Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1404
Har en sak jeg er litt usikker på. Please don’t hate me, men jeg skal ha fest i morgen. Myndighetene gikk jo nettopp ut med at det ikke er anbefalt å samles mer enn 5 personer på privat arrangement i eget hus.

Betyr dette at det kun er en anbefaling, eller kan jeg forvente onkel på besøk med en fin bot?
Akkurat det der synes jeg var litt merkelig da jeg prøvde å forstå meg på det.
Det virker som at så lenge det er familie og barn, barnebarn og slike ting, så kan man nesten være så mange man vil.
Er man venner/bekjente så kan man maks være 5 tilsammen med alle som befinner seg i huset så med deg er det 4, med deg og feks din mor så blir det 3 osv.

Mulig jeg har tatt helt feil av det, men var omtrent slik det ble forklart i en video for "dummies" på nrk(?) sin snapchat her om dagen.
Kun anbefaling.

Men Onkel kan komme avbryte festen, kommer det varsel.
Ok, takk! For ordens skyld vil jeg nevne at jeg går i klasse med nesten samtlige som kommer. Så med unntak av noen få, er det personer jeg omgås daglig fra før av.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Akkurat det der synes jeg var litt merkelig da jeg prøvde å forstå meg på det.
Det virker som at så lenge det er familie og barn, barnebarn og slike ting, så kan man nesten være så mange man vil.
Er man venner/bekjente så kan man maks være 5 tilsammen med alle som befinner seg i huset så med deg er det 4, med deg og feks din mor så blir det 3 osv.
Vis hele sitatet...
Nei. Anbefalingen er å ha maks fem gjester, eller en husstand på besøk. De fem gjelder altså gjester, dvs ikke inkludert deg og de du bor med. Du kan ha fem gjester, men hvis alle gjestene er fra samme husstand så er det greit om de er flere enn 5. Du kan altså ha en familie på besøk selv om de er to voksne og fire barn. Men de må være i samme husstand, altså bo sammen.

Hva er det som er vanskelig å skjønne her?
Sist endret av *pi; 30. oktober 2020 kl. 23:24.
Sitat av Izeeyou Vis innlegg
Ok, takk! For ordens skyld vil jeg nevne at jeg går i klasse med nesten samtlige som kommer. Så med unntak av noen få, er det personer jeg omgås daglig fra før av.
Vis hele sitatet...
Men det er forhåpentligvis bedre ventilasjon på skolen, og lufting av klasserommet mellom timene.

På fest er det gjerne alkohol som gjør det lett å glemme smittevern, og i tillegg er man gjerne flere mennesker i samme rom over lengre tid som øker aerosoler i luften og dermed også sannsynligheten for å smitte hverandre.

Så selv om dere går klasse sammen så er det greit å være klar over at sannsynligheten for at man smitter hverandre trolig er betydelig større i slike situasjoner enn på skolen og arbeidsplassen.

Så i tillegg til de standard tingene man skal forholde seg til vil jeg anbefale at dere husker på å lufte godt og mye. Gjerne gjevn lufting hele tiden, og ta litt ekstra sjokklufting ned gjevne mellomrom. Dette vil redusere mengden aerosoler i lufta og redusere sannsynligheten for smitte betraktelig.

Nå vet jeg ikke hva slaks type fest og hvor mange dere blir. Men er mange småting man kan gjøre om man vil være litt forsiktig. Sette ut godt med stoler så det blir naturlig å sitte med litt mellomrom. Servere snacks i små beholdere så ikke alle trenger å klasse i samme chipsbolle osv.
Sist endret av etse; 31. oktober 2020 kl. 00:32.
Sitat av etse Vis innlegg
Men det er forhåpentligvis bedre ventilasjon på skolen, og lufting av klasserommet mellom timene.

