Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4421
Hei, jeg ser etter nye og billigere måter å lage vin på, da økonomien min er litt trang.
Har hatt vinlegging som hobby et par år nå, prøvd alt fra å lage vin fra bunnen, de billigste setta fra europris fra 150kr, og opp til winexpert setta fra snabelstoff til 2000kr, vil si jeg har lært ganske mye

Sett fra europris er ikke så veldig dyrt. Blåbær koster vel mest og ligger på 399kr, de andre konsentratene koster ca en hundrelapp mindre. Har fått veldig gode resultater med de setta og prøvd de fleste typene.
Viss noen lurte så er blåbær favoritten, bringebær og chilensk rødvin.

Jeg prøvde hvitvin settet fra europris, med tørka frukt som bare koster 150kr, men synest den smakte mer sats enn vin. Kanskje fordi jeg liker å få litt sterk prosent på vinen og at det ikke blir tilstrekkelig iforhold til innholdet i pakken.

Det jeg skal fram til her er at, mange lager vin fra bunnen av, eple for eksempel koster veldig lite, om man får lov å plukke med naboen
Frosne bær i butikken er ikke så dyrt det heller, noen som har rekna på det om det blir billigere enn konsentrat fra europris?
Det skal sies når jeg lager blåbær vin, så moser jeg oppi ekstra blåbær, itilleg til konsentratet, for å få fyldigere smak på resultatet. Men lurer på om det kunne vært billigere å lage det fra bunnen? Mer arbeid dog.


Så har jeg lest om forskjellige halvhjerta forsøk på "te-vin" eplejuice greier osv. Noen som har noe å tilføye der? Har grubla litt på om Solbærsirupen kan egne seg. Tror ikke den innholder konserveringsmidler?

Løvetann vin har jeg hørt blir god. Noen som kan bekrefte/avkrefte det for meg? Trenger jo bare å plukke løvetann om sommeren da, kjøpe noen sitroner. Og selvfølgelig sukker, gjær, gjærstopp, stabilisatorer og klarning fra europris.

Kom gjærne med egne erfaringer med å lage vin fra bunnen av. Gjerne billigst mulig
Sist endret av fjellape; 4. februar 2019 kl. 11:02.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har laget sider / eple vin noen ganger. Den blir sterk som fy og koster så si null og lage.
Jeg har fulgt denne oppskriften men uten rosiner.

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/eplevin/

Her jeg bor er det værtfall så mye epler man ønsker. Vi har 2 trær og ble vel kastet 3-500liter som vi ikke brukte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har laget sider / eple vin noen ganger. Den blir sterk som fy og koster så si null og lage.
Jeg har fulgt denne oppskriften men uten rosiner.

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/eplevin/

Her jeg bor er det værtfall så mye epler man ønsker. Vi har 2 trær og ble vel kastet 3-500liter som vi ikke brukte.
Vis hele sitatet...
Har prøvd den oppskrifta jeg også, men fikk ikke den til å begynne å gjære skikkelig. Sikkert fordi jeg ikke orka å sette meg ned med hydrometeret, når jeg lagde forsats (for mye sukker hehe).
Når jeg har brukt "min egen" oppskrift i hodet så har det blitt bra
Skjønner godt at du ikke brukte rosiner faktisk, da det setter en del smak, som nesten er vanskelig å kompensere med mer epler/sitron enn det skal være i oppskrifta.

En annen oppskrift jeg brukte sto det at jeg sku bruke 1kg oppkutta rosiner. Ble rosinvin
Sist endret av fjellape; 4. februar 2019 kl. 11:26.
Hvis du driter i smak og imho så smaker den ikke ille, den bare smaker ikke godt. Så kan du lage litt vond vin på fire dager som blir helt grei etter en uke.

Det du trenger er ett sett "Saga Le Baron, fersken" og en pose hurtiggjær i tillegg til det vanlige til å lage vin.
Følg instruksjonene til både hurtiggjæren og fersken vinen, følg for det meste fersken vinen sin, men når det kommer til temp på gjær og sukker så må du følge hurtiggjæren sine.

La det stå og boble i sånn to dager, hell i gjærstopp, la det stå en dag, hell i klarningsmiddel, la det stå en dag til, fjerde dag, ikke flytt på karret, tapp fra toppen med hevert, da det å flytte på karret vil få gjæret til å spre seg i vinen igjen og a) få den til å smake gjær og b) gjøre den mindre klar. Tapp over på hva enn du vil. Etter en uke så vil den smake bedre, etter noe mer enn det vil den ikke endre seg mye i smak.

