyst til å gjøre noe verdifullt så blir det sånn? Kan ikke nav betale for kurs til meg osv?
Jeg ble sendt til arbeidsrettet oppfølgingstiltak fra NAV, Sens het bedriften jeg ble sendt til. Dette er en bedrift som er innleid av NAV for å hjelpe vanskeligstilte mennesker ut i arbeid. Noe helt annet enn de dårlige tiltakene som er i regi av NAV. Jeg er veldig fornøyd med innsatsen de gjorde for å hjelpe meg ut i arbeid, de gjorde ting på mine premisser og etter min arbeidsevne, og de hadde veldig mange kontakter i arbeidsverden og jeg havnet fort ut i arbeid. Det var snakk om møter èn til to ganger i uken, hvor man diskuterte veien framover, hva de har gjort og hvilke oppgaver du skal fokusere på for å forberede deg til arbeidslivet. Vet det er flere slike bedrifter rundt om i Norge, så vil anbefale deg å sjekke tilbudet i din kommune.
Sist endret av Dimergon; 12. mai 2021 kl. 19:50.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Jeg har nettopp blitt ung ufør, har vært rusfri en stund nå og lurer på hvordan jeg kan få meg en plass i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Høres ut som jobbsøkerkurs er noe du kan dra nytte av, der du sikkert får hjelp til å sette opp CV osv. Litt avhengig av hvor du bor i landet kan det være krevende å få seg jobb nå.

Et tips dog: i bygg- og anleggsbransjen skriker de etter folk da mange utenlandsarbeidere ikke kommer inn i landet. I denne bransjen kan du også få jobb som f.eks hjelpearbeider med null tidligere erfaring. Hvertfall i Oslo kan du basicly bare plukke deg en jobb(så fremt du ikke har noen fysiske hindringer).

Lykke til!
Mitt tips er å jobbe gratis for bedrifter som intern, hvor nav betaler deg dagpenger. Da kan du vise hva du er god for og evt få en fast jobb, eller i verste fall ha god erfaring.

Da kan du også søke på de stillingene du faktisk vil ha: utvikling, design og andre roller hvor du faktisk kan lære on the go.

Bilmek, rørlegger og lege krever jo at man kjenner faget litt, så det er jo naturlig å velge yrke som du faktisk kan lære av å gjøre.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Man må kreve å få delta i prosessen selv. Man må være tilgjengelig og du hjelper deg selv veldig mye hvis du setter deg inn i hva slags tiltak de har å tilby. Er mye standard greier de slenger etter deg hvis de ikke føler noe innsats fra deg.

Men hvis du vil det skal skje noe så må du følge opp og purre og gjerne ha noen ideer om hva du vil gjøre. Da kan det hende de tar fram gullkassa med tiltak for oss «elite-navere», haha. Oss det faktisk er håp for
Om du har vært rusmisbruker kan du benytte deg av tilbud for rusmisbrukere. De som jobber ved de forskjellige hjelpe stedene vil gi deg en tett og god oppfølgning inn i det vanlige liv. De hjelper jo ikke folk bare med å bli rusfri, men det å gi dem et liv der rusen ikke har noen plass. En rusfriperson trenger noe å gjøre om vedkomne skal forbli rusfri. Ring til det lokale avrusningstilbudet tilbydd gjennom kommunen så vil de gi deg en jobb i kommunen, da de har en avtale om å sette alle slags folk i arbeid.
Du vil da bli plassert i en bedrift med en kommunal avtale og få tettoppfølging slik at du lykkes. Det er som regel en god sjanse for å bli fast ansatt da du som rusfri med et ønske om å ha en jobb vil gi et godt inntrykk der du er utplassert.
En ting er å søke jobb for at du kun vil ha høyere lønn eller er arbeidsledig det er en hell annen ting å søke for at det er noe du absolutt vil ha å lengter etter da det betyr litt mer for en person som har levd et hard liv.
Om det ikke helt går på skinner der du blir plassert så vil du fremdeles få hjelp. De hjelper deg helleveien til fastansettelse og et stødig liv
Om du ikke vil gå denne veien så er man som regel alltid tatt godt imot i byggebransjen så lenge man viser engasjement og et stert ønske om å lære seg faget. Utgangspunktet spiller ingen rolle for de så lenge du gir det du har, etter endt læreperiode så har de formet deg slik de vil ha deg uansett!
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Intensity Vis innlegg
Om du har vært rusmisbruker kan du benytte deg av tilbud for rusmisbrukere. De som jobber ved de forskjellige hjelpe stedene vil gi deg en tett og god oppfølgning inn i det vanlige liv. De hjelper jo ikke folk bare med å bli rusfri, men det å gi dem et liv der rusen ikke har noen plass. En rusfriperson trenger noe å gjøre om vedkomne skal forbli rusfri. Ring til det lokale avrusningstilbudet tilbydd gjennom kommunen så vil de gi deg en jobb i kommunen, da de har en avtale om å sette alle slags folk i arbeid.
Du vil da bli plassert i en bedrift med en kommunal avtale og få tettoppfølging slik at du lykkes. Det er som regel en god sjanse for å bli fast ansatt da du som rusfri med et ønske om å ha en jobb vil gi et godt inntrykk der du er utplassert.
En ting er å søke jobb for at du kun vil ha høyere lønn eller er arbeidsledig det er en hell annen ting å søke for at det er noe du absolutt vil ha å lengter etter da det betyr litt mer for en person som har levd et hard liv.
Om det ikke helt går på skinner der du blir plassert så vil du fremdeles få hjelp. De hjelper deg helleveien til fastansettelse og et stødig liv
Om du ikke vil gå denne veien så er man som regel alltid tatt godt imot i byggebransjen så lenge man viser engasjement og et stert ønske om å lære seg faget. Utgangspunktet spiller ingen rolle for de så lenge du gir det du har, etter endt læreperiode så har de formet deg slik de vil ha deg uansett!
Vis hele sitatet...
Virker som om de som er tidligere rusmisbrukere ikke får de mulighetene som trengs nettopp på grunn av holdninger, korrekt meg om jeg tar feil, jeg bare føler det sånn. Jeg skal prøve litt til etterhvert
Sitat av 3mma Vis innlegg
Mitt tips er å jobbe gratis for bedrifter som intern, hvor nav betaler deg dagpenger. Da kan du vise hva du er god for og evt få en fast jobb, eller i verste fall ha god erfaring.
Vis hele sitatet...
Støttes. Var utenfor arbeidslivet i 5 år. Så fikk jeg arbeidstrening for 4 måneder siden - nå er jeg blitt litt happy go lucky! Lykke til.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Støttes. Var utenfor arbeidslivet i 5 år. Så fikk jeg arbeidstrening for 4 måneder siden - nå er jeg blitt litt happy go lucky! Lykke til.
Vis hele sitatet...
Fikk du jobb gjennom praksisplass?
Jeg fikk jobb igjennom praksisplass. Møte med arbeidsgiver og NAV og da ble de enige om at nav sponsa truckførerkurs for at jeg skulle få prøve meg på lagerjobb. Etter 6mnd prøveperiode fikk jeg 100% stilling. Sjefen sa at jeg kunne fått jobb etter 3mnd men de tjener litt mere om nav betaler for meg i 6mnd kontra 3 xD
Hva har du lyst å jobbe med?
Mange bedrifter som tar inn motiverte folk og med NAV sin lønnstøtte, eller hva det nå heter, så er det en risk verdt og ta.