På fest er det gjerne alkohol som gjør det lett å glemme smittevern, og i tillegg er man gjerne flere mennesk i samme rom over lengre tid som øker aerosoler i luften og dermed også sannsynligheten for å smitte hverandre.

Så selv om dere får klasse sammen så er det greit å være klar over at sannsynligheten for at man smitter hverandre trolig er betydelig større i slike situasjoner enn på skolen og arbeidsplassen.

Så i tillegg til de standard tingene man skal forholde seg til vil jeg anbefale at dere husker på å lufte godt og mye. Gjerne gjevn lufting hele tiden, og ta litt ekstra sjokklufting ned gjevne mellomrom. Dette vil redusere mengden aerosoler i lufta og redusere sannsynligheten for smitte betraktelig.

Nå vet jeg ikke hva slaks type fest og hvor mange dere blir. Men er mange småting man kan gjøre om man vil være litt forsiktig. Sette ut godt med stoler så det blir naturlig å sitte med litt mellomrom. Servere snacks i små beholdere så ikke alle trenger å klasse i samme chipsbolle osv.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Dette blir jeg å etterfølge. Kommer også til å ha antibac stående på alle bord og kjøkkenbenker.
Jeg fraråder deg å ha fest nå. Smittetrykket på en slik fest, er en helt annen enn i et klasserom. Sammen med at de som er invitert, kan være smittet, men symptomfrie (inntil 14 dager etter de er smittet). Det er akkurat mellom en er smittet og før de første symptomene bryter ut, en pleier å smitte flest. Jeg antar du er ung, så rissikoen for alvorlige komplikasjoner er relativt lav, men IKKE null. Disse komplikasjonene kan du kanskje måtte bære frukter av i flere måneder, år eller i verste fall livet ut. Altså lungene dine kan være elendige i måneder, og det å gå i en trapp kan få deg til å gispe etter pusten. Du kan få covid-hjerne, noe som gjør deg omtåket og glemsk lenge. Ellers så har du det med blodpropp, som kan drepe deg, om den havner på de rette stedene, eller enda verre gjøre deg til grønnsak livet ut. Sannsynligheten for at dette skjer deg (antar du er ung), er lav. Men du kan igjen smitte andre i din familie. Det samme kan skje dine familiemedlemmer, men her er sannsynligheten mye høyere, særlig hos besteforeldre.
Du bør vurdere, om din og dine næres helse er noe og satse på, for en kvelds moro. Jeg synes ikke det. Det er faktisk en solid grunn til, at mye er så strengt nå.
Hvis det er i Oslo så er det forbudt med mer enn 10.
Så sjekk påbud satt av kommunen der du bor, det er brudd på disse som kan føre til straff.
En stor andel av det som blir sagt i media er kun anbefalinger. Her er den faktiske forskriften som gjelder i Oslo fra 29.11.20. Kun dette er fastsatt ved lov. De viktigste utdragene er:

§ 1. Kollektivreiser
Når det ikke er mulig å holde en meters avstand til medreisende skal reisende i kollektivtransporten bruke munnbind. Dette gjelder også på innendørs stasjonsområder.

§ 2. Serverings- og skjenkesteder
Utøvelse av skjenkebevilling etter alkoholloven kapittel 4 skal opphøre kl. 24.00. Konsum av utskjenket alkoholholdig drikk må opphøre senest 30 minutter etter dette.
For serveringssteder med skjenkebevilling er det ikke tillatt å slippe inn gjester etter kl. 22.00.
Ved serveringssteder som har skjenkebevilling, har ansatte en plikt til å bruke munnbind når de oppholder seg i områder hvor gjestene har tilgang. Besøkende skal benytte munnbind når de ikke kan opprettholde en meters avstand til andre enn husstandsmedlemmer, med unntak av kortvarige passeringer til andre.

