Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1511
I husleiekontrakten står det at det er lov med liten hund, jeg spurte hvorfor det ikke var lov med stor hund og da sa huseier at det var fordi forrige leietaker ikke passet godt nok på hunden sin og den dreit i hagen osv, et annet spørsmål til er vel, hva er det værste huseier kan gjøre om jeg skaffer meg en hund uansett om den er liten eller stor?
Kaste deg ut? Du bryter jo en kontrakt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Imawesome Vis innlegg
..hva er det værste huseier kan gjøre om jeg skaffer meg en hund uansett om den er liten eller stor?
Vis hele sitatet...
Du risikerer vel å få et drittalt forhold til vedkommende.
Om det er av betydning for deg vet jeg ikke.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
I husleiekontrakten står det at det er lov med liten hund, jeg spurte hvorfor det ikke var lov med stor hund og da sa huseier at det var fordi forrige leietaker ikke passet godt nok på hunden sin og den dreit i hagen osv, et annet spørsmål til er vel, hva er det værste huseier kan gjøre om jeg skaffer meg en hund uansett om den er liten eller stor?
Vis hele sitatet...
Store hunder lager ofte mer skade og slitasje. Spesielt på gulv, men hvis den er glad i å gnage kan man risikere både at både tapet og trapper får kjørt seg. Det er selvfølgelig ikke alle store hunder som gjør slikt, men noen blir litt destruktive når de kjeder seg eller er alene.

Jeg vil råde deg å følge huseier sin anmodning eller i det minste ta en dialog.
Jeg har "ingen dyr" i kontrakten for sikkerhets skyld, men tillater det hvis jeg blir overbevist om at leietaker er i stand til å holde dyret på en ok måte for hus og omgivelser. Dialog er veien å gå her.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har "ingen dyr" i kontrakten for sikkerhets skyld, men tillater det hvis jeg blir overbevist om at leietaker er i stand til å holde dyret på en ok måte for hus og omgivelser. Dialog er veien å gå her.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å ringt på mange ganger til henne, samt sende melding på messenger, hun er generelt vanskelig å få kontakt med, men siden det står liten hund i kontrakten, da betyr det vel at jeg kan bare ordne en da?
Veldig begrenset hva huseier kan diktere som utleier.

Husleieloven er litt diffus her:

§ 5-2.Ro og orden
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Veldig begrenset hva huseier kan diktere som utleier.

Husleieloven er litt diffus her:

§ 5-2.Ro og orden
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.
Vis hele sitatet...
Tusentakk!