I gamle jobben min som var en support for origramvare hadde vi flere som kom inn den veien, og beviste du i løpet av seks måneder at du jobbet fikk du jobb. Var du interessert i databaser og koding så fikk du fort ansvar også, personlig så lærte jeg mye der om programmering og database oppbygging. Kan ikke kode, men blitt god til å lese feilmeldinger og feilsøke selv.

Er du mer praktisk, så er det lager og byggebransjen som gjelder. Liker du å være masse ute med fysisk arbeid. Hør med en bonde om de trenger avløser eller gårdsgutt. Her trenger du lappen antageligvis.

Man kan si mye om å møte opp selv, men ved å møte opp som tidligere rusmisbruker, "med lua i hånda", så viser du en vilje som er vanskelig og få frem på ark. Hvis man bare hen gir seg til papirmølla så blir man sortert ut. Det er ihvertfall sånn det fungerer her.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hva har du lyst å jobbe med?
Mange bedrifter som tar inn motiverte folk og med NAV sin lønnstøtte, eller hva det nå heter, så er det en risk verdt og ta.

I gamle jobben min som var en support for origramvare hadde vi flere som kom inn den veien, og beviste du i løpet av seks måneder at du jobbet fikk du jobb. Var du interessert i databaser og koding så fikk du fort ansvar også, personlig så lærte jeg mye der om programmering og database oppbygging. Kan ikke kode, men blitt god til å lese feilmeldinger og feilsøke selv.

Er du mer praktisk, så er det lager og byggebransjen som gjelder. Liker du å være masse ute med fysisk arbeid. Hør med en bonde om de trenger avløser eller gårdsgutt. Her trenger du lappen antageligvis.

Man kan si mye om å møte opp selv, men ved å møte opp som tidligere rusmisbruker, "med lua i hånda", så viser du en vilje som er vanskelig og få frem på ark. Hvis man bare hen gir seg til papirmølla så blir man sortert ut. Det er ihvertfall sånn det fungerer her.
Vis hele sitatet...
Egentlig det meste, men det jeg interesserer meg mest for er å jobbe med mennesker eller noe teknisk.
Da vil jeg anbefale og be nav om en garanti på lønnstøtte også høre rundt selv
NAV betaler 60% av lønna di, bedriften 40%, BILLIG arbeidskraft. Det stilles krav til deg som om du var i 100% jobb, så det er gunstig for bedrift eieren. Finn et arbeite og en plass du ønsker å være, hils på sjefen og spørr om han ønsker å ha deg ansatt via NAV's lønnstøtte ordning. Du kan velge og vrake, så du trenger ikke gå til matbutikker. Men må være noe som ikke krever lisens, lege, sjåfør, rørlegger.

Det er "drit" lett, jeg kjørte alltid tinder shotgun approach og la ikke mye energi i fremkomsten, da får du kjappere jobb fordi du tar lett på avisninger.

Greit å være realistisk, hvorfor har du ikke vært kontinuerlig i jobb som resten av flokken? Hva er nytt denne gangen? Det ender nok som sist gang og du må søke ny jobb. Så vær kreativ og prøv no nytt.

Lykke til!!!!