Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4832
Ja kort og greit. Trenger en referanse på ambient temperatur mtp kalibrering.

Et prosjekt jeg har men også her hjemme er det jo ikke to termometere som viser noe i nærheten av likt, så hvordan vite hvem er riktig?

Noe sånt men finnes det noe enklere? https://www.clasohlson.com/no/Temper...nals/p/36-6895
Sist endret av Dough; 30. januar 2021 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
To enkle referanser du har heime er is i vatn. Hiv du ein liter is i ein halvliter vatn vil blandinga stabilisere seg på 0°C. Tilsvarande vil kokande vatn ha 100°C. Du kan lage andre referanser med andre væsker eller t.d. ved å tilsettje kjente mengder salt. Det burde la deg treffe nøyaktig nok for husbruk.

Instrumentet frå Clas Ohlsson er neppe veldig nøyaktig. Type K har typisk eit par grader toleranse og opp mot ±1%, og i tillegg kjem unøyaktighet i instrumentet som les av verdiane. Det ser du og ut frå manualen:


Viser instrumentet ditt 78°C veit du at det i realiteten er 78±1.39°C... eller 1.7%. Det er ikkje spesielt imponerande.
Det spørs hvor stor nøyaktighet du krever.

Det du linker til har en måleunøyaktighet på rundt 1 °C for vanlig romtemperatur.

Det fins ingen enkel måte utenom termometere for å finne romtemperatur.
Du kan gjøre fysiske eksperimeter, men de vil nok ha mye større usikkerhet enn du får fra linken din (med mindre du vil bruke et år på å ha kontroll på de andre variablene i rommet).

Edit: Mulig jeg misforstod. Om du vil ha en eller annen referanse på målerne dine, så kan du gjøre som vidarlo sa. Jeg tolket det som at romtemperaturen skulle være referansen.
Sist endret av Grimdoc; 30. januar 2021 kl. 12:02.
Det er i utgangspunktet alle termometere for romtemperatur i hjemmet jeg vil teste. Eks. Netatmo værstasjon som jeg kan kalibrere opp mot smarte panelovner. Har 2-3° avvik så "alt" er bedre...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er i utgangspunktet alle termometere for romtemperatur i hjemmet jeg vil teste. Eks. Netatmo værstasjon som jeg kan kalibrere opp mot smarte panelovner. Har 2-3° avvik så "alt" er bedre...
Vis hele sitatet...
Gløym det.

I eit rom vil du ha forskjellige temperaturer på forskjellige plasser, m.a. avhengig av trekk, yttervegger, høgde i rommet også viare. 2-3°C avvik på romtemperatur er enkelt og greit slikt du må regne med.
Det enkleste du kan gjøre er å i det minste sjekke om alle gir samme temperatur. Hvis du har et avlukket område du kan varme opp til 20~30ish grader stabilt og putte termometer inni. Hvis alle gir noenlunde samme temperatur så er de "normalen", så må du bare pløye gjennom alle følere/tempmålere du har og plukke ut de som har for stor forskjell i forhold til normalen. Da får du rettest mulig måling uten avanserte instrumenter.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Gløym det.

I eit rom vil du ha forskjellige temperaturer på forskjellige plasser, m.a. avhengig av trekk, yttervegger, høgde i rommet også viare. 2-3°C avvik på romtemperatur er enkelt og greit slikt du må regne med.
Vis hele sitatet...
Klar over det. Har og ei malplassert varmepumpe med innedelen oppunder taket hvor termostaten styres deretter...

Sitat av meitemark Vis innlegg
Det enkleste du kan gjøre er å i det minste sjekke om alle gir samme temperatur. Hvis du har et avlukket område du kan varme opp til 20~30ish grader stabilt og putte termometer inni. Hvis alle gir noenlunde samme temperatur så er de "normalen", så må du bare pløye gjennom alle følere/tempmålere du har og plukke ut de som har for stor forskjell i forhold til normalen. Da får du rettest mulig måling uten avanserte instrumenter.
Vis hele sitatet...
Det er jo dette jeg holder på med uten å finne noen normal det er bare avvik. Selv ikke Netatmo sine givere er enige innenfor +/- 1°