§ 3. Plikt til bruk av munnbind
Når det ikke er mulig å holde en meters avstand skal det brukes munnbind i butikker, i fellesarealene på kjøpesentre, på serveringssteder, i tros- og livssynshus og i lokaler for kultur-, sports- og fritidsaktiviteter. Plikten til bruk av munnbind gjelder ikke de som utøver fysisk aktivitet.

§ 5. Hjemmekontor og møtevirksomhet
Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig.

Forbudene mot sammenkomster av en viss størrelse er det ingen lovmessig årsak til å følge, da disse trumfes av forsamlingsfriheten og bevegelsesfriheten fastsatt i Grunnloven:

§ 101.
Alle kan møtes i fredelige forsamlinger og demonstrasjoner.

§ 106.
Enhver som oppholder seg lovlig i riket, kan fritt bevege seg innenfor rikets grenser og velge sitt bosted der.

Jus er mer enn bare lovens bokstav. Særlig grunnloven. Det er også snakk om kontekst, rettstradisjon og tolkninger. Så ja, det står i grunnloven at du har lov til å demonstrere - men politiet kan stille vilkår. Det står i grunnloven at du fritt kan bevege deg rundt - men ikke inn i en millitærleir, ikke inn i huset mitt, og politiet kan gi deg pålegg om å holde deg utenfor sentrum til du er edru. Du kan flytte hvor du vil i riket og bo der - men ikke midt i en nasjonalpark. Dette er ikke snakk om unntak heller, det er snakk om trivielle moteksempler som viser at du har misforstått hva grunnlovens formål er. Grunnloven legger for eksempel føringer på hva slags lover som kan lages. Politiloven gir politiet mulighet til å midlertidig forby deg fra å oppholde deg i visse områder, men de kan ikke kreve at du flytter til en annen by. Og hadde politiloven sagt at de kunne kreve det, så hadde hjemmelen blitt skutt ned som grunnlovsstridig.

Tommelfingerregel for ikke-jurister: Dersom det kommer et utspill fra regeringa eller andre store offentlige aktører med et lass jurister til disposisjon, og det virker som om utspillet er grunnlovsstridig - så er det mest sannsynlig du som har misforstått. Det er uhyre sjelden at kompetente aktører gjør bommerter av det kaliberet.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. oktober 2020 kl. 18:43.
Jeg er faktisk helt enig i det du skriver. Oppholder du deg på privat eller militært område uten tillatelse bryter du lover mot det. Du kan feks. både ha tillatelse til forsamling og samtidig forbud mot beruselse på offentlig sted. Det er det disse lovene handler om, krav om tillatelse for adgang på privat område og forbud mot beruselse. Det er greit.

Sørg for å anskaffe tillatelse eller benytt et offentlig sted og hold deg edru. Om du feks. slår ned noen i en forsamling og blir bortvist er det kun fordi du slo ned noen.

Det er naturlig nok et krav at overholder andre lover samtidig som forsamlingen foregår.

Koronaforskriften derimot handler på aktuelle punkter kun om forbud mot forsamling:
Det er ikke tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster med flere enn 10 personer til stede. (...)
Det er ikke tillatt å gjennomføre arrangementer med flere enn (...)


I motsetning til forbudene du nevner, er dette kun et forsøk på å innskrenke Grunnloven, og vil trumfes av den. Noen argumenter i mot dette?

Det er til og med slik det har blitt praktisert hittil, med demonstrasjonen i sommer som tydelig eksempel. I dette tilfellet får jeg støtte av både
statsminister Erna Solberg; Vanskelig å forby en grunnlovsmessig rettighet.,
politiadvokat i Oslo, Kai Spurkland; Når grunnlaget for å gripe inn er usikkert, har politiet bare ett valg: å sikre ytringsfriheten ved å la demonstrasjonene få gå som planlagt., og
jussprofessor Hans Petter Graver; Så lenge det ikke er nedlagt noe forbud eller gitt noe konkret pålegg, kan ikke myndighetene gripe inn, selv om demonstrasjonene skulle samle mange mennesker.