Denne blir VELDIG sterk, vil anslå etter egen gane, 18%, basert på hvordan den var å svelge.
rips som base og noe blåbær til farge, med bringebær, bjørnebær, stikkelsbær og litt jordbær og eplebåter med an dasj grønn te funker fett, ca 12-15 liter bær per 30 liters dunk.
bruk mostvekt for å sikre at det er sukker å gjære hele tiden og når det nærmer seg alko % du vil ha, regn med maks 18-19% så la sukkeret gjære helt bort, tilsett så druesukker og/el honning for å søte etter gjæring har stoppa og vinen er klar.

smaker masse og er veldig god, bekrefta av mange
Takk for oppskriften Fersken har jeg lagd før, men synest den ble litt tam på smak. Har hørt folk har fått godt resultat med hvitvin og cobra turbogjær, er det det du kaller "hurtig gjær" ? Spesifiser litt mer er du snill, anngående gjær. Jeg ville aldri brukte for eksempel super atomic turbogjær i en vin, det blir det mye bismak av. Champagne gjær har vist potensial til å gjære ferdig fort og jeg tror mange av hurtigsettene består av det.

Vinen du beskriver Munted Artist høres ut som en litt dyr affære, om man må kjøpe all frukten på butikken, men den hørtes veldig god ut Er smaken lik for eksempel Sherry?
Hvilket gjær ville du brukt da, hetvinsgjær?
hetvinsgjær ja, aldri bruk turbo på no som ikke skal destilleres :P
plukker bæra selv og ikke engang sjekka pris i butikk, så derfor kan man vel si det er billig, da alt jeg betaler for er sukker, honning og gjær.

smaken er ikke nær rødvin engang, og langt fra sherry, smaker mer som en slags bær cocktail med preg av typisk "vin-smak" ofc, masse smak av bær, frisk, og du vil tro den holder maks 12-15% et sted og ikke 18-19.

prøvd de shitty greiene på europris før selv, men gikk fort over til å høste bær osv selv, selv naboer osv vil vanligvis ha så mye på buskene sine at de ikke høster 10% selv engang, kan være verdt spørre dem om du kan høste der om det lar seg gjøre ^^

noen av disse hvitvinene (ikke prøvd rød av denne type) som kommer på 5l dunk som konsentrat er brukbare tho, bruker vinogbar, vinsenteret etc for å handle inn disse når jeg begynner få lite bær, og bruker da vanligvis en riesling el annen lett fruktig hvit som base
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har testet eplevin eller bringebærvin konsentrat fra europris? God på smak? Hva ble alkohol prosent?
Klimafiendtlig troll
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har testet eplevin eller bringebærvin konsentrat fra europris? God på smak? Hva ble alkohol prosent?
Vis hele sitatet...
Alkoholprosent styrer du selv i disse kitene. Jo sterkere "vin" du vil ha, jo mer sukker bruker du i oppskriften. Gjæra som brukes har vel øvre grense på kanskje 17-19% maks. Generelt kan man si: Jo sterkere vinen er, jo mer preget av hetvin og alkohol blir smaken.

Ikke prøvd de smakene som du nevner, men jevnt over så blir det ikke så verst med øvelse. De kitene var langt verre før, mange som har lette traumer etter voldsom bakrus på europrisvin i ungdommen
Sist endret av Taert; 22. oktober 2020 kl. 05:36.
Om dere bare ønsker vin for rusens del så er kanskje ikke vin det dere burde lage? Hvorfor ikke bare lage din egen sprit så får du noe som faktisk smaker godt, som du kan blande og mikse med hvasomhelst og som du kan lage rusbrus av eller likører, snaps, eller bitterdrammer?
Klimafiendtlig troll
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om dere bare ønsker vin for rusens del så er kanskje ikke vin det dere burde lage? Hvorfor ikke bare lage din egen sprit så får du noe som faktisk smaker godt, som du kan blande og mikse med hvasomhelst og som du kan lage rusbrus av eller likører, snaps, eller bitterdrammer?
Vis hele sitatet...

Virker som om dette med destillasjon er for mye pes? Det er nok rus som er målet for noen, kit-vin har ikke akkurat en kompleks bouquet
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om dere bare ønsker vin for rusens del så er kanskje ikke vin det dere burde lage? Hvorfor ikke bare lage din egen sprit så får du noe som faktisk smaker godt, som du kan blande og mikse med hvasomhelst og som du kan lage rusbrus av eller likører, snaps, eller bitterdrammer?
Vis hele sitatet...


Er det så enkelt å lage vin fra bunn? Trenger ikke å være mere enn 8-10 prosent for min del fryste bær feks? Pærer i sukkerlake, mandarin i sukkerlake, mango puré osv, funker dette?